Teveel spullen moeite met wegdoen

19-08-2018 15:45 14 berichten
Hallo

Ik bem aan het inpakken. Ga verhuizen. Woon alleen.

Kom erachter dat ik belachelijk veel spullen heb. Probeerde gisteren wat weg te doen maar vind het moeilijk. Wat als ik het ooit toch nodig heb. Ik heb weinig inkomen en kan niet zomaar dingen kopen, dat speelt ook mee.

Hoe doen Julie dat dingen weg doen?
Ik heb een doorvoerplek voor twijfelgevallen. Als het daar na 8 maanden nog niet weggehaald is omdat ik het nodig heb, gaat het weg.

En soms geef ik iedereen een vuilniszak en dan zeg ik: zoek de dingen uit je kledingkast die je al jaren hebt en echt zeker weten nooit gaat dragen. En de schoenen die je niet meer past.

De truc is om dan vooral niet in die zak te kijken, zodat je niet zelf kunt denken: ja maar díe… die toch niet?

Voor borden en glazen heb ik op een gegeven moment gespaard voor een nieuw servies, ik vond zelf dat ik 14 stuks van alles nodig had (grote borden, kleine borden, etc) en dat alles stapelbaar moest zijn. Dus toen gooide ik alles weg wat niet tot die stapels behoorde (maar dat ging gefaseerd, nieuwe borden bovenop, oude onderop).

Soms helpt het ook om dingen weg te geven of aan de straat te zetten als er grof vuil wordt gehaald - de liefhebber haalt het dan vanzelf wel op.
Alle reacties Link kopieren
Om wat voor dingen gaat het?
Kleding? Als je die bewaart omdat je er misschien ooit weer in gaat passen, doe ze maar weg. Lukt toch niet. Je bent op bepaalde plaatsen dikker gebleven, of dat hele korte staat je niet meer, of nog andere redenen.
Keukengerei? je hebt geen 3 soeplepels,en 2 schuimspanen nodig, en 4 flesopeners.
Ik kwam hier 5 notitieblokjes tegen, allemaal van die reclamedingen, o dat is wel eens handig. Allemaal hooguit 1 blaadje beschreven, dus heb er toch maar bij het oud papier gegooid,
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Vroeger woonde ik ook erg klein. Uit die tijd heb ik nog een gouden regel:
1 keer per jaar loop ik mijn huis door. Alles wat ik langer als een jaar niet gebruikt heb, dat moet weg! Alles behalve een klein kastje met spulletjes met sentimentele waarde.
Ik doe dat nog steeds ieder jaar en er is nog nooit iets wat ik achteraf gemist heb.

Het is namelijk echt zo; als je iets een jaar niet hebt aangehad of gebruikt, is de kans dat je het ooit nog gaat aandoen of gebruiken 0%.
Je gaat het dus ook nooit missen.
Alle reacties Link kopieren
Met kleren kan je het zo doen: Hang of leg al je kleren achterstevoren in je kledingkast. Alles wat je een jaar niet gedragen hebt kan weg.

Koop je iets nieuws, bv een broek dan moet er ook een broek weg.

Met overige spullen idem. Heb je iets al een jaar niet gebruikt? Dan wegdoen.

Je hoeft niet alles weg te gooien, je kan ook veel spullen verkopen op Marktplaats. Zo heb je ook weer een beetje geld als je toch iets terug wil kopen.
Alle reacties Link kopieren
Alles waarbij je twijfelt in een doos doen en weg zetten.
Heb je, wat in de doos zit, na een jaar nog niet nodig gehad, de doos met inhoud naar de kringloopwinkel brengen.
Alle reacties Link kopieren
Alles wat je nu tegenkomt en wat je het afgelopen jaar niet nodig hebt gehad, gaat weg. Elk jaar herhalen.
Alle reacties Link kopieren
Oh we zijn wel eensgezind :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Streng zijn tegen jezelf, heb ik het nodig, vind ik het mooi, (voor kleding: past het nog of ga ik het nog dragen), kan ik het opnieuw kopen wanneer toch nodig. Is het nog iets waard dan op marktplaats, anders iemand anders blij mee maken of naar kringloop.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
En wat iemand hierboven ook zei, werkt bij mij ook, als er iets in huis komt, gaat er ook weer iets uit.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Ik heb juist een doos gemaakt met dingen die ik persé wil bewaren. Een kist met allemaal dingen met sentimentele waarde. Alles wat ik écht wil bewaren gaat daar is (dat kan een verjaardagskaart zijn van mijn inmiddels overleden oma met een lieve tekst, maar er zit ook het shirtje in waar ik op mijn 13e maanden voor heb gespaard. Mijn allereerste zelf gekochte kledingstuk ooit, dat ik vervolgens bijna nooit aan heb durven doen omdat het mijn grootste trots was). Als het niet 'belangrijk genoeg' is voor die kist, dan kan het weg. Liefst geef ik het wel aan een goed doel. Mijn kleding gaat bijvoorbeeld altijd naar het Leger des Heils (tenzij écht kapot of niet meer draagbaar)
Alle reacties Link kopieren
Bijde laatste verhuizing heb ik het meeste meegenomen, met alleen maar de aanduiding erop ut welke kamer en welke kast het kwam. Eenmaal op de nieuwe bestemming gooide ik telkens wat weg. Bijvoorbeeld als spullen niet meer op een bepaalde plank pasten of als iets obsoleet was.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
jo12345 schreef:
19-08-2018 16:01
Vroeger woonde ik ook erg klein. Uit die tijd heb ik nog een gouden regel:
1 keer per jaar loop ik mijn huis door. Alles wat ik langer als een jaar niet gebruikt heb, dat moet weg! Alles behalve een klein kastje met spulletjes met sentimentele waarde.
Ik doe dat nog steeds ieder jaar en er is nog nooit iets wat ik achteraf gemist heb.

Het is namelijk echt zo; als je iets een jaar niet hebt aangehad of gebruikt, is de kans dat je het ooit nog gaat aandoen of gebruiken 0%.
Je gaat het dus ook nooit missen.
Zo doe ik het ook.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij werkt weggeven, verkopen of ruilen voor iets anders beter dan weggooien. Misschien bij jou ook?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven