depressie en dieren

08-02-2019 16:30 226 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik twijfel al heel lang om een hond te nemen , een maatje om mee te gaan wandelen en nog zoveel meer te doen , ik ben graag buiten en wandel veel.

Mijn ex was een hondenliefhebster en vandaar heb ik de passie voor honden te pakken gekregen denk ik.
ze had een border collie en al snel was ik zowel op haar als haar hond verliefd.

Soms lees ik dat mensen veel kunnen hebben aan een hond , ik denk ik ook wel , ben vrij eenzaam momenteel.

Ik heb alleen vaak schrik dat ik de hnd depressief ga maken aangezien honden zo sterk aanvoelen maar mss is dit een foute redenering van mij? ik ga er in ieder geval heel goed voor zorgen , dat weet ik zeker!

Zijn hier mensen voorwie ene hond een meerwaarde geeft in hun leven met depressie?
Ikzelf ben manisch depressief en ben daar vooral in de donkere dagen gevoelig voor. Naast dat mijn hond normaal al veel toevoegt zorgt hij er ook voor dat je uit bent komt, buiten komt en een soort van ritme daarin ontwikkelt. Ook de liefde die je van zo'n beest krijgt is natuurlijk fijn. Zeker als je ook echt een band kunt vormen.

Ik zou het zeker aanraden maar bedenk ook dat als je hele slechte dagen hebt je ook die verantwoordelijkheden nog hebt. Je kan niet tegen het beest zeggen vandaag gaan we even niet naar buiten.


En als je werkt, wie zorg er dan voor het beestje?
Mij zou 'n hond vooral veel extra irritatie geven. Die beesten willen aandacht, ik zou dan het gevoel hebben continu aan te moeten staan. Buiten dan nog dat je verplicht bent tot wandelen. Dan gaat de lol van wandelen er snel af.
Alle reacties Link kopieren
Neem dan geen hond die veel energie heeft zodat je je schuldig voelt op donkeren dagen en hij staat voor de deur te springen de hele dag,
een ouder knuffelhondje is dan wel fijn, of misschien twee zodat ze ook iets aan elkaar hebben maar ik zou het zeker doen, je knapt er ook van op, knuffelen is fijn, verplicht lopen is misschien niet fijn maar wel gezond.
Ik heb een kat en die heeft me toch echt wel behoorlijk door mijn depressie heen getrokken. Zonder hem zou ik me nog ellendiger gevoeld hebben. Dus ja ik kan een huisdier zeker aanraden als je een depressie hebt. Zolang je tijd hebt voor een hond, waarom niet? Dieren kunnen echt een therapeutische werking hebben, vooral het aaien schijnt te helpen tegen depressies.
Oh en mijn kat voelt mijn emoties ook haarfijn aan trouwens. Die kwam ook altijd bij me liggen als ik me enorm klote voelde.
Je zou eens een weekje oppas kunnen zijn voor iemands hond voor je jezelf zo'n verplichting oplegt.
Als ik een beetje google, dan lees ik dat honden een heel positief effect kunnen hebben op mensen met een depressie. Ze kunnen zelf ook depressief zijn, maar of dit dan direct komt doordat ze het overnemen van hun baasje lees ik niet. Wel dat ze depressief kunnen worden als ze niet op de goede manier verzorgd worden of te weinig aandacht krijgen.

Dus ik denk dat je goed bij jezelf moet nagaan of je met je depressie in staat bent om de hond de zorg en aandacht te geven die hij nodig heeft. Want alleen dan kunnen jij en de hond samen een goede en gezonde band opbouwen.
Een hond kan zeker helpen. Toen ik nog thuis woonde had ik ook heel veel steun aan onze hond destijds. Ik ging vaak met hem wandelen en als ik niet zo lekker in mijn vel zat (wat nogal eens voorkomt) kwam hij naar me toe en bleef hij continu in mijn buurt.
Ik heb nu geen hond, maar ooit komt er een moment dat er zeker weer een hond komt.

Een goede tip van Redbulletje, pas een tijdje op de hond van iemand.
Zelf heb ik twee katten en deze beestjes zorgen voor erg veel levendigheid bij mij thuis,
Zou me niet kunnen voorstellen dat ik ze niet meer heb.
Het geeft ook een extra dimensie.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
08-02-2019 16:48
Je zou eens een weekje oppas kunnen zijn voor iemands hond voor je jezelf zo'n verplichting oplegt.
ik heb anderhalf jaar een relatie gehad met iemand met 2 honden.

Ik ben een heel zorgzaam persoon en heb al een kat en die komt niks tekort , (die hoeft ook niet veel buiten eten , beetje een eigenwijs beest hoor , komt voor een knuffel als hij er zin in heeft maar anders ...geen aandacht voor me...

ik heb vaak last van hoofdpijn en de band die ik met de border colie had van mijn ex was zo snel zo hecht , ik ben echt wel een knuffelaar en dat werkte duidelijk bij die hond , al na 1 week samen lag ik op bed met hoofdpijn en haar hond liep constant heen en weer tussen mij en mijn ex buiten , ze kwam op me waken en dat was zo'n fijn gevoel !
het was een heel actieve en speelse hond maar als ik hoofdpijn has leek ze super voorzichtig en kwam heel rustig bij me liggen zonder opdringerig gedoe ofzo was echt aandoenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Anno_1982 schreef:
08-02-2019 16:33
Ikzelf ben manisch depressief en ben daar vooral in de donkere dagen gevoelig voor. Naast dat mijn hond normaal al veel toevoegt zorgt hij er ook voor dat je uit bent komt, buiten komt en een soort van ritme daarin ontwikkelt. Ook de liefde die je van zo'n beest krijgt is natuurlijk fijn. Zeker als je ook echt een band kunt vormen.

Ik zou het zeker aanraden maar bedenk ook dat als je hele slechte dagen hebt je ook die verantwoordelijkheden nog hebt. Je kan niet tegen het beest zeggen vandaag gaan we even niet naar buiten.


En als je werkt, wie zorg er dan voor het beestje?
momenteel lukt werken niet goed maar ik werk thuis , en woon nog bij mijn ouders , de hond kan eigenlijk vaak mee naar buiten in de tuin en ik ga dus bijna dagelijks een wandeling van +5km doen .
Alle reacties Link kopieren
Het voordeel van een hond is dat je er echt mee naar buiten moet. Het dwingt je om naar buiten te gaan, om in een routine te blijven. Anders zou je meer verzanden in lethargie, veel binnen blijven, passief, etc.

Daarnaast is een hond echt je maatje, je vriend die graag samen met je dingen doet. Als je buiten gaat wandelen met de hond, kom je onder de mensen, veelal mensen die ook een hond hebben. Honden motiveren. Ik zou het je zeker aanraden.
iones schreef:
08-02-2019 17:18
Het voordeel van een hond is dat je er echt mee naar buiten moet. Het dwingt je om naar buiten te gaan, om in een routine te blijven. Anders zou je meer verzanden in lethargie, veel binnen blijven, passief, etc.

Daarnaast is een hond echt je maatje, je vriend die graag samen met je dingen doet. Als je buiten gaat wandelen met de hond, kom je onder de mensen, veelal mensen die ook een hond hebben. Honden motiveren. Ik zou het je zeker aanraden.
Ik ontloop andere mensen met honden juist als ik ga wandelen. Een eigen hond zou me daar nog allerter op maken omdat ik geen zin heb in die babbel met mensen die hun hond gebruiken voor sociale contacten.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
08-02-2019 17:24
Ik ontloop andere mensen met honden juist als ik ga wandelen. Een eigen hond zou me daar nog allerter op maken omdat ik geen zin heb in die babbel met mensen die hun hond gebruiken voor sociale contacten.
Het zou voor jou waarschijnlijk ook helemaal niets zijn. Jij bent totaal niet op zoek naar interactie met andere levende wezens. Maar ik zelf wel, en de ts ook. Een hond kan net de drive zijn die iemand nodig heeft om z'n bed uit te komen. En wat dan zo mooi is aan een hond, is zijn vriendelijke en blije begroeting als hij je ziet. Daar kan een mens van opmonteren.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
08-02-2019 17:24
Ik ontloop andere mensen met honden juist als ik ga wandelen. Een eigen hond zou me daar nog allerter op maken omdat ik geen zin heb in die babbel met mensen die hun hond gebruiken voor sociale contacten.
ik ben omgekeerd hierin , ik geraakt graag aan de praat met mensen en honden helpen daar zeker bij.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
08-02-2019 17:28
Het zou voor jou waarschijnlijk ook helemaal niets zijn. Jij bent totaal niet op zoek naar interactie met andere levende wezens. Maar ik zelf wel, en de ts ook. Een hond kan net de drive zijn die iemand nodig heeft om z'n bed uit te komen. En wat dan zo mooi is aan een hond, is zijn vriendelijke en blije begroeting als hij je ziet. Daar kan een mens van opmonteren.
zo voel ik dat ook aan :-)
redbulletje schreef:
08-02-2019 16:48
Je zou eens een weekje oppas kunnen zijn voor iemands hond voor je jezelf zo'n verplichting oplegt.
Ja, dat is een goed idee!

'k L laatst iets over oppassen op honden maar dat is dan alleen voor mensen die 50+ zijn, ik weet niet hoe oud TO is.
Voor de zekerheid zet ik het hier toch maar neer: stichting Oopoeh.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen depressie maar wel angsten/paniekaanvallen. En 3 honden. Het teefje krijgt paniek zeker mee, bij de reutjes heb ik het gevoel dat ze dat niet doorhebben. Het teefje wil troosten en opvrolijken, maar ik heb nooit het idee gehad dat ze die gevoelens ook zelf overnam. Zelfs wanneer ik een hele slechte dag hebt doe ik vaak nog net zo vrolijk en lief tegen ze. Mij heeft het zeker geholpen. Aan het eind van de dag ben ik altijd gelukkig en ontspannen met ze, knuffelend op de bank. Het enige nadeel is wandelen door regen en wind :-D Maar het is inderdaad zo dat het mij uiteindelijk goed doet. Frisse buitenlucht. Honden zien genieten. Daardoor geniet ik zelf ook vaak van de wandelingen, hoe weinig zin ik ook had.
Bobby-Pin schreef:
08-02-2019 17:49
Ja, dat is een goed idee!

'k L laatst iets over oppassen op honden maar dat is dan alleen voor mensen die 50+ zijn, ik weet niet hoe oud TO is.
Voor de zekerheid zet ik het hier toch maar neer: stichting Oopoeh.
Ik heb een kennis die in binnen en buitenland op huizen inclusief huisdieren past. Is ze er zelf ook even tussenuit.
Alle reacties Link kopieren
Bobby-Pin schreef:
08-02-2019 17:49
Ja, dat is een goed idee!

'k L laatst iets over oppassen op honden maar dat is dan alleen voor mensen die 50+ zijn, ik weet niet hoe oud TO is.
Voor de zekerheid zet ik het hier toch maar neer: stichting Oopoeh.
Wat je ook zou kunnen doen, is je aanmelden voor een stichting als "gastgezin". Dan vang je een hond op die van jou uit geadopteerd kan worden. Tenzij je hem wilt houden natuurlijk. Maar dan leer je ook een hoop over jezelf.
Alle reacties Link kopieren
kv12 schreef:
08-02-2019 17:06
ik heb anderhalf jaar een relatie gehad met iemand met 2 honden.

Ik ben een heel zorgzaam persoon en heb al een kat en die komt niks tekort , (die hoeft ook niet veel buiten eten , beetje een eigenwijs beest hoor , komt voor een knuffel als hij er zin in heeft maar anders ...geen aandacht voor me...

ik heb vaak last van hoofdpijn en de band die ik met de border colie had van mijn ex was zo snel zo hecht , ik ben echt wel een knuffelaar en dat werkte duidelijk bij die hond , al na 1 week samen lag ik op bed met hoofdpijn en haar hond liep constant heen en weer tussen mij en mijn ex buiten , ze kwam op me waken en dat was zo'n fijn gevoel !
het was een heel actieve en speelse hond maar als ik hoofdpijn has leek ze super voorzichtig en kwam heel rustig bij me liggen zonder opdringerig gedoe ofzo was echt aandoenlijk.
Maar de hond die misschien bij jou komt is niet zoals de hond van je ex.
Laat het beeld wat je hebt van die hond los, je kan alleen maar teleurgesteld raken. Heb je er al over gedacht hoe je het gaat doen als je weer buitenshuis gaat werken?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Mijn katten likken en vegen (met kopjes) tranen weg als ze de kans krijgen. Een dier is een goed idee denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
08-02-2019 17:52
Maar de hond die misschien bij jou komt is niet zoals de hond van je ex.
Laat het beeld wat je hebt van die hond los, je kan alleen maar teleurgesteld raken. Heb je er al over gedacht hoe je het gaat doen als je weer buitenshuis gaat werken?
net zoals andere mensen dat doen denk ik...

MIjn ex is nu single en gaat buitenshuis werken , haar honden komen helemaal niks tekort .

er zijn toch ontzettend veel bassjes van honden die gaan werken of ben ik mis?
Alle reacties Link kopieren
De meeste hondenbaasjes hebben geld nodig om van te leven dus ja, ze werken. Als je veel werkt, kun je altijd nog honden uitlaatservice in de arm nemen.
Maar zoek wel een hond die bij je past. Rassen geven al een karakter indicatie.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
08-02-2019 18:01
De meeste hondenbaasjes hebben geld nodig om van te leven dus ja, ze werken. Als je veel werkt, kun je altijd nog honden uitlaatservice in de arm nemen.
Maar zoek wel een hond die bij je past. Rassen geven al een karakter indicatie.
daar heb ik al heel wat over nagedacht , ik moet niet op het uiterlijk alleen afgaan , het is belangrijk een lieve en gehoorzame hond te hebben die waar het kan ook gewoon even los kan lopen.
Border collie lijkt het ras dat het meest bij me past.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven