Ziektewet arbeidsongeschikt therapie

20-05-2019 22:19 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag bij de bedrijfsarts geweest, en die heeft mij arbeidsongeschikt verklaart. Waarschijnlijk word mijn contract ook niet verlengt. Dit is voor mij de eerste keer dat ik langdurig ziektewet inga. Hoe gaat dit in ze werking? Komende tijd heb ik waarschijnlijk 4 of 3 dagen therapie per week.
Misschien ben je daarom wel ongeschikt, omdat je knetter hard aan jezelf gaat werken. 3 dagen therapie in de week is niet niets. En de bedrijfsarts is realistisch dat die weet dat dat niet samen gaat met werken.

Wat mijn ervaring was met de ziektewet dat het allemaal vanzelf ging, en als ze iets van je nodig hadden, je vanzelf een brief sturen en of bellen. En zolang je eerlijk bent ze echt het beste met je voor hebben. Het zijn net mensen bij het UWV...

Owja, mijn ervaring is ook dat de klantenservice van het UWV heel goed is. Je kan ze altijd bellen met vragen. En mijn ervaring is dat ze echt de tijd nemen je situatie uit te leggen en met begrip soms alles wel 3 of 4 keer uitleggen als het mijn hoofd niet in komt.

Sterkte
anoniem_651321ff337ba wijzigde dit bericht op 20-05-2019 22:24
Reden: aanvulling
23.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Utakar schreef:
20-05-2019 22:23
Misschien ben je daarom wel ongeschikt, omdat je knetter hard aan jezelf gaat werken. 3 dagen therapie in de week is niet niets. En de bedrijfsarts is realistisch dat die weet dat dat niet samen gaat met werken.

Wat mijn ervaring was met de ziektewet dat het allemaal vanzelf ging, en als ze iets van je nodig hadden, je vanzelf een brief sturen en of bellen. En zolang je eerlijk bent ze echt het beste met je voor hebben. Het zijn net mensen bij het UWV...

Owja, mijn ervaring is ook dat de klantenservice van het UWV heel goed is. Je kan ze altijd bellen met vragen. En mijn ervaring is dat ze echt de tijd nemen je situatie uit te leggen en met begrip soms alles wel 3 of 4 keer uitleggen als het mijn hoofd niet in komt.

Sterkte
Daar ben ik wel blij om, bedrijfsarts was ook wel een aardige man.
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik wil je wel sterkte toe wensen de komende tijd!
Alle reacties Link kopieren
Someonenew schreef:
20-05-2019 22:34
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik wil je wel sterkte toe wensen de komende tijd!
Dankje!
Alle reacties Link kopieren
Een bedrijfsarts kan je niet arbeidsongeschikt verklaren, dat doet een verzekeringsarts bij het UWV, dus reken je nog niet te gauw rijk.
Wat ik begrijp is dat je straks ziek uit dienst gaat. Je bedrijfsarts stuurt het UWV dan de nodige documentatie over het ziekteverloop/ re-integratie en jij krijgt dan vanzelf een oproep van het UWV voor een keuring.
Daar zal afkeuring voor 80-100% uitkomen, of er wordt een functionele mogelijkheden lijst opgesteld en het percentage wordt aan de hand van die lijst vastgelegd door een arbeidsdeskundige.
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
20-05-2019 22:50
Een bedrijfsarts kan je niet arbeidsongeschikt verklaren, dat doet een verzekeringsarts bij het UWV, dus reken je nog niet te gauw rijk.
Wat ik begrijp is dat je straks ziek uit dienst gaat. Je bedrijfsarts stuurt het UWV dan de nodige documentatie over het ziekteverloop/ re-integratie en jij krijgt dan vanzelf een oproep van het UWV voor een keuring.
Daar zal afkeuring voor 80-100% uitkomen, of er wordt een functionele mogelijkheden lijst opgesteld en het percentage wordt aan de hand van die lijst vastgelegd door een arbeidsdeskundige.
De laatste passage klopt niet helemaal. In het 1e jaar van je ziekte ben je ziek in de ogen van de uwv-arts zolang je je eigen werk niet volledig kunt doen (ook al ben je je werk inmiddels kwijt). Pas na een jaar vindt een ander soort keuring plaats (zoals Anoniem schetst).
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
20-05-2019 22:50
Een bedrijfsarts kan je niet arbeidsongeschikt verklaren, dat doet een verzekeringsarts bij het UWV, dus reken je nog niet te gauw rijk.
Wat ik begrijp is dat je straks ziek uit dienst gaat. Je bedrijfsarts stuurt het UWV dan de nodige documentatie over het ziekteverloop/ re-integratie en jij krijgt dan vanzelf een oproep van het UWV voor een keuring.
Daar zal afkeuring voor 80-100% uitkomen, of er wordt een functionele mogelijkheden lijst opgesteld en het percentage wordt aan de hand van die lijst vastgelegd door een arbeidsdeskundige.
Klopt niet helemaal. Er zal bijna altijd een fml worden gemaakt. Je opleidingsniveau, werkervaring, salaris enz leiden samen met de fml tot een berekening van de arbeidsongeschiktheid.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Alle reacties Link kopieren
iemand met een minimumloon wordt minder snel afgekeurd dan iemand met een hoog salaris. Ondanks dat ze dezelfde klachten hebben, hard maar waar.

Maar de eerste 2 jaar krijg je gewoon 70% en krijg je alle tijd om weer beter te worden! Sterkte to!
Alle reacties Link kopieren
louti schreef:
20-05-2019 23:56
Klopt niet helemaal. Er zal bijna altijd een fml worden gemaakt. Je opleidingsniveau, werkervaring, salaris enz leiden samen met de fml tot een berekening van de arbeidsongeschiktheid.

Nee hoor, als je direct 80/100% gekeurd wordt door de verzekeringsarts, volgt er geen fml en hoef je niet naar arbeidsdeskundige.
.
Alle reacties Link kopieren
Nou, die therapie (toch gewoon in Nederland?) heb je snel geregeld! Wachtlijsten in de zorg duren meestal langer.

In ieder geval: jouw tijdelijke contract bij het uitzendbureau wordt waarschijnlijk niet verlengd, ‘van rechtswezen’ zoals dat heet. Als jij nog niet kunt werken, ga je dan ziek uit dienst. Dan gaat er een riedel lopen bij het uwv. Je zult dan daar uit moeten leggen dat je ziek bent, wat je hebt en waarom je (nu) niet kunt werken. Uwv bepaalt dan of je (tijdelijk) een uitkering krijgt en wat je daar evt voor terug moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
20-05-2019 22:50
Een bedrijfsarts kan je niet arbeidsongeschikt verklaren, dat doet een verzekeringsarts bij het UWV, dus reken je nog niet te gauw rijk.
.
TO kan in de door haar beschreven situatie wel degelijk als arbeidsongeschikt aangemerkt worden door de BA. Zelfs tijdens een gewone ziekmelding ben je officieel tijdelijk arbeidsongeschikt en niet ‘ziek’. Wat jij bedoelt is arbeidsongeschikt in uitkeringstermen mbt WIA. Dat doet de verzekeringsarts inderdaad.

Ziek zijn betekent niet automatisch dat je niet kunt werken en niet kunnen werken betekent niet altijd dat je ziek bent.
Alle reacties Link kopieren
TO, als je ziek uit dienst (zo heet dat toch, wat een verwarring) gaat dan krijg je in principe een ziektewetuitkering. Hier lees je er meer over op de site van UWV.
Alle reacties Link kopieren
cookiedevil schreef:
21-05-2019 00:01
iemand met een minimumloon wordt minder snel afgekeurd dan iemand met een hoog salaris. Ondanks dat ze dezelfde klachten hebben, hard maar waar.

Maar de eerste 2 jaar krijg je gewoon 70% en krijg je alle tijd om weer beter te worden! Sterkte to!
Ja, ik hoop wel veel eerder beter te worden.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte. Ik zit in dezelfde situatie. Mijn contract loopt ook af en zit nu 3 maanden in de ziektewet. Ik volg ook 3x per week therapie.
Ik krijg nu gewoon mijn salaris en nadat mijn contract afloopt zal dit overgaan in ziektewet uitkering (als ik ziek uit dienst ga). Dan krijg ik 70% van mijn salaris.

Neem vooral de tijd om nu aan jezelf te werken.

@Celaena_Aelin: bij dergelijke Ggz instanties is het huilen met de pet op. Ik zelf zit bij Phi. En tussen aanmelding, intake en beginnen zit nog geen 3 maanden. Hier krijg ik psychosomatische en gedragstherapie samen met fysiotherapie. En het wordt vergoed vanuit de basisverzekering als het gecontracteerd is. Ik ben blij dat dit er is want anders was het inderdaad minimaal 6 maanden wachten.
cookiedevil schreef:
21-05-2019 00:01
iemand met een minimumloon wordt minder snel afgekeurd dan iemand met een hoog salaris. Ondanks dat ze dezelfde klachten hebben, hard maar waar.

Maar de eerste 2 jaar krijg je gewoon 70% en krijg je alle tijd om weer beter te worden! Sterkte to!

Klopt, ze bekijken of je nog 65% van je laatst verdiende loon kunt verdienen. Als je al minimum verdient dan slaat dat natuurlijk nergens op eigenlijk, héél oneerlijk eigenlijk, alsof iemand met een hoog salaris meer recht heeft om ziek te worden dan iemand met een lager salaris

Overigens kunnen ze je na 1 jaar ook al eruit gooien hoor, met die 65% regel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven