Hypochondrie voor psychische ziektes

21-05-2019 22:15 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik begin dit topic omdat ik lotgenoten zoek en vooral mijn ei kwijt moet.

Twee jaar geleden heb ik PTSS opgelopen en hierdoor heb ik extreme hypochondrie opgelopen voor vooral pyschische ziektes. Ik had een keer drugs geprobeerd en kreeg de volgende dag een zware paniekaanval. Ik had dit nog nooit eerder gehad en schrok daar ontzettend door. Ik wist niet wat me overkwam en bleef daarna (achteraf gezien) continu hyperventileren waardoor ik allemaal rare klachten kreeg en mij vaag bleef voelen. Toen ik naar mijn moeder ging met het verhaal en dat het echt niet goed ging met me, ging zij op internet zoeken.
Zij las toen op een heel vaag forum een reactie van iemand waar iets in stond over psychoses. Ik zat midden in een paniekaanval toen zij de opmerking (uit pure onmacht) maakte "wil je dan net als je buurman worden?". Mijn buurman is psychotisch en ik heb dit als kind meegemaakt.

Twee weken na het voorval met de drugs onderging ik een heftige operatie en daarna bleef ik het moment van onder narcose gaan continu herbeleven. Ik kreeg PTSS en begon te gillen als ik op tv iemand zag met een narcose kapje op of als iemand flauw viel o.i.d. Vanaf dat moment is het behoorlijk mis gegaan. Ik heb sindsdien een enorme angst voor psychoses en andere psychisiche ziektes. Ook kort daarna werd een goede vriendin van mijn moeder manisch depressief. Dat hielp ook zeker niet. Ik ben mijzelf continu aan het controleren op dat ik niet gek word, pieker er op los en heb elke keer wel weer een nieuwe ziekte waar ik bang voor ben.
Ik durf niet meer vrolijk te zijn en impulsief, want als ik weer een keer een slechte dag heb daarna ben ik volgens mijzelf manisch depressief. En als ik een keer zin heb om te shoppen dan koppel ik dat ook meteen aan een manische depressie. Ik durf mijn emoties niet te voelen want als ik stemmingswisselingen heb dan heb ik bordeline. Door dat gepieker en die angst ga ik hyperventileren en voelt alles nep, dus dan ben ik weer bang voor een psychose. Zo gaat het elke dag in m'n hoofd en ik ben zo ontzettend moe.

Voor mijn PTSS heb ik emdr therapie gehad. Het gedeelte van de operatie ben ik helemaal overheen, maar de ziektes houden mij al 2 jaar elke dag bezig. Ik heb bijna elke dag last van angst- en paniekvallen hierdoor. Ik ga binnenkort weer naar een psycholoog om daar toch dieper op in te gaan. Ik heb het idee dat het erger wordt wanneer ik tentamens heb, veel moet werken (ik werk ook vaak nachtdiensten) of als het weer de tijd van de maand is. Ik heb sinds 3 maanden ook een mirenaspiraal en heb het idee dat het nu rond m'n menstruatie nóg erger is dan met andere anticonceptie.

Heeft iemand ook last hiervan? Ik vind veel forums met hypochondrie over lichamelijke ziektes, maar weinig over psychische ziektes.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken niemand die op deze manier hypochondrie heeft. Maar wat ontzettend tragisch dat je zo weinig vertrouwen hebt in je eigen psyche.. Lijkt mij een echte hel om zo te leven. Therapie kan je hier echt heel goed bij helpen gok ik. Enige tip die ik kan geven; vecht niet tegen de angst en paniek. Een paniekaanval is als een wee, het komt op, wordt sterker en neemt weer af. Rustig blijven ademen. Laat die angst er maar zijn. Verder; niet continu googelen naar psychische ziektes, mocht je dat doen.
Ze werd niet ineens manisch depressief.

Als ik het goed begreep heb je ptss door de herbelevingen van die paniekaanval?
Ga opnieuw EMDR doen. En gebruik geen drugs meer.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
21-05-2019 22:31
Ze werd niet ineens manisch depressief.

Als ik het goed begreep heb je ptss door de herbelevingen van die paniekaanval?
Ga opnieuw EMDR doen. En gebruik geen drugs meer.
Klopt inderdaad. Ik had daarvoor nog nooit een paniekaanval gehad en ik bleef daar bang voor. Toen kreeg ik daarna die operatie en toen werd het eigenlijk een opeenstapeling van momenten dat ik "de controle over mezelf verloor".
En nee dat met die drugs was een keer en nooit weer!
Alle reacties Link kopieren
Werk je?
Sport je?
Spreek je af met vrienden?
Ontspan je regelmatig?
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend voor je! Ik herken het wel deels, bij mij wordt het nu ook versterkt doordat ik nu even geen werk heb en ik veel tijd heb om over veel dingen na te denken.

Zelf ben ik autistisch en hoogsensitief, maar soms vraag ik me af of er niet veel meer speelt. Dan denk ik ook dat ik een bipolaire stoornis heb omdat ik bijv soms heel druk kan zijn (enthousiast, niet manisch) en dan weer heel depri. Maar mijn psychiater zegt dat ik dat niet heb, dus ik moet dat ook loslaten. En laatst dacht ik ook ineens ben ik niet psychotisch? (omdat ik 1x 's nachts bang was dat er iemand was) Later zag ik wel in dat het wel ver gezocht is.

Overigens heb ik ook angst voor lichamelijke ziektes, ik zoek steeds iets wat er nou 'mis' is en waarom ik me niet goed voel. En weinig vertrouwen in mezelf momenteel, ik start binnenkort ook met therapie! Daar kijk ik erg naar uit. En doe nu vrijwilligerswerk dat helpt me wel om mijn gedachten te verzetten. Denk jij er ook even niet aan als je bezig bent?

Hopelijk gaat de therapie ons helpen maar heb er wel vertrouwen in!
anoniem_364416 wijzigde dit bericht op 21-05-2019 22:39
10.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Because schreef:
21-05-2019 22:35
Werk je?
Sport je?
Spreek je af met vrienden?
Ontspan je regelmatig?
Yes ik werk, studeer en sport. Spreek ook af met vriendinnen maar merk wel dat dat me moeite kost. Ontspannen lukt mij dus niet echt.
Alle reacties Link kopieren
Suus93 schreef:
21-05-2019 22:36
Wat vervelend voor je! Ik herken het wel deels, bij mij wordt het nu ook versterkt doordat ik nu even geen werk heb en ik veel tijd heb om over veel dingen na te denken.

Zelf ben ik autistisch en hoogsensitief, maar soms vraag ik me af of er niet veel meer speelt. Dan denk ik ook dat ik een bipolaire stoornis heb omdat ik bijv soms heel druk kan zijn (enthousiast, niet manisch) en dan weer heel depri. Maar mijn psychiater zegt dat ik dat niet heb, dus ik moet dat ook loslaten. En laatst dacht ik ook ineens ben ik niet psychotisch? (omdat ik 1x 's nachts bang was dat er iemand was) Later zag ik wel in dat het wel ver gezocht is.

Overigens heb ik ook angst voor lichamelijke ziektes, ik zoek steeds iets wat er nou 'mis' is en waarom ik me niet goed voel. En weinig vertrouwen in mezelf momenteel, ik start binnenkort ook met therapie! Daar kijk ik erg naar uit. En doe nu vrijwilligerswerk dat helpt me wel om mijn gedachten te verzetten. Denk jij er ook even niet aan als je bezig bent?

Hopelijk gaat de therapie ons helpen maar heb er wel vertrouwen in!
Wat ook ontzettend vervelend voor jou :( Ik herken het inderdaad. Mijn psycholoog kon mij ook continu vertellen dat ik totaal geen reden heb om psychotisch te worden en dat ik absoluut niet bipolair of manisch ben en dat het puur angst is. Als ik een periode heb dat ik me goed voel kan ik ook wel weer relativeren en snap ik ook niet waar ik me druk om maak. Maar als de angst weer op komt zetten dan word ik er zo in mee gezogen.
Ik heb inderdaad wel dat het even weg is als ik bezig ben, maar heb ook momenten dat ik het wel heb tijdens bezigheden.
Ik hoop voor je dat de therapie jou ook gaat helpen! :)
Pien97 schreef:
21-05-2019 22:34
Klopt inderdaad. Ik had daarvoor nog nooit een paniekaanval gehad en ik bleef daar bang voor. Toen kreeg ik daarna die operatie en toen werd het eigenlijk een opeenstapeling van momenten dat ik "de controle over mezelf verloor".
En nee dat met die drugs was een keer en nooit weer!
Ik denk dat nog een keer therapie heel verstandig is.
Alle reacties Link kopieren
Ptss en psychische ziektes loop je niet op.

En ik probeer het voor me te zien he, dat jij op de bank zit naar de televisie te kijken en ineens helemaal begint te gillen als een keukenmeid als er een operatie voorbij komt. Ik ben dus zo'n beelddenker die daar een flippende en hysterische vrouw over de bank ziet springen voor me en merk dat ik daar heel weinig mee kan.

Ik denk wel dat jij en je moeder van google af moeten en eens een afspraak met een psycholoog moeten gaan maken. Laat de diagnoses maar aan hen over die er voor hebben gestudeerd.

Overigens herken ik ook delen van je verhaal. Ik heb ook een angststoornis en dat is echt vreselijk.
Sterkte.
Tintintin- schreef:
21-05-2019 23:04
Ptss en psychische ziektes loop je niet op.

En ik probeer het voor me te zien he, dat jij op de bank zit naar de televisie te kijken en ineens helemaal begint te gillen als een keukenmeid als er een operatie voorbij komt. Ik ben dus zo'n beelddenker die daar een flippende en hysterische vrouw over de bank ziet springen voor me en merk dat ik daar heel weinig mee kan.

Ik denk wel dat jij en je moeder van google af moeten en eens een afspraak met een psycholoog moeten gaan maken. Laat de diagnoses maar aan hen over die er voor hebben gestudeerd.
Hoe krijg je PTSS dan?
Alle reacties Link kopieren
Welke drugs heb je trouwens (eenmalig?) gebruikt?
Ikzelf ben enorm gevoelig voor alcohol en drugs dus ik begin daar niet (meer) aan.
Alles waarbij ik de controle verlies of denk te verliezen omdat het wat met mijn hoofd doet zijn niet goed voor mijn gesteldheid.
Dat weet ik dus dat laat ik links liggen.
.
anoniem_206687 wijzigde dit bericht op 22-05-2019 21:49
98.06% gewijzigd
.
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 14-06-2019 04:51
98.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste eeb hele dikke knuffel!
Ik ben met beide heel bekend helaas. Ik weet hoe naar het is en hoe gek het je kan maken!

Ik heb hiervoor therapie gehad en dat heeft mij heel goed geholpen. Wat mij voor die therapie ook hielp is regelmatig sporten, hier wordt je ademhaling een stuk beter van. Als je altijd onder spanning staat adem je waarschijnlijk ook een stuk oppervlakkiger wat de klachten ook niet helpt. Heb je ook last van chronische hyperventilatie? Daar helpt sporten ook goed bij.

En daarnaast zijn ontspanningsoefeningen heel goed, dat raad ik zeker aan. Ik heb de gratis vgz mindfullness app, heeft hele fijne oefeningen. En daarnaast veel afleiding zoeken zodat je niet teveel piekert.

En bedenk je verder dat als je aanleg voor psychoses hebt, je die toen waarschijnlijk ook had gekregen toen je drugs gebruikte. En dat heb je niet gehad. Dus de kans dat je nu 'nuchter' een psychose krijgt lijkt dan ook al veel kleiner.

Heel veel sterkte gewenst en hopelijk gaat de therapie je verder helpen!
Alle reacties Link kopieren
PTSS is toch ook een psychische ziekte?

Blijkbaar ben je nog niet ziek en bang genoeg daar je het in je hoofd haalt om met een dergelijke achtergrond drugs te gebruiken. Echte te dom om te ^*&^^%. Een grootdeel van je coping komt uit je eigen gedrag.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me best voorstellen dat dat zo gebeurt. Wel goed dat je het herkende als een paniekaanval. Aardig van je moeder dat ze zo begaan was, hoewel die opmerking nogal dom was. Net of je daarvan opknapt. :) Zij dacht waarschijnlijk dat je alleen maar beter je best moest doen, wat een oversimplificatie van het probleem is.

Ik vind dat je goed onder woorden kan brengen hoe het gegaan is. Ik zou een link meenemen naar je OP als je je gesprek hebt met je psycholoog. Het komt wel goed! Beterschap.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
22-05-2019 08:37
PTSS is toch ook een psychische ziekte?

Blijkbaar ben je nog niet ziek en bang genoeg daar je het in je hoofd haalt om met een dergelijke achtergrond drugs te gebruiken. Echte te dom om te ^*&^^%. Een grootdeel van je coping komt uit je eigen gedrag.
Volgens mij lees jij niet goed. Ik heb PTSS gehad onder andere door dit voorval en mijn operatie. Ik heb daarna never meer drugs gebruikt. Het was een keer en nooit weer. Ik ben jong en dan experimenteer je een keer, dat is niet zo gek toch? Ik heb daarna nooit meer wat gebruikt.
viva-amber schreef:
22-05-2019 08:37
PTSS is toch ook een psychische ziekte?

Blijkbaar ben je nog niet ziek en bang genoeg daar je het in je hoofd haalt om met een dergelijke achtergrond drugs te gebruiken. Echte te dom om te ^*&^^%. Een grootdeel van je coping komt uit je eigen gedrag.
Ze heeft nooit meer wat gebruikt schrijft ze.
Alle reacties Link kopieren
Newief schreef:
22-05-2019 08:27
Ten eerste eeb hele dikke knuffel!
Ik ben met beide heel bekend helaas. Ik weet hoe naar het is en hoe gek het je kan maken!

Ik heb hiervoor therapie gehad en dat heeft mij heel goed geholpen. Wat mij voor die therapie ook hielp is regelmatig sporten, hier wordt je ademhaling een stuk beter van. Als je altijd onder spanning staat adem je waarschijnlijk ook een stuk oppervlakkiger wat de klachten ook niet helpt. Heb je ook last van chronische hyperventilatie? Daar helpt sporten ook goed bij.

En daarnaast zijn ontspanningsoefeningen heel goed, dat raad ik zeker aan. Ik heb de gratis vgz mindfullness app, heeft hele fijne oefeningen. En daarnaast veel afleiding zoeken zodat je niet teveel piekert.

En bedenk je verder dat als je aanleg voor psychoses hebt, je die toen waarschijnlijk ook had gekregen toen je drugs gebruikte. En dat heb je niet gehad. Dus de kans dat je nu 'nuchter' een psychose krijgt lijkt dan ook al veel kleiner.

Heel veel sterkte gewenst en hopelijk gaat de therapie je verder helpen!
Dank voor je lieve berichtje en de tips! Ik heb inderdaad last van chronische hyperventilatie. Ik sport ook 3 keer in de week en dan heb ik ook nergens last van.
Ik heb totaal geen aanleg voor psychoses en nu ik me goed voel kan ik ook gewoon relativeren, maar als ik angstig wordt dan neemt die angst mij toch nogsteeds op een of andere manier zo erg over.

Goed om te horen dat de therapie bij jou zo heeft geholpen!
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
22-05-2019 17:21
Ze heeft nooit meer wat gebruikt schrijft ze.
Dankjewel :P
Alle reacties Link kopieren
Pien97 schreef:
22-05-2019 17:22
Dank voor je lieve berichtje en de tips! Ik heb inderdaad last van chronische hyperventilatie. Ik sport ook 3 keer in de week en dan heb ik ook nergens last van.
Ik heb totaal geen aanleg voor psychoses en nu ik me goed voel kan ik ook gewoon relativeren, maar als ik angstig word dan neemt die angst mij toch nogsteeds op een of andere manier zo erg over.

Goed om te horen dat de therapie bij jou zo heeft geholpen!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Pien!

Ik herken je verhaal heel goed. Ik vroeg me af of je er behoefte aan zou hebben om persoonlijk met mij te praten? Dat is wat makkelijker dan op dit forum 😊

Groetjes Kim!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven