Meer van mezelf laten zien?

24-05-2019 18:01 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik solliciteer op dit moment en was laatst uitgenodigd op een gesprek. Vandaag een telefoontje gekregen met dat ik het niet geworden was, en toen ik vroeg waarom zei HR dat ik niet genoeg van mezelf had laten zien. Ik gaf wel antwoord op alle vragen en stelde er zelf ook een paar, maar dat was niet genoeg. Blijkbaar mistten ze iets.

Ik heb alleen geen idee hoe ik iets van mezelf laat zien. Ik heb sollicitatieangst en vind het moeilijk om zonder een pilletje valeriaan een gesprek te houden omdat ik anders te nerveus ben. Ik oefen gesprekken ook vooraf met vriendinnen en bereid me goed op inhoudsvragen. Ik probeer ook vooraf aan het gesprek een praatje te maken met de mensen, over vakantie of andere dingen die spelen op dat moment. Al deze dingen heb ik geleerd op sollicitatietraining,maar het blijft eng.

De keren dat ik werd aangenomen had ik zelf niet ingeschat, maar daar liep het gesprek ook soepelder. Bij dit gesprek had ik een verveelde vrouw voor me die steeds met haar gum speelde, waardoor ik nog onzekerder werd. Blijkbaar was ik daardoor erg kortaf.

Dus, wat wil men zien als iemamd binnenkomt naast voorbereiding pp de functie? Ik ben altijd netjes op tijd en beleefd tegen zowel schoonmaker als directeur. Moet ik grapjes maken? Is dit gepast? Als ik eenmaal ontdooi ben ik lekker open, maar bij gesprekken klap ik dicht.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Lastig, ik heb er ook mee te maken gehad maar had meer te maken dat ik vorig jaar voor het eerst sinds 15 jaar weer moest solliciteren en bij mij had het meer te maken met er weer een beetje in moeten komen maar ook het op je gemak voelen en de manier van vragen stellen heeft een groot aandeel. Bij het ene gesprek loopt het gelijk soepel en bij het andere stroever.

Ik heb ook tijdens het solliciteren vorig jaar een paar keer gehoord dat ze de klik miste en dat waren toevallig ook de gesprekken waar ik gedurende of na het gesprek zoiets had van nee niets voor mij dus dat heb ik dan toch onbewust laten blijken.

Tips, wellicht leg je jezelf teveel druk op en oefenen is prima maar er moet ook een beetje ruimte blijven voor spontaniteit en flexibiliteit, niet alles kan je op voorhand incalculeren. Succes er komt vast en zeker een gesprek waarbij het goed uitpakt.
Alle reacties Link kopieren
Dank je! Ja, ik voelde een klik bij mijn vorige werk. Kon helaas niet blijven. Hier voelde ik me al vanaf het begin niet echt welkom.

Heeft iemand tips over dingen die ikkan zeggen om 'mezelf' te zijn.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat er gewoon geen klik was en dat het niet het juiste bedrijf voor je was.

Ik heb dit ook weleens gehoord na een sollicitatiegesprek. Zelf ben ik best rationeel en ze zochten waarschijnlijk meer een gevoelsmens. Tijdens het gesprek liet ik blijkbaar niet genoeg van mezelf zien, terwijl ik naar mijn mening juist voldoende vertelde over mezelf en hoe ik heb gehandeld in bepaalde situaties. Alleen dan inderdaad specifiek over de acties en niet zozeer over hoe ik me daarbij voelde etc...

Dat gesprek was in de zorgsector met 3 vrouwen. Een tijdje later had ik een ander gesprek in een hardere sector en daar was de klik er wel en werk ik nu alweer een tijdje naar volle tevredenheid :)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
De geen klik is tegenwoordig ook wel een makkelijke feedback. Als ik dan weleens verder vroeg dan kon men eigenlijk geen andere redenen noemen dus dan is het een persoonlijke kwestie wat prima is, ik had het andersom dan ook.

TO, laat je hierdoor niet gelijk uit het veld slaan en niet aan jezelf gaan twijfelen. De volgende keer gaat het vast beter maar wellicht iets minder geforceerd?
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
24-05-2019 18:46
Ik denk dat er gewoon geen klik was en dat het niet het juiste bedrijf voor je was.

Ik heb dit ook weleens gehoord na een sollicitatiegesprek. Zelf ben ik best rationeel en ze zochten waarschijnlijk meer een gevoelsmens. Tijdens het gesprek liet ik blijkbaar niet genoeg van mezelf zien, terwijl ik naar mijn mening juist voldoende vertelde over mezelf en hoe ik heb gehandeld in bepaalde situaties. Alleen dan inderdaad specifiek over de acties en niet zozeer over hoe ik me daarbij voelde etc...

Dat gesprek was in de zorgsector met 3 vrouwen. Een tijdje later had ik een ander gesprek in een hardere sector en daar was de klik er wel en werk ik nu alweer een tijdje naar volle tevredenheid :)
Dit waren 2 mannen en een vrouw, maar behalve de baas keken ze allemaal verveeld. Geen idee wat het was. Dit is een sector waar per bedrijf anders kan zijn.

En inderdaad, hoe ik handelde enz, dat leek mij ook het belangrijkst en niet of ik in mijn vrije tijd graag naar concertjes ga.
Sugar and spice, and everything nice.
Het is een nietszeggend zinnetje om mensen af te schepen.
Ze hebben geen echte duidelijke aanwijsbare reden maar je vraagt ernaar dus zetten we die maar in.
Alle reacties Link kopieren
Ik had vorig jaar ook een gesprek met oa een toekomstige collega en die zat half onderuit gezakt en met grote regelmaat op zijn mobiel te kijken, toen haakte ik al af en dat was binnen de eerste 20 min van het gesprek.
Alle reacties Link kopieren
cappi schreef:
24-05-2019 18:50
De geen klik is tegenwoordig ook wel een makkelijke feedback. Als ik dan weleens verder vroeg dan kon men eigenlijk geen andere redenen noemen dus dan is het een persoonlijke kwestie wat prima is, ik had het andersom dan ook.

TO, laat je hierdoor niet gelijk uit het veld slaan en niet aan jezelf gaan twijfelen. De volgende keer gaat het vast beter maar wellicht iets minder geforceerd?
Ja, ik vroeg door en toen kwam hij daar mee. De keren ervoor hoorde ik juist dat er een leuke klik was,maar dat er meer ervaren personen waren.
En bij een gesprek voelde ik ook geen klik.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
cappi schreef:
24-05-2019 18:58
Ik had vorig jaar ook een gesprek met oa een toekomstige collega en die zat half onderuit gezakt en met grote regelmaat op zijn mobiel te kijken, toen haakte ik al af en dat was binnen de eerste 20 min van het gesprek.
Nou dat deed ik totaal niet, mobiel gaat uit voor ik bij het gebouw ben.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
24-05-2019 18:58
Het is een nietszeggend zinnetje om mensen af te schepen.
Ze hebben geen echte duidelijke aanwijsbare reden maar je vraagt ernaar dus zetten we die maar in.
Pffff. Maar waarom wijzen ze me dan wél af?
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel gesprekken heb je gehad?
Genoeg van je zelf laten is zien is naar mijn idee jezelf zijn, dus je presenteren zoals je bent.

Zou in jouw geval bijvoorbeeld kunnen zijn gewoon zeggen dat je het best spannend vindt. Je hebt er ook niets aan als je je anders presenteert dan je bent, want dan word je misschien wel aangenomen, maar dan wordt het uiteindelijk waarschijnlijk toch niets.

Betekent natuurlijk niet dat je niet je beste beentje voor moet zetten, maar dat is wat anders.

En wat een klik betreft, weet niet of het een smoes is, ik heb in mijn werk met heel veel mensen te maken, ook met mensen die ik niet ken, kan met veel mensen goed tot redelijk overweg, maar met sommige mensen heb je inderdaad een klik, sommige minder en sommige helemaal niet.

Twijfel iig niet aan je zelf, gewoon doorgaan, wordt als je het vaak doet meestal ook makkelijker en een baan kom je vanzelf wel tegen.
Alle reacties Link kopieren
Drie de afgelopen 2 maanden.

De volgende keer zeg ik wel dat ik gesprekken spannend vind.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Je mindset veranderen.
Als je gaat solliciteren met het idee: ik ga eens bekijken of ik wel bij jullie wil werken, dan straal je heel iets anders uit dan: eens kijken of jullie me willen.
Alle reacties Link kopieren
Je was al afgewezen toen je binnenkwam. Dat is wel duidelijk als die vrouw er verveeld bijzit.

Het is hetzelfde als met daten. Je weet al bijna meteen of je je aangetrokken voelt, maar uit beleefdheid maak je het gesprek af en zeg je dat je niet verder wilt daten, omdat je alleen vriendschap voelt of een ander kul argument.

Ga vooral niet teveel twijfelen aan jezelf, want het ligt echt niet aan jou als persoon.
karin6789 schreef:
24-05-2019 19:39
Je mindset veranderen.
Als je gaat solliciteren met het idee: ik ga eens bekijken of ik wel bij jullie wil werken, dan straal je heel iets anders uit dan: eens kijken of jullie me willen.
Dat ook, heb wel eens aanstalten gemaakt om te vertrekken omdat ze me 45 minuten lieten wachten. Dacht doei, hier wil ik sowieso niet werken. Vervolgens excuses en werd me de baan aangeboden.
Een sollicitatie gesprek is niet alleen om te kijken of zij jou willen hebben maar ook andersom.
Kandijsuiker schreef:
24-05-2019 18:42
Dank je! Ja, ik voelde een klik bij mijn vorige werk. Kon helaas niet blijven. Hier voelde ik me al vanaf het begin niet echt welkom.

Heeft iemand tips over dingen die ikkan zeggen om 'mezelf' te zijn.
De kern van "jezelf zijn" Is precies dat. Jezelf durven zijn en geloven dat die versie van jou gewoon goed is zoals hij is. Geloof in jezelf en de uitspraken die je doet. Als je dat doet, hoef je ook geen act op te voeren. En willen ze jou daarna alsnog niet, dan hebben ze je wellicht ook een dienst bewezen, omdat zij niet bij jou passen ipv andersom.
Alle reacties Link kopieren
Tormenta¿ schreef:
24-05-2019 20:24
De kern van "jezelf zijn" Is precies dat. Jezelf durven zijn en geloven dat die versie van jou gewoon goed is zoals hij is. Geloof in jezelf en de uitspraken die je doet. Als je dat doet, hoef je ook geen act op te voeren. En willen ze jou daarna alsnog niet, dan hebben ze je wellicht ook een dienst bewezen, omdat zij niet bij jou passen ipv andersom.

Dank je, zo heb ik het nog niet bekeken. Ik ben nou eenmaal wat introvert maar zeker geen vervelende werknemer...
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
24-05-2019 19:46
Je was al afgewezen toen je binnenkwam. Dat is wel duidelijk als die vrouw er verveeld bijzit.

Het is hetzelfde als met daten. Je weet al bijna meteen of je je aangetrokken voelt, maar uit beleefdheid maak je het gesprek af en zeg je dat je niet verder wilt daten, omdat je alleen vriendschap voelt of een ander kul argument.

Ga vooral niet teveel twijfelen aan jezelf, want het ligt echt niet aan jou als persoon.
Maar waarom, vraag ik me af. Wat is er zo raar aan mij dat ze meteen geen interesse meer hebben.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ze iemand hadden gevonden die iets beter aan het profiel voldeed.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
24-05-2019 19:39
Je mindset veranderen.
Als je gaat solliciteren met het idee: ik ga eens bekijken of ik wel bij jullie wil werken, dan straal je heel iets anders uit dan: eens kijken of jullie me willen.
Ja, dat is makkelijker als je kan kiezen. Nu voelt het steeds als alles of niks.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
24-05-2019 21:23
Ik denk dat ze iemand hadden gevonden die iets beter aan het profiel voldeed.
Dat kan,maar dan kan je ook geinteresseerd kijken bij een gesprek en niet zeggen dat ik niets genoeg heb laten zien. Dat steekt.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Misschien was een ander iets meer proactief en zochten ze dat type. En kwam jij wat afwachtender over (vergeleken bij die andere).
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven