Hoe slaapkamer goed verduisteren?

21-04-2018 20:51 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment hebben we verduisterende gordijnen in de slaapkamer, die hangen net voor de vensterbank (want met een bocht in de rail). Slaapkamer is best krap dus gordijnen nemen ruimte in en ik vind ze ook niet mooi. Liefst zou ik iets van rolgordijnen hebben (ook niet heel mooi maar helemaal opgerold amper zichtbaar) maar dan heb je vaak die randen langs de zijkant waar echt nog best veel licht doorheen komt. Op internet zag ik ook nog smartfit rolgordijnen, die zitten per raam en lijken wel goed aan te sluiten maar die zijn best prijzig en je kan ze moeilijk in een winkel zien dus dat vind ik dan weer lastig.

Wie heeft er goeie ideeen? Heeft iemand dat smartfit en bevalt het? Tips om rolgordijn zo op te hangen dat er geen/amper licht langs komt? Alles is welkom :)!
Rolluiken geen optie?
Alle reacties Link kopieren
Heb je de mogelijkheid om aan de buitenkant zonwering op te hangen. Heerlijk donker als het moet en helpt ook nog goed tegen de warmte.
Alle reacties Link kopieren
Rolluiken vind ik echt een beetje tokkie :cencored:

Zonwering heb ik nog niet bedacht! Ga ik even op googlen, neem aan dat dat ook anders bestaat dan in de vorm van rolluik?!
Rolluiken zijn (zeker onder de rivieren) zeker niet tokkie, wij hebben ze ook (onder de rivieren).

Stel dat je zonsverduistering neemt: wij hadden vroeger thuis zowel Velux als eigen merk van een doe-het-zelfzaak, en hoewel duurder is Velux wel veel duurzamer qua slijtage en veel beter verduisterend.
Alle reacties Link kopieren
Rolluiken Tokkie? Wat is dat voor een onzin. Hier onder de rivieren heeft zowat elk huis rolluiken. Echt, het enige wat helemaal verduistert. Maar ik las al dat je gordijnen niet mooi vindt, rolgordijnen niet mooi vindt, rolluiken dus tokkie. Hopeloos geval dus.
"Boring conversation anyway"
Rolkuiken zijn tokkie. Boven of onder de rivieren. Lelijk!
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
21-04-2018 21:31
Rolluiken Tokkie? Wat is dat voor een onzin. Hier onder de rivieren heeft zowat elk huis rolluiken. Echt, het enige wat helemaal verduistert. Maar ik las al dat je gordijnen niet mooi vindt, rolgordijnen niet mooi vindt, rolluiken dus tokkie. Hopeloos geval dus.
Nounou, gordijnen vind ik wel mooi maar niet praktisch. Rolgordijnen vind ik ook mooi maar laten nog best wat licht door aan de zijkanten. Alleen rolluiken vind ik niet mooi, ik woon zelf onder de rivieren en hier heeft (gelukkig) bijna niemand ze 🙂. Maargoed, ieder zijn ding. Ik vraag vooral om nieuwe tips als die er zijn!
Ik heb verduisterende rolgordijnen en er hangen nog donkerblauwe verduisterende gordijnen voor. Ben erg gevoelig voor licht, maar dit werkt goed!
zussel schreef:
21-04-2018 20:58
Rolluiken vind ik echt een beetje tokkie :cencored:

Zonwering heb ik nog niet bedacht! Ga ik even op googlen, neem aan dat dat ook anders bestaat dan in de vorm van rolluik?!
Ik vind rolluiken niet tokkie, maar gewoon lelijk. Verder vraag ik me altijd af hoe je je huis nog uitkomt als er brand is en je electrisch bedienbare rolluiken hebt.
Mocht er iemand zijn die rolluiken heeft, dan ben ik benieuwd naar het antwoord.

TO: ik heb helaas de oplossing ook niet.
Ik heb sinds een jaar rolluiken omdat ik niet meer tegen het licht kon en ik vind het zalig! Zeker in de slaapkamer is dat heerlijk als de dagen langer worden. Slaap er 'n stuk beter door. Ook is het koeler in huis.
Verder vraag ik me altijd af hoe je je huis nog uitkomt als er brand is en je electrisch bedienbare rolluiken hebt.
Ik heb geen rolluik voor m'n voordeur.

Nu heb ik toevallig tuindeuren in mijn slaapkamer (waar uiteraard nu ook 'n rolluik voor hangt) maar de meeste mensen slapen op de bovenverdieping, dus dan is het sowieso niet relevant bij brand, want ze zullen dan toch eerst naar beneden moeten en niet uit het raam springen.
anoniem_109047 wijzigde dit bericht op 21-04-2018 21:56
26.38% gewijzigd
oldschoolchic schreef:
21-04-2018 21:45
Ik heb verduisterende rolgordijnen en er hangen nog donkerblauwe verduisterende gordijnen voor. Ben erg gevoelig voor licht, maar dit werkt goed!
Hier hetzelfde alleen als het raam wat verder openstaat dan een standaard kiertje klappert dat ding enorm! Erg irritant!
Rolluik hebben wij ruim boven de rivieren wel ivm drukke weg. Demot geluid.
Aan de achterkant hebben we verduisterende gordijnen waarvan je de cassette en geleiders op het kozijn plakt, werkt prima!
Scheelt ook warmte in de kamer trouwens.
Afbeelding
anoniem_318765 wijzigde dit bericht op 21-04-2018 22:00
2.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Rolluiken die je alleen ‘s nachts dicht hebt, die zie je toch niet eens? Dus hoezo tokkie? Wij hebben ze ook en met ons heel veel mensen hier in de straat, vrijstaande huizen en niks tokkies aan. Ze verduisteren perfect, zelfs midden op de dag is het nog pikkedonker. Ook ideaal tegen hitte en lawaai.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons zijn rolluiken waardeverhogend op de huizenprijs. Moet je wel de inbouwbak hebben, dat is chic.
Zelf vond ik vroeger ook maar lelijk, en dan vooral van de buitenkant. Maar ze zijn fijn, tegen zon, tegen geluid en tegen kou.
Verduisterende raamfolie zou ook nog een optie kunnen zijn. Eventueel in combinatie met een rolgordijn.
Tijdschriftenverslindster schreef:
21-04-2018 21:47
Ik vind rolluiken niet tokkie, maar gewoon lelijk. Verder vraag ik me altijd af hoe je je huis nog uitkomt als er brand is en je electrisch bedienbare rolluiken hebt.
Mocht er iemand zijn die rolluiken heeft, dan ben ik benieuwd naar het antwoord.
Veel mensen nemen om deze reden een rolluik dat je met de hand bedient, vertelde onze rolluikenboer. Of bijvoorbeeld 1 op de bovenverdieping die je met de hand bedient en de rest elektrisch.

Ik vind ze ook niet per se mooi maar wel heel fijn, ook op de kamers van de kinderen.
redbulletje schreef:
21-04-2018 21:51
Ik heb sinds een jaar rolluiken omdat ik niet meer tegen het licht kon en ik vind het zalig! Zeker in de slaapkamer is dat heerlijk als de dagen langer worden. Slaap er 'n stuk beter door. Ook is het koeler in huis.


Ik heb geen rolluik voor m'n voordeur.

Nu heb ik toevallig tuindeuren in mijn slaapkamer (waar uiteraard nu ook 'n rolluik voor hangt) maar de meeste mensen slapen op de bovenverdieping, dus dan is het sowieso niet relevant bij brand, want ze zullen dan toch eerst naar beneden moeten en niet uit het raam springen.
Nou; als mijn benedenverdieping in brand staat, zou ik maar wat graag het raam op de bovenverdieping uitspringen hoor. Liever een paar gebroken benen dan dood.
Maar als er brand is en de brand is van je voordeur/huiskamer al je slaapkamer ingetrokken en je enige uitweg is nog je terrasdeur versperd door rolluik. Hoe kom je er dan uit? Oprechte vraag dit. Heb ooit brand meegemaakt door een factor van buitenaf, dus vandaar dat ik me altijd erg bewust ben van brandgevaar/vluchtwegen en overal rookmelders heb hangen in huis. Weet maar al te goed dat brand niet door iets in je eigen huis veroorzaakt hoeft te worden.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben screens, dat vind ik iets minder lelijk dan rolluiken. Op zonnige dagen doe ik die 's ochtends dicht, want dan wordt slaapkamer niet zo heet. 's Nachts doe ik ze wel open, want ik vind het fijn om met een open raam te slapen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Je kunt toch handbedienbare rolluiken hebben? Wij trekken aan zo'n koord.
CarmiggelT schreef:
21-04-2018 22:04
Veel mensen nemen om deze reden een rolluik dat je met de hand bedient, vertelde onze rolluikenboer. Of bijvoorbeeld 1 op de bovenverdieping die je met de hand bedient en de rest elektrisch.

Ik vind ze ook niet per se mooi maar wel heel fijn, ook op de kamers van de kinderen.
Bedankt voor je antwoord. Begrijp ik, dat mensen die keuze maken.
parbleumondieu schreef:
21-04-2018 22:08
Je kunt toch handbedienbare rolluiken hebben? Wij trekken aan zo'n koord.
Dat kan en lijkt me al een stuk veiliger. Maar zo'n touw kan ook doorbranden natuurlijk... Heb dus liever niet iets dergelijks voor mijn ramen.
Maar goed; wil het topic niet overnemen. Sorry TO. Bedankt voor jullie reacties; ben blij dat mijn vraag opgehelderd is. Nu weer over naar de vraag van TO, waar ik het antwoord niet op weet.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 21-04-2018 22:21
33.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Of je het nou mooi vindt of niet: rolluiken zijn echt de BOM. Compleet verduisterend en houden zonlicht en warmte goed tegen.
Op de slaapkamers waar wij geen buiten rolluiken kunnen laten monteren gaan we binnenluiken laten maken. Van hout met scharnierende delen.
Dat jullie het trouwens allemaal zo donker willen hebben in de slaapkamer. Ik slaap (en ontwaak) veel beter als er wat natuurlijk licht door de gordijnen komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven