Veel brakende poes

21-05-2018 20:05 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi Allemaal,

Ik heb een vraagje;

Ik heb een Britse korthaar poes van net 1 jaar oud,

Nu is het zo dat katten over het algemeen vrij makkelijke brakers zijn (heb ik mij laten vertellen) en dat ze soms wel eens random gal overgeven. Nu is het zo dat ze vorige week maandag 2 keer heeft gebraakt op 1 dag, en ook vlak nadat ze haar brokken op had. Deze kwamen er in een geheel uit samen met de geel/groene gal. Ik heb toen contact opgenomen met de DA praktijk en die vertelde mij dus dat ze snel kunnen braken en dat het mogelijk gewoon slecht gevallen is en dat het volgens haar niet per direct zou kunnen wijzen op een ziekte/afwijking.

Nu heb ik het bijgehouden, en ze heeft in een tijdsbestek van 1 week ongeveer 5 tot 6 keer heeft lopen braken, en veel van die keren zaten haar brokken er ook gewoon bij. (onverteerd en nog heel, de brokken dus).

Ik snap dat katten misschien snel last hebben van hun maag maar dat ze 5 keer in een week gaat braken is toch wel erg veel, of ligt dat aan mij? Overigens, ik weet niet of het van toegevoegde waarde is, maar afgelopen week was ze wel krols (waar ik haar binnenkort aan laat helpen). Zou dat nog enige invloed kunnen hebben?

Ik heb besloten om morgen sowieso maar langs de DA te gaan, maar zijn hier mensen die dit herkennen en/of enig idee kunnen geven wat dit zou kunnen zijn?

Overigens ben ik vrij nieuw met huisdieren, aangezien zij mijn eerste is die ik heb.

Thanks alvast voor het lezen en de eventuele reacties.
Alle reacties Link kopieren
Schrokt ze tijdens eten? Kunnen ze ook van gaan braken.
-
Onze kat moest ook altijd braken als ze te snel haar brokjes naar binnen werkte of als ze net na het eten vliegen ging vangen ofzo (iets actiefs doen). Dat kwam er dus ook alles onverteerd uit.

Maar ik zou haar door de dierenarts laten nakijken als je geen verband ziet met iets.
Je zou haar gras kunnen laten eten, want misschien zit er wel een haarbal dwars. Dat zou heel goed kunnen, want ze is haar wintervacht nu kwijt en met wassen heeft ze waarschijnlijk aardig wat haar binnengekregen.
Alle reacties Link kopieren
Ze eet, van wat ik zie, niet bijster snel .. Gewoon op een normaal tempo. En soms kiest ze er zelf voor om een rondje te rennen na het eten, maar soms gaat ze na het eten meteen in een mand of op de bank liggen, en dan begint ze al te kokhalzen, waarna ze opstaat en een paar meter verderop te grond verder gaan met kokhalzen om vervolgens het eten en de gal op te hoesten ..
anoniem_353613 wijzigde dit bericht op 21-05-2018 20:16
0.27% gewijzigd
Ik zou toch een afspraak maken bij de DA, vind het wel heel vaak voor zo;n jonge poes
En zeker gezien je vorige topic.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
21-05-2018 20:11
Je zou haar gras kunnen laten eten, want misschien zit er wel een haarbal dwars. Dat zou heel goed kunnen, want ze is haar wintervacht nu kwijt en met wassen heeft ze waarschijnlijk aardig wat haar binnengekregen.
Ik moest ook denken aan een vast zittende haarbal...
Dat kan nog best gevaarlijk zijn.

DA is een goed idee
Alle reacties Link kopieren
Dat vind ik inderdaad best veel per week.
Het kan overigens iets heel simpels zijn als een virusje of, zoals Phloxx al aangeeft, het kan ook door schrokken komen en zo zijn er meerdere oorzaken.

Het is wel heel goed van je dat je morgen even naar de dierenarts gaat, want mocht er iets anders aan de hand zijn, dan kun je het meteen (laten) behandelen.

Succes 👍🏼🍀en ik ben benieuwd naar het oordeel van de dierenarts!
Cateautje schreef:
21-05-2018 20:11
Je zou haar gras kunnen laten eten, want misschien zit er wel een haarbal dwars. Dat zou heel goed kunnen, want ze is haar wintervacht nu kwijt en met wassen heeft ze waarschijnlijk aardig wat haar binnengekregen.
Of Katalax. Is een pasta tegen haarballen. Kun je gewoon kopen.
miekemv schreef:
21-05-2018 20:36
Of Katalax. Is een pasta tegen haarballen. Kun je gewoon kopen.
Hebben ze daar ook al rotzooi voor.... Tjongejonge, alles om de zakken te kunnen vullen. Katten doen dat van nature met wat gras, wat is daar mis mee tegenwoordig.
Ben je de laatste tijd gewisseld van voer? Onze kater heeft nogal een gevoelige maag en braakte een tijd elke dag. We kwamen er achter dat het met graanvrij voer veel beter gaat. Met Acana gaat het goed en dat vindt hij lekker, maar daar kreeg hij struviet van. Wissel naar voer van de dierenarts (Hill's): weer braken. Het gaat nu goed met 50/50 Acana en Hill's, hij braakt nu hooguit 1-2x per week.
Alle reacties Link kopieren
Onze poes braakt nog maar zelden sinds ze Almo Nature orange label krijgt. Helaas slecht te verkrijgen in dierenwinkels, maar op internet is het geen probleem. De zakken zijn 750 gram en in vier smaken, dus als t niet bevalt, zit je niet met giga hoeveelheden.
Cateautje schreef:
21-05-2018 20:47
Hebben ze daar ook al rotzooi voor.... Tjongejonge, alles om de zakken te kunnen vullen. Katten doen dat van nature met wat gras, wat is daar mis mee tegenwoordig.
Niet alle katten kunnen tegen gras.
Cateautje schreef:
21-05-2018 20:47
Hebben ze daar ook al rotzooi voor.... Tjongejonge, alles om de zakken te kunnen vullen. Katten doen dat van nature met wat gras, wat is daar mis mee tegenwoordig.
Werd 20 jaar geleden ook al voorgeschreven hoor maar was toen nog niet vrij verkrijgbaar.
Cateautje schreef:
21-05-2018 20:47
Hebben ze daar ook al rotzooi voor.... Tjongejonge, alles om de zakken te kunnen vullen. Katten doen dat van nature met wat gras, wat is daar mis mee tegenwoordig.
Ik betwijfel of de Britse korthaar van TO gras tot zijn beschikking heeft. Veel raskatten komen niet of beperkt buiten (voor een hogere levensverwachting - ze hebben geen instinct meer en worden snelle aangereden en/of kunnen zich niet goed verweren tegen htk katten, en omdat ze gestolen kunnen worden)
Fragolisa schreef:
21-05-2018 21:32
Ik betwijfel of de Britse korthaar van TO gras tot zijn beschikking heeft. Veel raskatten komen niet of beperkt buiten (voor een hogere levensverwachting - ze hebben geen instinct meer en worden snelle aangereden en/of kunnen zich niet goed verweren tegen htk katten, en omdat ze gestolen kunnen worden)
Bij ieder tuincentrum is er een pot kattengras verkrijgbaar, dus je argumenten kloppen niet.
Alle reacties Link kopieren
Fragolisa schreef:
21-05-2018 21:32
Ik betwijfel of de Britse korthaar van TO gras tot zijn beschikking heeft. Veel raskatten komen niet of beperkt buiten (voor een hogere levensverwachting - ze hebben geen instinct meer en worden snelle aangereden en/of kunnen zich niet goed verweren tegen htk katten, en omdat ze gestolen kunnen worden)
Hier een binnenkat die dol is op haar kattengras. Op het moment spuugt ze ook wat meer haar op, dus zou inderdaad een haarbal kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt alsof er een botje vast zit in dr keel, zo vaak braken komt weinig voor.
Alle reacties Link kopieren
Die van ons heeft dit ook gehad. De dierenarts zei dat katten soms hebben dat de ene misselijkheid de andere uitlokt, we hebben (natuurlijk dure ;)) tabletjes meegekregen om dit te doorbreken, poes moest dit 2 dagen slikken en toen was het over. Nu is onze poezeman wel een ouwetje van een jaar of 15.

Weet je trouwens zeker dat jouw poes niet van giftige (kamer)planten heeft gesnoept?
Cateautje schreef:
21-05-2018 21:51
Bij ieder tuincentrum is er een pot kattengras verkrijgbaar, dus je argumenten kloppen niet.
Mijn argumenten kloppen wel hoor ;) maar ik had niet begrepen dat je met gras ook kattengras bedoelde.
En ik heb ook twee (gelukkige) binnenkatten, dus het was ook niet bedoeld als argument om je kat los te laten lopen ofzo. Wij hebben niet altijd kattengras klaarstaan in ieder geval. Dat taaie spul van de dierenwinkel krijgen ze niet afgebeten en is binnen no time dood.
Alle reacties Link kopieren
Als het hele brokken zijn en ze loopt niet te schrokken. Is het voer waarschijnlijk niet goed voor haar.
Doen mijn raskatten ook met het voer vsn de Lidl. Komt er zo weer uit.
Heb nu duur voer van de dierenwinkel.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef voer in een voerbal, ze moeten net een klein beetje meer moeite doen en daardoor eten ze langzamer, dat scheelt al een stuk.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
O sorry, zie dat ze niet schrokt. Ik zou als het zo blijft toch even bij de DA langsgaan.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Is wel veel ja, zeker voor zo'n jonge poes

mijn vorige kat braakte ook veel, dat had wel met raar eetgedrag te maken. Dat bleek weer te komen omdat ze een heel slecht gebit had. Toen zowat alles was getrokken ging ze normaal eten en toen werd het beter.

Ik zou ook even een rondje kamer/balkon/tuinplanten checken of er niet iets giftigs is waar ze aan knaagt.

wat voor voer krijgt je kat? Misschien toch eens wat andere merken uit proberen om te zien of het dan ook aanblijft.

Verder geen afwijkend gedrag? (Drinkt ze goed, plast ze goed, is ze actief etc)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven