Jeugdzorg?

19-08-2018 00:55 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey ik ben een beetje nieuw hier en wil gewoon wat advies vragen. Mijn moeder heeft vanmiddag zelfmoord proberen te plegen, ze probeerde een fles bleekwater op te drinken. Ik zal eerst een beetje uitleg geven.

Ik ben net 17 en mijn vader overleedt toen ik 9 was, mijn stiefvader is er sindsdien altijd al bij. Hij blowt echt enorm veel.

Ik ben in mijn ogen een normale tiener zo meestal te lui om iets te doen, soms brutaal, maar een goed hart.

Ze kreeg ruzie met mn halfzus aan de telefoon en besloot hierom haar leven te eindigen, mijn stiefvader heeft haar nog net kunnen stoppen. Ik heb meteen de politie gebeld, omdat ze duidelijk hulp nodig heeft. Toen die kwamen gaf ze mij de schuld, hoe ik haar mentaal mishandel. Haar 17-jarige dochter was in haar ogen verantwoordelijk. De politie heeft uiteindelijk niks gedaan en besloot me gewoon het nummer te geven van jeugdzorg. Ik heb ze gebeld en ze zeggen dat ik voor volgende maand al weg kan, maar ik vind het gewoon heel erg eng en ben niet zeker of dit een goede oplossing is. Als iemand enig advies/ ervaring heeft ofz kan me dat echt onwijs veel helpen.
Alle reacties Link kopieren
Sorry, geen advies voor je, maar wel een viruele knuffel :hug:

Rot voor je dat je dit allemaal moet meemaken!
Alle reacties Link kopieren
Wat een rotsituatie!
Als je niet langer thuis kan wonen wordt eerst gekeken of je bij netwerk (familie, vrienden, buren) kan verblijven.
Als dat niet kan en de nood is echt hoog kan je ook naar de crisisopvang of een crisispleeggezin. Omdat je al boven de 16 bent is het goed als je ook vast wordt aangemeld voor een begeleid kamer traject, zodat je met hulp kan leren helemaal zelfstandig te wonen en worden.
Er staat veel info online, maar ook de kindertelefoon (hebben ook een chat) weet er veel van!

Sterkte.
Kun je naar een vriend/vriendin, familielid?
Jeetje, je zit echt niet in een goede situatie voor een 17-jarige, wat rot voor je :hug:

Wat ik apart vind is dat de politie verder niets heeft gedaan (?) In onze gemeente gaan álle meldingen waar politie bij betrokken is geweest door naar Veilig Thuis. Veilig Thuis bepaalt welke zij moeten oppakken en welke doorgespeeld worden naar het jeugdteam. Hoe 'onbenullig' het ook lijkt, gaat er iemand van het jeugdteam bij het gezin langs om te met het gezin te spreken en te kijken of alles oké is, of dat er mensen zijn die hulp nodig hebben.

Hulp van jeugdzorg (of iets anders) hoeft niet te betekenen dat je (meteen) weg moet. Soms is het eerst fijn om gewoon rustig te praten over waar je behoefte aan hebt, waar je tegenaan loopt, wat je wil en wie je kan steunen. Dat voor jezelf helder krijgen is vaak al een heel proces op zich. Mijn advies zou dan ook zijn om een traject op te starten met iemand van jeugdzorg, gewoon om eerst eens te praten en uit te zoeken wat als een goede (tijdelijke) oplossing voelt voor jou.

Veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Wat een ellende heb jij op jouw bord :hug:

Ik snap dat weggaan een hele grote stap voor je is. Maar is het idee om thuis te blijven niet nog veel onaantrekkelijker? Het klinkt niet alsof je nu op een plek zit die goed voor jou is?

Ik ben zelf op mijn 15e uit huis gegaan, en dat was inderdaad doodeng. Maar, ik had het voor geen goud willen missen! Het werd een prachtige ervaring waarin ik hele fijne mensen heb ontmoet die mij op weg hebben geholpen naar een beter leven. Ik gun jou dat ook! :hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven