Kat houdt ons wakker

19-08-2018 08:00 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allen

2 weken geleden ben ik met partner en kat verhuisd van een appartement naar een groot mensen huis. De kat lijkt geen moeite te hebben met deze verhuizing; hij is nieuwsgierig en is volop op expeditie & daarnaast extra knuffelig naar ons toe.

In dit huis willen wij niet meer hebben dat de kat in de woonkamer verblijft als wij daar ook niet zijn. In het vorige huis werd de kat juist s nachts 'opgesloten' in de woonkamer en dit ging altijd goed.

Nu hebben we hem in het nieuwe huis s'nachts opgeborgen in 'zijn kamer' (er zijn nog wat onbemande kamers :-D )
Ik hoopte dat dit goed ging, met zijn eigen spulletjes, wat nieuwe spulletjes etc.
Deze kamer probeerde hij snachts te openen; hij springt de deur open, krabt urenlang aan de deurpost, miauwt aan 1 stuk door etc. Nu kon ik de deurklink natuurlijk wel katproof installeren maar met al dat gekrab aan de deurpost en het gemiauw was ik al snel klaar.


Nu heeft de kat dus s' nachts vrij spel: hij kan overal rondlopen behalve onze slaapkamer is dicht en de woonkamer ook.


Nu gaat dit iedere ochtend tot een uur of 5 goed, daarna begint het oude liedje bij de deurpost van onze kamer.

Uiteindelijk springt hij zichzelf onze kamer in :facepalm:
Waar hij overdag heerlijk rustig onder ons bed kan liggen tukken, is het nu tussen 5.00 en 7.00 vooral 'springen' op de kant van het bed van de gene die het hardst doet dat hij of zij nog slaapt :biggrin:


Het is allemaal ontzettend schattig, maar wij komen serieus nu slaap tekort met al dat klussen overdag én een overactieve kater 's nachts.

Mijn vraag is: hoe doen anderen dat: waar laten zij hun kat 's nachts?

Ik heb het idee dat iedere katbezitter die ik ken gezellig snachts met de kat slaapt, maar dat vind ik echt veel te onrustig slapen.

Het is ook de bedoeling dat de kat op dit nieuwe plekje naar buiten kan; het is een autovrije wijk en volgens mij gaat kat straks zeker graag op avontuur buiten.
Misschien scheelt dat nog in zijn energie / actief nachtritme?

Welk 'buiten' ritme hanteren jullie voor jullie katten? En vanaf hoeveel weken ma een verhuizing is het logisch om een huisdier naar buiten te doen?
Je vermenselijkt je kat teveel. Het is een kat, dat is een nachtdier. Dus lekker naar buiten doen, zeker in de nacht, dan kan ie lekker de hort op.
Alle reacties Link kopieren
Onze katten komen niet buiten. Daar zijn ze te duur en mooi voor (worden waarschijnlijk gelijk opgepakt). Hebben bij de cattery ook moeten tekenen dat we ze niet naar buiten laten. Ik had van vrienden begrepen dat hun kat na 6 weken naar buiten kon volgens het asiel.
Bij ons mogen ze overal komen, behalve de woonkamer omdat het nogal slopers zijn. Ze hebben ook hun eigen kamer (met een extra grote paal, extra kattenbak, speeltjes en eten en drinken), maar 99% van de tijd slapen ze bij ons op bed. En ja zeker nu ze nog klein zijn (5 maanden) slaap ik niet elke nacht door, maarja wij vinden het heel gezellig haha.
Alle reacties Link kopieren
Wij laten onze kat juist alleen in de woonkamer en hij kan naar buiten. We hebben dus de tussendeur naar boven dicht. Op die manier worden we er zelf niet wakker van. Het is geen sloper, dus ik zie geen probleem om hem in de woonkamer te laten.

Aanvulling: Volgens mij hebben we hem na 4 weken naar buiten laten gaan. Iets eerder dan aangeraden volgens mij, maar het was toen midden in een hele hete zomer en we waren het zat om geen deuren open te kunnen doen. Hij kan via een kattenluik naar binnen en buiten wanneer hij zelf wil.
Alle reacties Link kopieren
Onze kat kon naar buiten wanneer hij wilde. Binnen was de deur naar de overloop boven dicht, de kat was s nachts dus buiten of beneden. Hij kon niet aan onze deur krabben. We hebben de kat naar buiten laten gaan vanaf het moment dat hij zich in huis helemaal op zijn gemak voelde. Dat was al na een paar weken en ging gelukkig goed.
Wij laten onze kat overdag af en toe een uurtje naar buiten. Niet te veel, want dan raakt hij te vertrouwd en gaat ie zwerven.
's nachts mag hij op de gang/overloop, maar echt no way dat hij in bed komt. Huisdieren in bed vind ik zo smerig.
Waarom sluit je hem nu niet meer op in de huiskamer als dat altijd goed ging?
Alle reacties Link kopieren
Ah ja onze kat is wel een sloper, dus de woonkamer wordt niet opnieuw zijn 'basis'.

Helaas zit er nergens tussen de 4 verdiepingen een tussendoor om een gedeelte van het trappenhuis te kunnen sluiten.

Een kattenluikje installeren zat ik inderdaad ook al over na te denken ja!
Misschien wordt dat over een week of wat wel de tip!
BabyGroot schreef:
19-08-2018 08:10
Onze katten komen niet buiten. (...) Hebben bij de cattery ook moeten tekenen dat we ze niet naar buiten laten.
?

Heel raar. Heb je ze in bruikleen of zo?
Onze kat sliep nooit in ons bed. Ik vind dat zo vies.

Is er geen optie om het slopen af te leren?
Gwendoline- schreef:
19-08-2018 08:19
Ah ja onze kat is wel een sloper, dus de woonkamer wordt niet opnieuw zijn 'basis'.

Helaas zit er nergens tussen de 4 verdiepingen een tussendoor om een gedeelte van het trappenhuis te kunnen sluiten.

Een kattenluikje installeren zat ik inderdaad ook al over na te denken ja!
Misschien wordt dat over een week of wat wel de tip!
Let bij het plaatsen van een luikje wel op in wat voor buurt je woont.
Bij ons wonen veel katten die erg veel buiten zijn en dus wat sterkere territoriale driften hebben. In de nacht wordt er vaak gevochten, waardoor onze kat alleen overdag naar buiten mag.
En denk ook na over wat de buren ervan vinden als jouw kat altijd buiten kan. Ik heb onze kat er al eens op betrapt bij andere huizen naar binnen te gaan en het zich daar gemakkelijk te maken en omdat ik het ronduit asociaal vind om vreemden met mijn kat op zadelen mag hij nu dus maar beperkt naar buiten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn katten komen overal. De ene gaat al op bed liggen als ze in de gaten heeft dat ik naar bed ga. Ze komt dan altijd lekker tegen mijn buik aan liggen (bovenop het dekbed, ze komen er nooit onder). De andere komt 's nachts op mij liggen.

We zitten nu op de camping en daar komen ze wel buiten, thuis niet. Maar meestal zijn ze rond 11 uur wel binnen. Dan gaat de deur dicht en 's morgens mogen ze weer naar buiten. En ik vind het veel fijner als ze binnen zijn, dan slaap ik veel beter.

Ja, ik vermenselijk ze, ze zijn toch echt wel mijn kindjes, Ik vind het fijn om ze om me heen te hebben en ze lekker te verwennen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er drie. Eén oude van elf en twee broers van een jaar. Expres twee kittens genomen omdat ze dan de oude met rust zouden laten én elkaar hebben.

Dat werkt heel goed. Ook geen geklaag in de morgen. Geen gesloop. Ze zijn elkaars afleiding.

Idee? Een tweede kat?
Alle reacties Link kopieren
regenworm schreef:
19-08-2018 08:21
?

Heel raar. Heb je ze in bruikleen of zo?
Ik vind het niet raar. Zij wil zo voorkomen dat je de katten op straat gooit waarna je ze voor 90% kwijt bent omdat mensen ze oppakken om zelf te houden of door te verkopen. Kijk uiteindelijk kies je zelf wat je doet want ze kan er toch niet achterkomen, maar het laat mij zien dat ze geeft om de dieren die zij fokt.
Alle reacties Link kopieren
HaPu schreef:
19-08-2018 08:27
Let bij het plaatsen van een luikje wel op in wat voor buurt je woont.
Bij ons wonen veel katten die erg veel buiten zijn en dus wat sterkere territoriale driften hebben. In de nacht wordt er vaak gevochten, waardoor onze kat alleen overdag naar buiten mag.
En denk ook na over wat de buren ervan vinden als jouw kat altijd buiten kan. Ik heb onze kat er al eens op betrapt bij andere huizen naar binnen te gaan en het zich daar gemakkelijk te maken en omdat ik het ronduit asociaal vind om vreemden met mijn kat op zadelen mag hij nu dus maar beperkt naar buiten.

Ik heb geen idee wat voor gedrag mijn kat gaat vertonen als hij eenmaal een buitenkat is. Waarschijnlijk neemt hij ook de rol van nachtelijke vechter op zich :facepalm:

Maar je hebt zeker een punt wat betreft dat zijn gedrag buiten ook weer bepaalt hoe vaak en hoe lang hij naar buiten kan.


Ik moet namelijk niet hebben dat hij straks standaard in de tuin van de buurvrouw chillt, dat zou ik heel asociaal vinden. (Van mezelf dan hè, weet die kater veel).
Alle reacties Link kopieren
BabyGroot schreef:
19-08-2018 08:34
Ik vind het niet raar. Zij wil zo voorkomen dat je de katten op straat gooit waarna je ze voor 90% kwijt bent omdat mensen ze oppakken om zelf te houden of door te verkopen. Kijk uiteindelijk kies je zelf wat je doet want ze kan er toch niet achterkomen, maar het laat mij zien dat ze geeft om de dieren die zij fokt.

Dat tekenen hoor je inderdaad heel veel!

Lijkt mij heel naar om een kat te hebben waarvan je kan verwachten dat hij meegenomen gaat worden, omdat hij mooi is / geld waard is.


Maar goed, ze hoeven niet naar buiten natuurlijk.
Gwendoline- schreef:
19-08-2018 08:19
Ah ja onze kat is wel een sloper, dus de woonkamer wordt niet opnieuw zijn 'basis'.

Helaas zit er nergens tussen de 4 verdiepingen een tussendoor om een gedeelte van het trappenhuis te kunnen sluiten.

Een kattenluikje installeren zat ik inderdaad ook al over na te denken ja!
Misschien wordt dat over een week of wat wel de tip!
Wij hebben een vouwdeur in de gang geplaatst. Ideaal!
Alle reacties Link kopieren
Mijn katten liggen het grootste gedeelte van de nacht bij me in bed. Toch maken ze me wakker rond 5 uur, meestal wanneer de vogels gaan fluiten. Het enige dat dan helpt is eten geven. Daarna laten ze me weer met rust :)
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een heilige birmaan.
Ze slaapt in onze woonkeuken.
Wil absoluut geen kat in bed hebben.
Als wij s'avonds naar boven gaan, gaat de kat naar de keuken en als we wakker worden doen we de keukendeur weer voor haar open.
Wij hebben ook moeten tekenen dat ze niet naar buiten mag.
De eerste 3 jaren lukte dat. Hierna niet meer. Onze kinderen werden kleuters en lieten wel eens deuren open staan.
Nu gaat ze elke dag wel even naar buiten.
Loopt een blokje en staat weer bij de voordeur.

Volgens mij kunnen katten 6 weken na een verhuizing naar buiten.
onze kat zeurt ook de laatste tijd. Ik heb haar in de woonkamer gedaan en de tv maar op Animal planet gezet. Ik heb nieuwe speeltjes gekocht en daar verstop ik katten snoepjes in. Ze miauwt ‘s nachts heel hard, waardoor wij wakker worden. Wij hebben een kattenluik. Ze kan ook gewoon naar buiten, maar dat doet ze niet. Wij worden er inmiddels gestoord van, dus morgen de dierenarts maar bellen.

Ik ben ook radeloos to.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg het nog maar een keer, fijn he katten.
Alle reacties Link kopieren
regenworm schreef:
19-08-2018 08:21
?

Heel raar. Heb je ze in bruikleen of zo?
Heb ik bij mijn eerste kat ook moeten doen en heb me daar niet aan gehouden. Liet de kat gewoon naar buiten en ze was de bekendheid van de buurt. Echt iedereen kende haar, dus een vreemde die mijn (schreeuw-)kat op zou pakken zou ook verdacht zijn. Ze is in de 14 jaar dat ze leefde ook geen een keer ontvoerd oid.
Alle reacties Link kopieren
Vorige kat mocht ‘s nachts naar buiten, de nieuwe mogen niet aangezien we nu aan een drukke weg wonen, waar ze overdag niet in de buurt komen, maar ‘s nachts, omdat de weg dan rustig is, hebben de buren gewaarschuwd dat het dan nogal mis kan gaan, dus was het advies om dan de katten binnen te laten. Dat doen we nu.

Ze mogen niet in de slaapkamer ‘s nachts en dat weten ze van begin af aan. Ze zijn zó braaf dat ze ‘s avonds de kamer niet mee in lopen en echt voor de drempel stoppen, maar ‘s ochtends wél met dochter mee naar binnen komen:)
Alle reacties Link kopieren
Daantje1970 schreef:
19-08-2018 08:27
Mijn katten komen overal. De ene gaat al op bed liggen als ze in de gaten heeft dat ik naar bed ga. Ze komt dan altijd lekker tegen mijn buik aan liggen (bovenop het dekbed, ze komen er nooit onder). De andere komt 's nachts op mij liggen.

We zitten nu op de camping en daar komen ze wel buiten, thuis niet. Maar meestal zijn ze rond 11 uur wel binnen. Dan gaat de deur dicht en 's morgens mogen ze weer naar buiten. En ik vind het veel fijner als ze binnen zijn, dan slaap ik veel beter.

Ja, ik vermenselijk ze, ze zijn toch echt wel mijn kindjes, Ik vind het fijn om ze om me heen te hebben en ze lekker te verwennen.
Dat is echt mijn ideaalbeeld: de poezen mee naar de camping/eigen tweede huisje.
beetjegek schreef:
19-08-2018 08:58
Ik zeg het nog maar een keer, fijn he katten.
Katten zijn heel fijn als je ze als kat behandeld in plaats van kleine mensjes en je ze niet naar je hand denkt te kunnen zetten. Het zijn namelijk dieren.
Katten hebben jachtinstinct, het gedrag van de kat van TO komt ook daarvan en is compleet normaal kattengedrag.
De oplossing voor TO's probleem:
-katten zijn enorm terretoriaal, bepaalde kamers afsluiten daar kunnen ze gefrustreerd van raken, beter nier doen. (En zeker niet op gaan sluiten)
Verder:
- kattenluikje is een goed idee
-punt 2: schaf kattenspeeltjes aan en ga met hem spelen. Liefst een paar keer per dag, maar zeker voordat je naar bed gaat, een minuut of 10 is genoeg.

https://m.youtube.com/watch?v=sR0StLh6uKE
https://m.youtube.com/watch?v=ItxjFwgm7ss

De bovenstaande filmpjes gaan over spelen en het probleem van je wakker houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een asielkat en die mocht met 6 weken naar buiten. Het was midden in de winter, dus de deur was toch dicht, waardoor dit makkelijk vol te houden was. Wel heel veel met haar gespeeld zodat ze haar energie kwijt kon.

Even geprobeerd met naar buiten gaan en toen dat goed ging een kattenluik geïnstalleerd. Nu loopt ze zelf in en uit, maar gaat tegen bedtijd toch met mij naar boven en maakt mij 's ochtend om 6 uur wakker voor eten. Mijn wekker gaat op dat tijdstip doordeweeks, dus logisch dat ze dat ritme in het weekend ook aanhoud :P Ik ga er dus ook uit om haar eten te geven en duik dan mijn bed weer in!

Over het kattenluikje: koop er één die alleen open gaat voor de chip van jouw kat. Is iets duurder dan een standaard luik, maar je krijgt zo geen buurtkatten in huis!
"I love not Man the less, but Nature more..."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven