Warmtepomp aanschaffen

12-09-2018 17:29 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Wij gaan eind oktober in ons nieuwe huis wonen. De woning is goed geïsoleerd en heeft vloerverwarming en zonnepanelen. Nu zijn we ons aan het inlezen over een warmtepomp, maar vinden de keuze flink lastig. We willen er ongeveer 10.000 euro aan spenderen. Ons plan is om meerdere bedrijven langs te laten komen en dan advies te vragen over de type warmtepomp die voor ons het meest rendabel is. Zijn er mensen die een warmtepomp hebben en hun ervaringen/tips willen delen?
Op de site van vereniging eigen huis is ook veel (objectieve) info te vinden, zoek daar ook eens.
Alle reacties Link kopieren
Is de vloerverwarming uberhaupt wel geschikt voor een warmtepomp? En zo nee, dan moet je zeer waarschijnlijk ook de verdeler vervangen.
Alle reacties Link kopieren
Ze moeten eerst maar eens goedkoper worden, en alle kinderziektes eruit.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Een warmtepomp klink erg leuk, maar het water kan nooit zo hoog verwarmd worden als bij een conventionele cv ketel. Dus de meeste verwarmingselementen en radiatoren zijn dus niet geschikt.

Laat je dus heel goed voorlichten. Wanneer je er eind oktober in wilt gaan wonen, dan ben je waarschijnlijk al te laat.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Zonnepanelen.....misschien het huis elektrisch verwarmen?
Is beproefde technologie en gezien het budget zal dat wel lukken?
Ik zou zeggen laat je heel goed voorlichten. Ik hoor eigenlijk veel meer nadelen dan voordelen van zo'n ding maar je moet iets als we straks allemaal van het gas af moeten.
quattro35 schreef:
12-09-2018 18:02
Zonnepanelen.....misschien het huis elektrisch verwarmen?
Is beproefde technologie en gezien het budget zal dat wel lukken?
Dat is dus een warmtepomp...
Woon je in de regio Rotterdam? Dan kun je op heijplaat langs de WoonWijzerWinkel. Dat is een soort showroom waar heel veel duurzaamheidsinstallaties, waaronder warmtepompen, live staan opgesteld en je info kunt krijgen. De showroom wordt betaald door lokale overheden en is bedoeld om particulieren, architect, aannemers, installateurs te informeren over alles wat er in op dat gebied. Er is dus geen winstoogmerk. Ze kunnen je ook in contact brengen met goede installateurs en kunnen mee-lezen met de offerte om te kijken of je een goede aanbieding hebt gekregen. Maar goed, dan moet je wel in de regio wonen..
anoniem_329319 wijzigde dit bericht op 12-09-2018 22:46
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vloerverwarming is ideaal voor een warmtepomp. Regel er zonnepanelen bij en je hebt vrijwel gratis verwarming in je huis.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het niet gedaan. In de tijd dat wij er serieus naar keken was het nog zo dat zo´n pomp, tegen de tijd dat we de investering eruit zouden hebben, waarschijnlijk vervangen zou moeten worden.

Dus gratis verwarmen is er niet bij, wat je bespaart moet je aan de kant leggen voor vervanging.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Greenplanet schreef:
12-09-2018 22:01
Vloerverwarming is ideaal voor een warmtepomp. Regel er zonnepanelen bij en je hebt vrijwel gratis verwarming in je huis.
Nee, in verband met condensatie die optreedt mogen er alleen maar kunststoffen koppelingen en dergelijke gebruikt worden. Bestaande vloerverwarming is vaker niet geschikt dan wel.
Alle reacties Link kopieren
Lostit schreef:
13-09-2018 06:47
Nee, in verband met condensatie die optreedt mogen er alleen maar kunststoffen koppelingen en dergelijke gebruikt worden. Bestaande vloerverwarming is vaker niet geschikt dan wel.
Dat lijkt mij alleen te gelden voor het stukje buis van de buitenunit (of bron) naar de warmtepomp. De cv-leidingen en de vloerverwarming zelf kunnen gerust van staal zijn, aangezien het water daarin altijd boven de condensatietemperatuur wordt gehouden.
Alle reacties Link kopieren
Niet als je gaat koelen in de zomer, wat nodig is om in de winter voldoende warmte te creeren.

Ook het ventilatiesysteem moet onder de loep worden genomen, anders kan je een koudeval in huis krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Lostit schreef:
13-09-2018 16:28
Niet als je gaat koelen in de zomer, wat nodig is om in de winter voldoende warmte te creeren.

Ook het ventilatiesysteem moet onder de loep worden genomen, anders kan je een koudeval in huis krijgen.
Je bedoelt dat je de vloerverwarming gebruikt om je huis te koelen? Hier heb ik nog nooit van gehoord.

@TO, wij willen een nieuwe CV ketel laten instaleren en dan de komende jaren ons huis geschikt gaan maken voor de warmtepomp (CV ketel vertoond kuren en moet echt vervangen worden) en merken dat installateurs maar erg weinig tijd hebben, het is al moeilijk zat om uberhaupt ergens een afspraak te krijgen voor een offerte.
Wat voor bron ga je voor de warmtepomp gebruiken? Lucht? Grondbron? PV/T?
Het hangt ook van je bestaande vloerverwarming af: vloerverwarming kan geschikt zijn voor een warmtepomp, hoeft niet. Dus de kans is best aanwezig dat je meer ingrepen moet doen dan alleen die warmtepomp aanschaffen.

Een aantal instanties die je kunnen helpen die nog niet zijn genoemd: Stichting Huizenaanpak, Duurzaam Bouwloket.

Laat je niet afschrikken door horrorverhalen: de warmtepomp is een geweldige technologie, maar je kan niet een warmtepomp in je huis plempen en denken dat je dan klaar bent. Ik zou je dan ook sterk aanraden niet zomaar leveranciers van warmtepompen langs te laten komen, maar je te laten adviseren door een instantie die je hele energieontwerp kan beoordelen.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
21-09-2018 16:00
Je bedoelt dat je de vloerverwarming gebruikt om je huis te koelen? Hier heb ik nog nooit van gehoord.

@TO, wij willen een nieuwe CV ketel laten instaleren en dan de komende jaren ons huis geschikt gaan maken voor de warmtepomp (CV ketel vertoond kuren en moet echt vervangen worden) en merken dat installateurs maar erg weinig tijd hebben, het is al moeilijk zat om uberhaupt ergens een afspraak te krijgen voor een offerte.
Kan wel dat koelen! Wij hadden een nieuwbouw woning met vloerverwarming en warmtepomp en de vloerverwarming konden we ook op koelen zetten.
Alle reacties Link kopieren
Lucky17 schreef:
22-09-2018 23:24
Kan wel dat koelen! Wij hadden een nieuwbouw woning met vloerverwarming en warmtepomp en de vloerverwarming konden we ook op koelen zetten.
Het kan wel, maar volgens mij is het geen vereiste om met een warmtepomp aan de slag te kunnen. Misschien als je de warmte in de grond op wilt slaan. Maar het kan ook wel anders volgens mij.

Wat is er uit gekomen TO?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven