Lieveheersbeestjes invasie

12-10-2018 23:06 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons huis is belegerd door een kudde lieveheersbeestjes. Of liever gezegd onze badkamer.
Eigenlijk hebben we al jaren het hele jaar door lieveheersbeestjes in huis, op de eerste verdieping. Ik kom ze her en der tegen af en toe, met name in hoekjes van ramen en de trap. Prima beestjes, als ze per stuk voorbij komen. Vorig jaar zaten er echter opeens,vanuit het niets een paar honderd (echt! Ik overdrijf niet) in de hal en de trap naar boven. Vriend heeft ze toen met blik, veger en helaas ook stofzuiger verwijderd.
En nu zitten er een stuk of 30 op de badkamer. Paar dagen geleden waren het er meer, maar gisteren en eergisteren zag ik er maar een stuk of 10.

Is het toeval dat de beesten ieder jaar in ons huis opduiken? Of wonen ze ergens in ons huis en is het nu tijd om te jongen? En hoe krijg ik ze weg,voorgoed? Ik hou echt van beestjes, maar ik wil wel graag naar de wc kunnen zonder lieveheersbeestjes in het wcpapier. En afdrogen na het douchen doe ik graag met een handdoek die ik niet hoef te delen met tien kleine vrienden.

Iemand ervaring of tips?
O, geen idee of het belangrijk is, maar dit keer zijn het meer zwart-met rode stipjes. In mijn hoofd waren ze de vorige keren meer rood gekleurd.
Alle reacties Link kopieren
Deze ? (Veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje, exotische soort die in groepen overwintert)

Afbeelding

https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=18521
zazamaenade wijzigde dit bericht op 12-10-2018 23:10
16.17% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
Als het bij deze 30 blijft ( tijdelijk) zou ik het prima vinden. Maar ik ben bang dat er dadelijk weer opeens honderden zitten.
Ik heb nu de ramen van de badkamer op een kier en de afzuiger aan, in de hoop dat ze niet van tocht houden.
Alle reacties Link kopieren
Die komen overwinteren bij jullie: http://www.stippen.nl/artikelen.php?art=HAXPLG
Wij hadden dat ook, maar alleen in het voorjaar als het warmer wordt. Niet alleen lieveheersbeestjes, maar ook vliegen. Sinds we nieuwe kozijnen hebben hebben we geen lieveheersbeestjes-invasie meer gehad, maar een paar dagen geleden wel weer vliegen toen het warmer werd. Nu zaten ze tussen het raam en de hor dus er zat niks anders op dan meppen.

Uitzoeken dus waar ze steeds vandaan komen en dat afkitten ofzo. En voor nu: opzuigen/vegen of doodspuiten.
Alle reacties Link kopieren
Ooo wat erg, ik vind nu inderdaad mega veel info op Google. En ik maat denken dat mijn invasie zo uniek was, dat ik echt alleen raad op het Viva forum kon krijgen.

Het is wel een geruststelling dat van deze soort miljoenen in Nederland leven, dus als er bij ons een paar sneuvelen ik me niet gelijk schuldig hoef te voelen.

Slotje dan maar! Bedankt voor de reacties in ieder geval!
Ik was ooit ergens in Denemarken en daar was 'n mega invasie van die kutbeesten. Snap niet dat ze die dingen ooit als symbool voor geweldloosheid hebben gekozen. Ik krijg nog jeuk als ik er aan terug denk.
Alle reacties Link kopieren
https://www.rentokil.nl/blog/wat-een-ge ... op-zolder/

(...)

Om te voorkomen dat zij je huis uitkiezen als mooie plek om te overwinteren kun je voor de herfst begint, alle naden en kieren goed dichtmaken. Als ze eenmaal binnen zitten kun je ervoor kiezen om ze met rust te laten als zij geen hinder vormen. Tijdens het overwinteren eten de lieveheersbeestjes niet en zullen ze het grootste deel van de tijd stil en teruggetrokken in een hoekje zitten. Aan het eind van de winter vertrekken zij vanzelf weer. Ben je toch bezorgd, omdat de ruimte zich er niet voor leent of ze een onaangename geur verspreiden? Dan zou je ze kunnen vangen en buiten kunnen zetten. Als het er te veel zijn om dit zo te doen, dan kun je dit met een stofzuiger doen en de zak gelijk buiten omkeren.

Rentokil zal een plaag van lieveheersbeestjes niet met bestrijdingsmiddelen behandelen, omdat ze een nuttige functie hebben en er een kans bestaat dat wij dan ook mogelijk de inheemse soort bestrijden, die zich al moeilijk staande weet te houden met de aanwezige Aziatische soort. In België zijn lieveheersbeestjes zelfs beschermd. (...)
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Is dit de soort die uitgezet wordt in kassen als 'natuurlijk bestrijdingsmiddel', weet iemand dit ?
Dat zie ik nog niet in de links, maar het lijkt me geen vreemde gedachte.
nounou
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
12-10-2018 23:25
Ik was ooit ergens in Denemarken en daar was 'n mega invasie van die kutbeesten. Snap niet dat ze die dingen ooit als symbool voor geweldloosheid hebben gekozen. Ik krijg nog jeuk als ik er aan terug denk.
Ik hou sowieso niet zo van insecten, vooral niet in grote getale. Wij hebben ook al twee zomers op rij een bijenkolonie in onze tuin mogen verwelkomen. Nou dan weet je helemaal niet wat je mee maakt...
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
12-10-2018 23:31
Is dit de soort die uitgezet wordt in kassen als 'natuurlijk bestrijdingsmiddel', weet iemand dit ?
Dat zie ik nog niet in de links, maar het lijkt me geen vreemde gedachte.
Ja, dat las ik zojuist. En ook dat toen ze geïmporteerd werden gezegd werd dat ze echt niet uit de kassen zouden ontsnappen..... Inmiddels zijn er miljoenen in ons land.
Allemaal niet erg hoor, maar mijn boompjes in de tuin worden ieder jaar belaagd door bladluizen. En dan is er geen lieveheersbeestje te zien...
Moest wel even lachen om je OP over de wc papier en je handdoek :$
Maar wel vervelend dat ze juist je badkamer hebben uitgekozen om te overwinteren. Ze hadden beter een ander plekje in huis kunnen zoeken waar je geen last hebt van je tijdelijke kleine gasten. Maar goed ik kom liever een lieveheersbeestje tegen dan die zilver/papiervisjes of spinnen. Hoorde dat spinnen ook in huizen overwinteren.
Opstofzuigen lijkt me de handigste optie om er vanaf te geraken.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
12-10-2018 23:31
Is dit de soort die uitgezet wordt in kassen als 'natuurlijk bestrijdingsmiddel', weet iemand dit ?
Dat zie ik nog niet in de links, maar het lijkt me geen vreemde gedachte.
Dat las ik nu ook ergens in een link, maar ik las een paar jaar geleden een krantenartikel over 'invasieve exoten' waarin deze volgens mij genoemd werden als een van de diersoorten die meereizen met alle schepen met goederen die we uit Azië importeren.

Niet meer bij Ali Express bestellen dus. ;-)
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Lieveheersbeestjes overal in huis - waar komen die ineens vandaan? - http://nos.nl/l/2254888

TO, je bent niet de enige! Ik moest gelijk aan dit topic denken ;-)
Kom ik weer met de zweefvliegen die ook als natuurlijke vijand van de bladluis wordt ingezet. Maar hier zijn de bladluizen weet weg dank zij de zweefgvliegen. Daar zaten er een heleboel van. Het leken bijen en ze doen hetzelfde, maar hun larven hebben bladluizen nodig om op te eten.

Ja, en nu zetten ze lieve heerbeest in tegen de luizen die al weg zijn.
Nu zitten er ook geen zweefvliegen meer. Die waren leuk.
Nu zitten er wel van groene gaasvliegen.

Deze keer zijn het grondwantsen die hier echt overal zitten.
Ik heb er al verschillende dood gedrukt. Eentje legt 20 - 30 eieren.

Het heeft als voordeel dat ik dit jaar heel snel alles opruim en bladeren ruimen doe ik tussendoor snel even. Daar zitten ze op.

Maar ik vergeet echt dat het alweer 1/3 van de herfst voorbij is.
Ik zag mooie schimmels en dat bij dit droge weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven