Kleurende boompjes in tuin

14-10-2018 20:01 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Wij willen onze voortuin wat opknappen en wat nieuwe planten/boompjes planten. Nou zie ik nu op weg naar huis vaak kleine boompjes staan die ontzettend mooi kleuren in de herfst.

Wie weet mooie boompjes/planten die mooi verkleuren in de herfst waardoor je dan echt iets meer kleur hebt staan in de tuin?

Vind ze zelf wat lastig te vinden in tuincentra's omdat ik de namen niet weet :)
Alle reacties Link kopieren
Bel eens aan bij de mensen die zo'n boompje in de tuin hebben staan ;-)
Alle reacties Link kopieren
Japanse esdoorn verkleurt heel mooi en is er in allerlei soorten en maten.
...
Alle reacties Link kopieren
krentenboompje vind ik erg leuk. Is een beetje struikachtig en heeft ook in de vroege lente leuke rozige blaadjes, dan komen witte bloempjes en in de zomer besjes.
Alle reacties Link kopieren
Ook wilde wingerd is erg mooi in de herfst. Maar die moet wel ergens tegenaan kunnen groeien want klimplant.
...
Calamitycat schreef:
14-10-2018 20:03
Japanse esdoorn verkleurt heel mooi en is er in allerlei soorten en maten.

ja die wilde ik inderdaad ook tippen. ze zijn prachtig!

en misschien is het een idee om zo'n planten-app op je telefoon te zetten?
als je dan een mooi boompje ziet, dan kan je die laten herkennen door die app :)
Alle reacties Link kopieren
En denk ook eens aan siergrassen. Die hebben bijna het hele jaar door (behalve in het voorjaar want dan moeten de meeste worden afgeknipt) een enorme sierwaarde, vooral in de herfst en in de winter.
...
Alle reacties Link kopieren
sierappel is ook leuk, voorjaar bloesem, en nu rode appeltjes
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik ben gek op beuk, verkleurt van groen naar cognac.
Fluweelboom!
Alle reacties Link kopieren
Amberboom
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Alle reacties Link kopieren
Acer
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Photinia fraseri ´Red Robin´


Zomer
Afbeelding

Winter
Afbeelding
Acer palmatum 'Sangokaku'
https://www.japanse-esdoorns.nl/assorti ... ango-kaku/
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
(Japanse) Esdoorn is idd prachtig maar wel een heeeeel langzame groeier. Ik heb in de tuin van ons vorige huis een "pruikenstruik" (cotinus) gezet, en die krijgt echt ook prachtige knalkleuren maar is juist een hele snelle groeier. Hij laat zich wel mooi "knotten": als je ieder jaar de uitlopers vlak voor het voorjaar weghaalt tot bepaalde punten, krijgt hij een geknotte vorm, net als bij wilgen; de knotten worden steeds breder, wat ik mooi vind ( ook als het blad er af is). Door de uitlopers weg te halen, krijg je in de zomer dan niet de karakteristieke "pruiken" (wolkachtige schermen) waar hij zijn naam aan ontleent. Maar het blijft een mooie plant. Als je niet knot, wordt het een grote struik/boom. Die met de groene bladeren verkleurt het meest, maar er is ook een variant met donkerpaarse bladeren die ook wel geel en oranje worden in de herfst.

Ik knoopte aan het eind van de winter altijd op een nacht meer dan 100 ballonnen aan alle lange dunne uitlopers die ik speciaal daarvoor niet te snel snoeide; op mijn zoons verjaardag stond de ballonnenboom in bloei. Dat was zo'n vrolijk gezicht dat mensen serieus stopten met de auto om er selfies mee te maken 😎🎈. In mijn nieuwe tuin staan daarvoor helaas niet zulke geschikte struiken: die lange rechte uitlopers waren ideaal...

Afbeelding
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 15-10-2018 14:36
26.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Callicarpa, heeft hele opvallende knalpaarse besjes
lilalinda schreef:
15-10-2018 08:46
Callicarpa, heeft hele opvallende knalpaarse besjes
Ja; is heel fraai!
Ik vind alleen wel dat ze snel weg zijn; had verwacht dat ze de hele winter zouden blijven hangen. Maar deze prachtige nazomer staan ze er wel mooi bij.
Afbeelding

Wat het bij mij in de tuin trouwens nog lang volhoudt in het najaar is oost-indische kers. Die gaat pas in de tweede helft v.d. zomer echt lekker groeien, en maakt dan (afhankelijk van de soort), hele lang uitlopers die mijn hele tuin door kruipen en waar steeds nog mooie felle bloemen aan komen. Het is een makkelijke plant ; hij groeit wel breeduit, maar hij zet zich niet vast met wortels onder de grond ofzo; je trekt hem gewoon weg waar hij te ver gaat. Momenteel is mijn toverhazelaar doorgroeid met ranken oostindische kers met oranje bloemen er in. Ze blijven tot na de eerste nachtvorst nog een tijdje goed voordat ze verwelken. Het is dus geen struik maar een kruid; zaaien dus.

In de tuin is de Oost-Indische kers een heel goed middel om de zwarte bladluizen aan te trekken en zo weg te houden van andere planten. Ze wordt daarom een vangplant genoemd. De bloemen en bladeren zijn eetbaar; beetje radijsachtig. Lekker en mooi in salades...

Afbeelding
Afbeelding
En even een wintertip als je toch je tuin alle seizoenen aantrekkelijk wilt houden: de toscaanse Jasmijn heeft in de zomer echt heeeeerlijk geurende bloemen, maar is in de winter ook een mooie, groenblijvende struik (die niet tegen hele zware vorst kan). Tegen een paal bij je voordeur heb je in de zomer 'savonds een wolk parfum om door naar buiten te stappen, en in de winter een "aangekleed" gezicht voor je entree. Hij moet wel zon krijgen: bij mij krijgt hij dat de helft van de dag en dat is genoeg.
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
15-10-2018 10:06
En even een wintertip als je toch je tuin alle seizoenen aantrekkelijk wilt houden: de toscaanse Jasmijn heeft in de zomer echt heeeeerlijk geurende bloemen, maar is in de winter ook een mooie, groenblijvende struik (die niet tegen hele zware vorst kan). Tegen een paal bij je voordeur heb je in de zomer 'savonds een wolk parfum om door naar buiten te stappen, en in de winter een "aangekleed" gezicht voor je entree. Hij moet wel zon krijgen: bij mij krijgt hij dat de helft van de dag en dat is genoeg.
Afbeelding
Bij mij staat hij in de schaduw en daar doet hij het ook prima. Hij zal wat minder hard groeien en wat minder bloemetjes hebben, maar het is een goede wintergroene klimmer en geur geeft hij genoeg af.
Alle reacties Link kopieren
er zei iemand dat de Japanse esdoorn een langzame groeier is. Lijkt me wel een voordeel voor de voortuin. Als ik hier aan de overkant zie hoe hoog die bomen in 30 jaar zijn geworden, in dat kleine tuintje. Was voor mij de reden om iets kleins te kiezen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
15-10-2018 10:25
er zei iemand dat de Japanse esdoorn een langzame groeier is. Lijkt me wel een voordeel voor de voortuin. Als ik hier aan de overkant zie hoe hoog die bomen in 30 jaar zijn geworden, in dat kleine tuintje. Was voor mij de reden om iets kleins te kiezen
Als je geduld hebt, zijn ze inderdaad heel mooi. Maar het is wel de eerste zoveel jaar een onopvallend klein struikje, en mensen zetten er vaak dan toch iets te dicht naast dat helemaal uitgroeit en de toekomstige ruimte van de esdoorn opvult. Als je daar rekening mee houdt, is er niets aan de hand... Je moet ze eigenlijk gewoon echt een blikvanger-plek geven met niet te veel eromheen, net als in die minimalistische Japanse tuinen. Dus solo omringd door gras of bestrating; niet in een volle border (tenzij die vol zit met bodembedekkers en echt laag blijvende planten). En dan wel een tijd geduld hebben voor het ook echt een blikvanger is.
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
15-10-2018 10:06
En even een wintertip als je toch je tuin alle seizoenen aantrekkelijk wilt houden: de toscaanse Jasmijn heeft in de zomer echt heeeeerlijk geurende bloemen, maar is in de winter ook een mooie, groenblijvende struik (die niet tegen hele zware vorst kan). Tegen een paal bij je voordeur heb je in de zomer 'savonds een wolk parfum om door naar buiten te stappen, en in de winter een "aangekleed" gezicht voor je entree. Hij moet wel zon krijgen: bij mij krijgt hij dat de helft van de dag en dat is genoeg.
Afbeelding
Ik heb deze:
https://www.tuinflora.com/jasminum-nudi ... foEALw_wcB
hele winter knal gele bloemen, prachtig
lilalinda schreef:
15-10-2018 11:16
Ik heb deze:
https://www.tuinflora.com/jasminum-nudi ... foEALw_wcB
hele winter knal gele bloemen, prachtig
Hee; cool! Die kende ik niet. Echt wat voor ons... Alleen staat de voortuin nu wel vol. Ik heb bij de voordeur aan de ene kant die wintergroene jasmijn, en ernaast aan de andere kant een geurende clematis met teergele klokjes:
Afbeelding
Dat is wel echt een zomerplant (al bloeit hij nu eindelijk prachtig; in de zomer was het te droog en te heet).
Alle reacties Link kopieren
wij hebben ook de tuin aangepakt en een liquidambar boom neergezet. Fantastisch mooi is hij nu al! Je hebt ze ook als leiboompjes.

Japanse esdoorn in de voortuin, ook prachtig, komt wat later op kleur.
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
15-10-2018 10:06
En even een wintertip als je toch je tuin alle seizoenen aantrekkelijk wilt houden: de toscaanse Jasmijn heeft in de zomer echt heeeeerlijk geurende bloemen, maar is in de winter ook een mooie, groenblijvende struik (die niet tegen hele zware vorst kan). Tegen een paal bij je voordeur heb je in de zomer 'savonds een wolk parfum om door naar buiten te stappen, en in de winter een "aangekleed" gezicht voor je entree. Hij moet wel zon krijgen: bij mij krijgt hij dat de helft van de dag en dat is genoeg.
Afbeelding
Krijg jij ook peulen aan de jasmijn? Nu voor het 2e jaar, hiervoor nooit. Geen idee of je er verder iets mee kunt.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Tickel schreef:
15-10-2018 12:13
Krijg jij ook peulen aan de jasmijn? Nu voor het 2e jaar, hiervoor nooit. Geen idee of je er verder iets mee kunt.
(Nog?) niet... Maar ik heb hem er pas 3 jaar geleden ingezet en hij is net pas met zijn langste uitlopers een stuk boven de voordeur gekomen. Dus geen idee wat er nog kan komen. Omdat die van mij ook geen maximaal zonnige plek heeft, zitten er ook niet zoveel bloemen in als op het plaatje...

Deze herfst hebben de clematis en de jasmijn pas "contact" gemaakt boven de deur. Ik hoop dat ze door elkaar heen groeien om elkaar stevigheid te geven. Ze hebben allebei een hoge paal maar geen pergola-balk er op omdat er bij devoordeur een opening in een boogje zit (Portaaltje). Er zaten allemaal spijkers in de oude stenen muur, en daar heb ik wat ijzerdraad tussen gespannen. Het groeit nu in een boogje maar nog wat wiebelig. Ik vlecht de uitlopers die recht omhoog willen er dus steeds doorheen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven