Energieleverancier kiezen bij huurhuis met zonnepanelen

09-12-2018 11:31 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ga verhuizen naar een vrije sector huurhuis, wat betekent dat ik nu zelf een leverancier voor gas en licht moet gaan zoeken. Ik woon nu in een sociale huurwoning waar G/W/L inclusief zat. Ik heb dus geen flauw idee hoe ik dit aan moet pakken. Het is een nieuwbouwhuis dus kunnen geen ervaringen van vorige bewoners opvragen of iets dergelijks.

Huidige huis: 8 jaar oud appartement met G/W/L inclusief, warmtepomp, vloerverwarming, geen gasaansluiting.
Nieuwe huis: nieuwbouw hoekhuis met G/W/L exclusief, CV op gas, koken op inductie (dus elektrisch), 3 zonnepanelen.

Woon samen met mijn vriend. Hij werkt veel vanuit huis. Leven verder relatief zuinig. Kregen in ons huidige huis altijd deel van het voorschot terug.

Ik heb al op vergelijkingssites gekeken en zag dat ik rekening moet houden met hoeveel van de opgewekte energie dmv zonnepanelen wordt teruggestort door de leverancier. En of het wordt verekend met de daluren of de piekuren (?).
Daarnaast zie ik ook een vaste prijs staan. Is het handig dat deze zo laag mogelijk is?
Heeft iemand aanraders qua leveranciers (of juist afraders)?
Alle reacties Link kopieren
Heb trouwens vandaag een verjaardag. Dus ik reageer wat later dan gebruikelijk.
Alle reacties Link kopieren
Van appartement naar hoekwoning geeft een aanmerkelijk meer verbruik.

Waarom slechts 3 zonnepanelen ? Dat zet ook geen zoden aan de dijk.
Alle reacties Link kopieren
slobberbone schreef:
09-12-2018 11:47
Van appartement naar hoekwoning geeft een aanmerkelijk meer verbruik.

Waarom slechts 3 zonnepanelen ? Dat zet ook geen zoden aan de dijk.
Ja geen idee, ik ben het met je eens. De makelaar zei dat het genoeg moest zijn voor een 2 persoonshuishouden, maar ik lees overal op internet dat dat zeker niet klopt.
Ik zou er minimaal 6 nemen.
Wij hebben er 12 zijn ook maar met zijn 2en wel koophuis wij komen precies op 0 of moeten iets bijbetalen
Met zo weinig panelen zul je ( bijna) altijd nog wel energie moeten afnemen, het zet weinig zoden aan de dijk namelijk. Kijk dus gewoon op een vergelijkingssite naar de prijs alsof er geen panelen zijn, zou ik zeggen... als je dan wel wat opwekt, kun je dat gebruiken of eventueel terugleveren.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
09-12-2018 12:04
Ik zou er minimaal 6 nemen.
Het is een huurhuis, dus ik heb geen keuze.
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
09-12-2018 12:13
Met zo weinig panelen zul je ( bijna) altijd nog wel energie moeten afnemen, het zet weinig zoden aan de dijk namelijk. Kijk dus gewoon op een vergelijkingssite naar de prijs alsof er geen panelen zijn, zou ik zeggen... als je dan wel wat opwekt, kun je dat gebruiken of eventueel terugleveren.
Dus gewoon de zonnepanelen beschouwen als een leuk extraatje bedoel je?

Hoe zit het dan met de vaste prijs die je betaalt? Dat verschilt bij sommige aanbieders wel 20-30 euro. Is in mijn geval een lage prijs verstandig of juist niet?
Met vaste prijs bedoel je de leveringskosten? Je zult minder energie afnemen, dus de prijs per eenheid is voor jou inderdaad minder belangrijk dan de leveringskosten. Verder maakt het allemaal niet zoveel uit. Neem een jaarcontract, dan kun je over een jaar kijken hoeveel je verbruikt en wat dan de goedkoopste leverancier is.
Alle reacties Link kopieren
Je energie en gas bestaan uit een deel vastrecht en een deel levering. Als je een hoog vastrecht betaalt, betaal je vaak relatief weinig voor levering en andersom. Als je veel thuiswerkt, heb je vaak hele dagen de verwarming aanstaan. Of je nou met 1 of met 6 man woont maakt dan niet uit. Gas is veel duurder dan elektriciteit en zonnepanelen gaan alleen over het electriciteitsdeel bij jou, want warmte komt van het gas.
Ik zou dus niet voor het laagste vastrecht gaan, maar voor lage levering gas. Dat je in je vorige huis terugkreeg, zegt niks over zuinigheid, alleen dat je voorschot toen relatief hoog stond.
Alle reacties Link kopieren
Zou het op 100 euro per maand zetten, ik denk dat je een heel eind komt. Nuon heeft momenteel een leuke actie.
Ik heb goede ervaringen met eneco. Ze zijn heel erg duidelijk en je kan met de app letterlijk van uur tot uur bekijken wat je hebt verbruikt. Eventueel zou je Toon kunnen nemen al vond ik dat niet nodig. Ik heb ook zonnepanelen en ik heb daardoor best veel bespaard. Ik ben met elektriciteit absoluut niet zuinig, was veel op 90 graden, gebruik droger, ik hou niet van donker dus er branden 's nachts ook altijd 2 lampen en meerdere tv's en pc's in huis, verwarming staat eigenlijk ook nooit onder de 19 's winters. Toch had ik het afgelopen jaar, dankzij de zonnepanelen, een elektriciteitsverbruik van minder dan de helft van een 1 persoonshuishouden. Nou, dan ben ik dik tevreden eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vorig jaar gelijk gaan kennismaken met mijn buren, en heb toen ook gevraagd met welke energieleverancier zij de beste ervaring hebben. Die ook maar genomen.
Alle reacties Link kopieren
Dank, goede tips allemaal! Maakt het veel duidelijker voor mij.

Helaas is de hele buurt nieuw, dus vragen aan de buren kan helaas niet. Ik ga morgen voor de zekerheid wel nog even de verhuurder bellen om te horen of hij nog advies heeft en wat voor meter er in ons huis zit.

Mochten er nog aanvullende tips zijn, altijd welkom natuurlijk!
Alle reacties Link kopieren
Met deze site kom je er vast wel uit.

https://www.gaslicht.com/
Alle reacties Link kopieren
Wat jullie nieuwe woning heeft zijn zogenaamde "Excuuspanelen". Totaal niet dekkend voor het gemiddelde verbruik, maar alleen bedoelt om de woning aan een bepaalde energieprestatie te laten voldoen.

Ik zou ze dus niet laten meetellen bij het kiezen van een maatschappij.
"I love not Man the less, but Nature more..."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven