Klaar met huisgenoten

13-12-2018 22:46 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allen,

Ik woon nu bijna drie jaar in een gezinsappartement in een groot flatgebouw, wat ik deel met twee andere jongens. Een van hen is de zoon van de huiseigenaar, die er niet zelf woont. Wij zijn studenten, de buren zijn allemaal ouderen en alleenstaande moeders.

De eerste twee jaar was het er leuk wonen. We waren drie 'onafhankelijke' bewoners en waren er allemaal komen wonen zonder dat we elkaar kenden. Ik heb toen ook een goede band opgebouwd met de buren.

Na twee jaar is één van de huisgenoten weggegaan uit het huis. Er is toen een andere voor in de plaats gekomen. Ik had daar geen inspraak in, dat ging allemaal via de eigenaar. Zo kwam er een studiegenoot van de andere huisgenoot bij.

Op zich zijn het allebei prima jongens. Maar zij zijn nu echt met z'n tweeën en ik hoor er niet meer bij. Zij bespreken hun studie en hun vrienden, welke niet de mijne zijn, omdat ik mijn eigen heb. Daardoor is er geen eensgezindheid meer in het huis.

Daar kon ik nog prima mee leven. Dan zou ik er maar gewoon wonen en het sociale leven vind ik buitenshuis wel. Ik kookte voor mezelf en doe mijn eigen ding.

Nu krijgt het echter een gehele andere wending. Ze zijn enorm vies en rommelig geworden. Hun afwas blijft altijd staan, maar als mijn afwas niet direct afgewassen wordt krijg ik daar een opmerking over. Een paar keer per jaar, als ik op de studie of aan het werk ben bedenken ze wel eens een grote schoonmaak te doen, en dan worden ze boos dat ik niet meehielp, terwijl ik juist de rest van het jaar de boel op orde houd. Zij brengen nooit het afval weg, waardoor er soms een afgrijselijke lucht in huis hangt en ik wel genoodzaakt ben het te doen. Na drie weken vakantie kom ik terug met de verwachting dat ze zich huishoudelijk gezien wel zouden redden: nee hoor, drie vuilniszakken gewoon op het balkon, koffieapparaat vol schimmel, koelkast vol bedorven zooi en vrieskast niet dicht waardoor alles ontdooit was. Lekker zorgeloos thuiskomen.

Daarnaast zijn ze ook enorm luidruchtig.
De rapmuziek wordt op buitensporig volume opgezet, ze stampen en schuiven al het zware meubilair om 23:00 over de vloer. De arme 80-jarige onderbuurvrouw is al verschillende keren komen klagen. Dat is ook het punt. Zelf heb ik niet zo'n last van het lawaai, maar meerdere buren hebben last van ons. De andere twee hadden sowieso geen contact met de buren en geven er geen bal om, zeggen ze. Maar ik maakte altijd een praatje met de buren, die dat nu niet meer willen omdat ze mij zien als het gezicht van dat asociale adres.

Nu ben ik echt niet op mijn mond gevallen en kom ik tegen mijn huisgenoten echt wel voor mezelf op, maar het is gewoon enorm vermoeiend dat dagelijks te moeten doen op een plek waar je juist tot rust hoort te komen na een lange dag. Daarom ben ik er nu wel klaar mee. Zij zullen niet weggaan, samen zijn ze in de meerderheid en hij is het zoontje van de eigenaar. Steeds vaker overweeg ik te verhuizen, maar ik heb nog niet direct iets anders kunnen vinden in de omgeving. Ik ben er benieuwd wat anderen in zo'n situatie zouden doen.
Gewoon een andere kamer zoeken. Zij gaan niet veranderen als jij erover gaat zeuren (zo gaan zij dat zien waarschijnlijk) want blijkbaar hebben ze er zelf geen last van.

Eer aan jezelf houden en verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
Op zoek naar iets anders
Zoek een andere kamer.
Alle reacties Link kopieren
Heel simpel, zoek een andere plek.
Ik zou ook verhuizen. Niks meer aan zo.
Verhuis
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie snelle reacties al!
Jullie bevestigen wel wat ook mijn onderbuikgevoel is. Wel jammer, ik heb leuke contacten in de mooie buurt waar ik woon (halfuurtje met trein en bus naar studie, 20 minuten de andere kant op naar het werk) en als de huisgenoten er een paar weken niet zijn is het echt een heerlijk appartement met een prachtig uitzicht. Maar wat moet, dat moet gebeuren... Ik denk wel dat ik, als ik iets nieuws zoek, het liefst op mezelf zou wonen, zonder huisgenoten. Een eigen plekje lijkt me erg fijn. Al is dat natuurlijk nog moeilijker te vinden.
Toch echt maar proberen iets nieuws te vinden. Ze zullen niet veranderen.
waarom schuiven ze met het meubilair om 23:00?
Alle reacties Link kopieren
Morgen meteen bij je vrienden eens rondvragen of zij een adresje kennen, of bij collega's van het werk. Gewoon overal waar je mensen kent vragen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Helder verhaal, waarin je zelf al tot een duidelijke conclusie komt. Nu nog uitvoeren.
Alle reacties Link kopieren
No brainer. Verhuizen
Alle reacties Link kopieren
Of accepteren dat het zo werkt in je huis of verhuizen, meer smaken zijn er niet.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Sommige mensen vinden het fijn met hun meubels te schuiven ofzo, ik heb ook een paar van die debielen naast me wonen.
Klinkt leuk verhuizen maar je hebt natuurlijk niet 123 een nieuw huisje misschien zelf weer een kamer met huisgenootjes, zou dus in gesprek gaan en misschien zelf eenheid creeeren met hen? Door bijv samen eens te eten of whatever... En natuurlijk door blijven zoeken naar wat anders
Alle reacties Link kopieren
Is 1 van beide niet bijna klaar met de studie? In dat geval is het misschien een kwestie van even uitzingen. Aan de andere kant heb je ook kans dat de eigenaar het wil verkopen als zijn zoon klaar is. Ik denk echt dat iets anders zoeken fijner is. Hebben de buren het telefoonnummer van de eigenaar niet? Misschien helpt het als ze daar klagen.
Als je in zo'n situatie woont als jij is het prettiger als je allemaal een beetje dezelfde normen en waarden hebt. Maar vaak weet je dat bij voorbaat niet. Hier is onze zoon het zoontje van de eigenaar. Zijn huisgenoten zijn allemaal oude vrienden van elkaar, dus dat gaat prima. Als er eentje uit gaat, komt er iemand in uit dezelfde vriendenclub (die wij dus ook kennen) of we laten de kamer even leeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven