Verhuizen de stad uit als stel zonder kinderen

19-02-2019 09:24 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Niet meer relevant.
anoniem_129224 wijzigde dit bericht op 20-07-2020 16:02
98.27% gewijzigd
Heb je geen auto?
Ga niet in 'n kinderrijke buurt wonen. Er zijn altijd overal mensen kindvrij, alleenstaand, of juist ouder en al weer van hun kinderen af.
Alle reacties Link kopieren
Een elektrische fiets maakt je mobieler.
Ik woon dan wel in een kleine stad, maar het is 20 minuten fietsen naar centrum voor de eetcafé s , bios Ed.
Alle reacties Link kopieren
Gaan
Wat heb je aan een sfeervol huis als je constant overlast hebt? Als je geen buiten hebt? Geen raam kunt openzetten?
En ook een gewoon jaren 70 huis kun je weer mooi maken

Juist als je veel thuis bent is een rustige omgeving met eigen tuin heerlijk, en heb je dan een keer zin in de drukte ga je met de fiets naar de stad, en eind middag weer terug
Alle reacties Link kopieren
“En zie ik mezelf doordraaien omdat er geen snelle afleiding is”

Bij dit zinnetje dacht ik: de oplossing ligt bij jezelf. Zorg dat je die snelle afleiding ook op een andere manier kunt verzorgen, en verhuis dan lekker naar het dorpje (of een ander dorpje).
Is er daar in het dorp niks te doen? Ik woon ook in een dorp maar hier is altijd wat te doen als ik zou willen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het gedaan en geen seconde spijt gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het voornamelijk ook wennen is. Ik probeer mezelf ook voor me te zien met een kop thee en een boek in de tuin.

Ik ben ook al jaren geblesseerd, dus autorijden is voorlopig geen optie helaas.

Ik probeer het ook als tussenstation te benaderen. Kijken hoe het gaat en als over een paar jaar de financiën beter zijn (wat reëel is), dan kunnen er altijd weg natuurlijk. Het is geen gevangenis.

Weg gaan is gewoon een ding voor me, dat zit in mij. Enorme angsten dat ik alles weg gooi en kwijtraak. Ik heb nooit echt een goede basis gehad en slechte ervaringen toen ik als student verhuisde, dus ik denk dat het daardoor komt (en ja, ik heb 'n geweldige therapeute)
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een dorp waar niks te doen is, en idd, dat kan lastig zijn als je gevoelig bent voor eenzaamheid.

Als je daarentegen volop kunt genieten van rust, en het niet erg vindt om er wat meer moeite voor te doen om de gezelligheid op te zoeken, dan kan het ook heel fijn zijn.

Het is eigenlijk maar net met welke instelling je op zo’n plek gaat wonen.
Ik zou er niet lang over na hoeven denken om mijn huis met balkon te verruilen voor een huis met tuin.
In mijn dorp wordt er juist veel georganiseerd voor mensen in sociale eenzaamheid. En er zijn natuurlijk ook diverse sportmogelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
Hoe groot is dat dorp? Groot genoeg om activiteiten te hebben waar je aan mee zou kunnen doen? Denk cursussen, verenigingen, vrijwilligerswerk, teamsport enzovoorts. Ik ben zelf als eenling een aantal keer verhuisd, en de laatste keer samen met man naar een dorp. Ik zing zelf in een koor (en dat was ook altijd het eerste wat ik zocht in een nieuwe woonplaats, een leuk koor), doe een zaterdag in de maand vrijwilligerswerk op de kinderboerderij. Contacten genoeg. Daar heb je echt niet per se kinderen voor nodig.

Contacten van vroeger: 10 km is natuurlijk niet zo heel ver. OK, te ver om op de bonnefooi op de fiets te stappen misschien, maar niet te ver voor een uurtje voor een kopje koffie of een avondje gezelligheid. Komt vast goed!
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
Ik woon nu ook in de stad en ervaar precies hetzelfde. Ik heb een heel sfeervol huisje in een gewilde, drukke wijk vlakbij het centrum. Maar het constante lawaai maakt dat ik thuis ook vaak een koptelefoon op heb en zonder oordopjes slaap ik al jaren niet meer. In mijn huis ben ik nooit echt ontspannen. Ik snap dat weg gaan echt een ding is. Ik ervaar dat ook zo. Ik woon ook al 25 jaar in de stad.

Maar ik denk dat ik al het lawaai niet ga missen en jij ook niet. Hoe lekker is het om zonder koptelefoon thuis te zitten, zonder oordoppen te slapen. Twintig minuten is echt niets. Als ik van het station naar mijn werk ga met de bus doe ik er een half uur over. Dat is binnen de stad.

Mensen blijf je nog wel zien hoor. 10 km is niet het eind van de wereld. En ik denk echt dat een elektrische fiets jou zeer gaat helpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze stap gemaakt, in mijn eentje, naar een andere provincie. Zit ook in de wia. Je mag me altijd een pm sturen :)
Ik woon ook in een dorp, maar genoeg te doen hier. 20 minuten naar de stad is peanuts, zeker zonder kinderen is dat een snelle verbinding en daar wen je echt aan, geloof me. Een elektrische fiets is een goede tip en als het nog te ver is, is een brommertje ook zo gekocht.

Wij genieten hier zo van de rust, stilte, ruimte, groen dat we de 'grote stad' niet missen. Er is iets anders voor in de plaats gekomen, waar we niet op gerekend hadden: tijd. Het leven is hier rustiger, zelfs als we kiezen om wel naar de stad te gaan, te gaan werken enzovoorts, dan nog: hier is rust en ruimte om wat meer te leven. Helemaal niets gezapig, maar juist heerlijk.
Wij waren ook bang dat we ons zouden vervelen, na 35 jaar alleen maar in steden gewoond te hebben. Niets van dat alles. En ik heb ook een psychisch probleem, zeker met eenzaamheid. Ik doe nu meer moeite om mijn mededorpsgenoten te leren kennen (heb vrijwilligerswerk opgepakt in de wijk, zit op mijn wijkfacebook en heb een wijkapp). En nu gaat het (na een jaartje of anderhalf) vanzelf.

Vertrouw op je eigen oordeel! Het komt vast helemaal goed!
Je geeft zelf al antwoord in je openingspost. Hier blijven is geen optie voor je. Dus dan moet je weg. En als een woning in een rustige zijstraat ook geen optie is, is dat dus ook duidelijk.
Je bent bang dat je de stad gaat missen. Is er geen tussenweg? Een buitenwijk in de stad? Wij wonen midden in het centrum (inderdaad in een zijstraatje) en als ik 7 minuten fiets ben ik in de meest rustige buitenwijken van de stad. De huizen zijn daar betaalbaarder en het is er echt rustig.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook graag naar een rustiger plek verhuizen naar een eengezinswoning maar het is niet te betalen... Die dingen kosten vaak rond de 300k.
Alle reacties Link kopieren
AbsoFabso schreef:
19-02-2019 09:37
Is er daar in het dorp niks te doen? Ik woon ook in een dorp maar hier is altijd wat te doen als ik zou willen.
Wel wat, maar niet veel leuks. Lelijk centrum, bagger horeca, geen leuke gezellige pleintjes.

Dus m'n focus blijft op de stad.

Ik baal gewoon dat ik veel thuis zit, het maakt de keuze lastiger. Gisteren fietste ik nog even daar heen, toen langs die en haalde nog even dat.

Ik ga dat echt erg missen. Nu loop ik kog wel eens een koffietentje in met m'n laptop en heb ik iig voor m'n gevoel dat ik nog ergens bijhoor, deel van uitmaak zeg maar. Klinkt miss heel stom
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het gedaan en het viel ontzettend tegen. Kwam inderdaad negens tussen als single zonder kinderen, miste de reuring en voelde me eenzaam.

Kan je woningruil binnen de stad doen?
gwenstar schreef:
19-02-2019 10:04
Wel wat, maar niet veel leuks. Lelijk centrum, bagger horeca, geen leuke gezellige pleintjes.

Dus m'n focus blijft op de stad.

Ik baal gewoon dat ik veel thuis zit, het maakt de keuze lastiger. Gisteren fietste ik nog even daar heen, toen langs die en haalde nog even dat.

Ik ga dat echt erg missen. Nu loop ik kog wel eens een koffietentje in met m'n laptop en heb ik iig voor m'n gevoel dat ik nog ergens bijhoor, deel van uitmaak zeg maar. Klinkt miss heel stom
.
Klinkt helemaal niet stom (en behoorlijk herkenbaar), maar wel als iets om aan te werken, denk ik. Heb je psychologische ondersteuning? Je gevoel van waarde zou beter van binnenuit kunnen komen, dan van externe motivatie zoals met je laptop ergens zitten om erbij te horen. Je mag er zijn zoals je bent, ook als je WIA hebt en niet kunt werken. :hug:
gwenstar schreef:
19-02-2019 10:04
Wel wat, maar niet veel leuks. Lelijk centrum, bagger horeca, geen leuke gezellige pleintjes.

Dus m'n focus blijft op de stad.

Ik baal gewoon dat ik veel thuis zit, het maakt de keuze lastiger. Gisteren fietste ik nog even daar heen, toen langs die en haalde nog even dat.

Ik ga dat echt erg missen. Nu loop ik kog wel eens een koffietentje in met m'n laptop en heb ik iig voor m'n gevoel dat ik nog ergens bijhoor, deel van uitmaak zeg maar. Klinkt miss heel stom
Dan lijkt dit dorp me geen goede keuze voor je.
Er zijn genoeg dorpen die wel een leuk centrum hebben. Kijk eens rond naar alternatieven dus.
Alle reacties Link kopieren
gwenstar schreef:
19-02-2019 10:04
Wel wat, maar niet veel leuks. Lelijk centrum, bagger horeca, geen leuke gezellige pleintjes.

Dus m'n focus blijft op de stad.

Ik baal gewoon dat ik veel thuis zit, het maakt de keuze lastiger. Gisteren fietste ik nog even daar heen, toen langs die en haalde nog even dat.

Ik ga dat echt erg missen. Nu loop ik kog wel eens een koffietentje in met m'n laptop en heb ik iig voor m'n gevoel dat ik nog ergens bijhoor, deel van uitmaak zeg maar. Klinkt miss heel stom
Niet stom. Zijn er andere dorpen die je zou overwegen? Zelf woon ik ook al een tijdje 20 mins buiten mijn oude stad (wel met kinderen). Maar op vrije dagen ga ik met de fiets die kant op en blijf ik gewoon een beetje rondfietsen. Soms spreek ik met iemand af en ga er na nog even naar een koffietentje. En als ik dan weer naar huis fiets ben ik een beetje nostalgisch, want wat is het er toch leuk, maar mijn rustige mooie huis met openslaande deuren zonder herrie voelt dan extra luxe.
Alle reacties Link kopieren
Die reuring en gezelligheid liggen bij jezelf.

Mijn schoonmoeder woont middenin de stad, maar het is een zuurpruim. Ze maakt gemakkelijk contact en nog gemakkelijker ruzie, mensen zijn haar gauw ´te min´ en als iemand een andere mening heeft dan zij hoeft ze die persoon niet meer te zien. Dus ze zit in de winter heel veel alleen thuis.

Mijn moeder daarentegen woont in een wat mindere wijk van dezelfde stad, kent iedereen, gooit vanaf haar balkonnetje pakjes drinken naar de kinderen, regelt vanalles, spaart en ruilt alle supermarktzegeltjes/speelgoedjes. Kortom; zij verzucht regelmatig dat ze het heel druk heeft.

Als je in een dorp gaat wonen, is het makkelijkst om je te melden bij de vrouwenvereniging, het koor of de toneelvereniging. Doe drie keer je boodschappen bij de supermarkt en je hebt je eerste contacten al.

En een hond helpt ook heel goed bij het leggen van contacten. Dus als je toch veel thuis bent, zou je dat nog kunnen overwegen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels je laatste bericht gelezen. Koop geen huis op een plek waar je je niet fijn voelt. Je woont nu mooi en je krijgt je huidige huis waarschijnlijk makkelijk verkocht, dus zoek op je gemakje naar iets dat je wel aanspreekt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, ik zie ook al m'n overwegingen hier ook langs komen. Het niet doen, want nog sneller eenzaam, ik weet dat ik veel moeite heb met contacten, maar heb ook al gekeken naar idd de toneelvereniging. Tennissen zou ik t liefste doen, maar gaat niet meer. Sporten is sowieso op 't moment moeilijk.

Angst dat ik er voornamelijk ouderen tref. Ik ben heel goed in pessimisme dus...

M'n vw-werk in de stad nu wil ik blijven doen 1x per week, te leuk om op te geven.

Het zit ook in mij, de eenzaamheid, het me minderwaardig voelen ja, waar dan ook. Jeugdtrauma to the max 3n al jaren met therapie bezig. Het zorgt voor controle willen.
Anderzijds ben ik meer een stadsmens geworden dan ik dacht.

De buitenwijk van de stad is ook nauwelijks te betalen. Utrecht hè... En Zeist is beoogd doel. Een gruwelijk centrum echt, echt ongelooflijk eigenlijk... Maar het alternatief...? Bunnik ook niet, noch de Bilt iets vindbaars.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven