Incest bij katten, kun je dit herkennen?

21-02-2019 13:53 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag allemaal,

Gisteren heb ik een nestje kittens van 2 weken oud bekeken bij een vrouwtje die zelf al 12 katten had. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, maat toch ben ik sceptisch.
Ze had de vader kat ook, en dat was een hele doffe, grijze kat, die scheel keek en blauwe ogen had, hij had wel een soort vaag tijgerprintje. (8 jaar oud)
Ik vertelde haar dat ik graag broer en zus wou, ze attendeerde me erop dat ik sowieso 1 moest laten helpen om incest te voorkomen. (Wat ik uiteraard al wist, maar ze kwam er zelf mee).
Maar omdat ik papa kat dus gezien heb, weet ik niet zo goed wat ik vinden moet. Ik las op internet dat witte katten met blauwe ogen vaak no good zijn omdat ze meestal doof zijn. Hoe herken ik incest, is papa kat misschien incest? Of is dit normaal? Is het een probleem als je katten incest zijn?

Mvg
Herkennen wordt moeilijk nu maar het kan wel degelijk gezondheidsproblemen geven. Alleen noemen ze dit bij dieren geen incest maar inteelt

https://www.startpagina.nl/v/huisdieren ... -zus-kans/

Bij iemand met 12!! katten zou ik nooit de gok wagen om daar kittens vandaan te halen. Ze had beter haar eigen katten allemaal laten sterilliseren. Ongezonde situatie
Is het een probleem als je katten incest zijn?

Qua doorfokken of qua dat ze hun zus en broertje neuken?
Alle reacties Link kopieren
Niet faciliteren dat soort nestjes.
Zolang ze de kittens kwijt blijven kunnen, blijven ze doorgaan met nestjes. Echt een no-no.
#adoptdontshop
.
Alle reacties Link kopieren
Incest is niet het probleem, heel eerlijk: een kat die krols is, laat iedereen toe, ook de hele familie. Katten kijken niet zo nauw.

Waar jij bang voor bent, is het doorfokken. Als je een kat uit dat nest wil, zul je flink door moeten vragen. Bij twijfel... niet inhalen
Alle reacties Link kopieren
Je bedoelt inteelt, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Mja..ik heb 2 jaar geleden 2 kittens uit een nest gehaald bij mensen waar ook 3 a 4 katten rondliepen. Ze hadden de moederpoes, maar ook haar broer liep er rond. Met enorme noten..dit was een rode kater, en een van mijn kittens is ook rood. Er liepen ook nog rooien rond van de buren. Dus geen idee, het kan best zijn dat mijn katten tegen hun oom ook papa moeten zeggen. :facepalm:
Er zijn gewoon nog steeds mensen die maar wat aan rommelen, vooral hier op het platteland. Ik kom er nooit achter, maar mijn katten zijn wel geholpen en ik zou er toch nooit een nest bij fokken. Qua gezondheid weet je het nooit, ideaal is het niet natuurlijk.
je bedoelt inteelt

ja dat is erg en je doet er aan mee door een kitten te nemen. haal gewoon een kat uit het asiel, daar zitten genoeg kittens
Niet doen!!!
Wit geeft niet maar inteelt.. ooit een kat uit zo'n toestand genomen: het was het enige kitten van dat nest.
Later bleek (stonk er vreselijk) dat ze geen geld hadden om de katers direct te laten steriliseren en mijn katertje van de DERDE worp dat jaar was, van die moederkat.

Moeder was dus helemaal uitgeput, kon nog net die van mij grootbrengen en is toen nog niet gesteriliseerd. Was geen geld voor.

Lief beest, een week of 14 dus toch maar meegenomen. Ging een jaar goed, toen een nacht van huis gebleven (in totaal 15 uur alleen gezeten, met eten en drinken natuurlijk) in die tijd is hij helemaal doorgedraaid.
Wilde me aanvliegen, rare waas over zijn ogen: ik heb hem gevangen letterlijk, met snoep in een reismand, volgens de DA ws een tumor of gewoon 'niet goed' door de inteelt, slechte conditie moeder bij geboorte.

Het was dat hele jaar een lief beest maar de DA kon hem ook alleen in een net uit dat kooitje halen en met dikke leren handschoenen vasthouden.
Lang verhaal kort: hij kreeg die avond nog een spuitje, vooral omdat hij alles wat bewoog echt vol aan wilde vallen. Doodeng. En heel verdrietig want een jaar lang was het wel mijn bestje maatje, kon overdag met de buurkatten spelen: die meden hem ook al een paar weken. Dat schoof ik op de sterilisatie die ik kort daarvoor had laten doen..
Oeps nestje is leuk maar niet van onverzorgde dieren waarvan baasje geen cent overheeft voor sterilisatie e.d.

Bespaar jezelf het verdriet en zoek een gezonde, je twijfelt nu al. Bij twijfel: niet doen. Er komen nog kittens genoeg dit voorjaar of haal een gesteriliseerde uit het asiel: groot voordeel met een jong-volwassen kat is dat je zijn karakter beter in kan schatten (rustig, druk) en een kat van 5 jaar is gewoon nog jong maar heeft de ergste streken achter zich gelaten. Ook wel fijn :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven