Kale plek staart kat

22-02-2019 19:09 29 berichten
Mijn kat is prettig gestoord. Vliegt elke avond tijdens haar sportuurtje tegen de muren omhoog. Naar buiten wil ze niet overdag vanwege los lopende honden.
Nu de winter vordert en ze sinds oud en nieuw ook in de nacht niet meer naar buiten wil wordt het bij haar staart steeds kaler.
Mw wordt regelmatig tot haar grote ergenis ontwormd en ontvlooid maar ook dat verandert niets.Speeltjes heeft ze maar houdt meer van echte meubels. Geen ander voer gegeven.
Wat kan ik nog meer doen voordat Wolleke straks helemaal kaal is?
Dierenarts?
Jeetje zeg. Ik snap dat je een beetje bang bent dat ze steeds kaler wordt.
Ik vermoed uit mijn eigen ervaring met katten (die ook soms kale stukken hadden) dat het verveling kan zijn. Dat ze steeds op het zelfde stuk likt.
Als het daardoor niet komt, zou ik denken aan iets in de richting van auto-immuun. Hoeft niks ergs te betekenen en kan goed geresett worden met een lage dosering corticosteroiden...

Succes
Alle reacties Link kopieren
Kan stress zijn, al komt dat meer voor op de buik.
Geen wondjes of ergens tussen gezeten?
Toen mijn kat een kale plek op zijn buik had heb ik bach bloesem druppels laten maken, nu is de stress over en is de buik weer behaard.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Alle reacties Link kopieren
Naar de dierenarts natuurlijk. Het kan echt van alles zijn. Stress, gist, schimmel, schurft, allergie, nierproblemen, enz. Kortom, kale plekken laat je voor de zekerheid altijd checken door de dierenarts.
Alle reacties Link kopieren
Onze kat had dat ook bij zijn staart, en die bleek allergisch te zijn voor het ontwormings- of ontvlooiingsmiddel dat wij gebruikten (weet even niet meer welke van de twee). Toen we daarmee stopten en een ander middel (door dierenarts aangeraden) gingen gebruiken, werd de plek weer normaal.
Alle reacties Link kopieren
Dierenarts? Jeetje... is dat zo moeilijk?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou van de week even een afspraak maken bij de dierenarts.
Alle reacties Link kopieren
Onze kat had dit ook en had ook op die plek allemaal rode bultjes. Het bleek vlooienallergie te zijn, heb ik me laten vertellen. Heel lastig want ze was altijd buiten en had ook best vaak vlooien. Heel zielig maar er was volgens de dierenarts niet veel wat we er aan konden doen :(
Zal de huid even beter inspecteren. Denk ook dat het stress is of verveling. Ze wilde net toch weer naar buiten. Voor het eerst. Het weer is nu ook zachter.Ik kijk het nog een paar dagen aan en anders toch naar de dierenarts om dingen uit te sluiten.
Vaak stress als ze plekje kaal likken. Mijn kat doet het nu ook, kale plek op zijn pootje. Ga Feliway proberen, misschien voor jou ook nog wat???
Babydonthurtme schreef:
22-02-2019 21:19
Vaak stress als ze plekje kaal likken. Mijn kat doet het nu ook, kale plek op zijn pootje. Ga Feliway proberen, misschien voor jou ook nog wat???
Jaa!!! Maar duur :"-(
Alle reacties Link kopieren
Vast een vlooienallergie, onze kat doet het goed met een vlooienband van Seresto
Te bestellen bij bijvoorbeeld kathond.nl
Marigold1986 schreef:
22-02-2019 21:26
Jaa!!! Maar duur :"-(
Ja zeker........
Het beste is natuurlijk de oorzaak van de stress wegnemen. Bij mijn kat vind ik dat lastig, het zit ook gewoon in de aard van het beestje.
Hij heeft ook een broertje (zijn beste vrind, dus daar heeft ie geen stress van), en die is zo chill als een gehaktbal.

Wel heb ik een dochter van 13 maanden, ik denk dat hij daar ook stress van heeft.
Ze kan nu langslopen dus zoekt hem geregeld op, maar ik kan daar niet veel mee. Uiteraard leer ik haar zachtjes doen, doet ze ook wel.
Ook kan hij altijd door het luikje naar buiten en slapen op de overdekte loungeset, ook mag hij boven op ons bed slapen.
Toch likt hij zijn pootje steeds weer kaal...
Misschien een andere buurtkat, die in zijn terrotorium loopt? Ik vind het echt lastig te achterhalen.....
Babydonthurtme schreef:
22-02-2019 21:37
Ja zeker........
Het beste is natuurlijk de oorzaak van de stress wegnemen. Bij mijn kat vind ik dat lastig, het zit ook gewoon in de aard van het beestje.
Hij heeft ook een broertje (zijn beste vrind, dus daar heeft ie geen stress van), en die is zo chill als een gehaktbal.

Wel heb ik een dochter van 13 maanden, ik denk dat hij daar ook stress van heeft.
Ze kan nu langslopen dus zoekt hem geregeld op, maar ik kan daar niet veel mee. Uiteraard leer ik haar zachtjes doen, doet ze ook wel.
Ook kan hij altijd door het luikje naar buiten en slapen op de overdekte loungeset, ook mag hij boven op ons bed slapen.
Toch likt hij zijn pootje steeds weer kaal...
Misschien een andere buurtkat, die in zijn terrotorium loopt? Ik vind het echt lastig te achterhalen.....
Het is volgens mij het soort kat... Die van mijn ouders is ook zo gestressed en angstig. Voor vanalles. Het is moeilijk te achterhalen wat er dán weer is gebeurd waardoor hij besluit om een paar dagen achter de wasmachine te gaan zitten. Van mijn dochtertje van 15 maanden moet hij inderdaad ook niks weten...
Er is nooit iets in zijn jeugd gebeurd en is altijd lief benaderd, en tóch heeft hij al die stress steeds... Echt jammer
Marigold1986 schreef:
22-02-2019 21:43
Het is volgens mij het soort kat... Die van mijn ouders is ook zo gestressed en angstig. Voor vanalles. Het is moeilijk te achterhalen wat er dán weer is gebeurd waardoor hij besluit om een paar dagen achter de wasmachine te gaan zitten. Van mijn dochtertje van 15 maanden moet hij inderdaad ook niks weten...
Er is nooit iets in zijn jeugd gebeurd en is altijd lief benaderd, en tóch heeft hij al die stress steeds... Echt jammer
Heel jammer inderdaad. Je krijgt het er ook gewoon niet uit.
Mijn twee katers zijn allebei geholpen, allebei tot 13 weken bij de moeder gebleven en daarna samen, hetzelfde ouderlijk huis gedeeld bij een rustig alleenstaande mevrouw, dus precies hetzelfde.
Toch is de een heel aanhalig en relaxed naar iedereen en alles, als mijn dochter haar blokken op hem stapelt en aan zijn snorharen trekt blijft ie gewoon liggen, en de andere kat is heel onrustig en schrikt heel snel overal van. Alleen van mij wil hij wat weten en ik mag hem aaien, anderen beslist niet...

Super jammer, wat doe je eraan? :) Zielig dat jullie katje dan achter de wasmachine gaat zitten zeg.....
En ik vind wel dat babys en katten geen goeie combi zijn.... Kinderen en katten uberhaubt niet....
Babydonthurtme schreef:
22-02-2019 21:47
Heel jammer inderdaad. Je krijgt het er ook gewoon niet uit.
Mijn twee katers zijn allebei geholpen, allebei tot 13 weken bij de moeder gebleven en daarna samen, hetzelfde ouderlijk huis gedeeld bij een rustig alleenstaande mevrouw, dus precies hetzelfde.
Toch is de een heel aanhalig en relaxed naar iedereen en alles, als mijn dochter haar blokken op hem stapelt en aan zijn snorharen trekt blijft ie gewoon liggen, en de andere kat is heel onrustig en schrikt heel snel overal van. Alleen van mij wil hij wat weten en ik mag hem aaien, anderen beslist niet...

Super jammer, wat doe je eraan? :) Zielig dat jullie katje dan achter de wasmachine gaat zitten zeg.....
En ik vind wel dat babys en katten geen goeie combi zijn.... Kinderen en katten uberhaubt niet....
Ja écht he? Katten en jonge kids is lang niet altijd fijn... voor de kat niet (kids vinden het natuurlijk geweldig :biggrin: ). Een vriendin van mij had bij het asiel een poesje gehaald voor haar vierjarige dochtertje... Dat snapte ik echt niet. Dat beestje moest alleen maar voor het plezier van dat meisje dienen, en was natuurlijk doodsbang.

Ik wil niet zeggen dat het niet samen kan (ik bedoel, héérlijk hoe jullie andere kater en je dochter genieten van elkaar), maar het moet inderdaad ook leuk blijven voor het beestje zelf...
Marigold1986 schreef:
22-02-2019 22:00
Ja écht he? Katten en jonge kids is lang niet altijd fijn... voor de kat niet (kids vinden het natuurlijk geweldig :biggrin: ). Een vriendin van mij had bij het asiel een poesje gehaald voor haar vierjarige dochtertje... Dat snapte ik echt niet. Dat beestje moest alleen maar voor het plezier van dat meisje dienen, en was natuurlijk doodsbang.

Ik wil niet zeggen dat het niet samen kan (ik bedoel, héérlijk hoe jullie andere kater en je dochter genieten van elkaar), maar het moet inderdaad ook leuk blijven voor het beestje zelf...
Mee eens inderdaad!! Zielig voor zon kat, een vierjarig kind is veel te luidruchtig en te lomp.
Katten houden van rust... Maarja ik heb zelf ook een kind en had al 2 katten dus tja..... Mag niet met vingertje wijzen...
Vind wel dat je de kat dan altijd de mogelijkheid moet geven om weg te kunnen, naar buiten of naar boven of wat ook, zodat ze in elk geval niet in het nauw komen, dan worden ze vals.
Ook moeten ze op een rustige plek kunnen eten en ongestoord kunnen slapen... Dan maar op mijn bed :)
Marigold1986 schreef:
22-02-2019 21:26
Jaa!!! Maar duur :"-(

Huisdieren kosten nou eenmaal geld.
De seresto band ga ik ook voor ze kopen. Dit wilde ik al eerder doen maar volgens de verkoper kon ik dat beter vroeg in het seizoen doen dan zo laat. Was toen okt.

Dit is ook een stresskat. Zit gewoon in dit beestje. Haar broer is relaxt. Ze wordt ook onrustig als hij niet thuis is. En wast hem ook veel.
Feliway kan ik ook proberen. Heeft iemand daar goede resultaten mee?
Pipistrello schreef:
23-02-2019 12:17
Huisdieren kosten nou eenmaal geld.
Je hebt gelijk. Ik betaalde elke maand ontzettend veel voor mijn lieve, angstige kat (die nu bij mijn moeder woont). Ze was al angstig en werd steeds aangevallen door de katten in onze (overbevolkte) katten buurt.
Ze had geen leven meer en wij steeds met haar naar de dierenarts voor haar verwondingen... Feliway had ik ook, maar dat allemaal bij elkaar was wel een knauw uit mijn portemonee.
We hebben uiteindelijk besloten dat het beter zou zijn voor haar bij mijn ouders. Zij wonen op het platte land.
Niets is minder waar: de kwaliteit van leven van deze kat is zó enorm toegenomen. Hadden we veel eerder moeten doen!
Jane Doe schreef:
23-02-2019 13:41
De seresto band ga ik ook voor ze kopen. Dit wilde ik al eerder doen maar volgens de verkoper kon ik dat beter vroeg in het seizoen doen dan zo laat. Was toen okt.

Dit is ook een stresskat. Zit gewoon in dit beestje. Haar broer is relaxt. Ze wordt ook onrustig als hij niet thuis is. En wast hem ook veel.
Feliway kan ik ook proberen. Heeft iemand daar goede resultaten mee?
Ja dat hielp bij mij aardig goed...
Jane Doe schreef:
23-02-2019 13:41

Feliway kan ik ook proberen. Heeft iemand daar goede resultaten mee?
Nee
Jane Doe schreef:
23-02-2019 13:41

Feliway kan ik ook proberen. Heeft iemand daar goede resultaten mee?
Nee
Mw is met het betere weer vaker buiten en zit weer mooi in het haar.
Verder blijft het een apart geval.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven