Konijntjes

16-04-2019 18:13 65 berichten
Hoi,

Mijn neefjes hebben 2 dwergkonijnen maar ze willen ze niet meer.
Nou wil ik ze wel adopteren. Ik heb in de tuin een stukje grond over van ongeveer 2 bij 2 meter. Is dat groot genoeg?
En hoe zit het met eten? Ik heb al een zak van die droge knabbels in huis gehaald en hoeveel groente/gras en hooi mag daar dan bij?
Tenslotte: drinkflesje of bakje water?

Bedankt alvast!
Wat leuk dat jij de konijntjes gaat adopteren en dat ze niet in zo'n klein hokje hoeven te leven! 2 bij 2m is mooi toch voor 2 dwergkonijntjes, iig altijd beter dan hun leven in klein hokje te slijten wat ik altijd zo zielig vind.

Gras en bepaalde onkruiden zijn goed mits je ze ergens plukt zonder hondenpies en niet bij wegen in de buurt.. en met mate anders krijgen ze diaree.

Ik zou ook zorgen voor iets te knagen. Ik haal nog wel eens dikke wilgen takken daar zijn ze dol op.
Ja dank je. Ik weet eigenlijk niks over konijnen maar vond het zielig als ze nergens heen konden.
Hooi altijd onbeperkt geven. Ik geef de voorkeur aan een drinkflesje, blijft schoner. Let er wel goed op dat de fles goed doorloopt. Helaas al meerdere keren gehad dat de fles ineens niet meer werkte.
Zijn de konijnen gewend om buiten te zijn? Het kan 's nachts soms nog flink koud zijn.
Konijnen eten hooi, dat is hun voornaamste voeding. Als je al droge brokken wilt geven geef dan science selective. Zorg voor een ruime ren, 2 bij 2 kan net maar zorg ook voor hoogte (minimaal 1.40), konijnen klimmen en springen graag. In het hok (de ren) moet een nachtverblijf. De standaardhokken zijn absoluut ongeschikt voor konijnen. lees je goed in bijv. hier:L
Kijk even hier: https://www.konijnen.nl/nieuw/index_ed.php?p=2&q=4&r=3
Inderdaad wel zorgen voor een hokje waar ze in kunnen met dikke laag stro en hooi.

En google eens op konijnen verzorging en welke onkruiden en ander groen/groentes ze mogen hebben, informatie genoeg!

Veel plezier ermee en ervan :)
Alle reacties Link kopieren
Hoe ben je het van plan om te doen met de ondergrond?
Konijnen zijn gravers. Het mooiste is om gaas in te graven zodat ze tunnels kunnen graven, maar niet kunnen ontsnappen.
Dat is natuurlijk een grote klus en kan me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten. Andere optie is dat je gaas gewoon op de grond legt. Het wordt denk ik wel een modderige bende, als ze het gras weg hebben geknaagd en de hele dag op hetzelfde stukje rondhupsen.

Maar de basis is dat je konijnen nooit alleen moet houden en niet in zo'n mini konijnenhokje en dat zit wel goed :)
leer de konijnen wennen aan groen voer. lees je in wat wel kan en niet. bijv. afgemaaid gras is een heel slecht idee maar een tak van een appelboom is een goed idee. Wortels zijn helemaal niet zo goed voor konijnen ook al laat de media iets anders geloven
Alle reacties Link kopieren
Lief van je :heart: . Dat kan prima en een hok erbij zodat ze ergens binnen kunnen
evt in de winter bij je in huis . Of waren ze al in huis gewend?
Nu hopen dat je neefjes geen katten /honden etc. gaan aanschaffen en ze dan "niet meer hoeven." Flesje komt geen troep in maar wel elke dag checken idd.
Je kon't altaid nog bakker worre
Zanahoria schreef:
16-04-2019 18:29
Hoe ben je het van plan om te doen met de ondergrond?
Konijnen zijn gravers. Het mooiste is om gaas in te graven zodat ze tunnels kunnen graven, maar niet kunnen ontsnappen.
Dat is natuurlijk een grote klus en kan me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten. Andere optie is dat je gaas gewoon op de grond legt. Het wordt denk ik wel een modderige bende, als ze het gras weg hebben geknaagd en de hele dag op hetzelfde stukje rondhupsen.

Maar de basis is dat je konijnen nooit alleen moet houden en niet in zo'n mini konijnenhokje en dat zit wel goed :)
of gewoon elke dag de tunnels weer dicht gooien.
Let goed op dat ze niet onder de omheining kunnen doorgraven.
Mijn oppas kindjes zijn zo hun konijntjes verloren.
Koop altijd voer met vitamine C er in, dit is zeer belangrijk voor knaagdieren.
Geef ze niet teveel tussendoortjes. Het zijn maar kleine dieren die snel overvoed kunnen worden.
En ent ze elk jaar in tegen konijneziekte etc. En laat dan oo het gebit gelijk nakijken en hun algehele gezondheid.
Veel dierenartsen hebben speciale konijnenspreekuur.
Veel plezier ermee ♡
S-Meds schreef:
16-04-2019 18:27
Konijnen eten hooi, dat is hun voornaamste voeding. Als je al droge brokken wilt geven geef dan science selective. Zorg voor een ruime ren, 2 bij 2 kan net maar zorg ook voor hoogte (minimaal 1.40), konijnen klimmen en springen graag. In het hok (de ren) moet een nachtverblijf. De standaardhokken zijn absoluut ongeschikt voor konijnen. lees je goed in bijv. hier:L
Kijk even hier: https://www.konijnen.nl/nieuw/index_ed.php?p=2&q=4&r=3
Eigenlijk triest dat die hokken met bepaalde afmetingen nog verkocht mogen worden., dit geld vind ik trouwens ook voor te kleine vogelkooi en vissenkommen.. pure dieren mishandeling
drinkflesje

en hou ze ajb niet binnen
Hooi juist onbeperkt! Dit hebben ze echt de hele dag nodig, net als vers water.
Mijn konijnen krijgen droogvoer van Science Select. In mijn ogen de beste brokjes en je hoeft maar heel weinig te geven.
Tevens geef ik mijn konijnen elke dag groenvoer.

Konijnen willen ook lekker graven. Ook ergens onder schuilen. Mijn konijnen zijn gek op dozen.

Zijn het twee vrouwtjes? Of mannetje en vrouwtje en dan gecastreerd?
Someonenew schreef:
16-04-2019 18:30
Eigenlijk triest dat die hokken met bepaalde afmetingen nog verkocht mogen worden., dit geld vind ik trouwens ook voor te kleine vogelkooi en vissenkommen.. pure dieren mishandeling
het is sowieso schandalig dat konijnen en cavia’s worden verhandeld in dierenwinkels met zoveel slechte en onjuiste informatie er om heen
Labrujajoder schreef:
16-04-2019 18:30
Let goed op dat ze niet onder de omheining kunnen doorgraven.
Mijn oppas kindjes zijn zo hun konijntjes verloren.
Koop altijd voer met vitamine C er in, dit is zeer belangrijk voor knaagdieren.
Geef ze niet teveel tussendoortjes. Het zijn maar kleine dieren die snel overvoed kunnen worden.
En ent ze elk jaar in tegen konijneziekte etc. En laat dan oo het gebit gelijk nakijken en hun algehele gezondheid.
Veel dierenartsen hebben speciale konijnenspreekuur.
Veel plezier ermee ♡
eh nee
niet voor konijnen

gewoon HOOI
S-Meds schreef:
16-04-2019 18:31
het is sowieso schandalig dat konijnen en cavia’s worden verhandeld in dierenwinkels met zoveel slechte en onjuiste informatie er om heen
Dat ook zeker ja..
Labrujajoder schreef:
16-04-2019 18:30
Let goed op dat ze niet onder de omheining kunnen doorgraven.
Mijn oppas kindjes zijn zo hun konijntjes verloren.
Koop altijd voer met vitamine C er in, dit is zeer belangrijk voor knaagdieren.
Geef ze niet teveel tussendoortjes. Het zijn maar kleine dieren die snel overvoed kunnen worden.
En ent ze elk jaar in tegen konijneziekte etc. En laat dan oo het gebit gelijk nakijken en hun algehele gezondheid.
Veel dierenartsen hebben speciale konijnenspreekuur.
Veel plezier ermee ♡
Nee hoor, dat is helemaal niet waar. Dat geldt alleen voor cavia's, want die kunnen het zelf niet aanmaken. Daarnaast is een konijn geen knaagdier.
Labrujajoder schreef:
16-04-2019 18:30
Let goed op dat ze niet onder de omheining kunnen doorgraven.
Mijn oppas kindjes zijn zo hun konijntjes verloren.
Koop altijd voer met vitamine C er in, dit is zeer belangrijk voor knaagdieren.
Geef ze niet teveel tussendoortjes. Het zijn maar kleine dieren die snel overvoed kunnen worden.
En ent ze elk jaar in tegen konijneziekte etc. En laat dan oo het gebit gelijk nakijken en hun algehele gezondheid.
Veel dierenartsen hebben speciale konijnenspreekuur.
Veel plezier ermee ♡
Ben je niet in de war met cavia's?
Alle reacties Link kopieren
Onze konijnen hebben een gewoon buitenhok, waar we een tunneltje aan vastgeknutseld hebben waardoor ze in een kleine buitenren-met-dak kunnen. Die kan open en dan kunnen ze in een grote buitenren, maar dat doen we alleen overdag als we thuis zijn, aangezien we nogal landelijk wonen en vossen en uilen best een konijntje lusten.

Hier hebben ze continue hooi, drie flesjes water, elke ochtend en elke avond, op vaste tijden, een bak met voer en groenvoer. Verder mikken we regelmatig paardebloemen over het hek.

Het is even uittesten, maar hier eten ze graag wortels, het groen van de radijsjes, peterselie, groen van broccoli en bloemkool, , rucola, ijsbergsla en veldsla.
Ze mogen ook paprika, komkommer en witlof maar dat laten die van ons allebei liggen.

En niet onbelangrijk; konijntjes houden meer van koud dan van warm. Zet het hok dus in de schaduw en zorg voor voldoende koeling in de zomer.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Oh wat veel tips al.

Van dat gaas in de grond had ik niet aan gedacht nog.
Daar moeten we nog even over nadenken wat het beste is.
Persoonlijk vind ik de ruimte aan de krappe kant maar waarschijnlijk beter dan waar ze nu zitten? Zorg voor een plekje uit de zon (konijnen kunnen zeer slecht tegen de warmte), het liefst een beetje beschutte plek want ze zijn kunnen slecht tegen vochtige tocht. Zorg voor een nachthok, liefst een paar cm van de grond waarin ze zich altijd kunnen terug trekken. Persoonlijk prefereer ik waterbakjes i.p.v. flesjes omdat de meeste konijnen slechte drinkers zijn en een bakje nodigt meer uit. Altijd onbeperkt hooi aanwezig (hoe meer hoe beter), biks van Science Selective (absoluut geen mengvoer), iedere dag verse groenten en kruiden (langzaam opbouwen als ze het niet gewend zijn en goed opzoeken welke ze mogen) Ze mogen gras maar ook dit opbouwen en NOOIT gemaaid gras geven!

Vergis je niet in de verzorging, je steekt er redelijk wat tijd in en het zijn heel kwetsbare diertjes. Spoed is ook echt spoed meestal bij konijnen, niet eten (het eerste waar een konijn mee stopt bij pijn en/of stress) kan na 12 uur al dodelijk aflopen. Gas komt redelijk vaak voor bij konijnen, klinkt niet ernstig maar loopt helaas vaak dodelijk af omdat veel baasjes het niet herkennen of te laks zijn.

Heb je ook een goede oppas bij vakanties of weekendjes weg?

Kijk anders ook even op www.bunnybunch.nl. Op dit forum kun je heel veel info vinden en al je vragen stellen.

Verder zijn het fantastische fascinerende diertjes (maar geen knuffeldieren op een uitzondering na) !
Waarom mag gemaaid gras niet?
Konijnen zijn gek op graven (ook handig want zo houden ze hun nageltjes kort) maar vergeet idd geen gaas in te graven (geen kippengaas want dit kunnen ze kapot knagen, je moet rekening houden met bepaalde diktes, moet je even opzoeken want weet het niet uit m’n hoofd. Persoonlijk zou ik ook een dak of net over de ren doen zodat er geen andere dieren bij kunnen en ik zelf vind het een fijn idee dat ze droog zitten in de regen.
Keep-smiling schreef:
16-04-2019 19:02
Waarom mag gemaaid gras niet?
Dit veroorzaakt trommelzucht (gas)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven