Werk & Studie alle pijlers

Nu nog Pabo

14-12-2017 07:42 185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon maakte van de week, een opmerking die door mijn hoofd blijft spoken. We hadden het over het lerarentekort en hij vroeg "Waarom ga jij niet de Pabo doen" Nu is dat iets waar ik zelf, stiekem al eens aangedacht heb. (Heb een SPW opleiding)

Maar... Ik ben al bijna 45, zou dus betekenen, dat ik bijna 50 ben voor ik afgestudeerd zou zijn... Best oud om nog te beginnen als leraar. Maar toch twijfel ik... Wat zouden jullie vinden als er een leraar bij jullie kinderen voor de klas kwam te staan, die dus al best oud is, maar vers van de opleiding komt.
lovedobby wijzigde dit bericht op 14-12-2017 08:13
0.81% gewijzigd
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niks vinden. Ik vind pas iets als ik merk of iemand goed is of niet
Alle reacties Link kopieren
Als jij het wil laat je niet tegenhouden.
Alle reacties Link kopieren
De mensen hier op het forum zitten niet meer op de basisschool, dus ik verwacht niet dat je bij mij voor de klas komt te staan. Tenzij je bij mijn kinderen voor de klas wil staan. Daar vind ik niks raars aan. Je kunt ook verkorte vormen doen vaak. Ben je na 2 of 3 jaar klaar.
Alle reacties Link kopieren
Foodb schreef:
14-12-2017 08:06
De mensen hier op het forum zitten niet meer op de basisschool, dus ik verwacht niet dat je bij mij voor de klas komt te staan. Tenzij je bij mijn kinderen voor de klas wil staan. Daar vind ik niks raars aan. Je kunt ook verkorte vormen doen vaak. Ben je na 2 of 3 jaar klaar.
Oops verkokerd geformuleerd, ff aanpassen.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Foodb schreef:
14-12-2017 08:06
De mensen hier op het forum zitten niet meer op de basisschool, dus ik verwacht niet dat je bij mij voor de klas komt te staan.
BadumTsssss
Alle reacties Link kopieren
Je hebt toch niet 45 jaar niets gedaan?

Ik denk dat de combinatie van levenservaring en beginnersenthousiasme juist heel sterk kan zijn.

Het vooroordeel dat ik heb over oudere leerkrachten is dat ze uitgeblust zouden zijn en niet meer openstaan voor nieuwe ideeën. (Geheel ten onrechte trouwens: ik heb als ouder kennisgemaakt met zeer enthousiaste oudere leraren, en uitgebluste dertigers.)

Sowieso heb ik altijd bewondering voor mensen die op latere leeftijd gaan studeren en/of het roer omgooien.

Ik zeg: doen.
Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je 50 bent dan moet je nog 17 jaar werken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn zoon in groep 8 is er nu een pabostagiair.
“Een heeeele oude man” volgens mijn zoon. Bij navraag blijkt hij 45 jaar te zijn 😢 4 jaar ouder dan ik.
Mijn zoon vindt hem weg leuk vooral omdat hij super veel kennis heeft over veel onderwerpen.
Naar wat ik hoor is hij soms niet zo tactisch met opmerkingen als:
“Echt?! Wéét je dat niet eens”
Of
“Nou schiet eens even op we hebben geen uren de tijd” tegen een meisje dat al hakkelend iets van het bord moest lezen.
Maar hé hij is daar om te leren.

Zelf heb ik de beste man nog niet gezien. Maar de verhalen die ik van mijn zoon hoor zijn dus positief.
Wees je er wel van bewust dat er bijna geen vaste contracten worden gegeven. Het zal dus vooral bij invallen blijven.
Behalve wanneer je in 1 van de grote steden werkt. Daar heb je nog wel kans op een vast contract.
Alle reacties Link kopieren
2Italy2 schreef:
14-12-2017 08:53
Wees je er wel van bewust dat er bijna geen vaste contracten worden gegeven. Het zal dus vooral bij invallen blijven.
Behalve wanneer je in 1 van de grote steden werkt. Daar heb je nog wel kans op een vast contract.
Dat hoeft niet. Ik las toevallig gisteren dat bij de stichting waar de school van mijn kinderen onder valt de komende jaren 25% van de meesters en juffen met pensioen gaat, alleen op onze school al een stuk of 5, die allemaal een vaste klas hebben, al dan niet parttime. Daar zal toch ook een leerkracht voor moeten komen te staan. En het aantal kinderen neemt ook wel af (krimpregio), maar niet met 25%, en ook hier moeite om invallers te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou dat een issue zijn? Of je nu 21 bent of 50 en net klaar bent, dat maakt niets uit.

Net zo dat het mij niets uitmaakt dat een meid van 22 mijn teamleidster was en ik 29 was. Had nog nooit zo'n goede leidster gehad.

Wie goed en met veel plezier zijn werk doet is het belangrijkste! Je moet nog zo lang.

Dus zeker gaan doen!
Eerste drie jaar via een pay-rollconstructie. Dan drie maanden d'r uit en het kan weer van vooraf beginnen. Of losse contracten (via diverse stichtingen), zodat de vakanties niet uitbetaald hoeven te worden.
Alle reacties Link kopieren
maze schreef:
14-12-2017 08:43
Bij mijn zoon in groep 8 is er nu een pabostagiair.
Een heeeele oude man” volgens mijn zoon. Bij navraag blijkt hij 45 jaar te zijn 😢 4 jaar ouder dan ik.

Mijn zoon vindt hem weg leuk vooral omdat hij super veel kennis heeft over veel onderwerpen.
Naar wat ik hoor is hij soms niet zo tactisch met opmerkingen als:
“Echt?! Wéét je dat niet eens”
Of
“Nou schiet eens even op we hebben geen uren de tijd” tegen een meisje dat al hakkelend iets van het bord moest lezen.
Maar hé hij is daar om te leren.

Zelf heb ik de beste man nog niet gezien. Maar de verhalen die ik van mijn zoon hoor zijn dus positief.
I'm feeling you.

Mijn 19-jarige zusje laatst over de nieuwe vriendin van haar 22 jarige ex-vriend: " Nu gaat hij dus met een oudere vrouw van 31".

Ik ben ook 31 :cry:
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties, toch maar eens kijken of het haalbaar is.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Als je geschikt bent, is er niets aan het handje. Gewoon doen als het je leuk lijkt.

Hier (Den Haag) worden wel gewoon vaste contracten afgegeven. Eerst twee jaarcontracten (gewoon volle jaren, dus ook gewoon vakanties) en bij tevredenheid een vast contract.
Helemaal niet raar als je bedenkt dat je tot zeker 67 moet blijven werken. Ik zou zeggen gewoon je droom volgen. Ik ben 41 en wil nu heel graag me laten omscholen als verzorgende ig. Het is nu of nooit. Doen wat jou gelukkig maakt. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doen als dit jou leuk lijkt! Ben toevallig onlangs begonnen met een omscholingsopleiding, wel bbl, en bij mij zitten mensen in de klas van de leeftijd 21 tot 51. Ja, wij moeten ook allemaal "stage" lopen. Niks geks aan dus :-D
Als het je echt wat lijkt, doen. Leeftijd is niet per se belangrijk, maar hoe je lesgeeft enzo.
Denk wel even na over welke Pabo. Ik ben gillend weggerend bij Windesheim. Daar volgde ik een speciaal zijstroomtraject voor WO-ers en HBO-ers. De mensen die SPW-achtergrond hadden, vonden de opleiding wèl goed en die vlogen er doorheen.

Dus ik zeg: doen!
Alle reacties Link kopieren
Als het je echt leuk lijkt kan je het altijd proberen. Wel moet je er rekening mee houden dat je waarschijnlijk geen vaste baan krijgt.
Wie wat wil die moet wat.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het super stoer als je dat gaat doen! Lekker je droom waar maken en ervoor gaan. En jouw zoon maakt die opmerking niet voor niets. Blijkbaar past het bij jou...
Lijkt mij best leuk om in te stromen als leraar maar om dan nog 4 jaar PABO te doen eerst..laat maar zitten..dat is voor kinderen om zo'n school te doen. Ze zouden een verkort traject moeten doen voor mensen met 20+jaar werkervaring.
Alle reacties Link kopieren
Het zou mij niet gaan om je leeftijd, maar of je een goede leerkracht bent en of je op een fijne manier met de kinderen omgaat.

Laat je verder niet tegenhouden door horrorverhalen over eindeloos invallen: er zijn nu al tekorten en dat neemt alleen nog maar toe (ook in 'de provincie'). Daar kom je dus wel tussen. Mits je een beetje een goede leerkracht bent natuurlijk...
In Amsterdam probeert zelfs de gemeente leraren te werven

https://www.lievervoordeklas.nl/
Zij-instroomtraject was (is?) twee jaar, dat scheelt nogal. TO: over een baan zou ik me niet zo'n zorgen maken. Leuk juist, als ook oudere en bevlogen mensen voor de klas komen te staan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven