Werk & Studie alle pijlers

Advocaat

21-04-2018 16:01 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil later rechten studeren en wil ook graag een advocaat worden. Kan je met het profiel E&M rechten gaan studeren en is het ook zo dat er geloot wordt als in het geneeskunde en kijken ze dan ook naar je cijfers? Ik zit in het 4de leerjaar van het gymnasium btw.

Alvast veel dank,
Mvg
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op de site van de universiteit.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 08-06-2018 08:47
0.00% gewijzigd
Voor welke opleidingen in Nederland moet je loten?
De volgende opleidingen aangeboden door Nederlandse universiteiten hebben een numerus fixus (de tussen haakjes genoemde aantalen zijn een voorbeeld van de aantalen die gehanteerd worden op de Universiteit Utrecht):
biomedische wetenschappen (175 studenten)
diergeneeskunde (225 studenten)
geneeskunde (304 studenten)
psychologie (500 studenten)
farmacie (225 studenten)
rechten (750 studenten)
De kans die je hebt om daadwerkelijk te worden toegelaten bij de opleiding van keuze is afhankelijk van je gemiddelde cijfers op het vwo. De groepen hebben de volgende kans:
lotingsklasse A: gemiddeld eindexamencijfer van 8,0 of hoger: 100%
lotingsklasse B: gemiddeld eindexamencijfer van 7,5 tot 8,0: 65 %
lotingsklasse C: gemiddeld eindexamencijfer van 7,0 tot 7,5: 45%
lotingsklasse D: gemiddeld eindexamencijfer van 6,5 tot 7,0: 35%
lotingsklasse E: gemiddeld eindexamencijfer tot 6,5: 22%
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
21-04-2018 16:23
De kans die je hebt om daadwerkelijk te worden toegelaten bij de opleiding van keuze is afhankelijk van je gemiddelde cijfers op het vwo. De groepen hebben de volgende kans:
lotingsklasse A: gemiddeld eindexamencijfer van 8,0 of hoger: 100%
lotingsklasse B: gemiddeld eindexamencijfer van 7,5 tot 8,0: 65 %
lotingsklasse C: gemiddeld eindexamencijfer van 7,0 tot 7,5: 45%
lotingsklasse D: gemiddeld eindexamencijfer van 6,5 tot 7,0: 35%
lotingsklasse E: gemiddeld eindexamencijfer tot 6,5: 22%
Dit vind ik best apart aangezien hier op de uni de loting al is geweest maar de eindexamens nog niet
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
Thanks man, dit is zo duidelijk uitgelegd k zoek dit al zo lang
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 08-06-2018 08:47
0.00% gewijzigd
https://www.uu.nl/bachelors/rechtsgelee ... elating/nl
http://www.uva.nl/programmas/bachelors/ ... ating.html

Je profiel is bij deze uni's niet van belang en als ik het zo snel zie ook geen numerus fixus
subon schreef:
21-04-2018 16:27
Dit vind ik best apart aangezien hier op de uni de loting al is geweest maar de eindexamens nog niet
Vreemd,mijn neef heeft destijds de loting geneeskunde pas na het eindexamen gehad,anders weet men de cijfers toch ook nog niet????
Anoniem123456123456 schreef:
21-04-2018 16:31
Dit klopt niet. Ik heb de site van een willekeurige universiteit erbij gepakt en die heeft geen numerus fixus voor rechtsgeleerdheid. Edit: je noemt ook de Utrecht in je bericht, zelfs die heeft op de site staan dat de studie rechtsgeleerdheid geen numerus fixus kent.
https://educatie-en-school.infonu.nl/di ... iteit.html
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 08-06-2018 08:47
99.29% gewijzigd
Als er minder inschrijvingen zijn dan plaatsen in dat jaar hoeft er natuurlijk niet ingeloot te worden.
In Deventer moest op een gegeven moment geloot worden voor de opleiding archeologie
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 08-06-2018 08:47
97.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren

Waarschijnlijk een oud artikel. De laatste reactie is ook uit 2013. Er is toen inderdaad sprake geweest van een numerus fixus. Maar volgens mij geldt dat nu nergens meer.
bethweeter schreef:
21-04-2018 16:38
Waarschijnlijk een oud artikel. De laatste reactie is ook uit 2013.
En de eerste reactie uit 2008!
(toevoeging: die nota bene aangaf dat de inhoud van het artikel niet klopte...)

@ Habbekratz: ik hoop dat je voor je zelf beter googlet dan dit... :O
anoniem_296755 wijzigde dit bericht op 21-04-2018 16:45
14.19% gewijzigd
Anoniem123456123456 schreef:
21-04-2018 16:35
Vind je deze site betrouwbaarder dan die van de universiteiten zelf of waarom gebruik je dit als bron?
Omdat dat de standaard bleek. Bij sommigen kun je aanmelden tot het vol zit en dan moet je op zoek naar wat anders.Bij anderen heb je loting bij teveel aanmeldingen ook op het HBO.
Rechten kun je trouwens op de universiteit of HBO doen. Misschien is dat ook een overweging waard als je niet ingeloot wordt bij de ene en bij de andere nog plekken vrij zijn.
http://www.keuzesprong.nl/hbo/hbo-of-wo ... -verschil/
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
21-04-2018 16:45
Omdat dat de standaard bleek. Bij sommigen kun je aanmelden tot het vol zit en dan moet je op zoek naar wat anders.Bij anderen heb je loting bij teveel aanmeldingen ook op het HBO.
Rechten kun je trouwens op de universiteit of HBO doen. Misschien is dat ook een overweging waard als je niet ingeloot wordt bij de ene en bij de andere nog plekken vrij zijn.
http://www.keuzesprong.nl/hbo/hbo-of-wo ... -verschil/
Met HBO rechten kan je geen advocaat worden.
En over dat ‘vol zitten’ heb ik ook ernstige twijfels
Habbekratz schreef:
21-04-2018 16:45
Omdat dat de standaard bleek. Bij sommigen kun je aanmelden tot het vol zit en dan moet je op zoek naar wat anders.Bij anderen heb je loting bij teveel aanmeldingen ook op het HBO.
Rechten kun je trouwens op de universiteit of HBO doen. Misschien is dat ook een overweging waard als je niet ingeloot wordt bij de ene en bij de andere nog plekken vrij zijn.
http://www.keuzesprong.nl/hbo/hbo-of-wo ... -verschil/
Ik val van mijn stoel van zoveel onwetendheid.
En dan en passant het advies om dan maar naar HBO te gaan.
Jahoor, dat vroeg TO en is ook echt vergelijkbaar met elkaar :wtf: > HBO rechten of universiteit (lekker handig ook als je advocaat wil worden...).
Courage-- schreef:
21-04-2018 16:44
En de eerste reactie uit 2008!
(toevoeging: die nota bene aangaf dat de inhoud van het artikel niet klopte...)

@ Habbekratz: ik hoop dat je voor je zelf beter googlet dan dit... :O
De lotingsklasse geldt nog steeds zo.
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
21-04-2018 16:34
Vreemd,mijn neef heeft destijds de loting geneeskunde pas na het eindexamen gehad,anders weet men de cijfers toch ook nog niet????
Sinds een paar jaar wordt er niet meer gekeken naar eindexamencijfers, maar naar je cijfers aan het einde van klas 5.
Habbekratz schreef:
21-04-2018 16:49
De lotingsklasse geldt nog steeds zo.
Sorry, ik kan je niet meer serieus nemen op dit topic.
bethweeter schreef:
21-04-2018 16:47
Met HBO rechten kan je geen advocaat worden.
Wel jurist.Ik zei ook als je op de universiteit niet ingeloot word en je moet een andere studie kiezen dan kun je ook HBO rechten doen van daaruit heb je weer voorsprong als je daarna verder gaat.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 08-06-2018 08:46
0.00% gewijzigd
Promethium schreef:
21-04-2018 16:49
Sinds een paar jaar wordt er niet meer gekeken naar eindexamencijfers, maar naar je cijfers aan het einde van klas 5.
Dan is dan na 2014 gebeurt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven