Werk & Studie alle pijlers

Niet volledig voldoen aan eisen in vacature

20-05-2018 21:46 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een supertoffe vacature gezien waar ik op wil solliciteren, maar ik twijfel omdat ik niet aan het volledige eisenlijstje voldoe. Ik heb niet het gevraagde aantal jaren relevante werkervaring en een van de gevraagde technieken beheers ik niet op expert-niveau zoals gevraagd.
Voor mij voelt het dan al aan als dat ik hier ongeschikt voor ben en dat solliciteren kansloos zou zijn. Of stel ik me gewoon aan? Is het erg als je niet aan alle eisen voldoet?
(Ik werk overigens in een branche waar een tekort aan mensen aan het ontstaan is).
Alle reacties Link kopieren
Gewoon proberen. Werkgevers vragen het neusje van de zalm. In de huidige arbeidsmarkt is het vaak een wens ipv een eis en als je verder voldoet dan zal een werkgever gek zijn als hij je niet op zijn minst uitnodigt.
De arbeidsmarkt is enorm veranderd. Werkgevers kunnen met moeite geschikte goede mensen vinden.
Geloof in jezelf en go for it!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Vrouwen solliciteren meestal pas als ze 100% aan de eisen voldoen, mannen vaak al als ze de 50% benaderen. Waarom zou je het niet gewoon proberen? In het ergste geval wordt je afgewezen, en ben je net zover als nu.
Een vrouw solliciteert pas als ze aan 80 tot 90 procent van de functie-eisen voldoet. Mannen solliciteren al bij 50 procent.
Bron: Intermediair

Voldoe je aan 50%? Doe net als mannen en solliciteer.
NZ: :high5:
Ja wat is het nou: 80/90 of 100%?? ;)

To: ga ervoor. Je hebt niets te verliezen!
Lijkt me simpel, gewoon solliciteren. Je ziet wel wat er van komt. Als ik op een vacature voor kinderarts zou solliciteren, dat zou mal zijn, maar dit lijkt me prima.
Ik ben ook eens ergens aangenomen zonder aan alle criteria te voldoen, terwijl er wel een kandidaat was die voldeed aan alle eisen van de vacature.
Wij hebben een keer een sollicitant aangenomen
die voldeed aan de opleidings- en ervaringseisen,
maar die een nogal onprettig heerschap bleek te zijn.

Tegenwoordig wordt er beter gekeken of een sollicitant in het team past.
Ik heb laatst iemand aangenomen die aan de meeste punten in de vacature niet voldeed. Ik had ook een goede kandidaat, die wél aan de meeste punten voldeed. Die had direct kunnen beginnen en had ik weinig werk aan gehad.

Maar die heb ik niet aangenomen.

De niet-gekwalificeerde was heel erg goed qua basisvaardigheid/inzicht/hoe noem je dat (bijv een superhartelijk mens als gastheer/vrouw) en het enthousiasme en de wens om te leren spatte van hem af. Nog geen seconde spijt van mijn keuze. Hij valt goed in de organisatie, is bewust dat hij nog veel moet leren, dus spreekt niet voor zijn beurt en ik heb er alle vertrouwen in dat hij het zo eigen is.

Kortom; gewoon solliciteren. Zorg dat je enthousiasme uit je brief én cv spat en het kan geen kwaad om te benoemen dat je je bewust bent van het feit dat je niet aan alle wensen/eisen voldoet. Maar dit heel graag wil leren, omdat je echt kippenvel kreeg toen je de vacature zag. :)

Succes
Alle reacties Link kopieren
Alleen solliciteren als je aan alle eisen voldoet :-D
Gele_Suikerspin schreef:
20-05-2018 22:25
Alleen solliciteren als je aan alle eisen voldoet :-D
Dat heb ik een keer gedaan.
De manager zei aan het eind van het sollicitatiegesprek dat ik overgekwalificeerd was. :proud:
Vacatureteksten altijd met een korreltje zout nemen, tenzij er echt specifieke eisen gesteld worden.
Kijk eens naar je eigen functiebeschrijving: grote kans dat je denkt dat je ook niet aan al die eisen voldoet, terwijl je wel het werk doet.
Vacatureteksten zijn vaak flink opgeklopt, voor een postbezorger vragen ze vaak al hbo-niveau.
Gewoon doen.
Laat hen maar bepalen of je genoeg aan de eisen voldoet. Ik zou solliciteren als ik jou was.
Alle reacties Link kopieren
Soms kunnen vrouwen nog wat van mannen leren en dat is in dit geval ook gewoon lekkere proberen en solliciteren. Tenzij je met een opleiding voor kapster solliciteert voor hartchirurg of zo. Dan ben je niet geknipt voor die job. ;-))
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Wat is het ergste wat kan gebeuren? Dat je de baan niet krijgt?
Die heb je sowieso niet als je niet solliciteert.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
20-05-2018 21:50
Vrouwen solliciteren meestal pas als ze 100% aan de eisen voldoen, mannen vaak al als ze de 50% benaderen. Waarom zou je het niet gewoon proberen? In het ergste geval wordt je afgewezen, en ben je net zover als nu.
Dit hoorde ik een tijd terug ook en sindsdien reageer ik gewoon als iets mij leuk lijkt maar niet volledig aansluit.

Gewoon reageren! Soms lees ik in vacatures terug: als je niet volledig aansluit hoef je niet te reageren.
Ik vind dat altijd zo vijandig dat ik juist zin krijg om te reageren.
Gewoon doen hoor. Ik heb gesolliciteerd op een vacature, had niet het juiste opleidingsniveau, niet de juiste ervaring maar men was rete-enthousiast en kreeg na een half jaar al een vast contract!
Gewoon solliciteren! Ik denk dat heel veel sollicitanten niet volledig voldoen aan alle gestelde eisen in vacatures. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Thanks allemaal, fijn om dit te lezen. Ik ga het doen! 8-)
Alle reacties Link kopieren
Bedrijven doen niets anders dan wat we zelf ook doen als we iets willen doen of kopen. Je bedenkt eerst wat je allemaal zou willen hebben en dan ga je kijken wat er is en wat haalbaar is. En dan is het nog steeds niet zo dat wat het beste matched met het eisenlijstje het gaat worden. Als je een huis met voortuin wilt, maar je vindt een fantastisch huis zonder voortuin kan die het ook zomaar worden. Met een vacature is dat niet anders. Als jij 70% kan en iemand anders 80% maar die ander is een eikel, dan kan jij de baan krijgen.
Een sollicitatiebrief sturen kost ongeveer 10 minuten.
Daarna beslist de werkgever of je uitgenodigd wordt of niet.
Gewoon doen dus....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit op een baan gesolliciteerd waarbij ik van de 10 criteria er aan 9 niet voldeed. Ik ben het wel geworden. Altijd proberen dus. Succes!
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
21-05-2018 10:11
Een sollicitatiebrief sturen kost ongeveer 10 minuten.
Daarna beslist de werkgever of je uitgenodigd wordt of niet.
Gewoon doen dus....
Het sturen wel, maar het schrijven... Ik ben daar zo slecht in :bonk:
hello-world schreef:
21-05-2018 11:00
Het sturen wel, maar het schrijven... Ik ben daar zo slecht in :bonk:
Maak een opzet en vraag hulp van je vader, zus of buuf.

Je kan ook hulp van een tekstschrijver inhuren.
https://www.solliciteerbeter.nl/product ... ede-brief/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven