Werk & Studie alle pijlers

Advies nodig

12-07-2018 17:00 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nieuw hier en ben eigenlijk op zoek naar ervaringen van anderen of goede raad van anderen over het volgende;

Momenteel heb ik een tussenjaar (de 2de op rij) en weet ik nog steeds niet of het verstandig is om na de zomer nog een tussenjaar (dat zou de 3de op rij zijn) te nemen of eindelijk eens wat met mijn leven te gaan doen en me volledig storten op mijn studie en toekomst.

Afgelopen twee jaar heb ik een tussenjaar gehad, omdat ik 1 niet heel blij/tevreden was met die studiekeus die ik destijds heb gemaakt (al gauw mee gestopt) en 2 niet lekker in mijn vel zat en veel (waaronder ook financiële) problemen had.

Na een lange ''strijd'' gaat het veel beter met me - misschien wel gewoon goed voor zo ver dat bestaat. Ik heb professioneel hulp gezocht, goede therapie gehad, zodanig veel/voldoende gewerkt dat ik uit de schulden ben en sindsdien ook nooit meer een nieuwe schuld heb gemaakt (veel geleerd en verantwoordelijk geworden). Ook heb ik voldoende tijd gehad om te rusten en veel na te denken over mezelf, mijn achtergrond en vrede te vinden in mijzelf. Na vallen en opstaan is me dat gelukt en sinds kort durf ik weer te dromen over de toekomst en heb ik het gevoel dat ik mezelf ''terug'' heb en niet langer kwijt ben. Ik ben zelfverzekerder geworden en heb weer het gevoel dat ik leef ipv overleef.

Het punt; als kind droomde ik van een opleiding en een carrière. Heel lang heb ik er niet mee bezig hoeven zijn maar nu alles eigenlijk goed lijkt te gaan en ik inmiddels ook alweer mid-twintig ben (en buiten de middelbare school diploma om niet veel heb gedaan), lijkt het tijd voor een goede studie. Toch is het me nog niet gelukt om een leuke/interessante studie te kiezen. Ik heb van alles gedaan, open dagen bezocht, meeloopdagen gehad, veel studenten gesproken, georiënteerd op verschillende opleidingen en lang, heel lang, nagedacht over een studie. Jammer genoeg trekt geen enkele HBO studie mij aan. Ik vind van alles een beetje leuk en heb zo veel ideeën in mijn hoofd dat ik uiteindelijk geen keus kan maken en de knoop niet kan/durf door te hakken. Toch is het me niet gelukt om een goede keus te maken. Ik ben inmiddels de jongste niet meer en aangezien ik het eigenlijk al vreselijk vind om helemaal opnieuw bij 0 te moeten beginnen, wil ik geen foute keus maken. Ik heb verschillende opties tegenover elkaar gehouden, maar ik kom er maar niet uit. Ik heb de mogelijkheid tot 31 juli om me in te schrijven voor een opleiding maar ben bang dat ik de sprong niet durf te wagen en straks ongelukkig een opleiding moet verlaten.

Daarbij heb ik sommige dagen ook nog eens last van twijfels. Wil ik wel écht studeren? (want ja, wat moet je anders met enkel een bijbaantje en 0 diploma's of ervaringen) wil ik niets voor mezelf beginnen? Het ene moment droom ik van een carrière (ik weet dat ik veel in mn mars heb) en het andere moment heb ik 0 motivatie voor een studie.

Ik weet alleen heel zeker dat ik niet weer een jaar thuis wil zitten en parttime wil werken. Fulltime werken wil ik ook niet want er zijn niet veel mogelijkheden. Ik werk parttime bij de plaatselijke supermarkt en wil dat niet fulltime doen. Reizen is ook geen optie want ik ben net schuldvrij en kan nu pas beginnen met sparen. Ik heb eindelijk mijn leventje op orde en ben eindelijk weer gelukkig met mezelf maar weet niet zo goed wat ik nu het beste kan doen. Iemand tips?
Maar kan je jezelf wel redden dan financieel als je parttime werkt? Lijkt me toch niet?

Ga studeren!
Alle reacties Link kopieren
Kijk niet naar de opleiding, maar naar wat voor werk je wil doen.

Of begin met de dingen die je absoluut niet wil weg te strepen. Er zijn vast studies die je niet wil doen, of vakken waar je op de middelbare niet goed in was/een hekel aan had.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn 0 (nul) HBO opleidingen die je aanspreken? Zijn er wel MBO of WO opleidingen die je aanspreken?

Waar gaan je interesses naar uit? Er zal namelijk ongetwijfeld iets voor je bestaan, maar dat je heb 'gewoon' niet kent. Dat kan van een 'normale' HBO opleiding zijn tot een studie-werktraject intern bij een bedrijf.

Ook als je voor jezelf wil beginnen is het handig om een diploma te hebben. Verder; als je 2 tussenjaren hebt gehad na de middelbare school ben je nu 20-21? Dat is een prima leeftijd om te starten met een HBO opleiding. Mensen die doorstromen vanuit MBO hebben dezelfde leeftijd bij aanvang van je studie
Alle reacties Link kopieren
Ik heb veel opties overwogen, zelfs opties waarvan ik op voorhand eigenlijk al wist dat het geen juiste keus zou zijn. Het is niet zo dat er geen enkele opleiding is die me helemaal níet aanspreekt. Ik vind een aantal opleidingen een beetje leuk/ietwat interessant, kan me er enigszins in vinden maar voel het niet helemaal.

Ik heb een aantal open dagen bezocht (verschillende opleidingen) en het viel me op dat de meerderheid van de groep uit havisten bestaat, dat zou betekenen dat ik na de zomer projecten moet volgen met 17/18jarigen. Ik ben na de zomer 22. Nou is leeftijd wat dat betreft geen probleem voor me, maar maak ik me wel zorgen om de toekomstige stages. Op het HBO loop je stage vanaf het 3de leerjaar. Tegen die tijd ben ik 24, ik ben bang dat dat voor problemen zal zorgen. Al mijn vriendinnen en oud-klasgenoten zijn 22 en dit jaar afgestudeerd. Zij beginnen na de zomer aan een ''echte'' mensenbaan.

Het MBO spreekt me ook niet aan en ik heb een paar weken geleden een gesprek gehad met een decaan, zij gaf aan dat er kans is dat ik me nogal snel zal vervelen. Er is een opleiding die me wel aanspreekt maar dat is WO en kom ik dus niet voor in aanmerking.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
12-07-2018 17:04
Maar kan je jezelf wel redden dan financieel als je parttime werkt? Lijkt me toch niet?

Ga studeren!
Zolang ik bij mn ouders woon nog wel. Ik wil ook graag studeren maar weet niet goed wat
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
12-07-2018 17:05
Kijk niet naar de opleiding, maar naar wat voor werk je wil doen.

Of begin met de dingen die je absoluut niet wil weg te strepen. Er zijn vast studies die je niet wil doen, of vakken waar je op de middelbare niet goed in was/een hekel aan had.
Ik weet wel heel goed wat ik absoluut niet wil maar ik heb veel ideeën in mn hoofd en vind van alles een beetje leuk daardoor kan ik geen keus maken
Alle reacties Link kopieren
Gooi hier eens neer waar je interesses liggen, anders kan je nooit goed advies krijgen. Met stages is 24 geen probleem. Ik was ook 24 toen ik stage liep op het HBO, en heb nu ook stagiaires van midden 20. Vind het eigenlijk wel lekker als ze al wat meer werkervaring hebben, dan zijn ze wat dat betreft niet meer zo piep.
Hoezo denk je dat je leeftijd voor problemen gaat zorgen bij stagelopen? Kun je dat uitleggen?

Als je naar WO wilt, is de 21 plus toets iets voor je?
radeloosjekoosje schreef:
12-07-2018 17:17
Zolang ik bij mn ouders woon nog wel. Ik wil ook graag studeren maar weet niet goed wat
Maar je zal toch in de toekomst op je zelf willen? Dan moet je toch echt wel (bijna) full time werken om jezelf te kunnen onderhouden.
Hoe hoger opgeleid, hoe meer je gaat verdienen (normaal gesproken). Bezoek open dagen, doe eventueel een beroepskeuze test, maar ga echt in september naar school !!
Alle reacties Link kopieren
Wat is de WO-studie die jou wel aanspreekt en waarom?
Alle reacties Link kopieren
Veel studenten doen of een 2 studie of komen van het mbo en gaan HBO doen.
Dus zat studenten die pas beginnen met hun HBO in de 20.
Dus dat bezwaar valt af.

Heb je al eens contact gezocht met een jobcoach ? Die samen met jouw gaat kijken wat je echt wilt en kan en welke opleiding hier bij hoort.

Want vaak zijn er meerdere opleidingen die passen in een bepaald werkveld.
Alle reacties Link kopieren
Doe je ogen dicht en bedenk wat je over 5 jaar doet en waar je nu gelukkig van wordt en zoek daar een bestaande HBO opleiding bij. Uit niet bestaande opleidingen kun je niet kiezen. Wat voor opleiding je ook kiest, het zal niet je eindstation zijn. Veel mensen doen iets heel anders dan waar ze voor opgeleid zijn. Kies, ga ervoor en maak het af.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Geen enkel probleem als je wat ouder bent bij je stages. Ik heb al heel wat stagiairs gezien en ook begeleid en daar is geen negatief verschil, echt niet. Bovendien ben jij er erg mee bezig en denk jij dat iedereen het ziet, maar ik zie aan uiterlijk echt niet of iemand 21 of 24 is. Als ik het toch weet of iemand vertelt het dan denk ik daar verder niets van, want die paar jaar maken niets uit.

(Ik werd heel lang flink jonger geschat en dan dachten mensen dus echt dat ik de leeftijd had van iemand die direct in een bepaalde baan begonnen was, terwijl ik een flinke omweg heb gemaakt en mensen zich dan afvroegen hoe ik dan ook daar en daar wat van kon weten, maar dat was gewoon omdat ik ruim 10 jaar in dat vakgebied had gewerkt, maar mensen dat niet inschatten, omdat de gemiddelde populatie wel direct na de studie in zo’n baan begon). Dus die “missende” jaren die zien mensen echt niet hoor, maak je daar niet druk om.
Alle reacties Link kopieren
De meeste vacatures tegenwoordig zijn voor banen dir 10-15 jaar geleden niet eens bestonden.

HBO en wo opleidingen zijn dan ook veel minder een beroepsopleiding. Je leert vooral vaardigheden, denkvermogen en verdieping van “iets”.

En niet één opleiding is echt super tof zonder vervelende en saaie vakken.

Welk profiel had je? En welke richting vind je interessant? Economie, bedrijfskunde, commercie, zorg, technisch, chemisch, met mensen werken, etc.

Laat los dat je een super gave opleiding gaat doen die je klaarstoomt voor carrière x

En 22 is absoluut niet oud voor een HBO opleidingen. Net een hbo docent gesproken en die heeft leerlingen van 17-64 in de klas.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
radeloosjekoosje schreef:
12-07-2018 17:15

Het MBO spreekt me ook niet aan en ik heb een paar weken geleden een gesprek gehad met een decaan, zij gaf aan dat er kans is dat ik me nogal snel zal vervelen. Er is een opleiding die me wel aanspreekt maar dat is WO en kom ik dus niet voor in aanmerking.
Is een jaar vavo om je vwo te halen en dan die wo-opleiding gaan doen een optie? Of de 21+toets doen om in aanmerking te komen voor die wo-opleiding?
Alle reacties Link kopieren
Kun je vertellen welke opleiding dat is op WO en waarom die jou aanspreekt?

Verder, alles wat je zegt over studeren met 17/18 jarigen en dat je 24 zou zijn tijdens je stage, en dat je je zou gaan vervelen op MBO onderwijs....je gaat voor jezelf naar school, om dingen te leren die jij wil en je voor te bereiden op een vakgebied dat bij jou past. Dus lijkt me dat dat allemaal randzaken zijn.

Als het probleem is dat je niet weet wat je wil, of bang bent de verkeerde keuze te maken, dan moet je daar in duiken en geen excuses bedenken om niet te gaan studeren
Alle reacties Link kopieren
Voor de meeste werkenden zijn stagaires van zowel 22 als 24 piepjong :-). Ik werk binnen de geneeskunde, en wij hebben juist de ervaring dat mensen die ietsje ouders zijn alles ook iets serieuzer nemen. Natuurlijk zijn er heel serieuze goede stagaires van 20 en lapzwansen van 28, maar gemiddeld is iets ouder eerder een voordeel dan een nadeel.

En zoals iemand al zei: dat verschil zie ze niet eens! Ik ben tot heel recent chronisch voor de stagair aangezien (ter info: ik ben inmiddels 37....). Kom je op een congres met een groep mensen waar jij leiding aan geeft (en voor wie jij dus ook betaalt), zegt er iemand tegen je: goh, wat leuk dat studenten bij jullie ook mee mogen :proud:. Ach ja.

Ik denk dat het in elk geval belangrijk is om íets te kiezen. Laat los dat dat perfect moet zijn, als jij je elke dag afvraagt ‘is dit het nou helemaal, vind ik het nog leuk?’ loop je vanzelf tegen problemen aan. Stel je voor dat je elke dag drie keer bij jezelf na moet gaan of je niet toevallig buikpijn hebt. Dan zou je voor je gevoel ineens best vaak buikpijn hebben, terwijl als je er niet zo op gelet had, je het niet eens gemerkt had. Grote alarmsignalen moet je iets mee (wederom: als je ineens uit het niks gillende buikpijn krijgt, moet je misschien even naar een dokter). Maar de hele tijd gefocust zijn op minieme signalen levert alleen gedoe op.

Nog een tussenjaar (eh, een tussenjaar is dus dat he, een jaar) lijkte niet zinvol. Wat je in twee jaar noet bedenkt, verzin je niet ineens in drie jaar wel. (Uitzonderingen natuurlijk als je bv ernstig ziek bent/moet mantelzorgen etc, maar dan zou ik het ook geen tussenjaar noemen).
Alle reacties Link kopieren
Hey ik heb er ook ervaring mee. Ik ben 21 en ik vond het lastig om een studiekeuze te maken na een mbo studie in de foute richting en een hbo studie ook in de foute richting (zelfde richting overigens, eerste jaar gestopt). Hierdoor heb ik ook last gehad van een identiteitscrisis en onzekerheid. Je kan ook overwegen een associate degree te volgen (2 jarige studie) als je 4 jaar te veel vind. Dit ga ik namelijk doen volgend jaar in een andere richting uiteraard.

Ik heb voor mezelf een toekomstplan uitgeschreven van hoe ik mijn leven wil invullen. Hierdoor is het niet meer alsof ik met een dobbelsteen rol bij het maken van levenskeuzes. Ik was van plan veel erover uit te schrijven maar het werd nogal lang en off topic. mocht je interesse hebben of tips willen weten voor de inhoud voor het maken van een toekomstplan stuur maar een pb. Het heeft mij in ieder geval veel geholpen tegen onzekerheid en hoofdpijn en ik weet eindelijk waar ik naartoe wil.

Hier veel tips voor een studiekeuze die mij persoonlijk hebben geholpen, misschien heb je er wat aan, misschien ben je het niet eens met sommige punten, then so be it:
- Doe een studiekeuzetraject (liefst 1 op 1) bij een hogeschool dit heeft mij héél veel geholpen
- Niet te veel speculeren en denken in mogelijkheden, denk in oplossingen voor je weer geen keuze maakt en weer in een tussenjaar beland met een foute keuze
- Keuzes maak je uiteindelijk zelf en gaat een ander niet voor jou maken
- Laat anderen jouw keuze niet negatief beïnvloeden
- Niet kiezen voor een studie/baan waar je mogelijk ongelukkig van word ook al zijn er hoge beloftes. Een baan hoeft niet per se gelukkig te maken maar zeker niet ongelukkig.
- Kijk naar baanmogelijkheden van studies op indeed in jouw omgeving en kijk wat je aanspreekt en zoek er evt een bijbehorende studie bij.
- Als je iets wil moet je er ook 100% voor gaan
- Het is nooit te laat luister niet naar anderen die dat zeggen
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor jullie reacties en hulp. Kan ik heel erg waarderen.

Ik ben graag bezig met taal, lezen en schrijven. Ik vind het leuk om creatief bezig te zijn. Niet extreem creatief (geen kunst) maar vind het wel fijn om aan de slag te gaan met alternatieven. Zo vind ik marketing bijvoorbeeld ook interessant. Alles wat een bedrijf doet om winst te maken, is me steeds meer gaan boeien. Als kind en tiener vond ik de maatschappij een interessant vak maar naarmate ik ouder werd, ben ik die interesse verloren. Ik vind vrouwelijke onderwerpen als mode en lifestyle interessant. Ik vond tijdschriften geweldig. Zag het als een manier om interessante en inspirerende verhalen de wereld in te helpen. Als kind schreef ik boeken en korte verhalen. Eigenlijk vind ik dat nog steeds interessant.

In het verleden heb ik de opleidingen journalistiek en communicatie overwogen. Dat was beiden geen succes. Bij journalistiek kwam ik erachter dat ik maar 1 aspect interssant vind. Het gedeelte verhalen vertellen. Elke dag wakker worden en op zoek gaan naar lokaal nieuws om m’n dag mee te vullen, past niet bij me. Communicatie vind ik niet leuk/uitdagend genoeg.

Zo heb ik overwogen om de opleiding MIC/Creatieve Business te volgen aan de HvA maar ik ben bang dat die opleiding me al snel zal vervelen. Daarbij ben ik ook niet graag crossmediaal bezig. Ik hou niet van radio, tv stuk minder. Vind het schrijversgedeelte het prettigst.

Al met al is er niet echt een opleiding die helemaal bij me past. Ik weet ook nog niet goed wat ik écht wil. Ik weet ook niet goed waar ik mezelf over 5 of 10 jaar zie. Weet dan wel weer heel goed wat ik níet wil. Zo vraag ik me ook af of ik later wel in loondienst wil. De zekerheid lijkt me wel prettig maar het lijkt me ook heel saai en eenzijdig. Een kantoorbaan van 9 tot 5 spreekt me niet bepaald aan.

Verder, de opleiding Rechtsgeleerdheid spreekt me (als enige wo opleiding) aan. Ik weet dat het iets totaal anders is, maar ik vind wetten en regels interessant en eigenlijk vind ik dat iedereen er meer les in zou moeten krijgen. MAAR, ik weet niet of ik mezelf deze studie zie volgen omdat ik me afvraag of ik m’n creativiteit wel kwijt kan in zo’n opleiding/toekomstige baan. Ik weet dat het een opleiding is waar je veel mee kunt maar ik weet niet of ik het wel uitdagend genoeg zou vinden.

Verder vind ik discussiëren erg leuk en leerzaam. Schrijven is m’n passie en iets betekenen voor de wereld lijkt me wel mooi.
Alle reacties Link kopieren
Nomad schreef:
12-07-2018 17:28
Hoezo denk je dat je leeftijd voor problemen gaat zorgen bij stagelopen? Kun je dat uitleggen?

Als je naar WO wilt, is de 21 plus toets iets voor je?
Omdat ik dan hoogstwaarschijnlijk ouder zal zijn dan mijn stagiairecollega’s en misschien ook wel ouder dan mijn stagebegeleider. Gek genoeg hoor ik in mijn omgeving steeds vaker over stagiaires die worden begeleid door jonge twintigers die nog niet zo lang geleden zelf zijn afgestudeerd. Schijnbaar is dat onderdeel van je functie.

de 21+ toets zou ik idd kunnen overwegen.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
12-07-2018 19:03
Voor de meeste werkenden zijn stagaires van zowel 22 als 24 piepjong :-). Ik werk binnen de geneeskunde, en wij hebben juist de ervaring dat mensen die ietsje ouders zijn alles ook iets serieuzer nemen. Natuurlijk zijn er heel serieuze goede stagaires van 20 en lapzwansen van 28, maar gemiddeld is iets ouder eerder een voordeel dan een nadeel.

En zoals iemand al zei: dat verschil zie ze niet eens! Ik ben tot heel recent chronisch voor de stagair aangezien (ter info: ik ben inmiddels 37....). Kom je op een congres met een groep mensen waar jij leiding aan geeft (en voor wie jij dus ook betaalt), zegt er iemand tegen je: goh, wat leuk dat studenten bij jullie ook mee mogen :proud:. Ach ja.

Ik denk dat het in elk geval belangrijk is om íets te kiezen. Laat los dat dat perfect moet zijn, als jij je elke dag afvraagt ‘is dit het nou helemaal, vind ik het nog leuk?’ loop je vanzelf tegen problemen aan. Stel je voor dat je elke dag drie keer bij jezelf na moet gaan of je niet toevallig buikpijn hebt. Dan zou je voor je gevoel ineens best vaak buikpijn hebben, terwijl als je er niet zo op gelet had, je het niet eens gemerkt had. Grote alarmsignalen moet je iets mee (wederom: als je ineens uit het niks gillende buikpijn krijgt, moet je misschien even naar een dokter). Maar de hele tijd gefocust zijn op minieme signalen levert alleen gedoe op.

Nog een tussenjaar (eh, een tussenjaar is dus dat he, een jaar) lijkte niet zinvol. Wat je in twee jaar noet bedenkt, verzin je niet ineens in drie jaar wel. (Uitzonderingen natuurlijk als je bv ernstig ziek bent/moet mantelzorgen etc, maar dan zou ik het ook geen tussenjaar noemen).
Dat is een mooi advies. Eigenlijk focus ik me soms ook te veel op minieme signalen.
Alle reacties Link kopieren
Met jouw interesses zijn veel meer mogelijkheden dan jij denkt.

Want als ik jouw dingen zo lees heb ik zoiets van o die zou waarschijnlijk heel goed zijn in de food of non-food markt zijn als strategie planner. ( een oud collega deed dit bij ons en zij was echt de spil in alles bij een nieuw product.
Ze moest gevoel hebben bij de consument, maar ook verstand hebben van marketing maar ook de kant van de wetgeving hield ze in de gaten, maar ook de idee moest ze intern verkopen aan de directie enz.)

Maar zo zijn er nog wel 100 banen te bedenken die wel in jouw straatje zouden kunnen passen.

Ga met een jobcoach zitten en vertel je interesses en er kunnen hele verrassende dingen uitkomen.

En bedenk elke opleiding heeft zijn mindere kanten maar je hebt ze wel nodig voor de leuke kanten van je opleiding.

VB : ik vond kwaliteit een super leuk vak in mijn opleiding maar wet en regelgeving echt zo saai. Maar ze zijn met alles in elkaar verweven want zonder de wet en regelgeving heb ik geen kwaleitsnormen die vast staan. Dus kan ik geen kwaliteit bepalen.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo maaltijd geen keuzes? Het is een keuze om een tussenjaar te nemen. En is ook een keuze om een tweede en misschien zelfs een derde tussenjaar te nemen. Het is een keuze om parttime te werken.

Je maak vooral keuzes opmaat iets niet te doen. Want stel je voor dat een positieve keuze om VOOR iets te kiezen tegenvalt.

Je bent een volwassen vrouw. Eén ding weet ik wel, zolang je niet gaat veranderen, alleen maar dingen niet gaan doen. Dan zal er niets veranderen. Een ander gaat jouw leven niet veranderen.

Verder denk ik dat iedereen wel eens keuzes heeft gemaakt, een studie, een realiteit, woon of werkplek waarvan je achteraf misschien je twijfels van hebt.

Ik ben blij met mijn huidige leven, de optelsom van alle keuzes die ik ooit gemaakt heb. Maar af en toe denk ik ook wel eens “what of ………

Wat je ook kiest, het is gewoon goed. Niet bang zijn, niet vooraf alleen maar beren en valkuilen zien, maar gewoon eens de sprong in het diepe maken. En nee, dit betekent niet dat alles leuk is. Iedere studie fantastisch met geweldige medestudenten. Maar dat is niets in het leven.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Je vindt wetten leuk
Discussieren
Schrijven
Creativiteit

Een advocaat bijvoorbeeld moet dat alllemaal kunnen. Wetgeving spreekt voor zich. Discussieren/debatteren in bv de rectszaal maar ook bij zaken die buiten de rechter om worden afgedaan moet je goed kunnen praten.

Schrijven van pleidooien ed

En je creativiteit kun je kwijt in het bedenken waarom jouw client iets niet gedaan kan hebben. Of in het verzinnen van redenen waarom die schadevergoeding omhoog moet enz.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven