Werk & Studie alle pijlers

Naar klimpark, maar hoogtevrees

18-08-2018 16:51 31 berichten
Ik twijfelde of ik dit topic bij Werk & Studie of bij Psyche neer zou zetten. Omdat het gaat om een onderdeel van mijn studie voor een toekomstige baan zet ik het hier neer.

Ik doe een deeltijdopleiding om schoolleider te worden. In september beginnen de colleges weer. Nu kreeg ik gisteren een mail van de opleiding. De eerste zaterdag van september gaan we met de groep naar een klimpark, in het kader van teambuilding. Ik heb enorme hoogtevrees. Ik heb de site van het klimpark even bekeken en zelfs het makkelijkste parcours (er zijn er 7) lijkt mij doodeng. Wat zal ik doen? Opleiding vantevoren inseinen? Of als ik er ben de instructeur inseinen? Zijn er manieren om binnen 2 weken van je hoogtevrees af te komen?

Niet gaan is eigenlijk geen optie omdat ik graag de nieuwe groep wil leren kennen. Je doet het hele jaar samen opdrachten en ik wil niet op achterstand beginnen. Maar ik durf dus ook niet in een harnas aan allemaal touwen in een boom te klimmen en zeker niet naar beneden.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon niet meegaan, maar ik ben misschien een rare hoor maar werkuitjes en personeelsfeestjes zijn niet aan mij besteed. Ik vind het onzin, doe gewoon je werk/opleiding en verder ben ik er niet om vrienden te maken.
Alle reacties Link kopieren
Er zullen er wel meer zijn die het om wat voor reden dan ook niet zullen doen.
Ik heb het ooit gedaan met collega’s en we waren met dik 10 man en hebben maar met 4 geklommen. Ik vond het niet eng maar zwaarder dan gedacht qua spieren etc. Soms moest je echt klimmen of hing je ook aan je armen.
Ik zou wel meegaan maar niet gaan klimmen in jouw geval.
Mailen van te voren weet ik niet, je zou kunnen zeggen als je mailt dat je niet meedoet maar wel mee gaat en foto’s maakt of zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon gaan en het daar aangeven. Wie weet wat je bereikt met je medestudenten als team en anders kan je vast anderen aanmoedigen. Misschien zijn er meer met hoogtevrees...van alles mogelijk dus. Je leert dan in ieder geval de anderen kennen en je hebt laten zien dat je er bent.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
Ze kunnen het volgens mij echt niet verplichten om dat te doen lijkt mij. Dus wel meegaan voor de gezelligheid .
Alle reacties Link kopieren
Gewoon gaan en aangeven aan de groep en instructeur dat je hoogtevrees hebt. Misschien blijkt het makkelijke parcours mee te vallen en durf je het wel en anders moedig je de groep aan vanaf de grond.
Alle reacties Link kopieren
Meegaan, zeggen dat je hoogtevrees hebt en daarom niet gaat klimmen. Jij kunt dan de telefoons en tassen bewaken en foto’s maken ofzo, en daarna met zijn allen wat drinken.
Maak het niet te belangrijk.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ooit ook es als teambuilding moeten doen en jep, ook ik heb giga hoogtevrees.

Meegaan en op de grond blijven.
Leer je je groepsgenoten kennen, maar ze kunnen je niet dwingen dat parcours te doen.

Je kan je overigens ook nog altijd opwerpen als fotograaf van dienst :-).



Waarom mensen toch altijd denken dat zo'n klimparcours de ideale teambuilding is, is mij een raadsel.
Bij ons stond ongeveer een kwart van de groep aan de grond door hoogtevrees.

Doe zoiets met een vriendengroep die hier gek op is, maar niet om "een team te bouwen".
dolfje schreef:
18-08-2018 16:55
Er zullen er wel meer zijn die het om wat voor reden dan ook niet zullen doen.
Ik heb het ooit gedaan met collega’s en we waren met dik 10 man en hebben maar met 4 geklommen. Ik vond het niet eng maar zwaarder dan gedacht qua spieren etc. Soms moest je echt klimmen of hing je ook aan je armen.
Ik zou wel meegaan maar niet gaan klimmen in jouw geval.
Mailen van te voren weet ik niet, je zou kunnen zeggen als je mailt dat je niet meedoet maar wel mee gaat en foto’s maakt of zo.
Het is echt verrassend zwaar en inspannend, dat viel mij ook tegen. De laatste keer ben ik overigens wel afgehaakt. Voor mij zaten heel trage klimmers, en als ik dan halverwege op 6 meter hoogte op een klein richeltje moet staan vind ik het wel heel eng.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoe kan je nou teambuilding doen als ieder voor zich aan dat touw hangt? Ik zie de logica er niet van in, je hoeft elkaar niet te helpen ofzo.
Ga dan samen Wie is de mol spelen ofzo. Dat is tenminste leuk en je hebt dan een team nodig om de opdrachten te doen.
Ga mee als fotograaf en maak mooie actiefoto's van degenen die wel durven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou meegaan en het daar aangeven. Kun je mooi je collega's aanmoedigen en misschien klimt niet eens iedereen.
Alle reacties Link kopieren
Zoals er al meer zeggen, meegaan en niet gaan klimmen. Op de tassen passen en foto's maken lijkt mij prima.
Je kunt ook alleen zekeren (dus op de grond blijven terwijl de ander klimt).
Je bent vast niet de enige die niet durft. Bij komst gelijk aan de instructeur melden. Sta overal voor open, maar zeg nee als je het echt niet durft.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook hoogtevrees. Of eigenlijk: valvrees. Ik ben niet bang voor de hoogte, ik ben bang voor het vallen.

Daarom gaat bij mij zo’n klimbos wel goed: je zit vast. Je kunt (bijna) niet vallen. En ja, ik ben wat langzamer en wat voorzichtiger, maar ik doe het wel en ik vind het nog leuk ook.

Vaak is er bij zo’n bos ook een 0-parcours of een instructie-parcours. Daar kun je leren hoe je het moet doen en voelen dat je goed vast zit.

Ik vermoed trouwens dat men dit als een goede ‘teambuildingsactiviteit’ ziet omdat je hier niet makkelijk terug kunt vallen op je ‘vaste rol’. Iemand die altijd de popi Jopie is kan dat op 10 meter hoogte een stuk lastiger volhouden. Dan komt er naar voren hoe je echt bent, en dat is (kennelijk) wat ze graag willen zien.
Goede tips! Dank iedereen! Ik ga in ieder geval mee, kijk wat ik durf te klimmen en ga fotograferen en aanmoedigen.
Celaena_Aelin schreef:
18-08-2018 18:44
Ik vermoed trouwens dat men dit als een goede ‘teambuildingsactiviteit’ ziet omdat je hier niet makkelijk terug kunt vallen op je ‘vaste rol’. Iemand die altijd de popi Jopie is kan dat op 10 meter hoogte een stuk lastiger volhouden. Dan komt er naar voren hoe je echt bent, en dat is (kennelijk) wat ze graag willen zien.
Ik snap het doel ook wel. Vorig jaar zijn we wezen waterfietsen in de grachten van Utrecht. Toen durfden 2 mensen niet mee te doen. 1 had watervrees en 1 kon niet zwemmen. Daar werd geen probleem van gemaakt.

Ik ga er gewoon naartoe en zie wat ik kan doen. Mijn hoogtevrees bevat: angst om omhoog te gaan, angst om naar beneden te gaan en angst om te vallen. Het is volkomen irrationeel. Misschien helpt zo'n harnas en zekeringstouwen ook wel bij mij.
Ik vraag mij trouwens wel af wat voor zin het heeft om te teambuilden met mede-deeltijdstudenten. Je bent toch geen team?
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
21-08-2018 08:12
Ik vraag mij trouwens wel af wat voor zin het heeft om te teambuilden met mede-deeltijdstudenten. Je bent toch geen team?
Nee maar zo kunnen die docenten wel een beetje inschatten wat voor vlees ze in de kuip hebben.
Westerpaviljoen schreef:
21-08-2018 08:34
Nee maar zo kunnen die docenten wel een beetje inschatten wat voor vlees ze in de kuip hebben.
Goed punt :lightbulb:
Poppy_del_Rio schreef:
21-08-2018 08:12
Ik vraag mij trouwens wel af wat voor zin het heeft om te teambuilden met mede-deeltijdstudenten. Je bent toch geen team?
Je doet wel enkele opdrachten in groepjes, je doet intervisie met elkaar en je geeft elkaar feedback.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
18-08-2018 16:58
Meegaan, zeggen dat je hoogtevrees hebt en daarom niet gaat klimmen. Jij kunt dan de telefoons en tassen bewaken en foto’s maken ofzo, en daarna met zijn allen wat drinken.
Maak het niet te belangrijk.
dit
dolfje schreef:
18-08-2018 17:05
Ja hoe kan je nou teambuilding doen als ieder voor zich aan dat touw hangt? Ik zie de logica er niet van in, je hoeft elkaar niet te helpen ofzo.
Ga dan samen Wie is de mol spelen ofzo. Dat is tenminste leuk en je hebt dan een team nodig om de opdrachten te doen.
Precies.

Daarnaast snap ik teambuilding uberhaupt niet bij opleidingen. En alsof er niet meer mensen zijn met hoogtevrees. Rare keuze sowieso.

Doe gewoon iets normaals als kennismaking bij een opleiding.
Celaena_Aelin schreef:
18-08-2018 18:44
Ik heb ook hoogtevrees. Of eigenlijk: valvrees. Ik ben niet bang voor de hoogte, ik ben bang voor het vallen.

Daarom gaat bij mij zo’n klimbos wel goed: je zit vast. Je kunt (bijna) niet vallen. En ja, ik ben wat langzamer en wat voorzichtiger, maar ik doe het wel en ik vind het nog leuk ook.

Vaak is er bij zo’n bos ook een 0-parcours of een instructie-parcours. Daar kun je leren hoe je het moet doen en voelen dat je goed vast zit.

Ik vermoed trouwens dat men dit als een goede ‘teambuildingsactiviteit’ ziet omdat je hier niet makkelijk terug kunt vallen op je ‘vaste rol’. Iemand die altijd de popi Jopie is kan dat op 10 meter hoogte een stuk lastiger volhouden. Dan komt er naar voren hoe je echt bent, en dat is (kennelijk) wat ze graag willen zien.
En dat is nodig want?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven