Werk & Studie alle pijlers

Bereikbaar zijn werk

16-09-2018 19:46 33 berichten
Sinds een paar maand heb ik een nieuwe baan in de gezondheidszorg. Heb een contract voor een x aantal uur per week. Maar werk vaak veel meer uur dan deze contract uren, wat ik niet erg vindt overigens. Maar wordt daarnaast regelmatig nog geappt/gebeld of ik nadat ik al 4/5 dagen per week gewerkt heb of ik nog diensten/taken die dan er nog bij tussendoor komen op het werk en die prioriteit hebbben op me kan nemen. Zo ook gisteren. Ben ik even de stad in en had mijn telefoon niet bij me, kom ik terug heb ik 2 oproepen gemist van het werk, ook intussen een appje ontvangen of ik ‘s avonds nog kon werken omdat een collega die de avond dienst had ziek was. Kon ‘s avonds niet dus dat geappt. Ben ik onder de douche en kijk ik daarna op mijn telefoon, heb ik wederom telefoontje gemist van leidinggevende. Zie ik later op medewerkersportaal op internet dat ze voor de ochtenddienst van zondag, moest deze collega ook werken, ook al vervanging zochten. Daarop had iemand anders al gereageerd dat deze de dienst wel wilde overnemen. Ik heb soms het idee dat ze mij meestal als eerste bellen/appen, als er extra gewerkt moet worden. Vindt het soms wel eens lastig om nee te zeggen, en grenzen aan te geven. Is wel beter geworden met vergelijking met vorige baan hoor. Maar hoe kan ik dit het beste aanpakken als ik een keertje nee zeg om mij daarna niet te schuldig te voelen. Ik wil gewoon het plezier in mijn werk wat ik nu heb graag houden en straks niet door het extra werk elke keer overbelast worden.
Aangeven dat je max x uur per week kan/wil werken.
Alle reacties Link kopieren
hoe zou je dan willen dat ze contact opnemen in geval van zieken? Misschien kun je dit aangeven
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren
Vragen of ze je niet zoveel zoveel willen bellen maar liever een appje. Geeft meer rust?
Verder gewoon nee zeggen als het niet uitkomt.

Ik werk zelf op kantoor maar ik heb het medewerker portaal uitgezet op mijn privé telefoon. Krijg veel te veel informatie me buiten werktijd. Leverde stress op. Daar is mijn werk telefoon voor. En die gaat uit/stil na 19 uur
Herkenbaar en heb daarom ook een vrije dag in laten plannen en ik neem soms de telefoon niet op en bel ook niet terug als er niks op de voicemail staat. Geen voicemail is vast niet belangrijk. Gelukkig hebben we geen groep app anders verwijder ik mezelf daaruit.
Alle reacties Link kopieren
Wat een kutbaan.
Alle reacties Link kopieren
Schuldgevoel zit echt bij jezelf. Het is gewoon een baan, jij werkt, zij betalen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Helaas herkenbaar in de zorg. Ik zou in gesprek gaan met leidinggevende en aangeven dat het veel onrust bij je veroorzaakt. Dat je het geen probleem vindt om af en toe in te vallen of gebeld te worden maar dat er wel grenzen zijn aan het aantal telefoontjes per dag.

Ik zou hier ook zenuwachtig van worden.
Alle reacties Link kopieren
Gebeurt bij ons ook ja.. schuldig voelen nooit doen hoor. Ik werd vroeger ook als 1e gebeld. Sinds ik kinderen heb een stuk minder, ben daardoor wat minder flexibel. Dus als je vaker nee zegt wordt je vanzelf minder gebeld.
Misschien een soort flexpool opzetten voor paar uur per week. Dat medewerkers uit de pool aangeven wanneer ze evt extra kunnen werken of invallen als nodig. Zo kun je de werklast verdelen onder de collega's.
Dit is duidelijk systematisch elke week dat ze chronisch personeel tekort hebben.
En er maar op rekenen dat iedereen maar meer uren draait dan de afspraak is.
Nemen ze maar iemand extra aan die kan / wil flex'en.

Niet jouw probleem dat ze chronisch onderbezet zijn.
Telefoons, berichten en vragen zo veel als mogelijk dus negeren.

Je hebt niet voor niets een contract voor X uur getekend, neem ik aan.
Zit er ook al over te denken om de app van het medewerkersportaal van mijn telefoon af te halen. Wat er soms ook nog bij komt is, dat ik dan op mijn roosters op het medewerkersportaal diensten ben ingepland en dat ze op het rooster wat bij ons op het werk op het kantoor hangt nog extra diensten bij invullen met pen van een langdurig zieke collega op dit moment, zonder dit te overleggen, onder het mom ingevuld is ingevuld en zijn deze weer opgelost. Soms komt dit totaal niet uit en ga je naar de leidinggevende om dit te melden, krijg je te horen, kun je het niet onderling met andere collega’s ruilen/ overdragen? Wat dan vaak niet lukt omdat deze collega’s ook al met tig extra uren zitten en het hun ook teveel wordt.
willem1959 schreef:
16-09-2018 20:06
Wat een kutbaan.
Nee hoor baan is verder erg leuk en erg leuke collega’s. En ook de cliënten waar ik het voor doe.
Alle reacties Link kopieren
Probleem in de zorg: chronisch mensen tekort.
Leer nee zeggen, je kan niet alles oplossen.
Heb op mijn werk mijn privé nummer verwijderd. Na de laatste vakantie en dan nog durven bellen... Was ik er klaar mee :)
Joepjenies schreef:
16-09-2018 20:14
Gebeurt bij ons ook ja.. schuldig voelen nooit doen hoor. Ik werd vroeger ook als 1e gebeld. Sinds ik kinderen heb een stuk minder, ben daardoor wat minder flexibel. Dus als je vaker nee zegt wordt je vanzelf minder gebeld.
Misschien is dat het ook wel. Ik ben alleen, geen kinderen en woon op loopafstand van het werk.
Alle reacties Link kopieren
Als je extra werken niet altijd erg vindt, kun je misschien met jezelf afspreken om bijv x uur eventueel extra te werken maar alles erboven niet te doen.

(Bijvoorbeeld je werkt volgens je contract 28 uur en je wilt eventueel best nog 8 uurtjes extra draaien, dus 36 totaal, dan tegen alles erboven schuldvrij nee zeggen.)
little_angel89 schreef:
16-09-2018 20:33
Probleem in de zorg: chronisch mensen tekort.
Leer nee zeggen, je kan niet alles oplossen.
Heb op mijn werk mijn privé nummer verwijderd. Na de laatste vakantie en dan nog durven bellen... Was ik er klaar mee :)
Ja dat gebeurd bij ons ook dat ze je in je vakantie nog bellen. Had ik dit jaar ook. Vakantieweek ingepland, blijk ik nog ingepland in die week. Naar leidinggevende, oh ik wist niet dat je die week vrij had ingepland. Kun je dan en dan echt niet werken, we zitten zo omhoog? Nee, verdorie😣. En wat krijg je, tig plusuren aan het eind van het jaar, waarvan je maar 1 week mee mag nemen naar 2019. Maar geen mogelijk om uren op te nemen.
chocolol schreef:
16-09-2018 20:36
Als je extra werken niet altijd erg vindt, kun je misschien met jezelf afspreken om bijv x uur eventueel extra te werken maar alles erboven niet te doen.

(Bijvoorbeeld je werkt volgens je contract 28 uur en je wilt eventueel best nog 8 uurtjes extra draaien, dus 36 totaal, dan tegen alles erboven schuldvrij nee zeggen.)
Ja dat ben ik ook van plan. Binnenkort gesprek met leidinggevende, en wil aangeven wat ik max wil werken aan uren en hoeveel dagen. Zodat ik straks niet 6 dagen in de week aan het werk ben.
Cinderella76 schreef:
16-09-2018 20:43
Ja dat gebeurd bij ons ook dat ze je in je vakantie nog bellen. Had ik dit jaar ook. Vakantieweek ingepland, blijk ik nog ingepland in die week. Naar leidinggevende, oh ik wist niet dat je die week vrij had ingepland. Kun je dan en dan echt niet werken, we zitten zo omhoog? Nee, verdorie😣. En wat krijg je, tig plusuren aan het eind van het jaar, waarvan je maar 1 week mee mag nemen naar 2019. Maar geen mogelijk om uren op te nemen.
Ik vraag me af of dat wel mag, maar 1 week meenemen. Ik heb een keer een heel jaar geen vakantie opgenomen omdat die steeds geweigerd werd i.v.m. personeelstekort. Ze hadden niet moeten proberen om vakantie uren af te pakken. Het jaar daarop heb ik wel veel vakantie opgenomen.
Alle reacties Link kopieren
Cinderella76 schreef:
16-09-2018 20:43
Ja dat gebeurd bij ons ook dat ze je in je vakantie nog bellen. Had ik dit jaar ook. Vakantieweek ingepland, blijk ik nog ingepland in die week. Naar leidinggevende, oh ik wist niet dat je die week vrij had ingepland. Kun je dan en dan echt niet werken, we zitten zo omhoog? Nee, verdorie😣. En wat krijg je, tig plusuren aan het eind van het jaar, waarvan je maar 1 week mee mag nemen naar 2019. Maar geen mogelijk om uren op te nemen.
Tijd voor tijd heet dat zo leuk. En inderdaad geen mogelijkheden voor vrije tijd en uitbetalen doen ze ook niet.
Ik heb het afgelopen tijd vertikt om over te werken. Vanaf volgend jaar gaan ze ze wel uitbetalen. Mooi! Dan wil ik gerust is bijspringen, moet wel van beide kanten komen
Alle reacties Link kopieren
Als ze niet uitbetalen zou ik zeker heel goed nadenken of je wel zo veel overuren wil maken. Het is toch van de zotte dat je wekelijks gratis op zou moeten komen draven.
Zwartvlekje schreef:
16-09-2018 21:06
Als ze niet uitbetalen zou ik zeker heel goed nadenken of je wel zo veel overuren wil maken. Het is toch van de zotte dat je wekelijks gratis op zou moeten komen draven.
Inderdaad helemaal gelijk in. Maar je kunt de oudjes ook niet aan hun lot overlaten. Dat heb ik dan ook weer en met mij nog meer collega’s. Dus dan ga je maar weer.
Cinderella76 schreef:
16-09-2018 21:15
Inderdaad helemaal gelijk in. Maar je kunt de oudjes ook niet aan hun lot overlaten. Dat heb ik dan ook weer en met mij nog meer collega’s. Dus dan ga je maar weer.
Je zou het net wel een keer moeten doen.

Mogen die oudjes of hun familie hogerop gaan klagen.
Waar ze dus beslissen over contracten, extra mensen, ...

Jij hebt gewoon voor X uur een contract.
Je collega's ook.

Af en toe (als in een paar keer per jaar) es overuren doen die je gewoon terug neemt of betaalt krijgt is niet abnormaal.
Elke week meer dan je contracturen werken is dat niet.

Systematisch te weinig mensen inplannen, niet vooruit kunnen kijken dat er wel es zieken kunnen vallen, geen vervanging zoeken voor iemand die langdurig uitligt, vakanties niet kunnen opvangen, ... is gewoon totaal mismanagement.
(En jep, daar hebben ze dus in de hele zorg geen kaas van gegeten.
Of nog beter: Daar willen ze geen kaas van eten. Want ze rekenen er maar op dat iedereen maar gratis overuren draait vanwege "dat je de oudjes / patiënten niet in de steek kan laten".)
Ik zou in het overleg ook afspraken maken met je leidinggevende over je overuren. Dat je bang bent dat je straks al je uren kwijt bent terwijl je niet de kans hebt om ze op te nemen. Laat deze afspraken schriftelijk vastleggen.

Verder denk ik dat je ook eens met de planning in gesprek moet gaan. Hier werken mensen en waar mensen werken worden fouten gemaakt. Bij ons gebeurt het helaas ook dat sommige mensen te veel worden ingepland en sommigen in minuren staan.

Misschien gaat daar ook wat mis.
Alle reacties Link kopieren
Cinderella76 schreef:
16-09-2018 20:31
Zit er ook al over te denken om de app van het medewerkersportaal van mijn telefoon af te halen. Wat er soms ook nog bij komt is, dat ik dan op mijn roosters op het medewerkersportaal diensten ben ingepland en dat ze op het rooster wat bij ons op het werk op het kantoor hangt nog extra diensten bij invullen met pen van een langdurig zieke collega op dit moment, zonder dit te overleggen, onder het mom ingevuld is ingevuld en zijn deze weer opgelost.
Oh nee hè. zo herkenbaar. Fantastisch digitaal systeem hebben en dan alles printen en op kantoor hangen én daarna met pen er nog aanpassingen in doen ook... o_o

Extra werken voor tijd voor tijd die je niet mag opnemen :-? :-o o_o daaaag. Zo werkt het natuurlijk niet he. Beetje ruggengraat kweken in de zorg hoor. Helaas ook wel herkenbaar.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven