Werk & Studie alle pijlers

Lastige collega, hoe gaan jullie ermee om?

08-12-2018 23:04 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Twee weken gelegen ontstaat er een soort onmogelijke situatie op de werkvloer voor een collega en hij smeert 'm in de drukte, onder de noemer van wrijvingen met een andere collega. Echter gaf hij al een week van tevoren aan dat hij ziek was en is in mijn ogen ook gewoon ziek naar huis gegaan, maar onder een enorm dramatisch toneelspel.

In de onderbezetting en chaos bezeer ik me serieus.
Er volgen gesprekken met leidinggevende waarin wordt besloten dat collega een laatste kans krijgt.

Deze collega stelde zich eerder al niet oké op, door een door mij gevraagde taak te weigeren met een harde "nee." Ik vraag collega dus ook niets meer sindsdien en mijn houding is meer gesloten en zelfs defensief geworden.

Nu stuurt de betreffende collega de volgende koers; appt me privé na werk en wil afspreken om het uit te praten + smeekbede om vergeving. Ik bedank en accepteer excuses, en spreek af om het "uit te praten" Hele afspraak was voor mij onnodig, maar voor collega wel belangrijk dus gun ik hem ook. Achteraf gezien was dit al onnodig geweest en ben ik nu al te veel in de hele poppenkast meegegaan.

Na het gesprek veranderd er niks aan de houding van mijn collega. Blijft nukkig, maakt geen oogcontact, zegt geen gedag. Tijdens werk vraagt collega wederom, "heb je een minuutje; Kan je je houding naar mij veranderen?"

Hierop ben ik (uiteraard merkbaar boos) een gesprek met hem aangegaan. Deze situatie beïnvloedt de werksfeer negatief én mijn functioneren lijdt eronder.

Hoe gaan jullie om met een lastige collega op een werkbare, constructieve manier?
_hazewind wijzigde dit bericht op 09-12-2018 12:24
Reden: telegramstijl aangepast :-)
39.06% gewijzigd
Ik duw ze in de kruipruimte.
Alle reacties Link kopieren
Nou gewoon een keer niet proberen constructief te zijn en zeggen dat ie nou eens gvd normaal moet doen of gewoon moet oprotten. Zo collegiaal is ie toch ook niet? Je blijft bezig.
vraag het even in het moderatortopic, bij viva hebben ze een hele technische dienst kwijt gemaakt
S-Meds schreef:
08-12-2018 23:14
vraag het even in het moderatortopic, bij viva hebben ze een hele technische dienst kwijt gemaakt
:HA:
Alle reacties Link kopieren
Weer terug in de negeermodus.
Alle reacties Link kopieren
Dat je t nog pikt. Of we doen normaal of niet en dan hebben we een probleem.
Mag van collega's verwachten (ook al zou je elkaar niet mogen) dat je je professioneel opstelt in werk en gedrag.
Ik ben geen matennaaier maar met achterlijk gedrag hebben ze aan mij een verkeerde.
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
08-12-2018 23:07
Ik duw ze in de kruipruimte.
Wordt de stoffige zolder dan.
Bebis schreef:
08-12-2018 23:13
Nou gewoon een keer niet proberen constructief te zijn en zeggen dat ie nou eens gvd normaal moet doen of gewoon moet oprotten. Zo collegiaal is ie toch ook niet? Je blijft bezig.
Gedaan. Nouja, meer dat zijn houding gvd het probleem is en dat hij me moeilijk provoceert met "Gesprekjes". Lijkt te werken.
S-Meds schreef:
08-12-2018 23:14
vraag het even in het moderatortopic, bij viva hebben ze een hele technische dienst kwijt gemaakt
hmm
Lizzy75 schreef:
08-12-2018 23:15
Weer terug in de negeermodus.
Gaarne.
silent-witness schreef:
08-12-2018 23:16
Dat je t nog pikt. Of we doen normaal of niet en dan hebben we een probleem.
Mag van collega's verwachten (ook al zou je elkaar niet mogen) dat je je professioneel opstelt in werk en gedrag.
Ik ben geen matennaaier maar met achterlijk gedrag hebben ze aan mij een verkeerde.
Ik moet het wel pikken, want "laatste kans" is keuze van hogerop, achter wie ik natuurlijk sta.
_hazewind schreef:
08-12-2018 23:51
Wordt de stoffige zolder dan.



Gedaan. Nouja, meer dat zijn houding gvd het probleem is en dat hij me moeilijk provoceert met "Gesprekjes". Lijkt te werken.



hmm



Gaarne.



Ik moet het wel pikken, want "laatste kans" is keuze van hogerop, achter wie ik natuurlijk sta.
Je communiceert niet echt duidelijk.
Wie heeft een laatste kans voor wat?
Alle reacties Link kopieren
Collega om van werk succes een te maken.
_hazewind schreef:
09-12-2018 00:33
Collega om van werk succes een te maken.
Waarom zou je het dan moet pikken?
Als hij niet doet wat hij moet doen meld je dit bij je leidinggevende.
Standje negeer.
Zo min mogelijk communicatie en al helemaal niet buiten de werkuren.

En als het de spuigaten uitloopt: Leidinggevende.
Alle reacties Link kopieren
Waarom doe jij zo je best?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Jezus TO je posts zijn amper logisch te lezen.

Kan het ook in normaal Nederlands in plaats van in die vage telegramstijl?
Lastige collega, hoe gaan jullie ermee om?
Zakelijk.
Elke andere toenadering negeren.
Ik heb ook zo'n energievampiercollega gehad. Had het achteraf veel eerder moeten afkappen.
Alle reacties Link kopieren
Je bent hem niets verplicht. Je werkt samen, voor zolang hij werkt.

Je hoeft geen vrienden te zijn.
Ik zou hem niet vertrouwen.
Ik zou daar duidelijk over zijn naar leidinggevende.

En ik zou met leidinggevende afspreken wat wel en wat niet over te dragen is. Dat duidelijk is dat je dingen niet aan hem vraagt omdat je dat dan later alsnog zelf kan doen.

Als hij niet functioneert is dat zijn probleem.
Als je ook zo communiceert op je werk, dan ligt daar een leerpunt voor je. Ook naar je collega toe. Wie weet verandert er wat als jij je communicatiestijl verandert.
_hazewind schreef:
08-12-2018 23:51
Ik moet het wel pikken, want "laatste kans" is keuze van hogerop, achter wie ik natuurlijk sta.
Ach, je leidinggevende vindt dat jij collega laatste kans moet geven.
Weet LG ook dat jij je benen uit je lijf rent als collega 'm is gepeerd?
Alle reacties Link kopieren
Je moet niets en zeker niet privé afspreken met deze drama queen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft echt heel vervelend. Schrijf je verhaal op in hele zinnen, met een onderwerp, persoonsvorm, etc. Het is niet te lezen.
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
Collega = zakelijke omgang. Dus al zeker niet afspreken buiten werktijd als het niet klikt.
Leidinggevende wil een nieuwe kans geven: dan zou ik de leidinggevende helder informeren wat ik doe en wat ik verwacht wat mijn collega doet.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
09-12-2018 00:42
Standje negeer.
Zo min mogelijk communicatie en al helemaal niet buiten de werkuren.

En als het de spuigaten uitloopt: Leidinggevende.
Dit is ook de aanpak die ik sinds er problemen zijn aanhoud. LG weet ook geen raad met de situatie.
viva-amber schreef:
09-12-2018 07:58
Waarom doe jij zo je best?
Ik heb van nature een vriendelijke, begripvolle en meewerkende houding. En ik heb er in deze situatie helemaal niks aan.
Lillybit schreef:
09-12-2018 08:44
Lastige collega, hoe gaan jullie ermee om?
Zakelijk.
Elke andere toenadering negeren.
Ik heb ook zo'n energievampiercollega gehad. Had het achteraf veel eerder moeten afkappen.
Het vreet inderdaad veel energie, en ook nog onnodig.
Madderijn schreef:
09-12-2018 08:50
Je bent hem niets verplicht. Je werkt samen, voor zolang hij werkt.

Je hoeft geen vrienden te zijn.
Ik zou hem niet vertrouwen.
Ik zou daar duidelijk over zijn naar leidinggevende.

En ik zou met leidinggevende afspreken wat wel en wat niet over te dragen is. Dat duidelijk is dat je dingen niet aan hem vraagt omdat je dat dan later alsnog zelf kan doen.

Als hij niet functioneert is dat zijn probleem.
Dat is ook het lastige, collega maakt van zijn probleem mijn probleem.
Caitriona* schreef:
09-12-2018 09:44
Ach, je leidinggevende vindt dat jij collega laatste kans moet geven.
Weet LG ook dat jij je benen uit je lijf rent als collega 'm is gepeerd?
Ja, LG is ook naar de zaak toegekomen nadat collega weg was gelopen.
viva-amber schreef:
09-12-2018 09:47
Je moet niets en zeker niet privé afspreken met deze drama queen.
Ik heb gister nog één keer heel duidelijk gezegd tegen collega dat ik de gang van zaken niet oké vind, en verder geen opties meer heb.
parbleumondieu schreef:
09-12-2018 09:55
Collega = zakelijke omgang. Dus al zeker niet afspreken buiten werktijd als het niet klikt.
Leidinggevende wil een nieuwe kans geven: dan zou ik de leidinggevende helder informeren wat ik doe en wat ik verwacht wat mijn collega doet.
Dankjewel voor de tip, dat laatste lijkt me handig om inderdaad duidelijk te maken.
Alle reacties Link kopieren
.
_hazewind wijzigde dit bericht op 09-12-2018 12:35
Reden: dubbel
99.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarom stem jij in met een afspraak prive?

En datgene wat jij hem hebt gevraagd waarop hij keihard neen heeft geantwoord, was dat werkgerelateerd?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
09-12-2018 12:36
Waarom stem jij in met een afspraak prive?

En datgene wat jij hem hebt gevraagd waarop hij keihard neen heeft geantwoord, was dat werkgerelateerd?
Omdat hij "het" (wat dit dan ook moge zijn) wilde uitpraten en ik hem dat gunde.

Ja, dat was werkgerelateerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven