Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatie Hotel-receptie

10-12-2018 19:20 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Morgen heb ik een sollicitatie als hotel-receptioniste.
Ik ben me nu al een beetje zenuwachtig.... Als ik er over nadenk...
Aangezien de vorige sollicitatie niet echt een succes was hoop ik echt dat dit iets wordt.
Er zijn niet mega veel vacatures als hotel-receptioniste hier in de buurt namelijk. het lijkt mij wel super leuk!
Ik vrees altijd dat de mensen die ook op gesprek mogen beter zijn dan mij.

Hebben jullie nog tips hoe ik rustig kan blijven?
En welke vragen zouden ze me kunnen stellen vanuit het hotel?
Wat is volgens jullie belangrijk bij een sollicitatie (in een hotel)?

Alvast bedankt.

Groetjes.
Ga voor nu even lekker ontspannen. Kijk een kerstfilm of een leuke aflevering van die ene geweldige serie die jij zo leuk vindt.

Vragen vanuit het hotel weet ik zo 1, 2, 3 niet maar ik denk dat ze wel zullen kijken naar jouw taalvaardigheden gezien je als receptionist aan de slag wilt gaan.

Belangrijk bij een sollicitatie: blijf jezelf, anders doe je jezelf de das om uiteindelijk als je wel wordt aangenomen. Verder, beantwoord de vragen niet alleen met een ja en nee maar leg ook uit (waar mogelijk). Laat je enthousiasme zien en laat vooral zien waarom ze jou zouden moeten aannemen en niet een ander.
Alle reacties Link kopieren
Zie het als een kennismakingsgesprek. Niet hoe jij jezelf verkoopt, maar om te kijken of jij bij het bedrijf past, en het bedrijf bij jou. Want de baan kan je nog zo geweldig lijken, maar als het niet het juiste bedrijf is is het nog niets.

Ik zou heel helder hebben voor jezelf wat je motivatie is. Dus waarom wil je daar werken als receptionist? Niet 'omdat het me leuk lijkt'. Maar zou meer een antwoord voor jezelf formuleren als ik vind het uitdagend om met veel verschillende mensen om te gaan, snel te kunnen schakelen, en problemen te mogen zien als uitdagingen, dus zaken die opgelost kunnen worden.

Je zou ook aan het einde van het gesprek om feedback kunnen vragen. Vaak vragen ze achteraf, wat vond je van het gesprek (bij mij wel tenminste), en dan kan je je eigen ervaring zeggen, en de wedervraag, en wat denkt u, pas ik denk ik in het plaatje wat jullie zoeken?
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd! Een sollicitatiegesprek is altijd spannend.

Je hebt al wat ervaring in solliciteren dus. Maar dit was niet altijd een sccues schrijf je. Hoe kijk je daar op terug? Wat kun je daaruit opsteken?

Wat ik vooral belangrijk vind is dat je op tijd komt. Maar ook dat je je hebt verdiept in de organisatie en waarom je zo graag bij dat hotel aan de slag wil en niet het hotel om de hoek. Wat spreekt je aan?
Bedenk ook alvast wat je wil/kan antwoorden op de veelgestelde vragen.

Veel succes! En misschien vind je het minder spannend als je je bedenkt dat Jij niet de enige bent die zich moet ‘verkopen’. Het hotel moet hun vacature natuurljk ook een beetje verkopen aan de sollicitant.
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
Kom op tijd...
Alle reacties Link kopieren
Zoals GIzzmo zegt, komt op tijd.

Het is en representatieve functie, dus er verzorgd uitzien is wel een pré, maar niet te opvallend met grote sieraden.

Luister goed, spreek netjes en beleefd. Verder hangt het een beetje af van het hotel. Zijn er veel internationale gasten, spreek je een beetje Engels, Duits, Chinees?

Wees rustig.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Heb je er een opleiding voor? Want hotelreceptioniste is meer dan in een kek mantelpakje glimlachend achter een balie staan om mensen hun kamersleutel te overhandigen. Heb je overzicht over de receptie, zie je als iets niet in orde is (al is het maar een bosje verlepte bloemen op een tafeltje) en corrigeer je dat dan ook? Kan je mensen adviseren over een leuke bar in de omgeving, of een goed restaurant? Of weet je mensen tips te geven over bezienswaardigheden in de buurt, en dat ook dusdanig te vertellen alsof je er zelf geweest bent en hen aanbevelingen te doen op grond van hun persoonlijke interesse? Enz.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Niet in een spijkerbroek gaan. Draag een nette zwarte broek of rok en liefst een witte of crème blouse. Wees beleefd en stel vragen: wat voor gasten komen er, wat houdt het werk in, ...etc. Zeg dat je servicegericht bent en geef een voorbeeld wanneer daarom wordt gevraagd. Bedenk nog meer positieve eigenschappen van jezelf: vriendelijk, stressbestendig of collegiaal ..etc. Probeer er altijd een voorbeeld bij te verzinnen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad kom op tijd, in de aan een hotelreceptie werkt men in shifts en is punctualiteit heel belangrijk.

Verdiep je in het hotel, hoeveel kamers, hoeveel sterren, wat voor horecagelegenheden, de check-in en uit tijden, restaurantopeningstijden, welke keten, welke visie en missie, de omgeving van het hotel, noem maar op. Deze informatie kan je verwerken in je antwoorden.

Kom zelfverzekerd over! Nee, wees zelfverzekerd. Het is leuk werk maar zeker niet makkelijk. Jij bent de buffer tussen de gast en het hogere management dus als er wat is komt de gast het eerste bij jou. Je moet dus sterk in je schoenen staan, communicatief vaardig zijn en oplossingsgericht kunnen handelen. Je gaat hier zeker vragen over krijgen. Probeer voorbeelden te geven van situaties waarbij je met een klacht moest oplossen volgens onderstaande stappen.

De meeste Interview trainingen die in hotels gegeven worden gaan uit van de STAR methode. Zorg dat je de vragen volledig op deze manier beantwoord zal er minder snel doorgevraagd worden en is de interviewer tevreden:

Situatie: wat was de situatie waar je je in bevond?
Taak: wat was jou rol/taak/ verantwoordelijkheid in deze situatie?
Actie: welke actie heb je ondernomen?
Resultaat: wat was het resultaat van deze actie?

Wees representatief. Loop een keer het hotel in en kijk hoe de receptiemedewerkers gekleed zijn. Strak in het pak en haren strak naar achteren? Doe dat dan ook. Zo kan je mogelijk nieuwe werkgever je makkelijker in de werkomgeving plaatsen.

En, vanaf het moment dat je binnenkomt, zet je beste glimlach op en groet iedereen (de doorman die de deur voor je opendoet, het meisje aan de receptie die je verwelkomt, de lobby medewerker die vraagt of je wat wil drinken) heel hartelijk. Bestel pas trouwens wat drinken nadat je de interviewer hebt ontmoet :). Ga niet druk op je telefoon bezig en kijk om je heen, observeer de receptie en kijk hoe eea gaat. Dit kan je ook weer meenemen in je gesprek.

Denk dat he zo een heel eind komt.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Ik heb als hotelreceptioniste gewerkt, heb nu inmiddels mijn eigen hotel.
Vanuit mijn ervaring, zowel als werknemer als werkgever:
- Kleed je gepast: zakelijk hotel of toeristenhotel? 2 sterren of 5 sterren? Niet underdressed, maar ook niet overdressed, dus weet wat ze dragen. Kijk desnoods op hun website of je een glimp kan opvangen van het 'uniform'.
- Kom op tijd! Kom je bij mij te laat (zonder te bellen), dan zakt je kans naar 25%...
- Zorg dat je het hotel kent (aantal kamers, restaurants,...), maar durf tijdens gesprek ook gerust iets te vragen wat je niet weet, geeft blijk van interesse.
- Ken de omgeving: je bent niet alleen ambassadeur van het hotel, maar ook van de regio.
- Wees eerlijk en duidelijk over je flexibiliteit.
- Wees eerlijk over (gebrek) aan ervaring. Ik heb liever iemand zonder ervaring die wíl leren, dan iemand die doet alsóf hij alles kan/weet!
- Wees enthousiast en spontaan, maar met mate.
- Zorg dat je voor jezelf duidelijk hebt wat je van de baan/het bedrijf verwacht, ook qua salaris.

En de laatste tip: wees jezelf, doen alsof hou je toch niet vol.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je in jouw te-laat-kom-topic al tips gegeven om krachtig en sterk het gesprek in te gaan. Kijk die post even na, want die tip werkt echt!

Verder helpt het ook altijd als je het aan het begin van het gesprek gewoon eerlijk benoemd. “Ik ben behoorlijk zenuwachtig voor dit gesprek, want ik zou deze baan echt heel graag willen hebben!” Eenmaal uitgesproken valt de spanning meestal vanzelf van je af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven