Werk & Studie alle pijlers

Baan te zwaar, ontslag nemen?

13-12-2018 23:28 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 1,5 maand heb ik een nieuwe baan als verpleegkundige. Ik wou dat altijd al en het klonk allemaal perfect. Moest het rooster van mijn man doorgeven en dan kon ik werken als hij vrij is dus ideaal als je jonge kinderen hebt. Ik zou 20 uur per week werken....

Maar ondertussen werk ik 6 dagen per week, moet ik vaak een oppas zien te regelen want ze roosteren me toch gewoon in. En de dagen zijn echt lang. Ik heb nu 40 uur gewerkt in 3 dagen...en ik moet morgen en het hele weekend ook werken. Alleen vandaag al heb ik 14 uur aan 1 stuk doorgewerkt zonder pauze omdat het zo druk was en er een groot personeelstekort is.

En echt ik ben helemaal kapot, ik zie m’n gezin nauwelijks. Als ik savonds thuis kom zit ik nog een beetje op m’n telefoon te spelen want heb de energie niet meer om nog andere dingen te doen. En ik heb echt overal pijn! M’n rug, m’n bekken, m’n voeten.

En ik voel me nu echt een aansteller maar dit is gewoon te zwaar voor mij om 6-7 dagen per week te werken en ook nog eens van die lange dagen. Na een uur of 9 werken ben ik gewoon echt doodmoe en kan dan ook niet meer goed nadenken, zeker niet als ik geen pauze krijg/mag nemen.

Verder vind ik het werk wel echt helemaal geweldig. Maar dit trek ik gewoon niet! Heb al aangegeven dat dit mij teveel is maar ik krijg daar niet echt een reactie op, heb er ook 2 mails over gestuurd maar geen reactie op gekregen. Mijn man wil het liefste dat ik ontslag neem en gewoon huismoeder wordt of iets anders zoek waar ik echt gewoon 20 uur per week werk en verder niet. Maar wat is wijsheid? Financieel is het niet nodig dat ik werk maar ik wil het wel...
Gesprek inplannen met degene die erover gaat. Daar aangeven dat je max 20 uur wil werken, in overleg eventueel max X uur wil invallen/extra wil werken. Dat als deze afspraken niet worden nagekomen, je ontslag neemt en ze die 20 uur dat je wel wil werken, dan ook niemand meer hebben. Verslag van dit gesprek mailen.
Alle reacties Link kopieren
Je grenzen aan geven. En jezelf er aan houden.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me dat je beter voor jezelf moet opkomen ... . Aankaarten bij de juiste persoon en zo nodig in de hiërarchie klimmen om zaken veranderd te krijgen ... .

Lukt dat niet dan vasthouden aan die 20 uur per week werken en maar zien wat er gebeurt. Dit kan zo niet doorgaan.
14 uur per dag of 40 uur op 3 dagen houdt quasi geen mens vol.

Is er een specifieke reden dat ze je ineens dubbel zoveel dan je contract-uren laten komen opdraven?
En waarom ga je daarin mee?

Je kan best een keer inspringen, maar een dubbele rooster draaien of dagen van 14 uur leidt alleen maar recht naar een burn out.
En naast dat dat voor jezelf nefast is, werkt dat ook niet met 3 (kleine) kinderen.

Per direct dus minderen.

Anders zit je straks aan werk-weken van 70 uur of meer.
En een kapotte relatie en een kapotte gezondheid.


Als je morgen moet werken, zou ik gelijk melden* dat je dit weekend niet werkt.
Omdat je dus al extreem ruim over je uren heen zit deze week.


*Melden, niet vragen. Want anders denken ze dat je alsnog hun personeelstekort wel effe blijft invullen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij mag je van de arbeidstijdenwet geen 14 uur per dag of 40 uur in 3 dagen werken.

Er staat vast wel iets over in de CAO, over werk- en rusttijden. En dan tegen de planner zeggen dat je 20 uur per week werkt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Houdt de planner zich wel aan de arbeidsrusttijdenwetgeving? Dat kan toch helemaal niet zoveel?

Ik zou direct schriftelijk aangeven dat 20 uur is overeengekomen en dat je voor die uren beschikbaar bent. Daarbij vermelden welke uren je tot nu toe gedraaid hebt. Voor de verslaglegging. En evt aangeven dat indien er verwacht wordt dat je structureel meer dan de overeengekomen uren moet werken, dit mogelijk als consequentie heeft dat het voor jou niet mogelijk is deze functie te behouden. Maar dat laatste alleen als je bereid bent weg te gaan.

Dat er mogelijk een structureel probleem is hoef jij natuurlijk niet op te lossen. Nu maken ze van hun probleem jouw probleem. Niet ok.
Alle reacties Link kopieren
De reden dat ik dit accepteer was omdat gezegd was ( bij m’n sollicitatie al) dat ze zwaar tekort aan personeel hebben en verwachten dat dit in januari wel weer goed zit en dat ik dus in november-december iets meer moest werken. Een dagje meer, dat vond ik prima. Korte periode een dagje meer werken vind ik geen probleem. Alleen wist ik niet dat een “ dagje” 12-14 uur was...en dat het wel meer zou worden dan een dagje. Ik dacht gewoon even 3,5 dag per week werken geen enkel probleem.

Ook als mijn dienst erop zit en ik aangeef van “ ik maak dit af en dan ga ik weg” dan is het neeee je kan niet weg het is hartstikke druk. En het is ook echt enorm druk hoor. Vandaag stonden we met zijn 6en terwijl je het dubbele aan personeel moet hebben om goed te kunnen functioneren. En omdat het zo zwaar is melden mensen zich ook ziek waardoor de druk op de overgebleven mensen nog hoger wordt.

Als ik morgen en dit weekend werk ( korte diensten) dan zou ik 57 uur gewerkt hebben deze week. En ik zit dan al over m’n uren heen van een gehele maand. Heb net ook al gezegd dat ik geen seconde meer langer blijf ook niet als het druk is en dat echt heel duidelijk gemaakt. Dus ik ga wel gewoon werken maar alleen de normale uren. Normaal gesproken krijg je op dinsdag je rooster voor de aankomende week, die heb ik nu nog niet gehad maar als ik weer meer sta ingeroosterd dan zeg ik ook duidelijk dat ik bijv op maandag-dinsdag kom maar verder niet.

Vind dit nou echt zo rot allemaal, heb een vaste luilekkerland baan opgegeven voor dit en nou wil ik na 1,5 maand al stoppen. 2 collega’s hebben vandaag zelfs op het werk al staan huilen, ik krijg constant op m’n flikker wat nergens om gaat. Vandaag bijvoorbeeld, ik had al 10uur gewerkt en geen seconde gezeten dus 1 leidinggevende zei whats ik heb cola voor je gehaald, jij gaat nu zitten en wat drinken. Ik ga dus zitten en de andere leidinggevende vraagt aan mij wat ik in hemelsnaam aan het doen ben..pauze nemen terwijl het zo druk is. Puntje bij paaltje krijgen die 2 dus bonje en ik zit ertussen...
Alle reacties Link kopieren
En of ik bereid ben om daar weg te gaan? Ik weet het eigenlijk niet, ik vind het echt heel erg leuk alleen de uren te lang en teveel. Zou ik er echt maar 20 uur werken dan zou ik het geweldig vinden maar nu niet. En financieel gezien hebben we deze baan niet nodig..

En de patiënten zijn hartstikke leuk, het werk is leuk, de collega’s zijn leuk maar het onderlinge gezeik is ronduit kut maar iedereen is gewoon uitgeput. Ik ben zelfs degene die het minste werkt van iedereen.
Alle reacties Link kopieren
En echt als ik m’n rooster gemaild krijg en er weer 6 dagen op sta, wat zeg ik dan? Gewoon nee ik werk ma-di en verder niet? Want dan wordt er doodleuk gezegd dan moet je diensten ruilen maarja iedereen werkt al maximaal dus niemand die wil ruilen. En ik heb hier echt 0,0 ervaring mee. De enige baantjes die ik heb gehad dan appte ik mijn baas gewoon van joehoe ik kom niet en dan was het Oke is goed en dat was het dan. Vind het ook erg moeilijk om op mijn strepen te staan.
Alle reacties Link kopieren
TO, als het zo druk is, willen ze je héél graag houden als werknemer. Je kunt gewoon stellen dat je max 20 uur wil werken, en anders weg gaat. (Maar dan moet je ook zelf gewoon op tijd stoppen en aangeven als het rooster verkeerd is). Je werkgever zal echt wel meegaan met die harde eis, als je anders een andere baan zoekt, lijkt me. Ze willen je niet kwijt raken.
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
14-12-2018 00:11
Vind het ook erg moeilijk om op mijn strepen te staan.
Dan wordt het hoog tijd om dat eens te gaan leren, lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
14-12-2018 00:03
En of ik bereid ben om daar weg te gaan? Ik weet het eigenlijk niet, ik vind het echt heel erg leuk alleen de uren te lang en teveel. Zou ik er echt maar 20 uur werken dan zou ik het geweldig vinden maar nu niet. En financieel gezien hebben we deze baan niet nodig..

Ik zou dit zo tegen je baas zeggen. Jongens, ik vind het echt heel leuk hier, maar voor 20 uur. Dus wil je dat ik blijf? Dan wil ik dat mijn geplande uren overeenkomen met mijn contract. Anders houd het op en stop ik ermee. Per direct.

Even aannemend dat je 2 maanden proeftijd hebt, hebben ze dus nog 2 weken om te laten zien dat het anders kan. En voor die baan wel 1000 anderen hoor. Want iedereen gooit een rode loper uit voor verpleegkundigen tegenwoordig. Dus voor die baan tig anderen die je wel weten te waarderen.

Bijna 60 uur in de week. Zijn ze nou helemaal geschift. Dat is 3x je contracturen. Ja zo loopt de zorg wel leeg ja!

:steam:
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
Je trapt er ook zelf een beetje in. Je wil graag helpen. Maar wie zijn de dupe? Jijzelf en je gezin.

Het werk houdt nooit op. Jij wel.
Leer nee zeggen. Zodat je het volhoudt.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Naast dat het niemand zoveel uren op den duur volhoudt, ben je ook nog aan het wennen en dat kost ook veel energie.

En: personeelstekort is niet jouw probleem noch die van je collega’s maar je werkt in de zorg en dan is het verrekte lastig om voet bij stuk te houden want de patiënten zijn afhankelijk van je. Zolang iedereen maar door blijft gaan zal de baas denken dat het allemaal ‘prima’ is. Als alle collega’s veel meer uren draaien is het misschien wel waard om collectief naar de baas te stappen. Heb je je collega’s al gepeild hoe zij erover denken?

En gaat dit om een ziekenhuis?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
13-12-2018 23:34
Gesprek inplannen met degene die erover gaat. Daar aangeven dat je max 20 uur wil werken, in overleg eventueel max X uur wil invallen/extra wil werken. Dat als deze afspraken niet worden nagekomen, je ontslag neemt en ze die 20 uur dat je wel wil werken, dan ook niemand meer hebben. Verslag van dit gesprek mailen.
Alle reacties Link kopieren
Belachelijk trouwens dat je je rooster niet per maand een maand van tevoren krijgt. Als je nu je rooster voor volgende week nog moet krijgen dan is er toch ook geen opvang te regelen?
Ik zou als je je rooster krijgt aangeven dat je 20 of max 25 uur werkt. als zij niet kiezen welke dagen er dan uit gaan, dan zou ik aangeven dat je de eerste ingeroosterd diensten werkt ot je op 20 of 25 zit en daarna niet meer komt.
Wat een bende is het daar zeg! Maar is niet jouw probleem, laat je niet gek maken! Hoe denken ze dit in januari wel voor elkaar te hebben dan?
Hoezo ze verwachten dat het in januari weer ok is, zo'n zwaar tekort? Maak je jezelf geen illusies wijs?

Wachten zij op budget ofzo (als dit BE is) want dat kan nog maanden aanslepen dan.

Kan je aan de slag in een ander ziekenhuis? (Al worstelen ze allemaal wel met die problemen helaas)
Alle reacties Link kopieren
Heb net een email gestuurd.

Hallo ...

Zoals je weet heb ik een contract van 20 uur per week en heb ik aangegeven wel eens in te kunnen springen bij ziekte of calamiteiten mocht dat voor mij mogelijk zijn.

Inmiddels werk ik nu meer dan het dubbele van mijn contract uren en dat gaat ten koste van mij en mijn gezin.

Vanaf maandag wil ik dus maximaal 3 dagen per week werken en dan dagen van maximaal 9 uur per dienst. Mocht dat niet mogelijk zijn dan vind ik het verstandig dat onze wegen zich scheiden.

Groetjes, whats.

Heb expres gemaild want dat vind ik makkelijker dan het persoonlijk te zeggen. En ik ben eigenlijk ook gek ook he, zie m’n kinderen al nauwelijks steeds en ben zo uitgeput dat de uurtjes dat ik thuis ben ik alleen maar op de bank lig en niks meer onderneem.

En collectief gaan klagen is ook een goed idee, sowieso zijn alle collega’s echt uitgeput. Je ziet het ook echt aan ons, begin vd dienst allemaal opgewekt en energiek en na een uur of 8 slepen we ons voort...
Ben benieuwd naar het antwoord. Goed dat je dat hebt gedaan, anders komt er sowieso geen einde aan.
Alle reacties Link kopieren
diedietje schreef:
14-12-2018 01:01
Belachelijk trouwens dat je je rooster niet per maand een maand van tevoren krijgt. Als je nu je rooster voor volgende week nog moet krijgen dan is er toch ook geen opvang te regelen?
Ik zou als je je rooster krijgt aangeven dat je 20 of max 25 uur werkt. als zij niet kiezen welke dagen er dan uit gaan, dan zou ik aangeven dat je de eerste ingeroosterd diensten werkt ot je op 20 of 25 zit en daarna niet meer komt.
Wat een bende is het daar zeg! Maar is niet jouw probleem, laat je niet gek maken! Hoe denken ze dit in januari wel voor elkaar te hebben dan?
Klopt ja, maar m’n man heeft een continu rooster. Dus soms 2 dagen vrij, soms ook 5 dagen vrij achter elkaar dat wisselt. Dus ik werk sowieso al volledige dagen als hij vrij is en dan heb ik nog korte diensten. Dus als man om 16 uur thuis is begin ik om 16.30 tot 22.00 wat altijd uitloopt tot 01.00, als man om 15.00 moet beginnen dan werk ik van 06.00 tot 14.00 dus puntje bij paaltje werk ik elke dag maar is mijn man bij de kinderen, alleen hij moet/wil ( bij hem is het totaal anders) soms ook wat langer werken en ja dan hebben we een oppas nodig en soms moet ik langer blijven en dan moet ik ook snel iemand regelen. Goddank heeft 1 van mijn broer een zomers beroep en in de winter niks te doen anders ging het al helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn drie opties:

1. Je blijft zoveel werken en jij en je gezin gaan kapot.
2. Zij houden zich aan de regeling en je gaat de afgesproken uren werken.
3. Ze doen dat niet en je neemt ontslag.

Optie 1 gaat niet, dat geef je zelf aan. Dan is dus de conclusie dat zij zich aan optie 2 moeten houden en anders moet je ontslag nemen. Dan heb je geen keus. Houden zij zich niet aan optie 2 maar blijf je er toch werken, dan ben je zelf verantwoordelijk voor de gevolgen, voor de spanning op je gezin en een evt. burn-out.
Alle reacties Link kopieren
Goed van je dat je gemaild hebt!! Ik ben benieuwd naar hun reactie.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je gemaild hebt.

Ik herken het wel. Ik werk ook in de zorg en ik word ook standaard meer ingeroosterd, maar voor mij is dat geen probleem. Maar bij jou gaat het wel heel ver. En dan een week va tevoren je rooster pas? Dat mag toch niet? Ik z0u het even in je CAO checken.

en verder: werk zat in de zorg. Je kan altijd elders solliciteren. Je komt zo qeer aan de bak. Dus als ze je zo slecht inplannen gewoon weggaan. Of ergens in de flexpool. Dan bepaal je zelf grotendeels wanneer je werkt.
En check je CAO erop na. Wat staat daar in geschreven over maximale duur van diensten?
In VVT is het bv max 11 uur per dienst. Eenmalig daarboven kan en mag voorkomen, maar alleen in overleg en ter compensatie.

Werk je als flexer of op een vaste afdeling? Ook daar zit iets verschil in in hoe te handelen etc.

Goed dat je die mail hebt gedaan en blijf daar ook consequent in. Lastig en rot wellicht voor je collegas, maar ergens moet het begin zijn van een ommezwaai.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven