Werk & Studie alle pijlers

chaotische verpleegkundige in ziekenhuis??

15-12-2018 15:21 54 berichten
Hallo iedereen!

Ik zit in het 2e jaar van de HBO-V en op school gaat alles tot nu toe goed.

Ik heb vorig jaar een stage gelopen in een verzorgingstehuis en daar heb ik helaas een nare tijd gehad. Ik werd niet geaccepteerd in het team, er werd niet naar mij geluisterd, er was geen interesse getoond in mij, ik deed alles goed tot 2 dagen voor mijn beoordeling en toen kreeg ik de 'feedback' dat ik alles fout deed. Hierdoor ben ik erg onzeker geworden en maak ik mij zorgen om mijn volgende stage.

Dit is een beetje achtergrond informatie.

Wat er momenteel speelt is dat ik in februari een nieuwe stage begin in het ziekenhuis. Ik maak mij echter erg veel zorgen over deze stage. Zo ben ik bang dat dit weer een nare stage wordt waarin ik niet goed begeleid wordt en waar ik niet 'geaccepteerd' wordt. Verder weet ik van mezelf dat ik chaotisch kan zijn. Ik ben hierdoor erg bang dat ik in het ziekenhuis, waar alles hectisch en druk is, veel (onnodige) fouten maak.

Nou vragen jullie je misschien af: Waarom maakt ze dit topic...? Nou ik wil eigenlijk weten of er mensen zijn die tips hebben om een nare stage te voorkomen; Zijn er dingen die ik zelf kan doen om te voorkomen dat ik weer slecht begeleid wordt en niet geaccepteerd wordt?
Verder vraag ik of er misschien iemand is die eventueel ervaring heeft in het ziekenhuis en hoe ik het beste om kan gaan met mijn 'chaotische eigenschap'? Zijn er tips om die (onnodige) fouten te kunnen voorkomen?
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk naar jezelf zijn. Wat had jij anders moeten doen in je vorige stage. Het kan niet zo zijn dat alles aan de stageplek lag.
Reflecteren is best eng, maar wel de enige optie.
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
.
Alle reacties Link kopieren
Je mag toch ook fouten maken als leerling?
Ik vind dat je erg streng bent voor jezelf.

Verder : probeer rijtjes op papier of in je hoofd te maken van dingen zodat ze routine worden.
Geef bij je stageplek aan waar je in je vorige stage moielijk vond en hoe ze jou daarmee kunnen helpen.

succes, zorg is ook druk hoor, dus het ligt niet aan jou.
En mijn vader lag laatst in het ziekenhuis en de ene domme fout na de ander van de verpleging kwam voorbij.(infuuszak niet verwisseld, verkeerde medicijn etc)
Zikenhuis is gewoon druk en het personeel is onderbezet.Dan krijg je veel fouten soms.
Bedankt voor je reactie!

ik ben het daar zeker mee eens. Ik wilde zeker niet volledig mijn stageplek de schuld geven.
Ik weet dat ik zelf te veel een afwachtende houding heb aangehouden, omdat ik niet goed wist wat ik moest/ kon doen. Ik voelde mij dan ook meer een last.
Ik vermoed dus inderdaad dat het een wisselwerking is geweest tussen mijn begeleiders en mijn afwachtende houding.

Maar zijn er nog tips om het op dat moment zelf aan te pakken als ik merk dat dingen niet lekker lopen?
Alle reacties Link kopieren
workaholic4 schreef:
15-12-2018 15:55
Bedankt voor je reactie!

ik ben het daar zeker mee eens. Ik wilde zeker niet volledig mijn stageplek de schuld geven.
Ik weet dat ik zelf te veel een afwachtende houding heb aangehouden, omdat ik niet goed wist wat ik moest/ kon doen. Ik voelde mij dan ook meer een last.
Ik vermoed dus inderdaad dat het een wisselwerking is geweest tussen mijn begeleiders en mijn afwachtende houding.

Maar zijn er nog tips om het op dat moment zelf aan te pakken als ik merk dat dingen niet lekker lopen?
Adem in, en adem uit .Neem een glas water en desnoods een teug zuurstof op het balkon.Succes!
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat het zo gelopen is. Maar het 'ik deed alles goed maar toen zeiden ze dat ik alles fout deed' kan ik moeilijk geloven. Je deed vast niet alles goed (hoeft ook helemaal niet ) en ze vonden vast niet out of the blue dat je alles fout deed. Kijk even goed terug. Probeer feedback te plaatsen, vraag door als het je niet duidelijk is en kijk wat je ermee kan doen. Dat is reflectie.
Oefen je daar dus in bij je nieuwe stage. Vraag regelmatig om feedback en luister er goed naar. Schakel de stagebegeleider van school in als dat nodig is. Succes.
Fouten worden niet geaccepteerd. Zorg er dus voor dat je je door collega's laat checken. Dat is meestal ook verplicht.
Het zal je wel gerust stellen als je weet dat je als stagiaire bijna niets alleen mag doen, dus je begeleider kijkt je op je vingers als je wel een handeling doet. Elke stap die je zet wordt bekeken, dus sta je op het punt een fout te maken dan wordt er ingegrepen.
Bereid je wel voor op een pittige tijd waarin je veel kritiek gaat krijgen en zeker niet alleen opbouwend. Probeer je dat niet teveel aan te trekken, het hoort er allemaal bij. Houd er ook rekening mee dat je je in het begin behoorlijk nutteloos gaat voelen. Je mag zo weinig in het begin dat je je gaat afvragen wat je er komt doen. Heb geduld, want de tijd dat je iets mag doen komt wel.
Alle reacties Link kopieren
Maar zijn er nog tips om het op dat moment zelf aan te pakken als ik merk dat dingen niet lekker lopen?
[/quote]

Dit aangeven aan je werkbegeleider van die dag, je staat als het goed is aan 1 bepaald iemand gekoppeld elke dienst. Joh, het loopt even niet zo lekker, kunnen we kort bespreken wat er nu niet goed loopt en wat ik er aan kan doen? En dan zelf ook met je voorstellen komen hierin. Beter dan een hele dienst met het gevoel blijven lopen dat alles je steeds meer in de soep loopt.
Miedo, bedankt voor de reactie!

Die rijtjes maken om dingen op orde te houden is een goede tip! Deze ga ik meenemen naar mijn stage!

Ik ben inderdaad misschien wel streng voor mezelf, ik weet echter wel dat als ik fouten maak deze wel erge gevolgen kunnen hebben en dit maakt het voor mij erg lastig om te accepteren dat ik wel fouten mag maken. Hierbij kwam bij mijn vorige stage ook nog dat op de momenten dat ik aangaf niet zeker te zijn van mijn zaak dat er werd gezegd dat ik 'onder niveau werkte en zelf oplossingen moest bedenken'. Dit is natuurlijk te begrijpen, ik moet zelf oplossingen bedenken, maar als ik geen oplossing kon vinden of niet comfortabel was bij de situatie en dit aangaf, werd er naar mij gekeken alsof ik dom was en echt een last was. Op de momenten dat ik fouten maakte werd dit niet gezien als een leermoment maar echt als een gefaald moment zeg maar. Dit kwam dan vanuit mijn begeleiders, waardoor ik het zelf ook zo ging zien. Ik denk dat ik hierdoor dus heel erg onzeker ben geworden en dus de dingen perfect wil doen.

En wat betreft de onderbezetting en de druk, heb je helemaal gelijk in hierdoor worden inderdaad vaker fouten door gemaakt.
Stel je open op, wees jezelf. Geef aan wat je struikelpunten zijn. Vraag na elke werkdag om feedback zodat je niet voor een verrassing komt te staan. En toon initiatief, geen afwachtende houding. Denk en praat mee, wat mij opvalt is dat veel stagiaires zich op de achtergrond houden.
Alle reacties Link kopieren
Bereid je wel voor op een pittige tijd waarin je veel kritiek gaat krijgen en zeker niet alleen opbouwend. Probeer je dat niet teveel aan te trekken, het hoort er allemaal bij. Houd er ook rekening mee dat je je in het begin behoorlijk nutteloos gaat voelen. Je mag zo weinig in het begin dat je je gaat afvragen wat je er komt doen. Heb geduld, want de tijd dat je iets mag doen komt wel.
[/quote]

Probeer het je graag wel aan te trekken! Niet als mislukte stagiare oid, Maar kijk wat de leerpunten zijn die je eruit kunt halen. Je zult echt wel horen wat er niet goed gaat en waar je nog aan moet werken. Iets doen met je kritiek en feedback, dat hoort er pas echt bij.

en niet alleen evalueren aan het einde van je dienst. begin je dienst ermee. Dit wil ik leren vandaag, dit wil ik graag uitdiepen, ik wil er op deze manier aan werken, dit wil ik zelf uitvoeren onder begeleiding en hierbij wil ik meekijken.

en wat rijtjes betreft, kan heel handig zijn, maar een dienst is vaak ook zo dynamisch dat je rijtje al niet meer klopt op het moment dat je nog aan het schrijven bent. Stel wel een grote lijn op om het overzicht te houden, maar blijf flexibel kijken, anders loop je achter de feiten aan. Supermoeilijk in het begin, maar echt kicken als je het onder de knie hebt.
Bedankt voor alle reacties!

Wat de belangrijkste tips dus vooral zijn
1. goed reflecteren en echt doorvragen op feedback, ik denk ik dit inderdaad te weinig heb gedaan tijdens mijn vorige stage
2. neem initiatief, niet afwachten
3. open zijn over mijn struikelpunten en dit bespreken met begeleider.
4. lijstjes maken om minder chaotisch te werk te gaan.
En wat rijtjes betreft, kan heel handig zijn, maar een dienst is vaak ook zo dynamisch dat je rijtje al niet meer klopt op het moment dat je nog aan het schrijven bent. Stel wel een grote lijn op om het overzicht te houden, maar blijf flexibel kijken, anders loop je achter de feiten aan. Supermoeilijk in het begin, maar echt kicken als je het onder de knie hebt.
[/quote]

Oke dus de grote lijn kijken wat er gedaan moet worden, maar wel blijven opletten omdat er natuurlijk erg veel gebeurd.
Hoe pak jij dit aan als ik dat mag vragen? probeer je gewoon die dingen die je moet doen echt te onthouden of?
Alle reacties Link kopieren
workaholic4 schreef:
15-12-2018 15:55
Bedankt voor je reactie!

ik ben het daar zeker mee eens. Ik wilde zeker niet volledig mijn stageplek de schuld geven.
Ik weet dat ik zelf te veel een afwachtende houding heb aangehouden, omdat ik niet goed wist wat ik moest/ kon doen. Ik voelde mij dan ook meer een last.
Ik vermoed dus inderdaad dat het een wisselwerking is geweest tussen mijn begeleiders en mijn afwachtende houding.

Maar zijn er nog tips om het op dat moment zelf aan te pakken als ik merk dat dingen niet lekker lopen?

Hier heb je al je eerste hartstikke mooie leerdoel te pakken! Gooi die er gelijk in op je eerste stagedag.
Probeer ook vast na te denken over hoe je dit kunt veranderen, maar bedenk ook dat als je dat zelf nog niet zo goed weet dat je er hulp bij mag vragen.
Vanaf het begin communiceren met je begeleiders.
En alvast even een schouderklopje voor hoe je de tips hier op pakt en voor jezelf op een rijtje weet te zetten. Komt echt goed dit. :cheer2:
.
Maar het 'ik deed alles goed maar toen zeiden ze dat ik alles fout deed' kan ik moeilijk geloven. Je deed vast niet alles goed (hoeft ook helemaal niet ) en ze vonden vast niet out of the blue dat je alles fout deed. Kijk even goed terug. Probeer feedback te plaatsen, vraag door als het je niet duidelijk is en kijk wat je ermee kan doen. Dat is reflectie.
[/quote]

Ik wil dit nog even verduidelijken. Ik vroeg om feedback maar kreeg altijd terug dat alles gewoon goed liep, soms kleine dingetjes die ik anders had kunnen doen. Vlak voor mijn beoordeling hadden we een eindgesprek. Hierin kwamen ineens allemaal dingen naar voren die ik nog niet eerder gehoord had in geen enkel voorgaand gesprek. Dit was wat ik met ' ik deed alles goed maar toen zeiden ze dat ik alles fout deed' bedoelde. Er waren wel degelijk dingen waar ik aan moest werken, alleen dit waren vaak kleine dingen en niet de dingen die werden genoemd vlak voor mijn eindbeoordeling.

Buiten dit heb je natuurlijk helemaal gelijk en had ik bij nader inzien inderdaad om nóg meer feedback moeten vragen, doorvragen en hier meer op moeten reflecteren.
Alle reacties Link kopieren
workaholic4 schreef:
15-12-2018 16:12
En wat rijtjes betreft, kan heel handig zijn, maar een dienst is vaak ook zo dynamisch dat je rijtje al niet meer klopt op het moment dat je nog aan het schrijven bent. Stel wel een grote lijn op om het overzicht te houden, maar blijf flexibel kijken, anders loop je achter de feiten aan. Supermoeilijk in het begin, maar echt kicken als je het onder de knie hebt.
Oke dus de grote lijn kijken wat er gedaan moet worden, maar wel blijven opletten omdat er natuurlijk erg veel gebeurd.
Hoe pak jij dit aan als ik dat mag vragen? probeer je gewoon die dingen die je moet doen echt te onthouden of?
[/quote]


Wij hebben briefjes met de beddenbezetting, dat is op veel afdelingen zo, daar staat kort reden van opname, infuusinhoud/stand, voeding/npo etc op. daar zet ik zelf de medicatietijden bij, voedingstijden(ik werk met babies en kinderen) en evt bijzonderheden, dit gebruik ik als leidraad, mijn externe geheugen. Maar 8 uur is een lange tijd waarin veel kan gebeuren, dus soms schrijf ik er een hele berg bij, soms kan ik de helft wegstrepen gedurende mijn dienst.
Wat doe je aan je chaotische werkmanier dan? Ik vind dat eerlijk gezegd geen goede eigenschap voor iemand in jouw werkgebied.
Ik zou dat vooral als leerdoel aan het begin van je nieuwe stage benoemen, zodat ze je daar goed in kunnen begeleiden laten leren.
viane schreef:
15-12-2018 16:18
Wij hebben briefjes met de beddenbezetting, dat is op veel afdelingen zo, daar staat kort reden van opname, infuusinhoud/stand, voeding/npo etc op. daar zet ik zelf de medicatietijden bij, voedingstijden(ik werk met babies en kinderen) en evt bijzonderheden, dit gebruik ik als leidraad, mijn externe geheugen. Maar 8 uur is een lange tijd waarin veel kan gebeuren, dus soms schrijf ik er een hele berg bij, soms kan ik de helft wegstrepen gedurende mijn dienst.
Ahh oke, dat is inderdaad een goede manier om toch voor jezelf een soort overzicht te hebben! Ik denk dat ik dit inderdaad tijdens mijn stage verder moet 'onderzoeken' hoe iedereen het daar aanpakt op de afdeling. want ik neem aan dat iedereen veel dingen moet ' onthouden'. Misschien is ook dit wel een goed leerdoel: een manier vinden waardoor ik minder chaotisch te werk ga.

Want zijn jullie van mening dat het wel mogelijk is voor mensen die af en toe chaotisch zijn om op een ziekenhuis afdeling te werken? of is het een no go?
workaholic4 schreef:
15-12-2018 16:25
Ahh oke, dat is inderdaad een goede manier om toch voor jezelf een soort overzicht te hebben! Ik denk dat ik dit inderdaad tijdens mijn stage verder moet 'onderzoeken' hoe iedereen het daar aanpakt op de afdeling. want ik neem aan dat iedereen veel dingen moet ' onthouden'. Misschien is ook dit wel een goed leerdoel: een manier vinden waardoor ik minder chaotisch te werk ga.

Want zijn jullie van mening dat het wel mogelijk is voor mensen die af en toe chaotisch zijn om op een ziekenhuis afdeling te werken? of is het een no go?
Ik vind het zorgelijk
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
15-12-2018 16:28
Ik vind het zorgelijk
Ik kan echt een idiote raschaoot zijn, maar hoe groter de drukte en chaos op de afdeling, hoe groter mijn focus wordt. Ik kom dan echt in een soort flow. en je hebt chaotisch en chaotisch, overzicht en prioriteiten behouden, maar 6 dingen tegelijk doen. of echt als een kip zonder kop rondrennen....dat laatste is niet wenselijk natuurlijk. En houd je chaos binnen, straal naar buiten toe rust uit en behoud je pokerface ;-)
gizzmo-returns schreef:
15-12-2018 16:25
Wat doe je aan je chaotische werkmanier dan? Ik vind dat eerlijk gezegd geen goede eigenschap voor iemand in jouw werkgebied.
Ik zou dat vooral als leerdoel aan het begin van je nieuwe stage benoemen, zodat ze je daar goed in kunnen begeleiden laten leren.
Ik ben inderdaad van plan om hier zeker aan te werken tijdens mijn stage. ik heb nog nooit 'gewerkt' in een ziekenhuis dus ik weet niet hoe ik omga met de drukte. Ik weet alleen dat ik in het dagelijkse leven soms dingen kan vergeten die ik nog moet doen. en ik ben me ervan op de hoogte dat dit natuurlijk niet kan in de zorg, zomaar dingen vergeten. Dus vandaar dat ik hier nu vraag of er tips zijn mocht ik dit ook ervaren op de werkvloer.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_376070 wijzigde dit bericht op 25-12-2018 20:56
99.72% gewijzigd
.
viane schreef:
15-12-2018 16:34
Ik kan echt een idiote raschaoot zijn, maar hoe groter de drukte en chaos op de afdeling, hoe groter mijn focus wordt. Ik kom dan echt in een soort flow. en je hebt chaotisch en chaotisch, overzicht en prioriteiten behouden, maar 6 dingen tegelijk doen. of echt als een kip zonder kop rondrennen....dat laatste is niet wenselijk natuurlijk. En houd je chaos binnen, straal naar buiten toe rust uit en behoud je pokerface ;-)
Dus volgens jou is er nog hoop voor mij? :-D
Anoniem262821034 schreef:
15-12-2018 16:37
Inderdaad een goed en belangrijk leerdoel.
Mij is het destijds niet gelukt (door oa achterliggende problematiek). Ik heb wel mijn diploma gehaald al waren de stages moeilijk en ben uiteindelijk een andere weg in geslagen (wel vpk, niet aan het bed). Op zich voor TO nog geen man overboord denk ik, zeker zo vroeg in de opleiding, maar wel echt iets om rekening mee te houden!

Ja ik ga er zeker een leerdoel van maken!
Echt hartstikke fijn deze reacties! voel me nu al een stukje meer voorbereid op mijn stage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven