Werk & Studie alle pijlers

Leidinggevende en zijn aftekensysteem

17-12-2018 09:24 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Sinds een paar maanden hebben we een nieuwe LG. Het botst nogal tussen ons en ook andere collega's hebben nare ervaringen met deze LG. Nou heeft zij een systeem bedacht een aantal maanden terug om dus in te "klokken" nog nooit werd dit systeem gebruikt en sterker nog we zijn de enige groep in het bedrijf die ons dus "inklokken" en het is echt geen proffesionele systeem. Gewoon een a4tje met onze namen en daarachter moeten we bij aanwezigheid en vertrek een handtekening plaatsen.

Nu vraag ik mij af is dit wel een rechtsgeldig iets? Ik bedoel ze kwam er out of the blue mee en achteraf denk ik dit hoeven we toch helemaal niet in te vullen? Ik heb uiteraard gegoogled maar ik kom eigenlijk nergens uit. Kan ik zoiets weigeren?
Alle reacties Link kopieren
Rechtsgeldig voor wat? Of rechtmatig?

Hoe dan ook, systemen om aanwezigheid te registreren zijn vrij normaal in deze wereld
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Wat voor soort werk doe je? Is het iets waarbij een bepaalde minimum aanwezigheid nodig is? Een call center of lopende band werk ofzo?

Volgens mij mag je leidinggevende dit gewoon doen, maar mijn soort bedrijf zou het niet zijn.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
17-12-2018 09:26
Rechtsgeldig voor wat? Of rechtmatig?

Hoe dan ook, systemen om aanwezigheid te registreren zijn vrij normaal in deze wereld

Poeh ja dat bedoel ik rechtsmatig sorry! :)
Alle reacties Link kopieren
Denk ook dat dit best mag.
Sympathiek is het niet.
Maar wat is de reden dat ze dit heeft ingevoerd?
Alle reacties Link kopieren
Angstigmuisje schreef:
17-12-2018 09:35
Poeh ja dat bedoel ik rechtsmatig sorry! :)
Maar wat is het probleem nou precies?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Wat is er op tegen? Of maak je je uren niet vol?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Loes10 schreef:
17-12-2018 09:32
Wat voor soort werk doe je? Is het iets waarbij een bepaalde minimum aanwezigheid nodig is? Een call center of lopende band werk ofzo?

Volgens mij mag je leidinggevende dit gewoon doen, maar mijn soort bedrijf zou het niet zijn.

Nee ik werk gewoon kantooruren dus geen flexibele werk aan lopende band of wat dan ook. Bedrijf is nou ook al weer niet groot dus in principe als het om aanwezigheid gaat kan lg gewoon naar ons toe lopen of bellen. En ik zet liever niet elke dag een handtekening voor iets wat eigenlijk onnodig is.
Alle reacties Link kopieren
Angstigmuisje schreef:
17-12-2018 09:38
Nee ik werk gewoon kantooruren dus geen flexibele werk aan lopende band of wat dan ook. Bedrijf is nou ook al weer niet groot dus in principe als het om aanwezigheid gaat kan lg gewoon naar ons toe lopen of bellen. En ik zet liever niet elke dag een handtekening voor iets wat eigenlijk onnodig is.
Wat is het probleem?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
17-12-2018 09:38
Wat is er op tegen? Of maak je je uren niet vol?
En @jollyrider,

Nee de uren die ik werk (allemaal eigenlijk) zijn vaste uren en vol maken doe ik zeker.

Haar naam staar er overgings ook bij maar inklokken doet ze dus niet.
Heeft de LG redenen om dit in te voeren? Waren jullie teveel afwezig en kwam het werk niet af?
Zo niet, zou ik dit ook erg vreemd vinden.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
17-12-2018 09:38
Wat is het probleem?

Nou dat laatste dus. Ik ben aanwezig dat zou voldoende moeten zijn toch? Ik bedoel ben ik ziek bv dan bel ik uiteraard en dan weet ze dat ik afwezig ben. Ik denk dat het ook met vertrouwen te maken heeft.
Alle reacties Link kopieren
-Esmeralda- schreef:
17-12-2018 09:42
Heeft de LG redenen om dit in te voeren? Waren jullie teveel afwezig en kwam het werk niet af?
Zo niet, zou ik dit ook erg vreemd vinden.

Toen wij in het begin vroegen waar dat voor nodig is ging het om te weten dat we aanwezig waren. Eigenlijk hadden we toen eerlijk is eerlijk moeten protesteren aangezien we altijd aanwezig zijn mits er iemand ziek is. Het gekke is we worden alsnog gebeld of we wel op de afdeling zijn ondanks dat we hebben ingeklokt. De reden dat ik me er nu druk over maak is dat ze zelf met dit systeem is gekomen en zelf de namen erop zet dus ook zichzelf maat zichzelf amper inklokt.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
17-12-2018 09:38
Wat is het probleem?
Dat ze dat als enige afdeling in het bedrijf moeten doen. Terwijl de rest dat niet hoeft.

Dan zou ik mij ook ongelijk behandeld voelen. Alsof ik minder te vertrouwen zou zijn dan mijn collega op een andere afdeling.

Daar zou ik dus problemen mee hebben.
Angstigmuisje schreef:
17-12-2018 09:41
En @jollyrider,

Nee de uren die ik werk (allemaal eigenlijk) zijn vaste uren en vol maken doe ik zeker.

Haar naam staar er overgings ook bij maar inklokken doet ze dus niet.
Daar zou ik wel melding van maken. Als jullie moeten inklokken, moet zij dat als leidinggevende ook.
Alle reacties Link kopieren
Angstigmuisje schreef:
17-12-2018 09:47
Nou dat laatste dus. Ik ben aanwezig dat zou voldoende moeten zijn toch? Ik bedoel ben ik ziek bv dan bel ik uiteraard en dan weet ze dat ik afwezig ben. Ik denk dat het ook met vertrouwen te maken heeft.
Ik weet ook nog steeds niet wat er nu precies op tegen is. Of wat je bezwaren zijn. Als je binnenkomt, groet je lg, tekent in en begin je je dag. Einde ga je er weer heen, wens je fijne avond en tekent af.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
O bah zeg, net als vroeger op school. Kan ze alleen maar leidinggeven vanuit dreiging maak dan je borst maar nat.
Geen O.R. of zo?
Is er een OR of pvt?
Ik denk trouwens dat dit onder het instructie recht van de werkgever valt. In de wet staat dat er een gezagsverhouding bestaat tussen wg en wn. Redelijke regels op het werk daar moet je je aan houden.
Alle reacties Link kopieren
Dan zet je toch geen handtekening maar alleen je naam? Je hoeft er dus geen tijd bij te zetten ofzo? Alleen een krabbel bij je naam? Je kan ook met alle collega’s afspreken dat jullie niks invullen.
Alle reacties Link kopieren
Angstigmuisje schreef:
17-12-2018 09:50
aangezien we altijd aanwezig zijn mits er iemand ziek is.
Tenzij
Het is geen redelijke instructie. Iets is redelijk als je het met medewerkers besproken hebt en verbetering blijft uit. En dan nog is het infantiel, een motie van wantrouwen en geeft blijk van slecht leiderschap. Ik twijfel aan zowel de rechtsgeldigheid en de rechtmatigheid van een zelfverzonnen registratiesysteem. Ziet ze zelf niet dat het nogal belachelijk overkomt?
En zo te lezen is het niet het enige en zou ik gebeurtenis en datum bijhouden voor het geval jullie het nog nodig hebben. Staat er ook nog iemand boven dit exemplaar?
Ik werkte 25 jaar geleden ook 'n tijdje bij zo'n bedrijf waar we als afdeling op een A4tje het tijdstip van binnenkomst moesten melden. De collega die 5 minuten van het bedrijf af woonde vulde deze voor ons allemaal in, zodat de collega's die te maken hadden met files etc niet afgestraft werden op 5 minuten te laat binnen. Je werd serieus een kwartier minder uitbetaald als je 5 minuten te laat was en nee, dat kon je niet goed maken door 5 minuten later uit te klokken. Voor overwerk moest je ook minimaal een kwartier langer doorwerken voor het betaald werd. Idiote situatie! Blij dat die toko al snel failliet ging.
Alle reacties Link kopieren
Aan- en afwezigheidsregistratie hoort elk bedrijf te voeren om de simpele reden dat er bij calamiteiten (bijv brand) bekend is hoeveel mensen zich in een pand bevinden.

Echter, dat zou dan a) voor iedereen moeten gelden en B) mogen dergelijke registraties alleen in overleg met OR of PVT ingevoerd worden.
Domme actie.

De snelste manier om goodwill en medewerking te verliezen is door verantwoordelijke, zelfstandige werknemers te behandelen als potentiële spijbelaars en ongehoorzame kinderen. En helemaal als het geen bedrijfsbeleid is.
Een manager die dat niet snapt is niet geschikt voor zijn vak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven