Werk & Studie alle pijlers

vakantieaanvraag tijdens vakantie vaste teamleider

08-02-2019 20:28 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik heb een vakantieaanvraag gedaan bij mijn werk (gehandicaptenzorg). Volgens de CAO mag een aanvraag alleen worden afgewezen bij zwaarwegende gevallen. Indien je binnen twee weken geen reactie hebt is de aanvraag automatisch goedgekeurd.
Nu is mijn teamleider op vakantie voor een aantal weken waardoor wij een vervangende teamleider hebben. Ik heb deze dus mijn vakantieaanvraag gestuurd (met mijn echte teamleider in de cc). Nu kreeg ik echter na een week een mail terug dat de vakantieaanvragen alleen via de vaste teamleider gaan en ik het dus nog maar eens moet vragen als deze terug is van vakantie. Dat duurt echter nog een paar weken en ik wil samen met mijn vriend volgende week kaartjes boeken (het is pas voor in juni, maar de kaartjes zijn vanaf dan beschikbaar en het goedkoopste).

Nu is mijn vraag, mag dat? In de CAO kan ik niets terugvinden over of je maar bij 1 bepaald persoon vakantie kan aanvragen en ik vind het eigenlijk raar dat ik nu weken moet wachten tot deze terug is plus dan nog 2 weken voor ik kaartjes kan gaan boeken. Iemand hier een idee over?
Alle reacties Link kopieren
Leg dat even aan de vervangende teamleider uit. Dat zou ik als eerste stap doen. Pas in het uiterste geval aankomen met CAO en rechten enzo.
Beter een half motto....
Lijkt me niet meer dan normaal dat je dit met je vaste teamleider bespreekt. Had dat niet voor haar/zijn vakantie al gekund?
Het lijkt me logisch dat dat via je eigen teamleider moet, die heeft zich op de vakanties en bezetting. Ik zorg dat mijn aanvraag er doorheen is voordat hij op vakantie gaat.
Ik vind het wel een beetje raar dat je als werknemer een aantal weken geen verlofaanvragen in kan dienen.
Ik snap dat het voor een vervanger lastig, zo niet onmogelijk, is om weken zomervakantie toe te zeggen, maar voor 1 dag weken moeten wachten?
Waarom heb je het niet eerder aangevraagd?
Je hebt binnen 2 weken reactie gehad, keurig volgens de regels. En in die reactie is duidelijk gesteld wanneer je het akkoord (of niet-akkoord) kunt verwachten.
dubbel
anoniem_360164 wijzigde dit bericht op 08-02-2019 21:56
98.62% gewijzigd
HaPu schreef:
08-02-2019 21:49
Ik vind het wel een beetje raar dat je als werknemer een aantal weken geen verlofaanvragen in kan dienen.
Ik snap dat het voor een vervanger lastig, zo niet onmogelijk, is om weken zomervakantie toe te zeggen, maar voor 1 dag weken moeten wachten?


TO schrijft 'vakantieaanvraag' dus ik ging er van uit dat het niet om 1 verlofdagje gaat maar voor weken.
Marana-- schreef:
08-02-2019 21:51
TO schrijft 'vakantieaanvraag' dus ik ging er van uit dat het niet om 1 verlofdagje gaat maar voor weken.
Ze schreef later dat het om een concert ging, dus ging ik er vanuit dat het om een dagje zou gaan... :-)
Alle reacties Link kopieren
Heb jij inzichtelijk hoe de bezetting die dag is? Zijn er voldoende collega’s? En weet je ook wat de afspraken daaromtrent zijn? Wat bijv. de minimale bezetting moet zijn?
Het zou in mijn geval erg van deze zaken afhangen of ik de gok zou nemen om alvast kaartjes te kopen of niet.
Ik heb het 3 keer gelezen maar zie niks over een concert. Alleen over kaartjes, ze zegt niet waarvoor. Kan ook voor de veerboot naar een eiland zijn of zo he.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
08-02-2019 21:50
Waarom heb je het niet eerder aangevraagd?
Je hebt binnen 2 weken reactie gehad, keurig volgens de regels. En in die reactie is duidelijk gesteld wanneer je het akkoord (of niet-akkoord) kunt verwachten.
Zo werkt het dus niet.

Binnen twee weken krijg je antwoord of het kan of niet. Als het niet kan, hoort daar een zwaarwegende reden bij.

"Je moet nog een paar weken wachten op antwoord" is niet een geldig antwoord.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
SteunEndeToeverlaet schreef:
08-02-2019 22:09
Zo werkt het dus niet.

Binnen twee weken krijg je antwoord of het kan of niet. Als het niet kan, hoort daar een zwaarwegende reden bij.

"Je moet nog een paar weken wachten op antwoord" is niet een geldig antwoord.
Lekker doorduwen, wordt het sowieso officieel afgekeurd.
Het is gewoon dom. Je weet dat je lg op vakantie gaat en dat e dus je aanvraag voor die tijd moet doen of er na. Ik heb nog nooit ergens gewerkt waar de vervanger vakantiedagen ging toezeggen.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het aangevraagd, ik zou me voorlopig ff stil houden. Over twee weken is het gewoon goedgekeurd. De wet maakt geen uitzonderingen op op vakantiegaande teamleiders. Twee weken is twee weken. Dus als je je gewoon stil houd is het goedgekeurd.
Alle reacties Link kopieren
Némaìn’ schreef:
08-02-2019 22:14
Lekker doorduwen, wordt het sowieso officieel afgekeurd.
Het is gewoon dom. Je weet dat je lg op vakantie gaat en dat e dus je aanvraag voor die tijd moet doen of er na. Ik heb nog nooit ergens gewerkt waar de vervanger vakantiedagen ging toezeggen.
Van een vervanger mag gelijkwaardige bevoegdheden worden verwacht. Dat je lg op vakantie gaat hoeft niet het probleem van een medewerker te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat om kaartjes voor een treinreis en het zou om een vakantie van 2 weken gaan. Als we nog 4 weken moeten wachten kost het honderden euro's meer. Ik vind het zelf erg lastig wat nu te doen. Ik ga nu maar gewoon bij mijn collega's navragen of zij in diezelfde periode toevallig ook op vakantie willen gaan en zo niet dan ga ik de gok maar nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het raar dat een vervangende teamleider deze beslissing niet kan nemen.
energydrankiskoffie schreef:
09-02-2019 08:39
Het gaat om kaartjes voor een treinreis en het zou om een vakantie van 2 weken gaan. Als we nog 4 weken moeten wachten kost het honderden euro's meer. Ik vind het zelf erg lastig wat nu te doen. Ik ga nu maar gewoon bij mijn collega's navragen of zij in diezelfde periode toevallig ook op vakantie willen gaan en zo niet dan ga ik de gok maar nemen.
Ja maar je kunt dit toch direct met je leidinggevende bespreken als die terug is? Je gaat er nu vanuit dat die pas na twee weken reactie geeft maar dan leg je toch gewoon uit hoe het zit? Wie weet is het zo geregeld joh.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon wachten, over 2 weken is je vakantieaanvraag automatisch goedgekeurd!
Boarn schreef:
08-02-2019 22:30
Van een vervanger mag gelijkwaardige bevoegdheden worden verwacht. Dat je lg op vakantie gaat hoeft niet het probleem van een medewerker te zijn.
Prima hoor. Ik heb het in die 25 jaar nog nooit anders meegemaakt.
energydrankiskoffie schreef:
09-02-2019 08:39
Het gaat om kaartjes voor een treinreis en het zou om een vakantie van 2 weken gaan. Als we nog 4 weken moeten wachten kost het honderden euro's meer. Ik vind het zelf erg lastig wat nu te doen. Ik ga nu maar gewoon bij mijn collega's navragen of zij in diezelfde periode toevallig ook op vakantie willen gaan en zo niet dan ga ik de gok maar nemen.
Boeken met een goede annuleringsverzekering.
Némaìn’ schreef:
09-02-2019 16:05
Boeken met een goede annuleringsverzekering.

Geen annuleringsverzekering gaat akkoord met annulering als de reden is dat je geen vrij kreeg op je werk.
Aan de ene kant vind ik het logisch dat de vervanger wil wachten tot de teamleider weer terug is maar aan de andere kant: Het is niet jouw probleem dat de teamleider weken weg is en de vervanger kan toch niet alle belangrijke beslissingen voor zich uitschuiven. Nu gaat het om een vakantie aanvraag maar er zijn ook nog andere dingen die wellicht handiger zijn om met een teamleider te bespreken i.p.v. een vervanger.

En ik vind het zowiezo een beetje vaag. De wet is duidelijk maar werkgevers gaan er soms wel heel creatief mee om.
Zo is mijn vakantie een keer afgekeurd omdat men verwachtte dat het druk ging worden wat later niet zo bleek te zijn en even later kreeg ik een mail dat ik dagen op moest maken want anders vervielen ze. (Uiteindelijk hebben ze dat maar niet laten vervallen). Of een keer kreeg ik binnen een uur al een afwijzing omdat ik buiten een bepaalde periode vrij wilde en iets langer dan gebruikelijk terwijl ik genoeg dagen had en het buiten het hoogseizoen was en de zomer vakanties zijn altijd een probleem.

En dan ook nog die mailtjes van zomer vakanties moeten voor X aangevraagd zijn anders worden ze afgewezen. Of alle mensen die met kerst vrij willen krijgen op X te horen of aanvraag is goedgekeurd want men is nog druk met het rooster.
Alle reacties Link kopieren
HaPu schreef:
08-02-2019 21:53
Ze schreef later dat het om een concert ging, dus ging ik er vanuit dat het om een dagje zou gaan... :-)
Ze heeft het over kaartjes boeken en juni. Dan kan het net zo goed 2 weken Oerol zijn.
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
08-02-2019 22:28
Je hebt het aangevraagd, ik zou me voorlopig ff stil houden. Over twee weken is het gewoon goedgekeurd. De wet maakt geen uitzonderingen op op vakantiegaande teamleiders. Twee weken is twee weken. Dus als je je gewoon stil houd is het goedgekeurd.
Volgens mij niet helemaal waar... geen antwoord automatisch goedgekeurd. Er is wel een antwoord van vervanger, alleen geen ja of nee. Maar dat ze nog even moet wachten voor de goedkeuring of afwijzing. Nu boeken is eigen risico
Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven