Werk & Studie alle pijlers

Administratief werk/ Office Manager/secretaresse als wo'er

12-02-2019 18:10 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie is er hier overgestapt en werkt nu in deze baan? Hoe ben je erin gerold?

Ik heb, zoals velen al weten, onderwijservaring, plus ooit een maandje als vervangend secretaresse gewerkt en nog een jaar in de sales. Ik heb dus genoeg administratieve ervaring. Daarnaast ben ik echt een enorme regelneef dus achter de schermen alles in goede banen leiden lijkt mij ideaal. Veel fijner dan nu voor de klas staan.

Maar hoe kom ik er? Welke bedrijven/bureau's zijn niet zo nauw met secretaresseopleidingen maar kijken naar wat je kunt? Ik begin graag ook gewoon als junior, maakt mij niet uit.
Ik denk dat je een goede brief moet hebben waaruit je motivatie blijkt. Het is niet dat bedrijven perse een secretaresse opleiding eisen maar ik vermoed dat ze bang zijn dat je niet op je plek zult zijn vanwege je achtergrond.

En dan bedoel ik qua intellect. Een secretaresse kan heel goed een sparringpartner zijn voor de directeur en dat zie je ook vaak in hogere secretariële functies, maar minder in starters functies.

Ik zou daar op solliciteren. De wat zwaardere secretariële functies bv secretaresse Raad van Bestuur.

Verder is het vooral ontzorgen...
Alle reacties Link kopieren
Dat vind ik prima. Ik wil ontzorgen, ik heb juist geen behoefte aan een baan waar ik alles moet overdenken. Liever alles in goede banen leiden.

Volgens mij willen ze op die hoge functies juist veel ervaring?

Ik heb een brief geschreven, als iemand die wil bekijken graag.
Op elke administratieve vacature komen 300 CV's binnen.

Waarom zou jij - zonder specifieke opleiding én met beperkte ervaring én ook nog es te hoog opgeleid - eruit springen?

Genoeg mensen met wel een administratief diploma, 20 jaar ervaring, ... die solliciteren en uitgenodigd worden.
Iemand met een master huppeldepup (totaal andere richting) wordt meestal niet eens bekeken, laat staan uitgenodigd.


Ik denk dat je écht héél véél geluk moet hebben dat ze ergens in the middle of nowhere niemand anders vinden.


En jep, hier gaan alle 300 CV's op een stapel.
Ze worden één voor één gelezen.
En gecatalogeerd.
Vuilbak - Misschien - Uitnodigen

Na die schifting blijven er meestal 40 à 50 "Uitnodigen" uit en worden die 40 à 50 brieven gelezen.
Op basis daarvan worden er 8 uitgenodigd.

Maar hier zou je hoogstwaarschijnlijk dus al op stapel 1 of 2 belanden.
En je brief dus niet eens gelezen.

Die enkele keer dat ze toch niet aan 20 CV's op "Uitnodigen" geraken (om te schiften tot 8), gaan ze de stapel met "Misschien" uitzuiveren.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 12-02-2019 18:30
35.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Optie 1 is bespreken in je eigen stichting, kijken of je een functie achter de schermen kunt krijgen.

Optie 2 is reageren op vacatures voor zwangerschapsvervanging of ziektevervanging. Zeker bij wat lager geschoold administratief werk maak je dan als wo-geschoolde wel een kans (is iig mijn ervaring).

Optie 3 is meer ervaring opdoen, bijvoorbeeld als vrijwilliger ergens.
Alle reacties Link kopieren
Ok, dus dit kan ik ook afschrijven?
Dollop schreef:
12-02-2019 18:32
Ok, dus dit kan ik ook afschrijven?
Je kan het proberen, maar ik geef je weinig kans.

Tenzij je ergens in een piepklein dorpje woont of ergens "een lange arm" - iemand die je ergens binnen kan loodsen - hebt.
Alle reacties Link kopieren
Dollop schreef:
12-02-2019 18:32
Ok, dus dit kan ik ook afschrijven?
Afschrijven misschien niet, maar ik zou wel meer opties onderzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Dollop schreef:
12-02-2019 18:32
Ok, dus dit kan ik ook afschrijven?
Welnee, alleen omdat 1 Belg beweert dat er geen werk is? Er is werk zat
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik zou het echt niet zomaar direct afschrijven hoor. Secretaresse zijn is niet het moeilijkste vak en opleiding is m.i..niet echt noodzakelijk.

Het gaat vooral om helder nadenken, ontzorgen en regelen. Dat leer je niet op een opleiding...dat moet in je zitten.

En ja ik ben zelf secretaresse en heb de benodigde opleiding en jarenlange ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Het is wel een krimpberoep.
De traditionele administratieve en secretariële functies bestaan straks niet meer en veel mensen zoeken zo'n baan...

Zie je geen kansen als commercieel medewerker binnendienst of management assistente?
Daarin zijn er iets meer kansen.
Live long and prosper
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er ook ooit toevallig ingerold -via mijn netwerk en met wat toeval-als wo’er en geen haan die kraaide naar een secretaresse opleiding.
Je zou ook kunnen kijken naar projectsecretaris functies, dat is meestal hoger ingeschaald en daar vragen ze een hoger niveau voor, secretaresse is naar mijn idee meer een vergaarbak van administratief werk tot personal assistent of secretaris en het ligt erg aan de organisatie en de directeur hoe het wordt ingevuld.

Ik zou trouwens denken dat er nu genoeg werk is, dus geef de moed niet op en laat aan zoveel mogelijk mensen weten dat je wat zoekt en wees zo specifiek mogelijk (ik bedoel wel met functie erbij niet, alleen ‘ik zoek leuk werk’ ). Ook zou ik in sollicitatiebrieven goed aangeven waarom je nu voor dit werk kiest, zodat duidelijk wordt dat het voor jou niet iets is voor tussendoor, maar een serieuze overstap.

Succes!
pvc_tje wijzigde dit bericht op 12-02-2019 19:04
Reden: Wat aangevuld
2.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Blijkbaar ben ik dan een van die gelukkige. Ik ben vorige week begonnen met een baan als administratief medewerker. En dat zonder 0 ervaring in administratief werk.
Ik mocht op gesprek komen omdat ze nieuwsgierig waren waarom ik zo'n enorme ommezwaai maakte in mijn carrière.
En door dat gesprek kwamen ze er achter dat ik het type persoon was dat goed in het team pastte. Daar hechtte ze meer waarde aan dan het papiertje.

Enorm veel geluk want ik wist dat er veel sollicitaties waren. En gegarandeerd genoeg mensen met meer ervaring.

Nu hopen dat ik ook mag blijven.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je niet een switch kunnen maken?

Ik zou breed zoeken op regelneef, office manager, pa of management assistente. Voer veel netwerkgedprekken zodat je een goed beeld vsn het beroep krijgt. Zodat je de benodigde vaardigheden kan koppelen aan je werkervaring.

Faint heart never won fair lady!
Alle reacties Link kopieren
Ja, office manager ook een vacature de deur uit gedaan. Ga van het weekend even breed zoeken.
Alle reacties Link kopieren
En ik wil best naar je brief kijken. Pb mij maar!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit tijdelijk gedaan, ik kwam vanuit een WO-functie maar was het even zat dus heb een aantal maanden lekker wat anders gedaan. het was een klantenservice-functie bij een verzekeraar, maar ik deed veel administratief werk. Ik kreeg ook de kans om veel extra taken te doen en ze vonden het ook erg jammer dat ik weer weg ging. Dus via een omweg zou het ook zeker nog kunnen, ik vermoed dat meer verzekeraars wel zo werken.
Probeer het eens bij opleidingsinstituten. Dan maak je toch de brug naar het onderwijs.
Alle reacties Link kopieren
-
pingpong wijzigde dit bericht op 01-03-2020 09:52
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het ligt eraan wat het bedrijf zoekt, wij kijken vooral naar personality en hoe iemand in het team aanvult.
Het belangrijkste is: het leuk vinden. En dat vind jij zo te lezen wel.
Ik zou dit zeker niet bij voorbaat al als kansloos zien.
Wat je achtergrond betreft; aangeven dat dit echt je ambitie is. Als ik een brief zie van iemand met jouw achtergrond word ik nieuwsgierig naar de reden van sollicitatie. Iemand die alleen solliciteert omdat ze eigenlijk zo snel mogelijk wil doorgroeien of iemand die oprecht de baan leuk vindt en je manager wil ontzorgen.
Ik zou vooral kijken naar functies waar je minimaal hbo achtergond voor nodig hebt. Dus bijvoorbeeld 1 op 1 ondersteuning in Raden van bestuur of elders in de top van een organisatie.
Succes! En kom je toevallig uit het Noorden van het land? IN dat geval pb me even, wij zoeken op termijn nog iemand als jij;-)
Alle reacties Link kopieren
Opleiding en ervaring zijn imo ook minder belangrijk dan motivatie en karakter.

Aan mijn gebrek aan ervaring heb ik een draai gegeven dat ik nog een flexibele mindset had.
Iemand die 20 jaar ervaring heeft valt misschien minder gemakkelijk te 'kneden'.

Ik ben vanuit nul ervaring en weinig relevante opleiding aangenomen; was geloof ik mijn 5de sollicitatiegesprek, dus het ging wel vrij vlot.
Is wel alweer een aantal jaren geleden, weet niet hoe de arbeidsmarkt er nu voor staat.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
12-02-2019 18:29
Optie 1 is bespreken in je eigen stichting, kijken of je een functie achter de schermen kunt krijgen.

Optie 2 is reageren op vacatures voor zwangerschapsvervanging of ziektevervanging. Zeker bij wat lager geschoold administratief werk maak je dan als wo-geschoolde wel een kans (is iig mijn ervaring).

Optie 3 is meer ervaring opdoen, bijvoorbeeld als vrijwilliger ergens.
Eens, als hbo-er kreeg ik makkelijk tijdelijk werk 'onder' mijn niveau, omdat het dan juist prettig is dat je dingen snel oppakt. Op die manier kun je ervaring opbouwen en misschien ergens een voet tussen de deur krijgen!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dit te lezen! Ik kom uit Noord Holland!
Alle reacties Link kopieren
MonicaG schreef:
14-02-2019 11:17
Opleiding en ervaring zijn imo ook minder belangrijk dan motivatie en karakter.

Aan mijn gebrek aan ervaring heb ik een draai gegeven dat ik nog een flexibele mindset had.
Iemand die 20 jaar ervaring heeft valt misschien minder gemakkelijk te 'kneden'.

Ik ben vanuit nul ervaring en weinig relevante opleiding aangenomen; was geloof ik mijn 5de sollicitatiegesprek, dus het ging wel vrij vlot.
Is wel alweer een aantal jaren geleden, weet niet hoe de arbeidsmarkt er nu voor staat.
Goeie! Ik heb nu ook maar weer ergens op gereageerd, zullen zien...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven