Werk & Studie alle pijlers

Stress door numerus fixus

18-02-2019 17:32 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Zijn hier mensen die ervaring hebben met de toelating tot een numerus fixus studie? En hoe heb je dat ervaren? Ik zit nu in 5 VWO en de eisen om toegelaten te worden zijn best wel zwaar. Ik ben een Gemiddelde student en Ik sta nu een 7,1 gemiddeld voor al mijn vakken (9 examenvakken). Ik zou graag psychologie gaan studeren maar heb geen idee of ik met zo’n gemiddelde word toegelaten. Ben me ervan bewust dat er ook wordt gekeken naar de resultaten van een toelatingstoets. Wie o wie ?
Ik vond het verschrikkelijk. Had het geluk in 1x ingeloot te zijn. Ik hoop hetzelfde voor jou!
Alle reacties Link kopieren
Ik had een 6 gemiddeld en het verkeerde profiel maar ben decentraal geselecteerd na het maken van extra examens. Komt vast wel goed.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
En ik had een 7,8 gemiddeld in het juiste profiel en werd uitgeloot. Uiteindelijk wel half september nog nageplaatst in een stad waar ik eigenlijk écht niet heen wilde. Het is een loting. Er valt geen peil op te trekken...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf meerdere keren bij die studie gekeken. Ik hoorde dat er (op de universiteit waar ik was) vaak niet meer leerlingen de opleiding willen doen dan er plek is. Dus bijv. 500 plekken, 550 aanmeldingen maar 60 mensen die zijn toegelaten besluiten het toch niet te doen, waardoor uiteindelijk iedereen die wil wordt toegelaten. En het was op die universiteit geen loting. Ze keken naar je motivatie, cijfers etc. en dan kreeg je een nummer. Er zijn bijv. 500 plekken en 600 mensen geven zich op. Als jij dan een nummer 500-1 hebt mag je de opleiding doen. Zit je tussen 600 en 500 dan sta je op de wachtlijst en ligt het eraan hoeveel van die eerste 500 ook echt besluiten de opleiding te gaan doen.