Werk & Studie alle pijlers

Stress door numerus fixus

18-02-2019 17:32 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Zijn hier mensen die ervaring hebben met de toelating tot een numerus fixus studie? En hoe heb je dat ervaren? Ik zit nu in 5 VWO en de eisen om toegelaten te worden zijn best wel zwaar. Ik ben een Gemiddelde student en Ik sta nu een 7,1 gemiddeld voor al mijn vakken (9 examenvakken). Ik zou graag psychologie gaan studeren maar heb geen idee of ik met zo’n gemiddelde word toegelaten. Ben me ervan bewust dat er ook wordt gekeken naar de resultaten van een toelatingstoets. Wie o wie ?
Ik vond het verschrikkelijk. Had het geluk in 1x ingeloot te zijn. Ik hoop hetzelfde voor jou!
Alle reacties Link kopieren
Ik had een 6 gemiddeld en het verkeerde profiel maar ben decentraal geselecteerd na het maken van extra examens. Komt vast wel goed.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
En ik had een 7,8 gemiddeld in het juiste profiel en werd uitgeloot. Uiteindelijk wel half september nog nageplaatst in een stad waar ik eigenlijk écht niet heen wilde. Het is een loting. Er valt geen peil op te trekken...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf meerdere keren bij die studie gekeken. Ik hoorde dat er (op de universiteit waar ik was) vaak niet meer leerlingen de opleiding willen doen dan er plek is. Dus bijv. 500 plekken, 550 aanmeldingen maar 60 mensen die zijn toegelaten besluiten het toch niet te doen, waardoor uiteindelijk iedereen die wil wordt toegelaten. En het was op die universiteit geen loting. Ze keken naar je motivatie, cijfers etc. en dan kreeg je een nummer. Er zijn bijv. 500 plekken en 600 mensen geven zich op. Als jij dan een nummer 500-1 hebt mag je de opleiding doen. Zit je tussen 600 en 500 dan sta je op de wachtlijst en ligt het eraan hoeveel van die eerste 500 ook echt besluiten de opleiding te gaan doen.

Misschien een beetje een ingewikkeld verhaal, maar hoop dat het principe zo duidelijk is. :)

(Weet dus niet zeker of het hetzelfde werkt op andere scholen)
strawberrylime wijzigde dit bericht op 18-02-2019 20:35
Reden: Aanvulling
4.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ooit, en werd met vwo examen - en gemiddeld een 7,5 uitgeloot. Maar werd uiteindelijk toch ingeloot bij de na-plaatsing. Moest ook nog een test doen, maar die was wel te maken.

Ik werd overigens ook ingeloot in een stad waar ik niet echt op zat te wachten, maar was uiteindelijk super blij dat ik überhaupt aan die studie mocht beginnen.
Ja, het is stressen - maar op zicht sta je een mooi gemiddelde. Bij mij ging de loting in categorieën, en heb ik nog een extra herexamen gedaan (terwijl ik dus geslaagd was) om een cijfer voor een vak op te halen. Het hoogste cijfer zou blijven staan. Dat is ook gelukt.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Het is toch allemaal decentraal tegenwoordig? Dan is je eindcijfer dus niet het enige belangrijke en maak je met zo'n gemiddelde prima kans. Zorg er dan wel voor dat je ergens anders in kunt uitblinken (motivatie, toets, aanbeveling, welke onderdelen het dan ook zijn)
Alle reacties Link kopieren
Toevallig laatst iemand geholpen met het schrijven van een motivatie voor geneeskunde. Ik vind het echt een gedoe zeg, blij dat mijn kinderen dat niet hoefden. Overigens doet dochter psychologie en had geen numerus fixus, wel is ze al tweedejaars, misschien is het weer ingevoerd? Ik weet dat het jarenlang wel zo was. Maar misschien maakt ook de universiteit nog uit. Dan zou een andere universiteit een oplossing zijn. Ik hoorde van dochter dat Groningen wel een numerus fixus heeft, omdat half Duitsland daar psychologie studeert.
Alle reacties Link kopieren
Als de studie in Nederland is dan bestaat loting niet meer....
Decentrale selectie!
Hier kun je zelf dus heel wat aan doen.
Eerst kijken wat er in de decentrale selectie wordt gevraagd.
Dit is niet alleen per studie verschillend maar zelfs per universiteit.
Iedere universiteit mag zelf beslissen hoe en waarop ze selecteren.
Geneeskunde en Tandheelkunde is altijd decentraal.
Psychologie verschilt per plaats, dus hoeft niet decentraal te zijn.
Dus goed kijken naar de eventuele selectieprocedure.
Vaak moet je CV inleveren en een toets maken.
Op beide kun je je voorbereiden.
Tegenwoordig zijn de cijfers van 5 VWO vaak niet bepalend maar tellen wel mee in de weging.
Bij ons thuis ook kind dat geen 7 gemiddeld stond maar toch heel hoog in ranking is gekomen door CV en decentrale testen.

Succes ermee!
Alle reacties Link kopieren
mijn dochter wil voor komend jaar toegelaten worden tot de numerus fixus studie geneeskunde. We zitten er dus midden in!

Wat vooral opvallend is, is wat Raveleijn hierboven al zegt: elke locatie heeft een andere toelatingstoets en -eisen. Bij geneeskunde wordt in Leiden en Rotterdam heel erg naar je cijfers van 5 VWO gekeken. Maar in bijvoorbeeld Utrecht en Maastricht zijn deze cijfers niet van belang, daar zijn alleen de toetsen die je moet maken belangrijk. Een 7,1 gemiddeld zegt dus helemaal niets. Volgens mij is het een redelijk gemiddeld cijfer.

Ook is het aantal aanmeldingen per locatie erg verschillend tov het aantal plaatsen. Maastricht had afgelopen jaar zo'n 1600 aanmeldingen voor 300 plaatsen terwijl andere locaties nog geen 1000 aanmeldingen had voor hetzelfde aantal plaatsen.

Daarom is het voor jezelf verstandig om af te vragen waar je het beste je toelatingstoets kunt maken om je kansen te vergroten. Uiteraard moet die locatie wel bij je passen.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
gruffalo schreef:
19-02-2019 21:12
mijn dochter wil voor komend jaar toegelaten worden tot de numerus fixus studie geneeskunde. We zitten er dus midden in!

Wat vooral opvallend is, is wat Raveleijn hierboven al zegt: elke locatie heeft een andere toelatingstoets en -eisen. Bij geneeskunde wordt in Leiden en Rotterdam heel erg naar je cijfers van 5 VWO gekeken. Maar in bijvoorbeeld Utrecht en Maastricht zijn deze cijfers niet van belang, daar zijn alleen de toetsen die je moet maken belangrijk. Een 7,1 gemiddeld zegt dus helemaal niets. Volgens mij is het een redelijk gemiddeld cijfer.

Ook is het aantal aanmeldingen per locatie erg verschillend tov het aantal plaatsen. Maastricht had afgelopen jaar zo'n 1600 aanmeldingen voor 300 plaatsen terwijl andere locaties nog geen 1000 aanmeldingen had voor hetzelfde aantal plaatsen.

Daarom is het voor jezelf verstandig om af te vragen waar je het beste je toelatingstoets kunt maken om je kansen te vergroten. Uiteraard moet die locatie wel bij je passen.
Alle reacties Link kopieren
je mag mij wel pb sturen, gruffalo ( mijn favoriete kinderboek)
Ken dit verhaal van haver tot gort ...
Alle reacties Link kopieren
Raveleijn, heb je een pb gestuurd :-)
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
gruffalo schreef:
20-02-2019 07:46
Raveleijn, heb je een pb gestuurd :-)
ik zie helaas niks

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven