Werk & Studie alle pijlers

Tips voor plannen promotieceremonie (PhD)

19-02-2019 08:55 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Ik heb eerder meegeschreven in het promovenditopic, maar daar is erg weinig activiteit, dus in plaats van het daar te vragen open ik een nieuw topic.

Mijn promotie is in zicht. Ik moet binnen enkele dagen een datum en tijd kiezen. Qua dag valt er weinig te kiezen omdat er maar een paar beschikbare data, maar qua tijd kan ik kiezen tussen 11u en 13u. De ceremonie duurt een uur.

Ik ben zelf maar twee keer bij een promotieceremonie geweest op mijn universiteit. Daarom weet ik ook weinig over het gebeuren er om heen qua receptie, lunch, feest e.d.

Ik heb mijn proefschrift afgeschreven zonder ww en ben nu dus min of meer door mijn spaargeld heen. Dus eigenlijk heb ik geen geld voor een groot feest.

Ik verwacht dat er maar weinig mensen zullen komen want de meeste van mijn vrienden wonen in het buitenland. Wel heb ik een grote familie waarvan ik verwacht dat ze komen (ong. 14 personen) maar ik voorzie dat mijn familie niet lekker mixt met de hoogleraren (mijn familie vindt hoogleraren arrogante hoge piefen en ik ben bang dat ze zich niet kunnen gedragen), dus als het even kan, hou ik beide groepen apart en organiseer ik dus liever twee aparte dingen.

De commissie bestaat voor de helft uit mensen die niet belangrijk zijn voor mijn toekomst en die ik waarschijnlijk niet nog eens zal ontmoeten. Vier van hen zijn wel belangrijk want zelfde niche. We werken af en toe samen maar zie mezelf met twee van de vier niet gezellig ouwehoeren (geen persoonlijke gedeelde interesses buiten werk).

Nu de datum in zicht komt heb ik heel wat vragen. Hopelijk zijn er hier mensen met ervaring die willen meedenken. Ik vind het eigenlijk behoorlijk spannend allemaal en kan deze extra stress niet zo goed gebruiken nu dat ik mijn laatste eindsprint maak qua proefschrift.

Even mijn vragen op een rijtje:
- welke tijd? 11u of 13u? Het gaat trouwens om een dinsdag. Andere dag is geen optie want geen andere data meer beschikbaar in die periode.
- wat te doen qua feestelijkheden? is het gebruikelijk om de commissie uit te nodigen voor lunch of diner?
- wat te doen als de ceremonie om 13u is? sluit niet lekker aan bij eettijden. Betekent dit dat ik beter een uitgebreide receptie kan geven?
- kan ik het maken om de feestelijkheden op de splitsen? het liefst wil ik het vieren met klein groepje intimi, maar daar hoort mijn familie niet bij
- hoe houd ik het budget laag?
Waarom ga je niet gewoon zelf even dat ding halen en dan uit eten met een paar mensen die belangrijk voor je zijn? Of is het echt 'n prestigekwestie dat je daar verschijnt met een hoop entourage?
Alle reacties Link kopieren
@redbulletje, bij een PhD hoort een verdediging van het proefschrift tegenover een commissie. Het is allemaal vrij formeel, dus van even ophalen is geen sprake.

Ik ben op een dinsdag om 10.00 gepromoveerd. Aansluitend een lunch op de plaats van de ceremonie, al was dit wel een duur grapje. Het was bij ons gebruikelijk om 's avonds te dineren met de (co)promotoren, ouders en paranimfen, dus dat heb ik gedaan. Ik heb het niet met de hele commissie gevierd (behalve de lunch waar zij broodjes konden pakken). Ik heb in het weekend een feest gegeven voor vrienden en familie waar ook de (co)promotoren uitgenodigd waren.
Ik moest paranimf even googlen ;-D Mijn god! Wat 'n poppenkast wordt er van gemaakt!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-02-2019 09:31
Waarom ga je niet gewoon zelf even dat ding halen en dan uit eten met een paar mensen die belangrijk voor je zijn? Of is het echt 'n prestigekwestie dat je daar verschijnt met een hoop entourage?
Goed idee, maar ik wil wel graag een beetje binnen de gebaande paden blijven. Wil met name mijn commissie niet voor het hoofd stoten en mijn familie liever ook niet. Ook omdat er een commissielid uit een ver buitenland komt, waar ik in de toekomst nog mee te maken heb (en deels van afhankelijk ben).
Alle reacties Link kopieren
Nushy schreef:
19-02-2019 09:36
@redbulletje, bij een PhD hoort een verdediging van het proefschrift tegenover een commissie. Het is allemaal vrij formeel, dus van even ophalen is geen sprake.

Ik ben op een dinsdag om 10.00 gepromoveerd. Aansluitend een lunch op de plaats van de ceremonie, al was dit wel een duur grapje. Het was bij ons gebruikelijk om 's avonds te dineren met de (co)promotoren, ouders en paranimfen, dus dat heb ik gedaan. Ik heb het niet met de hele commissie gevierd (behalve de lunch waar zij broodjes konden pakken). Ik heb in het weekend een feest gegeven voor vrienden en familie waar ook de (co)promotoren uitgenodigd waren.
Dankjewel voor je reactie!
Begrijp ik het goed dat alle mensen die bij de ceremonie waren ook bij de lunch waren?
Was er geen receptie (handjes schudden) tussen ceremonie en lunch?
Was de lunch een buffet met staantafels oid?
Bijnadr. Het is gebruikelijk om met je commissie te gaan eten. Omdat je weinig geld heb moet je een beetje creatief zijn.

Ik zou 11 uur doen. Dan heb je geen borrel achteraf maar koffie (scheelt geld). De zaal krijg je van de uni en dan is het voor (100 man?) Koffie en een koekje. Prima te doen.

Daarna lunchen met de commissie én je ouders (weet niet hoe groot je hele familie is maar ik zou alleen ouders doen). Het is awkward en vervelend maar niemands familie matched met professoren en bedenk je dat niemand behalve je promotoren daar echt wil zijn. De buitenlandse gast moet je fêteren daar kom je niet onderuit. Je familie wil trots op je kunnen zijn. Laat ze lekker. Jij bent dan allang blij dat je ervan af bent. Van mijn commissie heb ik iedereen uitgenodigd voor het diner en daarvan heeft iedereen beleefd afgezegd behalve 1. Dat scheelde weer een heleboel geld.

Promotie feestje is gewoon voor vrienden en familie en zijn geen formele regels voor. Kan je gewoon thuis doen en ook prima een paar dagen later.

En vraag je promotoren naar een bijdrage vanuit de afdeling dat is helemaal niet ongebruikelijk. Vragen staat vrij.
Alle reacties Link kopieren
bijnadr schreef:
19-02-2019 09:58
Dankjewel voor je reactie!
Begrijp ik het goed dat alle mensen die bij de ceremonie waren ook bij de lunch waren?
Was er geen receptie (handjes schudden) tussen ceremonie en lunch?
Was de lunch een buffet met staantafels oid?
De lunch was inderdaad een buffet met statafels, dus de receptie en de lunch waren gecombineerd. Eerst een hand geven en daarna broodjes pakken. Iedereen die bij de ceremonie was was daardoor ook bij de lunch aanwezig.
Alle reacties Link kopieren
Waren er helemaal geen andere mensen aan het promoveren in je vakgroep? Want ik zie her en der toch wel wat verschillen bij de mensen die promoveren in mijn omgeving, dus ik zou vooral kijken wat in jouw vakgebied de norm is en kijken hoe je dat zo goedkoop mogelijk kunt realiseren.

En, kijk of je alsnog ww kunt krijgen zodat je weer wat geld hebt. Daar is die sociale voorziening voor!
Alle reacties Link kopieren
anicha_anicha schreef:
19-02-2019 10:19
Bijnadr. Het is gebruikelijk om met je commissie te gaan eten. Omdat je weinig geld heb moet je een beetje creatief zijn.

Ik zou 11 uur doen. Dan heb je geen borrel achteraf maar koffie (scheelt geld). De zaal krijg je van de uni en dan is het voor (100 man?) Koffie en een koekje. Prima te doen.

Daarna lunchen met de commissie én je ouders (weet niet hoe groot je hele familie is maar ik zou alleen ouders doen). Het is awkward en vervelend maar niemands familie matched met professoren en bedenk je dat niemand behalve je promotoren daar echt wil zijn. De buitenlandse gast moet je fêteren daar kom je niet onderuit. Je familie wil trots op je kunnen zijn. Laat ze lekker. Jij bent dan allang blij dat je ervan af bent. Van mijn commissie heb ik iedereen uitgenodigd voor het diner en daarvan heeft iedereen beleefd afgezegd behalve 1. Dat scheelde weer een heleboel geld.

Promotie feestje is gewoon voor vrienden en familie en zijn geen formele regels voor. Kan je gewoon thuis doen en ook prima een paar dagen later.

En vraag je promotoren naar een bijdrage vanuit de afdeling dat is helemaal niet ongebruikelijk. Vragen staat vrij.
Hier kan ik wat mee. Dus promotie van 11-12, dan receptie met koekje en koffie, inderdaad in hetzelfde gebouw als de ceremonie. Hier is het zelfs mogelijk om eigen gebakjes/koekjes/snacks te regelen. Omdat ik hobby koks in de familie heb doe ik dat misschien mits zij daar zin in hebben en het logistiek ook niet te ingewikkeld is.

Maar verwachten al die andere mensen ook niet dat ze naar de lunch mogen komen? Sommige mensen komen van ver om dan alleen een uurtje te luisteren naar dingen die ze niet per se boeiend vinden en dan een koekje/koffie en dahaggg. Niet echt gastvrij toch? Plus ik zie sommige van die mensen veel liever dan de commissie en mijn familie.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij verschilt het erg per vakgebied en universiteit, dus kun je niet aan anderen van jouw vakgroep vragen wat gebruikelijk is? Bij mij is het gebruikelijk om de commissie + promotoren + paranimfen uit te nodigen voor een diner, of eventueel een lunch als de promotie vroeg is (11 uur vind ik zelf dan al wat laat, maar het gebeurt wel). Sommigen nodigen ook familie en vrienden uit voor het diner.

Na de promotie heeft iedereen altijd een receptie in de buurt van de universiteit. Bij sommigen is dit maar een uurtje, even handen schudden en weer weg, bij anderen is het meer een feest met stukjes en hapjes, eventueel broodjes als het rond lunchtijd is. Kan allemaal. Vaak geven mensen 's avonds nog een feest (of een paar dagen later), ik heb ze meegemaakt met 100 man maar ook met 10 man. Persoonlijk vind ik die kleine feestjes altijd leuker, maar goed.

Zelf had ik na mijn verdediging (14 uur) een receptie van ongeveer 2 uur, met ook een paar speeches en zo. Daarna had ik een diner met commissie, promotoren, familie en goede vrienden. Een dure grap maar ik vond het erg leuk. Ik heb geen feest gedaan, familie en vrienden kwamen van ver en ik vond het veel leuker om een uitgebreid diner te doen met iedereen dan om een kort diner met alleen de commissie te doen en m'n vrienden dan zelf maar ergens te laten eten. Zelf houd ik nooit zo van die feesten 's avonds, dan heb je de promovendus al tijdens de receptie gefeliciteerd en dan moet je nog uren wachten om nog een keer feest te vieren, ik vind het leuker als het allemaal aansluitend is.

Als je het goedkoop wilt houden zou ik met alleen commissie + promotoren + paranimfen gaan lunchen. Dan ben je beleefd maar zijn de kosten toch lager dan bij een diner. En voor de receptie zou ik op zoek gaan naar een goedkope locatie waar je zelf dingen mee mag nemen. Bij ons wordt het bijvoorbeeld weleens op de afdeling van de universiteit zelf gedaan. Dan ben je voor 100 euro klaar. Het is wat minder feestelijk maar het scheelt wel enorm in de kosten. En je kunt je paranimfen vragen of zij het een beetje willen versieren, ik heb zelf ook een keer allemaal taarten gebakken en versiering met de voorkant van het proefschrift gemaakt voor een promovendus, zag er nog best leuk uit.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Nushy schreef:
19-02-2019 10:26
De lunch was inderdaad een buffet met statafels, dus de receptie en de lunch waren gecombineerd. Eerst een hand geven en daarna broodjes pakken. Iedereen die bij de ceremonie was was daardoor ook bij de lunch aanwezig.
Dit past wel in mijn straatje. Dan kan er ook wat gemixt worden en kan iedereen praten met wie hij of zij wil. Hoeveel mensen waren er en wat was de rekening ongeveer?
In mijn omgeving nodig je niet je hele commissie uit voor het eten, maar alleen je (co)promotor(en).

Ik zou om 13 uur kiezen en daarna een receptie doen, waarbij je iedereen, dus ook de hele commissie, een drankje en klein hapje aanbiedt. Vaak wordt de receptie in het Academigebouw gegeven, maar dit hoeft niet. Vaak is het goedkoper als je een andere horecagelegenheid kiest. Wel zou ik iets op loopafstand van het Academiegebouw kiezen.
Daarna een vroeg diner voor ouders, (co)promotor en eventueel de buitenlandse gast.
Of je doet het om 11 uur, dan een eenvoudige receptie met koffie en daarna een lunch met ouders en (co)promotor.
Alle reacties Link kopieren
bijnadr schreef:
19-02-2019 10:31
Hier kan ik wat mee. Dus promotie van 11-12, dan receptie met koekje en koffie, inderdaad in hetzelfde gebouw als de ceremonie. Hier is het zelfs mogelijk om eigen gebakjes/koekjes/snacks te regelen. Omdat ik hobby koks in de familie heb doe ik dat misschien mits zij daar zin in hebben en het logistiek ook niet te ingewikkeld is.

Maar verwachten al die andere mensen ook niet dat ze naar de lunch mogen komen? Sommige mensen komen van ver om dan alleen een uurtje te luisteren naar dingen die ze niet per se boeiend vinden en dan een koekje/koffie en dahaggg. Niet echt gastvrij toch? Plus ik zie sommige van die mensen veel liever dan de commissie en mijn familie.
Kun je dan niet op zoek naar een plek waar je ook eigen lunch mag meenemen? Dan kun je iedereen laten blijven, dat is inderdaad een stuk gastvrijer dan iedereen wegsturen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
bijnadr schreef:
19-02-2019 10:33
Dit past wel in mijn straatje. Dan kan er ook wat gemixt worden en kan iedereen praten met wie hij of zij wil. Hoeveel mensen waren er en wat was de rekening ongeveer?
Aangezien het op de locatie was waar de verdediging plaatsvond was het behoorlijk duur, weet het precieze bedrag niet meer maar zeker boven de 1000 euro. Dat moet zeker goedkoper kunnen als je het op een andere locatie doet. Er waren rond de 60 mensen geloof ik inclusief commissie.
Ik heb na mijn verdediging een korte receptie gehouden en ben daarna taart gaan eten met een stuk of 10-15 goede vrienden en familie. Ik had een zin in een groots feest. Mijn paranimfen hebben het helemaal geregeld.

Achteraf had ik het wel iets groter willen vieren misschien. Iets langer met dezelfde mensen. Het is toch wel een hele prestatie en een hele leuke dag.

Veel succes met de voorbereidingen!
bijnadr schreef:
19-02-2019 10:31
Hier kan ik wat mee. Dus promotie van 11-12, dan receptie met koekje en koffie, inderdaad in hetzelfde gebouw als de ceremonie. Hier is het zelfs mogelijk om eigen gebakjes/koekjes/snacks te regelen. Omdat ik hobby koks in de familie heb doe ik dat misschien mits zij daar zin in hebben en het logistiek ook niet te ingewikkeld is.
Dit is fijn en scheelt veel in de kosten!
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
19-02-2019 10:30
Waren er helemaal geen andere mensen aan het promoveren in je vakgroep? Want ik zie her en der toch wel wat verschillen bij de mensen die promoveren in mijn omgeving, dus ik zou vooral kijken wat in jouw vakgebied de norm is en kijken hoe je dat zo goedkoop mogelijk kunt realiseren.

En, kijk of je alsnog ww kunt krijgen zodat je weer wat geld hebt. Daar is die sociale voorziening voor!
Er zijn wel andere promovendi maar ivm veldwerk in het buitenland zijn we weinig op de universiteit aanwezig (ook al heb ik een prima band met de andere promovendi). Bovendien is onze groep een beetje een buitenstaander omdat we iets doen wat niet bepaald mainstream is en eigenlijk beter past op een andere faculteit. Ik heb door veldwerk de meeste promoties gemist van mijn groep. De andere promovendi zijn allemaal buitenlands met weinig contacten in NL. Zij hebben het heel verschillend gevierd. WW weet ik van, maar is door omstandigheden niet meer van toepassing.
Alle reacties Link kopieren
gioia82 schreef:
19-02-2019 10:31
Volgens mij verschilt het erg per vakgebied en universiteit, dus kun je niet aan anderen van jouw vakgroep vragen wat gebruikelijk is? Bij mij is het gebruikelijk om de commissie + promotoren + paranimfen uit te nodigen voor een diner, of eventueel een lunch als de promotie vroeg is (11 uur vind ik zelf dan al wat laat, maar het gebeurt wel). Sommigen nodigen ook familie en vrienden uit voor het diner.

Na de promotie heeft iedereen altijd een receptie in de buurt van de universiteit. Bij sommigen is dit maar een uurtje, even handen schudden en weer weg, bij anderen is het meer een feest met stukjes en hapjes, eventueel broodjes als het rond lunchtijd is. Kan allemaal. Vaak geven mensen 's avonds nog een feest (of een paar dagen later), ik heb ze meegemaakt met 100 man maar ook met 10 man. Persoonlijk vind ik die kleine feestjes altijd leuker, maar goed.

Zelf had ik na mijn verdediging (14 uur) een receptie van ongeveer 2 uur, met ook een paar speeches en zo. Daarna had ik een diner met commissie, promotoren, familie en goede vrienden. Een dure grap maar ik vond het erg leuk. Ik heb geen feest gedaan, familie en vrienden kwamen van ver en ik vond het veel leuker om een uitgebreid diner te doen met iedereen dan om een kort diner met alleen de commissie te doen en m'n vrienden dan zelf maar ergens te laten eten. Zelf houd ik nooit zo van die feesten 's avonds, dan heb je de promovendus al tijdens de receptie gefeliciteerd en dan moet je nog uren wachten om nog een keer feest te vieren, ik vind het leuker als het allemaal aansluitend is.

Als je het goedkoop wilt houden zou ik met alleen commissie + promotoren + paranimfen gaan lunchen. Dan ben je beleefd maar zijn de kosten toch lager dan bij een diner. En voor de receptie zou ik op zoek gaan naar een goedkope locatie waar je zelf dingen mee mag nemen. Bij ons wordt het bijvoorbeeld weleens op de afdeling van de universiteit zelf gedaan. Dan ben je voor 100 euro klaar. Het is wat minder feestelijk maar het scheelt wel enorm in de kosten. En je kunt je paranimfen vragen of zij het een beetje willen versieren, ik heb zelf ook een keer allemaal taarten gebakken en versiering met de voorkant van het proefschrift gemaakt voor een promovendus, zag er nog best leuk uit.
Dankjewel voor de inspiratie!
We hebben geen vaste tradities in de vakgroep, dus dat biedt geen houvast.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zó blij met al jullie reacties!

Het leukste lijkt mij om alle mensen iets van een hapje en drankje aan te bieden, uit gastvrijheid.

Het lijkt me ook leuk om een rondvaartboot te huren voor 1 of 2 uur (kosten ongeveer 600 euro) en daar dan de receptie te hebben met een hapje en drankje. Direct na de ceremonie. Dus geen receptie in het gebouw zelf. Ik zou dan catering regelen of aan familie/vrienden vragen hapjes te maken (vind ik zelf ook leuk om te doen maar ben waarschijnlijk te gestrest). Ik zou dan iedereen die de ceremonie bijwoont uitnodigen voor de boot. Na die 1 a 2 uur is iedereen dan klaar en kan ik iets leuks gaan doen met de mensen waar ik het liefste mee omga, klein clubje mensen. Wat vinden jullie daarvan? Kosten zijn wellicht hetzelfde als de dure broodjes/receptie in academiegebouw, maar de activiteit is leuker. Kan ik dit ook maken naar de commissie toe?
Alle reacties Link kopieren
Klinkt leuk! Is het overdekt voor het geval dat het regent?
Alle reacties Link kopieren
Goed punt Nushy. De boot is overdekt.

Het lijkt dat de faculteit ook een financiële bijdrage levert voor de receptie. 500 euro denk ik dat het is, maar moet het even verder uitzoeken.
Ik vind het idee van de boot leuk maar zou er toch nog even goed over nadenken.
Er zijn vast ook commissieleden die die dag nog andere bezigheden hebben en na het verplichte handje schudden snel weg willen. Dat kan dus niet als je twee uur op een boot vast zit. Dan kunnen ze kiezen niet mee te gaan, maar dan is er voor hen helemaal niks en dat lijkt me niet zo gastvrij.
Alle reacties Link kopieren
Daar zat ik ook aan te denken, Rosalind. Het grootste deel van de commissie (4 leden) heb ik nooit ontmoet en ik denk dat we ook niet echt veel overeen hebben, dus zij willen misschien niet 2 uur vast zitten op een boot. Misschien dan toch eerst een receptie en dan de boot met lunch? Dan nodig ik de commissieleden wel uit voor de boot met lunch maar kunnen zij toch makkelijk bedanken. Aan de andere kant, tijdens zo'n receptie is er nauwelijks mogelijkheid om met de commissieleden te spreken, dus wellicht moet ik toch kiezen voor receptie - lunch met commissie en mijn partner (geen ouders dat wordt echt niks) en dan later iets met de rest? Dat is weer onhandig omdat er dan een gat in de dag ontstaat.
Joh, jij spreekt de commissieleden sowieso niet fatsoenlijk en dat is ook helemaal niet erg. Zij vermaken zich onderling wel.

Receptie en dan boot met lunch klinkt leuk maar zo gaat het wel flink in de kosten lopen natuurlijk.
Met een receptie en daarna "gewone" lunch bespaar je die 600 euro van de boot.
En vraag eens aan je (co)promotor of je de commissieleden wel voor de lunch uit moet nodigen. Misschien is de receptie genoeg en dan kun je daarna met je partner, ouders, (co)promotor en wie je nog meer wil, gaan lunchen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven