Werk & Studie alle pijlers

MBO of Havo

17-04-2019 17:24 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 16 zit in zijn eindexamen jaar Mavo. Hierna wil hij naar 4 Havo. Volgens zijn mentor is het voor hem haalbaar, maar raadt hij toch aan om eerst naar het MBO (ROC) te gaan doen (3 jaar) en dan instromen naar een HBO opleiding. Mijn zoon zit nu in dubio en twijfelt enorm en vraagt mij om advies. Volgens zijn mentor leert hij op het MBO meer inhoudelijke vakken en zal hij daar meer aan hebben als hij naar het HBO gaat.
Als hij naar het MBO gaat dan gaat hij juridische dienstverlening volgen.
Wie heeft er advies en of tips?
Alle reacties Link kopieren
Wat wil hij zelf?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Havo als het kan. Zo lang mogelijk uitstellen om een definitieve richting in te slaan.
Alle reacties Link kopieren
Hij wil het liefst naar de Havo, maar door het advies van zijn mentor is hij gaan twijfelen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je zoon 4 HAVO gaan doen?
Als je zoon zeker weet dat ie die juridische opleiding wil gaan doen, kan ik me het advies van de mentor wel voorstellen. Maar als dat niet zo is en hij twijfelt of het alleen maar doet omdat ie een keus moet maken, zou ik voor de HAVO route kiezen.
Dan heeft ie nog wat uitstel om te kijken naar wat ie echt graag wil en leuk vindt (reden waarom mijn zoon wel HAVO is gaan doen na VMBO-t; die had toen ie 16 was nog geen flauw idee)
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft de opleiding juridisch gekozen omdat hij inderdaad nog geen flauw idee had. Kwa vakenpakket kwam dit het dichtst bij.
Dus algemeen advies is toch Havo? dat was ook mijn 1e gevoel.
Voor juridische dienstverlening zou ik havo aanraden. Bij juridische dienstverlening zijn o.a. leesvaardigheid en schrijfvaardigheid heel erg belangrijk. Dat leer je veel beter op het havo dan op het mbo.
PS Als je zoon havo gaat doen, krijgt hij nog een keer lob of decaanlessen. Dan zal er een wereld voor hem opengaan. Hij komt dan ik aanraking met allerlei hbo-opleidingen en beroepen die nieuw voor hem zijn. Als hij de capaciteiten heeft en het zelf ook wil is havo een mooie vervolgopleiding!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het MBO niet zo geweldig aansluiten op het HBO. Ik heb wel personen uit het MBO zien struikelen in het HBO omdat zij te weinig algemene ontwikkeling hadden, niet zo een goed taalniveau e.d. en dat zij op een schoolse manier denken en uitvoeren. Zij konden e.a. niet vertalen naar beleidsmatig niveau waardoor zij vast liepen op het HBO.

Niets mis met eerst Havo en de richting nog even uitstellen. Dan zit je ook veel minder ergens aan vast. Hij kan over 2-3 jaar er wel weer anders tegenover staan.
viva-amber wijzigde dit bericht op 17-04-2019 17:56
0.20% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Arizona15 schreef:
17-04-2019 17:30
Hij heeft de opleiding juridisch gekozen omdat hij inderdaad nog geen flauw idee had. Kwa vakenpakket kwam dit het dichtst bij.
Dus algemeen advies is toch Havo? dat was ook mijn 1e gevoel.
Dan lijkt het me duidelijk. HAVO doen! Raar advies van die mentor dan trouwens.
Nothing happens for a reason
In de situatie van je zoon zou ik havo kiezen. Omdat hij nog niet weet wat hij wil. Ik ben zelf een mbo student die is doorgestroomd naar hbo. Ik had juist een voordeel tov havo studenten, zij stopte in het eerste jaar omdat ze de verkeerde opleiding hadden gekozen en de motivatie miste. Met de juiste motivatie kunnen mbo studenten ook hbo doen.
Alle reacties Link kopieren
Ikzelf heb eerst MBO gedaan en daarna HBO. Ik merkte juist dat de havo leerlingen meer moeite hadden met de overgang naar het hbo dan de mbo leerlingen. Mbo opleiding geeft niet perse beperking voor de keuze qua hbo opleiding. Je kan gewoon elke opleiding kiezen als hij toch besluit iets totaal anders te willen doen.

Daarnaast vond ik het een prettig idee dat ik al wel mijn mbo diploma had mocht het hbo toch niet lukken.
Alle reacties Link kopieren
kopjechino schreef:
17-04-2019 17:38
In de situatie van je zoon zou ik havo kiezen. Omdat hij nog niet weet wat hij wil. Ik ben zelf een mbo student die is doorgestroomd naar hbo. Ik had juist een voordeel tov havo studenten, zij stopte in het eerste jaar omdat ze de verkeerde opleiding hadden gekozen en de motivatie miste. Met de juiste motivatie kunnen mbo studenten ook hbo doen.
Helemaal mee eens!
Alle reacties Link kopieren
Baby12345 schreef:
17-04-2019 17:41
Ikzelf heb eerst MBO gedaan en daarna HBO. Ik merkte juist dat de havo leerlingen meer moeite hadden met de overgang naar het hbo dan de mbo leerlingen. Mbo opleiding geeft niet perse beperking voor de keuze qua hbo opleiding. Je kan gewoon elke opleiding kiezen als hij toch besluit iets totaal anders te willen doen.

Daarnaast vond ik het een prettig idee dat ik al wel mijn mbo diploma had mocht het hbo toch niet lukken.
het ligt erg aan de sector. In sommige richtingen sluiten mbo en hbo heel goed aan, in sommige richtingen juist weer helemaal niet.

In het geval van TO's zoon zou ik echt voor havo gaan omdat hij geen idee heeft wat hij wil.
Als hij echtval weet welke richting hij op wil, zoubik voor het MBO gaan. Anders zeker nog even de keuze uitstellen en de HAVO gaan doen.
Ik zou eerst havo doen. Dat sluit veel mooier aan dan MBO. Plus, dan heeft hij meer tijd om te kunnen kiezen wat hij wilt gaan doen.
Gek advies van de mentor trouwens..
Ik zou in alle gevallen voor havo kiezen, tenzij een kind al helemaal voor ogen heeft welke mbo-richting het moet worden, of als het wil kiezen voor de variant met vier dagen werken en een dag school. Maar liever dus nog twee jaar algemene vorming, daar heb je je hele leven wat aan.
Alle reacties Link kopieren
Als hij al zeker weet welke hbo hij wil gaan doen, dan zou ik bij de desbetreffende opleiding informeren waar zij de voorkeur aan geven.

Bij de studie van mijn kind gaat de voorkeur uit naar havo als vooropleiding.
Op díé fiets!
kopjechino schreef:
17-04-2019 17:38
Ik had juist een voordeel tov havo studenten, zij stopte in het eerste jaar omdat ze de verkeerde opleiding hadden gekozen en de motivatie miste.
Wat betreft taalgebruik kun je merken dat je geen havo hebt gedaan. Doorstroom mbo hbo kan natuurlijk, maar als je de keuze hebt zoals de zoon van TO zou ik een leerling altijd aanraden om havo te doen. Dan leer je dat de persoonsvorm zich naar het onderwerp richt.
elske1975 schreef:
17-04-2019 19:15
Wat betreft taalgebruik kun je merken dat je geen havo hebt gedaan. Doorstroom mbo hbo kan natuurlijk, maar als je de keuze hebt zoals de zoon van TO zou ik een leerling altijd aanraden om havo te doen. Dan leer je dat de persoonsvorm zich naar het onderwerp richt.
Bedoel je dat zij verwijst naar ik?
En wat jij zegt dat advies gaf ik ook.
kopjechino schreef:
17-04-2019 19:23
Bedoel je dat zij verwijst naar ik?
Jij schrijft:

Ik had juist een voordeel tov havo studenten, zij stopte in het eerste jaar omdat ze de verkeerde opleiding hadden gekozen en de motivatie miste.

Havostudenten is meervoud. Zij verwijst naar havostudenten. Het moet dus zijn: zij stopten en ... misten. Zulke dingen leer je op het havo. Correct taalgebruik is voor juridisch dienstverleners enorm belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
elske1975 schreef:
17-04-2019 22:35
Jij schrijft:

Ik had juist een voordeel tov havo studenten, zij stopte in het eerste jaar omdat ze de verkeerde opleiding hadden gekozen en de motivatie miste.

Havostudenten is meervoud. Zij verwijst naar havostudenten. Het moet dus zijn: zij stopten en ... misten. Zulke dingen leer je op het havo. Correct taalgebruik is voor juridisch dienstverleners enorm belangrijk.
Brugklaswerk. Welk niveau dan ook.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Als hij nog niet weet wat hij wil gaan doen qua richting, dan zou ik ook voor havo kiezen. Dan heeft hij nog twee jaar om een vervolgopleiding te kiezen in iets wat hij echt wil. Weet hij al precies wat voor hbo-opleiding hij uiteindelijk wil doen, dan heeft het zeker zin om mbo te doen. Een meisje dat ik ken doet nu hbo na het mbo en heeft al een behoorlijke voorsprong ten opzichte van de leerlingen die havo hebben gedaan. Het was in dezelfde richting, dus ze heeft best wel wat stof al gehad.
Hoe groot is de kans dat ie die 2 jaar HAVO ook écht gaat halen?
En het niet te moeilijk / te zwaar is en hij alsnog dat diploma niet haalt?
Hij is 3 à 4 jaar geleden waarschijnlijk niet voor niets VMBO gaan doen.

Ik zou dus MBO toch serieus overwegen omdat het meer "in de lijn" ligt na VMBO.
Belg007 schreef:
17-04-2019 22:52
Hoe groot is de kans dat ie die 2 jaar HAVO ook écht gaat halen?
En het niet te moeilijk / te zwaar is en hij alsnog dat diploma niet haalt?
Hij is 3 à 4 jaar geleden waarschijnlijk niet voor niets VMBO gaan doen.

Ik zou dus MBO toch serieus overwegen omdat het meer "in de lijn" ligt na VMBO.
Onzin. Havo is juist een prima opvolger van vmbo, zeker als je je nog niet vast wil leggen. Hoe je op je 12e bij de schoolkeuze presteerde zegt vaak weinig over wat je op je 16e aan kan.

Daarbij is havo gewoon een treetje hoger dan vmbo en daar ben je in de 4 voorgaande jaren ook op voorbereid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven