Werk & Studie alle pijlers

24/7 gestrest vanwege stage

08-05-2019 03:35 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,

Ik zit aan het einde van mijn opleiding en momenteel bevind ik mij in mijn herkansing van de stage. Ze zagen tijdens de eerste kans een goede groei, maar ik bevond mij nog niet op het punt waar ik zou horen te staan. Daarom heb ik hetzelfde aantal weken verlenging/herkansing gekregen (8 weken). Mijn school heb ik afgerond.

Ik heb de tussenevaluatie achter de rug (zit nu op 5 weken). Deze was wel aardig positief; ik liet hele goede ontwikkelingen zien. Ik moest zo doorgaan op enkele feedback na.
Nu lig ik nachtenlang wakker voor/vanwege stage. De druk neemt alsmaar toe. Ik voel zo’n stress in mijn lijf, ik kan wel huilen. Als ik dit niet haal, dan betekent dat einde opleiding, einde carrière waar ik zoveel passie voor voel en een fikse boete (de opleiding wordt gefinancierd door mijn werkgever, overigens een andere werkgever dan mijn stageadres). Ik ben zo bang dat ik weer zak. Ik heb afgelopen dagen met mijn begeleidster gewerkt en ik werd hier zo ontzettend nerveus van dat ik dingen zei die ik totaal niet zo bedoelde waardoor ik me nog beroerder voelde. Dit overigens wel naar haar toe benoemd, maar dan nog, ik voel me rot.

Ik kan het niet loslaten (zoals jullie aan het tijdstip van het plaatsen van het bericht kunnen zien). Ik heb het idee dat ik zo gestrest ben dat ik op mijn tenen loop, terwijl ik juist goede ontwikkelingen laat zien...

Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik met dit topic wil, ik denk even ventileren en wellicht dat jullie wat advies voor me hebben... Ik wil er echt voor gaan namelijk, maar voel me zo vaak een klungel.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een afspraak maken met je stagebegeleidster en daarmee bespreken hoe jij je voelt. Dat je behoorlijk gestrest bent en daardoor nerveus wordt. Vooral blijven communiceren, en uitleggen wat er allemaal vanaf hangt. Bespreek met haar wat je zou kunnen doen om hierin te groeien en wat jouw collega's daarin zouden kunnen betekenen. En probeer vooral je passie te voelen en ernaar te handelen. Dat ga je uitstralen :) .

Oh ja, je hoeft niet perfect te zijn, je mag ook fouten maken (dat doe je ook als je afgestudeerd bent), je bent er immers om te leren, zolang je maar laat zien dat je groeit, enig zelfinzicht toont en je inzet.

Maar ik snap dat je hierdoor enorm gespannen bent, er hangt van alles van af en dat kan je volledig blokkeren. Probeer het los te laten.
kia・ora wijzigde dit bericht op 08-05-2019 04:32
0.39% gewijzigd
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend voor je!!
Ik zou ook in gesprek gaan met je begeleidster, wat Kia-Ora ook zegt.

En hou je verder bezig met je feedback/leerpunten waar je nog aan moest werken. Het gaat toch goed nu? Beetje vertouwen in jezelf mag best hoor, het komt vast allemaal goed met je. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Eens met bovenstaande. Daarnaast zou ik op het moment dat je heel gespannen bent wat Mindfulness gaan doen, met name de mindfullness coach van VGZ (bijv bodyscan) is een goede.
Alle reacties Link kopieren
Wat naar dat je je zo voelt! Sluit me ook helemaal aan bij bovenstaande. Echt maak het bespreekbaar, stel jezelf kwetsbaar op dit is niet zwak, integendeel! Neem een proactieve houding aan en als je kunt bedenken wat/ wie je nodig bent om deze stage te kunnen halen laat je zien dat je er echt voor gaat!

En vergeet niet dat deze 3 weken nou gewoon even spannend zijn en als ik dit zo lees is er best een grote kans dat je slaagt. Relax ook tussendoor blijf leuke dingen doen, weet niet of je sport?

Sterkte TO!
Joe.
Alle reacties Link kopieren
Afspraak maken met je stagebegeleider.

En misschien is het ook wel een goed idee dat je een afspraak bij de huisarts gaat maken. Want stage is eigenlijk een proefperiode/leerperiode voor een latere baan. Je wilt natuurlijk niet dat je ook gaat stressen bij een volgende baan.

Sporten, yoga, wandelen, mindfulness, ademhalingsoefeningen, gezonde levensstijl kunnen ook allemaal helpen om je stress te verminderen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Mijn docente zei tegen me: hou je voor ogen dat je aan het eind van deze opleiding BEGINNEND beroepsbeoefenaar bent, ondanks je leeftijd en de eisen die je aan jezelf stelt.
Pas over een jaar of drie ben je op niveau (niet perse ik, iedereen) en dat is NADAT je deze opleiding hebt afgerond zei ze.
Ik heb zelf enorme weerstand tegen een terugkerend soort opdracht, en mijn collega vond dat herkenbaar maar ook belachelijk dat dat dan mijn struikelblok zou zijn, terwijl ik gewoon goed ben in het vak zelf.
Ik heb een oudere collega, iemand die echt goed is en na 15 jaar nog een papiertje moet halen, die zoveel moeite heeft gehad met het papiertje halen door stress. Heeft er drie jaar over gedaan terwijl er anderhalf jaar voor staat.
Het heeft echt niks met jou als persoon of professional te maken, je bent juist heel goed bezig door je leerbaar op te stellen, zijn ze dol op.

ik herken het nerveus zijn heel erg.
Bedenk je dat een 5,5 gewoon goed genoeg is, laat zien dat je leerbaar bent en blijf positief en zie dit als onderdeel van je leerproces.
Door deze hoepel moet je heen springen, dat overleef je wel
(heb ik letterlijk gedacht voor een belangrijk moment. 'straks leef ik ook nog en haal ik gewoon nog adem, alleen dan diep vernederd maar dat is dan maar jammer'. )
en daarna lekker je nieuwe vak gaan uitoefenen.
Je bent er bijna!!
Alle reacties Link kopieren
Goede adviezen. Moet ik wat mee doen. Deze week werk ik nog wel met mijn begeleidster. Voel me zoooo rot. Vanochtend wist ik ook iets niet, onvoldoende op de hoogte. Ik denk dan gelijk: Zie nou, ik kan het niet!
Voel me echt neerslachtig gewoon, niet happy...
Alle reacties Link kopieren
Zo ga ik er steeds meer in geloven dat ik het niet kan, vreselijk... Morgen toch maar weer proberen te knop om te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Schatkaart schreef:
08-05-2019 12:43
Goede adviezen. Moet ik wat mee doen. Deze week werk ik nog wel met mijn begeleidster. Voel me zoooo rot. Vanochtend wist ik ook iets niet, onvoldoende op de hoogte. Ik denk dan gelijk: Zie nou, ik kan het niet!
Voel me echt neerslachtig gewoon, niet happy...
Dit zijn wel gedachten die ergens weg komen (laag zelfbeeld, perfectionisme ed) probeer hier echt met iemand over te praten. In welk vakgebied loop je stage?

Ikzelf heb in mijn opleiding (zorg) en het eerste jaar na mijn slagen de lat zo ongelooflijk hoog gelegd dat ik nu net weer integreer na een depressie. Niet om je bang te maken, maar kijk daar wel mee uit. Zo zou en moest ik alles van mezelf onthouden, bang om anders niet professioneel over te komen. Dit is nog maar een klein voorbeeld.
Joe.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gaan praten met 1 van mijn stagebegeleidsters (ik heb er 2). Ik gaf aan dat ik sommige collega’s heel direct vond waardoor ik stagneerde en dat ik daarvan baalde, omdat ik dan merkte dat ik me terugtrok (niets meer terugkoppelde etc.) en het dan overkwam alsof ik niets liet zien. Daarbij ook aangegeven dat ik daardoor éxtra baalde, omdat ik me eigenlijk goed aan het ontwikkelen was. Dit bevestigde ze en ze gaf aan dat ik toch moest proberen om de desbetreffende collega op dat moment hierop aan te spreken van: “ik snap je feedback, maar door de manier waarop word ik overrompeld.” Dus mee aan de slag...
De laatste 2 dagen van mijn vorige werkweek heb ik eigenlijk weer heel goed gewerkt. De feedback was minimaal. Ik wist goed waar ik mee bezig was, waarom en nam hier goede vervolgstappen in... Komende week moet ik mijn praktijkopdracht gaan doen, zie ik ook weer tegenop, maar het moet nu echt, want inclusief deze week heb ik nog maar 3 weken te gaan.....
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie advies trouwens! ;)

Morgen aan de slag met die opdracht. Moet het dan zonder hulp kunnen. Fingers crossed. Dat wordt weer een kort nachtje, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zo bang dat ik het niet haal... Pff. Heb het echt spaansbenauwd, krijg niets los van mijn begeleiders of ik op de juiste weg zit.
misschien is een psycholoog iets voor je
je denkt zo negatief
Alle reacties Link kopieren
Is het zo extreem dan i.v.m. stress voor stage? Dat giga geldbedrag gaat steeds door mijn hoofd. Heb vakantie etc. geboekt, pff...
Alle reacties Link kopieren
Wat voor vakgebied loop je nu stage?

En nee, ik lees buitenproportioneel veel stress bij jou. Ik zou eens een bezoekje aan je ha brengen.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
In de zorg...
Alle reacties Link kopieren
Schatkaart schreef:
14-05-2019 16:04
In de zorg...
Hoe denk jij je daar stand te gaan houden? Is een serieuze vraag en niet lullig bedoelt maar als je deze druk al niet kunt dragen hoe wil je dan evt keuzes over leven en dood gaan maken?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik heb op mijn eigen werk voor dat soort ethische dilemma’s gestaan waar ik mij prima in heb gered met hulp van collega’s, huisarts, oncoloog etc. Het is nu puur de druk dat als ik het niet haal, dat ik dan mijn baan verlies en een forse boete verschuldigd ben.
Schatkaart schreef:
14-05-2019 17:44
Nou, ik heb op mijn eigen werk voor dat soort ethische dilemma’s gestaan waar ik mij prima in heb gered met hulp van collega’s, huisarts, oncoloog etc. Het is nu puur de druk dat als ik het niet haal, dat ik dan mijn baan verlies en een forse boete verschuldigd ben.
maar wat maakt dat je dat denkt

je doet het toch goed ???
Alle reacties Link kopieren
Dat is op mijn eigen werk. Niet op stage. Binnen deze setting voel ik me heel erg opgejaagd (vooral nu de laatste 3 weken). Ik laat ontwikkeling zien en een collega gaf vorige week aan dat het een heel groot verschil was met mijn functioneren tijdens de vorige stage, maar ik ben soms aan het prutsen en moet soms worden aangevuld. Daardoor heb ik sterk het idee dat ik het nog niet goed doe.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem sowieso morgen contact op met de huisarts. Misschien heb ik psychische hulp nodig, maar voor nu hoop ik eigenlijk ook kalmerende middelen te krijgen...
Alle reacties Link kopieren
Ik zweer bij propranolol, haha! Medicatie gekregen om te kalmeren dus vanochtend het eerste tabletje genomen. Nog 1,5 week volhouden... Ik hoop zo dat ik het haal...
Alle reacties Link kopieren
ja in de zorg werken, is altijd stresserend, beter niet gegaan voor een bureaujobke?
Alle reacties Link kopieren
Nee, zeker niet. Bij mijn eigen werk heb ik niet zoveel stress, alleen binnen de setting waarin ik nu stage loop, voel ik veel stress. Dat komt natuurlijk ook omdat dit mijn herkansing is en ik het risico loop mijn baan te verliezen en een boete van over de €10.000 verschuldigd te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven