Werk & Studie alle pijlers

Ik ben het zat maar kan niet weg...

08-05-2019 11:37 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jarenlang werk ik bij dezelfde werkgever. Tot ongeveer 3 jaar geleden zonder tegenzin maar de laatste 3 jaar zijn er wat veranderingen geweest waardoor de verhouding met mijn werkgever minder werd. Toekomstvisie in het bedrijf ontbreekt en komt zeker niet overeen met mijn ideeën. Mijn veel jongere collega's zijn heel gedwee en doen precies zoals de werkgever het zegt maar ik ben gewoon kritischer. Eerder werd dat gewaardeerd, werkgever was blij met mijn kritische visie en betrok me vaak in bedrijftechnische dingen. Dat is zomaar totaal veranderd. Werkgever vraagt niet meer naar mijn visie en als ik die wel geef tijdens een vergadering wordt mijn mond snel gesnoerd. Werkgever controleert mijn gangen veel intensiever dan mijn collegas.

Nu kan ik niet weg de komende 3,5 jaar. Werkgever heeft een grote opleiding gefinancierd (daardoor ben ik de hoogst opgeleide in het hele bedrijf) en daarom moet ik 5 jaar blijven anders mag ik de opleiding volledig terugbetalen. In mijn vakgebied vind ik ook geen andere werkgever in de omgeving. Dus veranderen van werk en kosten laten overnemen door de nieuwe werkgever zit er niet in. Maar ik loop volgens mij zo in een burnout ofzo. Weet niet Zo goed wat ik met dit verhaal moet, wie weet hebben jullie tips?
Alle reacties Link kopieren
je KUNT wel weg, maar het kost geld.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
08-05-2019 11:40
je KUNT wel weg, maar het kost geld.
Dit. Het lijkt me ook sterk dat er echt NIETS vergelijkbaars in je omgeving is? Anders wellicht een ander soort baan dat er op lijkt? En zou je nu nog kunnen stoppen met de opleiding zodat werkgever en jij dus niet het hele bedrag hoeft te betalen? En over wat voor bedrag hebben we het? Zou je het wel kunnen betalen maar doe je het liever niet, of kan het ook daadwerkelijk niet?
Alle mogelijke ouderschapsverlof, studieverlof en dergelijke opnemen zodanig dat je er zo weinig mogelijk moet zijn?


En waarom begin je 1.5 jaar geleden aan een opleiding waarbij je je 5 jaar vastzet, terwijl je er dus al meer dan een jaar ongelukkig was en weg wou?


Ik zou overigens es bekijken samen met een vakbond of dergelijke hoe realistisch die eis van 5 jaar is.
Ik snap dat de werkgever je niet direct wil zien weglopen, maar ik vind 5 jaar behoorlijk lang als eis.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 08-05-2019 11:49
28.15% gewijzigd
Je had ook nee tegen de opleiding kunnen zeggen als je daar al niet lekker zat.
Ik zou toch maar gaan solliciteren. En dan zelf terugbetalen of misschien een werkgever vinden die je zo graag wil hebben, dat die het wil betalen.
Alle reacties Link kopieren
zie het als een studielening, duizenden jonge mensen die hun studie nog jaren afbetalen
Hoe kan het ineens zomaar uit het niets totaal veranderd zijn?
Is er werkelijk geen enkele aanleiding geweest?

Heb je al geprobeerd hier met je werkgever over te praten?
Zeggen dat je tegen 'n burnout aanzit. Dan kan je werkgever kiezen of maanden voor een zieke te moeten betalen of je gratis laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
08-05-2019 11:56
Zeggen dat je tegen 'n burnout aanzit. Dan kan je werkgever kiezen of maanden voor een zieke te moeten betalen of je gratis laten gaan.
nope
zo werkt dat niet
Alle reacties Link kopieren
Ik moest na het afronden van mijn opleiding nog 5 jaar blijven. 1.5jr geleden mijn opleiding afgerond. Ik moet dus nog 3.5 jaar! Het gaat niet om een schamel bedragje. Het gaat over een totaal van bijna 25.000 euro. Het was een 3jarige opleiding. Ik kan dit bedrag niet even ophoesten dus ik zit financiel gebonden. En nee....er is echt geen bedrijf vergelijkbaar die iets aan mijn specifieke expertise heeft in een straal van 50-75 km die ook mijn studiekosten overneemt. Bij het ene mogelijke bedrijf die nog te bereizen is, heb ik al een open sollicitatie gestuurd maar daarop heb ik een hele duidelijke afwijzing gehad. Lastig he!
Ben je al eens in gesprek gegaan met je werkgever over de extra controles en het niet meer vragen naar jouw visie?
Wellicht dat jullie in een gesprek weer nader tot elkaar komen, of samen tot de conclusie komen dat het beter is dat je vertrekt zonder die opleiding nog te moeten betalen.
Alle reacties Link kopieren
Even de advocaat van de duivel spelen; zou het niet kunnen dat jij door de opleiding (je bent nu de hoogst opgeleide in het bedrijf) je houding niet heel erg veranderd is? Dat jij je nu beter voelt dan de rest, dat je vindt dat ze meer naar je moeten luisteren, dat jij door je opleiding het beter weet, dat je vindt dat je collegae te passief zijn?

Zo'n houding kan een werkgever flink storen. Werd de proactieve werkhouding eerder beloond, er werd naar je geluisterd en je mocht een studie doen, bu wordt het als vervelend gezien.

Ga eens praten met de werkgever. Leg uit dat je het anders had verwacht. Dat zo niet het maximale uit je opleiding gehaald wordt. Jij bent niet de nieuwe werkgever, dus zal jij moeten accepteren dat dingen soms anders gaan. Maar wederzijds respect lijkt me wel belangrijk.

Misschien kan er een mediator (of zo iets) ingeschakeld worden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Maar het is toch raar dat juist aan degene met de hoogste kwalificatie geen advies meer wordt gevraagd?
En wat hamerhaai zegt.
Ik zou inderdaad eerst met je werkgever in gesprek gaan over je gevoel. Misschien zit je wel helemaal mis en zit het tussen je oren, maar het kan ook de andere kant op gaan. Het zou kunnen dat je te kritisch bent geweest.

Kritisch zijn is prima (ben ik zelf ook), maar je moet wel voor ogen houden dat niet iedereen dat even leuk vindt of zit te wachten op jouw kritische noot. Met de jaren heb ik geleerd mijn werkgever naar de mond te praten wanneer dat nodig is en mijn visie wat tactischer te brengen dan ik in mijn hoofd heb.

Leg dus niet alles bij je werkgever neer, maar kijk vooral naar je eigen houding en acties. Mocht het echt niet meer lukken bij dit bedrijf, dan zou ik de schuld voor lief nemen en vertrekken.
Eens met Hamerhaai dus. :)
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
08-05-2019 11:48
Alle mogelijke ouderschapsverlof, studieverlof en dergelijke opnemen zodanig dat je er zo weinig mogelijk moet zijn?


En waarom begin je 1.5 jaar geleden aan een opleiding waarbij je je 5 jaar vastzet, terwijl je er dus al meer dan een jaar ongelukkig was en weg wou?


Ik zou overigens es bekijken samen met een vakbond of dergelijke hoe realistisch die eis van 5 jaar is.
Ik snap dat de werkgever je niet direct wil zien weglopen, maar ik vind 5 jaar behoorlijk lang als eis.
Die eis is volgens mij niet zo gek. Man heeft min of meer hetzelfde gedaan (alleen had die het wel naar zijn zin), moest naar de US voor een specifieke opleiding en had net als TO hier in Nl. niet veel keus als hij had willen overstappen binnen dat vakgebied. Hij heeft voor 5 jaar getekend en elk jaar dat hij eerder zou willen vertrekken zou naar rato verrekend worden.
Bij mijn vorige werkgever zijn er diverse dure rijopleidingen betaald met dezelfde constructie.
Maar zou kunnen dat een vakbond daar anders tegenaan kijkt.

Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
08-05-2019 11:56
Zeggen dat je tegen 'n burnout aanzit. Dan kan je werkgever kiezen of maanden voor een zieke te moeten betalen of je gratis laten gaan.
Lekker asociaal.
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
08-05-2019 12:11
Maar het is toch raar dat juist aan degene met de hoogste kwalificatie geen advies meer wordt gevraagd?
er gebeuren wel meer rare dingen in bedrijven
Alle reacties Link kopieren
Pietertje123 schreef:
08-05-2019 12:05
Ik moest na het afronden van mijn opleiding nog 5 jaar blijven. 1.5jr geleden mijn opleiding afgerond. Ik moet dus nog 3.5 jaar! Het gaat niet om een schamel bedragje. Het gaat over een totaal van bijna 25.000 euro. Het was een 3jarige opleiding. Ik kan dit bedrag niet even ophoesten dus ik zit financiel gebonden. En nee....er is echt geen bedrijf vergelijkbaar die iets aan mijn specifieke expertise heeft in een straal van 50-75 km die ook mijn studiekosten overneemt. Bij het ene mogelijke bedrijf die nog te bereizen is, heb ik al een open sollicitatie gestuurd maar daarop heb ik een hele duidelijke afwijzing gehad. Lastig he!
de gemiddelde studieschuld in NL is tegen de 25.000 euro aan. Het is dus niet onmogelijk. Je kunt een lening aanvragen en hat afbetalen.

Maar ga eerst eens opzoek naar een andere werkgever, misschien er er daar, of bij je huidige nog wat te regelen?
Alle reacties Link kopieren
Dit verhaal klopt helemaal niet. Een studiekostenregeling zonder afbouw is juridisch ongeldig namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Maar stel je wacht 3,5 jaar, waar zou je dán heen kunnen?
Zijn er vergelijkbare bedrijven die iets aan jouw specifieke expertise hebben in een straal van 50-75 km waar je zonder schuld wèl terecht kunt?

Ik ken inderdaad alleen studiekostenregelingen met afbouw.
Eerste jaar 100%, tweede jaar 75%, derde jaar 50% etc.
Marana schreef:
08-05-2019 12:08
Ben je al eens in gesprek gegaan met je werkgever over de extra controles en het niet meer vragen naar jouw visie?
Wellicht dat jullie in een gesprek weer nader tot elkaar komen, of samen tot de conclusie komen dat het beter is dat je vertrekt zonder die opleiding nog te moeten betalen.
Hier dacht ik ook aan.
Bespreek het eens met desbetreffende leidinggevende.
Kom je er dan nog niet uit dan kun je het met zijn baas weer bespreken, mits hij een baas heeft natuurlijk. Ziek melden kan altijd nog.
Alle reacties Link kopieren
Je noemt jezelf "kritisch" maar ben je niet gewoon een oude zuurpruim geworden? Die ene vastgeroeste collega die altijd negatief is en altijd wat te zeiken heeft?

Probeer eens echt kritisch naar JEZELF te kijken en wat JIJ kunt veranderen in je houding. Je kunt namelijk je omgeving niet veranderen. Misschien ligt het aan de manier waarop je verbeterpunten brengt? Probeer eens een open gesprek aan te gaan met je baas over wat er veranderd is en hoe jij gezien wordt door hem en collega's. Misschien staat hij wel open om je een coachingstraject te laten volgen?
Pietertje123 schreef:
08-05-2019 12:05
.....En nee....er is echt geen bedrijf vergelijkbaar die iets aan mijn specifieke expertise heeft in een straal van 50-75 km die ook mijn studiekosten overneemt. Bij het ene mogelijke bedrijf die nog te bereizen is, heb ik al een open sollicitatie gestuurd maar daarop heb ik een hele duidelijke afwijzing gehad. Lastig he!
Dit probleem hou je dan, met of zonder opleiding? Dus nadenken over verder reizen lijkt handig.

In de OP schrijf je “ toekomstvisie ontbreekt en komt niet overeen met mijn ideeën” . Dat rijmt niet met elkaar. Is het er niet of zie jij de toekomst anders? Kan het zijn dat je werkgever en jij daarom niet meer op 1 lijn zitten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven