Zwanger worden met PCOS (2018)

16-01-2018 15:10 465 berichten
Alle reacties Link kopieren
NIET MEER ACTIEF! Vervolgtopic :
zwanger/zwanger-worden-met-pcos-vervolg ... ges/416038
anoniem_340221 wijzigde dit bericht op 16-07-2018 14:32
83.98% gewijzigd
Aut viam inveniam aut faciam.
Alle reacties Link kopieren
Hierbij mijn verhaal.. mijn (aanstaande) man en ik proberen nu ongeveer een jaar een kindje te krijgen. In oktober werd bij mij PCOS geconstateerd. Nou mijn wereld leek even in te storten, maar heb het met beide handen aangegrepen en ben gaan afvallen. In December kon ik bij de fertiliteitspoli terecht, hier werd gezegd dat ik het nog maar een jaar zelf moest proberen. Dit na aanleiding van toevallig 1 normale cyclus van 26 dagen.

Echter had ik deze cyclus weer pas een eisprong op dag 31. Veel te laat dus! 29 januari kan ik dan dus weer terecht op de fertiliteitspoli en hoop ik dat er een traject word gestart!

Aangezien het ziektebeeld van PCOS niet alleen een onregelmatige cyclus is vind ik geen aansluiting bij andere topics. Hier gaat het over elke maand een teleurstelling, keurige eisprongen, en nette menstruaties. Stom gezegd, ben ik daar inmiddels klaar mee.. want helaas is de cyclus met PCOS niet keurig! Ik hoop dat ik hiermee mensen kan bereiken die tegen hetzelfde aanlopen, en toch gezellig willen kletsen over alles rondom zwanger worden. Ook als het minder gaat..
Aut viam inveniam aut faciam.
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Ik zou graag mee willen schrijven. Vorig jaar april ben ik gestopt met de pil.. nu werd ik maar niet normaal ongesteld en ben ik in november naar de huisarts gegaan. Die heeft me doorgestuurd naar de gynaecoloog. Daar werd geconstateerd dat mijn eitjes niet rijpte. Ik kreeg toen medicatie mee om mijn menstruatie op te wekken, dit ging prima en op de derde dag moest ik bloedprikken om pcos vast te stellen.. Mijn man moest zijn zaad inleveren. Dit allemaal tussen kerst en oud en nieuw. Morgen krijgen we de uitslagen.. Ik weet dus haast zeker dat ik pcos heb alleen vind het heel spannend of het zaad van mijn man goed is.. Ben ook benieuwd hoe nu verder..

Wat vervelend zo ma.. dan wil je geholpen worden en dan krijg je zo antwoord.. Ik zal als ik jou was nogmaals aan de bel trekken..
Alle reacties Link kopieren
Welkom Rose-Elise! Het is altijd fijn.. hoe stom het ook is, om met “lotgenoten” te praten. Mijn man zijn zaad is ook gecheckt krijgen wij volgende week de uitslag van. Ja ik ga daar nu ook duidelijk zeggen dat ik hulp heb, eigenlijk in dat jaar tijd nog niet 1x kans gehad om zwanger te zijn..
Aut viam inveniam aut faciam.
Alle reacties Link kopieren
Top! Ben benieuwd naar je uitslag.. Ik merk nu dat veel in mijn omgeving ook veel bezig zijn me kinderen en zwangerschappen. Ben zelf 26 nu.. en mijn man 30. Kan jij er een beetje met mensen over praten?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het eerst heel lang geheim gehouden tot aan de diagnose in oktober toen heb ik het iedereen verteld. Zodat we niet vragen kregen over wanneer de kinderen komen enzo, zulke vragen vind ik soms super kwetsend. Maar ik praat er verder met niemand over, ik ben zelf 24 en mijn vriend 25. En de reactie van iedereen was: jullie zijn nog zo jong! Maak je niet druk!

Ja flikker op, dat maakt de kinderwens niet minder groot..

En wat veel mensen niet beseffen is dat pcos een heel complex ziektebeeld is. Je hebt dan 9 van de 10x insulineresistentie (prediabetes). Vergrote kans op hart en vaatziekte, diabetes, bepaalde vormen van kanker. Dus natuurlijk, hoe eerder je het weet, hoe eerder je je leven kunt aanpassen en het voor zover mogelijk allemaal kunt verkomen of de kans verkleinen..

En natuurlijk is het fijner om erachter te komen als je 24 bent dan dat je 34 bent logisch. Ik probeer vooral awareness te creëeren onder mensen die mij lief zijn. Voor zolang ik die strijd vol houd :bonk:
Aut viam inveniam aut faciam.
Alle reacties Link kopieren
Rose-Elise ben jij open over het probleem rondom vruchtbaarheid?
Aut viam inveniam aut faciam.
Alle reacties Link kopieren
Hallo..

Ik heb ook pcos en 3 jaar getipt km zwanger te worden vorig jaar januari uit eindelijk met hormoon medicatie begonnen na 17kilo afgevallen te zijn en vorig jaar oktober moeder geworden van super mooi mannetje ik snap jullie frustraties en dat het heel zwaar is om doorheen te gaan. Maar wilde even zegge ondanks hoe moeilijk het is blijf positief als je vragen heb of wil iets weten vraag gerust
Alle reacties Link kopieren
Wat lief van jou sterretje! Ik ben en blijf zeker positief! Heb er al het vertrouwen in met een beetje hulp.. ben inmiddels op eigen kracht al 7,5 kilo kwijt. Ik denk dat de artsen niet van mij gaan vragen nog meer af te vallen voor ik mag beginnen.
Aut viam inveniam aut faciam.
Alle reacties Link kopieren
Zoma17

Heel knap dat je al 7.5 kilo kwijt bent. Ik moest ik 17 kilo dat is een hele strijd geweest.. ben ook benieuwd wat de artsen gaan zegge.. En dat mensen zegge je bent nog jong is wel waar maar onzin tegen over je kinderwens je wil liefst nu kinderen en niet over 10jaar want dan had je dan wel pas begonnen
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik zou ook graag met jullie meeschrijven!
Er is bij mij ongeveer 2 jaar geleden PCOS vastgesteld, nadat ik na het stoppen met de pil bijna nooit ongesteld werd. Op dat moment waren we er nog niet klaar voor om te starten met een traject en de ziekenhuismolen in te gaan. Maar inmiddels zijn we eind 2017 gestart bij de fertiliteitspoli, ik ben 25 en mijn vriend 31.
Op korte tijd een heleboel echo´s gehad en een Provera kuur later, heb ik vorige week de eerste keer Clomid gekregen (50mg). Afgelopen maandag een echo gehad om te kijken of mijn lichaam hierop reageerde maar helaas nog geen groeiende eitjes te zien. Dit kan omdat we te vroeg gekeken hebben of omdat ik er niet op reageer. Vrijdag weer een nieuwe echo...

Ik hoop dat jullie allebei snel mogen starten op de fertiliteitspoli! Rose-Elise91 heb je de uitslag gekregen? En Zoma17 succes met je afspraak de 29e! Beetje vreemd dat ze je inderdaad met dat bericht naar huis sturen.. hopelijk zeggen ze nu iets anders!
Alle reacties Link kopieren
Welkom Bloemflower! Hopen dat de clomid aanslaat! Hoe is bij jullie het traject gestart? Ben erg benieuwd naar de stappen die ze nemen bij het starten van een traject.
Aut viam inveniam aut faciam.
Alle reacties Link kopieren
@zoma17 ik ben altijd erg open geweest over het "niet zwanger" kunnen worden. Altijd wel fijn om met mensen er over te kunnen praten.

@bloemflower We zitten nu een beetje in hetzelfde schuitje. Vandaag de uitslag gekregen en mijn man heeft superzaad en ik heb inderdaad pcos.. ik heb iets teveel mannelijke hormonen in mijn lichaam. Ik heb nu ook tabletten meegekregen om mijn menstruatie op te wekken..en clomid 50 mg. Dus ik ben erg benieuwd of die ook bij mij gaan werken.. Bij dag 11 moet ik heen om een echo te maken.
Alle reacties Link kopieren
Spannend dames! Vinden jullie een tabel handig wat betreft welke behandelingen er gaande zijn enzo?

Rose-Elise , valt de uitslag je zwaar? Ik vond het best een klap ondanks ik er vanuit was gegaan dat het PCOS was.
Aut viam inveniam aut faciam.
Alle reacties Link kopieren
@Zoma wij zijn gestart met een soort 'intake'gesprek waarvoor we vragenlijst hadden moeten invullen, vooral medische en gezondheids/leefstijl vragen. Ik heb een uitstrijkje gehad en bloedprikken waarmee getest werd op chlamidia en hormonen en mijn vriend heeft inderdaad ook zijn zaad moeten laten conroleren. Dit was allemaal in orde. Daarna moest ik wachten tot mijn volgende menstruatie, die kwam verassend genoeg (voor de verandering) vrij snel.. ik ben toen in het ziekenhuis geweest voor een echo om te kijken of alles er goed uit zag om te kunnen starten. Helaas was dit nog niet zo ivm een cycste en te dik baarmoederslijjmvlies, hier heeft de provera kuur vervolgens goed voor gezorgd dat het allemaal goed kwam waardoor ik kon starten met Clomid.
Maar pff het zijn een hoop ziekenhuisbezoeken..

@rose-elise goed nieuws dat het zaad in ieder geval in orde is! Spannend dat je mag beginnen. Heb je een kuur van 10 dagen gekregen?
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Na een paar behoorlijke dipjes merkte ik dat ik het toch erg fijn zou vinden mijn onzekerheid niet alleen maar op mijn partner te uiten (die langzaam aan toch een beetje gek wordt van mijn stemming wisselingen en niet zo goed weet wat hij moet met de pijn die het hebben van PCOS met mij doet moet doen.)

Ander half jaar geleden ben ik gestopt met de pil omdat ik ook in mijn stopperiode niet meer bloedde. Ik had toen geen relatie en ook geen kinderwens maar het voelde gewoon niet goed. Een jaar later en veel doktersbezoekjes verder (ja niet echt een ondernemende man) is er in het ziekenhuis PCOS geconstateerd. Ik ben dit jaar 30 geworden en heb nu 3 maanden een hele leuke vriend. Ik ken hem al veel langer wat maakt dat we wat betreft de voorbehoedsmiddelen en gevolgen daarvan wat risico's nemen. Ik weet dat een van de redenen van het stranden van zijn vorige relatie zijn kinderwens was. Ik ben er dan ook vanaf het begin af aan heel eerlijk over geweest. Een paar maanden na de constatering kwam er toch ineens een bloeding en nu twee maanden later alweer.

We nemen een risico maar gezien mijn leeftijd en zijn wens zie ik hier niet zo de problemen van in, wat komt dat komt. Alleen doordat je het dan toch ergens heel graag wilt merk ik dat ik heel erg opzoek ben naar signalen van een cyclus. Afgelopen keer hebben we tussendoor door heftige pijn in de borsten en onderrug toch een zwangerschapstest gedaan, negatief en twee weken later ongesteld. De teleurstelling die zo een test (terwijl ik mij heel goed realiseer dat het niet zo een twee drie zal gaan) met zich meebrengt vind ik heel lastig te bespreken.

We zijn niet bewust bezig om zwanger te worden, en gaan ook nog niet kijken naar het gebruik van clomid of een afspraak in het ziekenhuis maar ik zou graag op de "gewone" manier wel alles proberen wat er kan, dus bijvoorbeeld letten op voeding, vitamines, etc.

Ik lees en typ wel graag met jullie mee, om hopelijk jullie succesverhaal te kunnen volgen :)
Alle reacties Link kopieren
Hoi Meiden,

Ik wil graag met jullie mee schrijven.

Ik heb ook pcos en ooh wat is dat kut zeg.
Even kort mijn verhaal:

Op mijn 18e gestopt met de pil, gewoon om dat ik ervan overtuigd was dat dat beter voor me zou zijn.
Na een jaar was ik misschien 3 x ongesteld geworden, maar vond het prima. Dacht dat komt vast door de pil en komt vast zelf op gang en tegen de tijd dat ik kinderen wil zal het wel op gang zijn.
Wel viel in die periode enorm mn haar uit. Ik ging van een volle bos krullen naar 3 sprieten op mn hoofd ongeveer, vreselijk!! Dokter dacht dat het door stres kwam, maar na meerdere bezoekjes mocht ik dan toch bloedprikken. Daar kwam uit dat ik eem verhoogd testosteron had in mijn bloed en omdat ik ook onregelmatig ongesteld was moest ik naar de gynaecoloog. Er zaten cystes op mn eierstokken! Conclusie: Pcos.
Ik moest de pil maar weer gaan slikken, mn haar zou dan weer terug komen. Tegen de tijd dat we aan kinderen wilden beginnen moest ik terug komen. Ik kon dan vanalles krijgen om een eisprong op te krijgen.
Zo gezegd, zo gedaan.
Toen ik op internet ging lezen zakte de moed me ff in mn schoenen, kinderen krijgen zal wel eens heel moeilijk kunnen worden als ik die verhalen zo las. Maargoed misschien is dat bij mij wel niet zo dacht ik, er stonden ook wat positieve verhalen tussen. Pil gaan slikken, voelde me weer prima en mn haar groeide weer, dus puik!

En dan mijn verhaal van nu:
6 maanden geleden gestopt met de pil, willen graag een kindje.
De 1e x werd ik keurig na 30 dagen ongesteld, oo wat was ik blij! Zou het gewoon werken dacht ik? Na 21 dagen werd ik weer ongesteld, beetje snel weer, maar het werkt!
Na 63 dagen 95 zwangerschaptesten verder werd ik weer ongesteld. Wat is dat ellendig zeg, je wilt graag een kindje, maar hebt totaal geen idee van je cyclus! Bij elk wijntje wat ik dronk voelde ik me schuldig, misschien was ik toch perongeluk zwanger?
Hierna zat er 2 maanden tussen, ook lang, maar we blijven positief! Het is beter dan 3 maanden.

Sinds dat ik gestopt ben met de pil, voel ik me soms zo kut! Mn hart gaat soms tekeer als een malle, heb stemmings wisselingen, en hoor regelmatig: gaat het wel goed? Je ziet er zo slecht uit!
Of: wat zie je wit, ben je zwanger?
Vreselijk als mensen dat vragen.

Wat ik nu doe is op mijn voeding letten!( ook al ben ik niet dik)
Zo min mogelijk koolhydraten, suikers en zuivel! Veel groente en water! Dit schijnt te kunnen werken bij pcos. Ook slik ik dci capsules!

Het lijkt me zo gaaf om gewoon 'zelf' zwanger te worden, zonder hormonen o.i.d te slikken.

Ik ben sinds januari begonnen met day dieet! Hoop dat het werkt. Ik hou jullie op de hoogte.

Ik hoor graag naar jullie verhalen en ervaringen! Misschien kunnen we elkaar helpen/tips geven.

Liefs, Evi
Alle reacties Link kopieren
Hai dames! Welkom allemaal!

Wij hebben vandaag telefoon gehad van het ziekenhuis, zaad van mijn man was goed! Een zorg minder... 29 januari hebben we een afspraak staan en dan hoop ik dat we een traject kunnen gaan starten..

Verder had ik tot aan de kerst echt helemaal geen moeite met letten op mijn voeding (vandaar ook -7,5kg). Maar sinds de kerst lijk ik het niet meer te kunnen hervatten.. ik word een helemaal niet goed van! Hoe kan dit?!

Zal het dan toch een soort emotie-eten zijn? In afwachting van de behandeling?
Aut viam inveniam aut faciam.
Alle reacties Link kopieren
@zoma17 hoe vaak eet je op een dag? Ik had dat ook vaak! Ik eet nu 6 x op een dag: ontbijt, gezond tussendoortje, lunch, gezond tussendoortje, diner, gezond tussendoortje. Ik eet dus om de 2 uur wat. Ook veel water, zo heb je ook minder trek.
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ook ik heb pcos, maar ben inmiddels wel bevallen van een zoontje.
heeft bij ons uiteindelijk 2 jaar geduurd om zwanger te worden waarvan 1.5 jaar bij fertiliteit centrum, heb een jaar lang elke maand clomid moeten gebruiken wat 9 maanden niks gedaan heeft maar bij de laatste poging voordat we naar andere behandelingen moesten gaab kijken is het dan toch gelukt.
probeer dus niet op te geven en probeer er met mensen over te praten want het is niet niks zo vaak naar ziekenhuis te moeten. sterkte allemaal;)
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat er steeds meer dames meeschrijven! Welkom :)

@Zoma fijn, dat is goed nieuws! Inderdaad een zorg minder! Ik ben benieuwd naar je afspraak van de 29e!

Ik ken het gevoel van meer honger/eten, misschien ook omdat je tijdens die kerstdagen niet zo oplet en het er weer een soort van 'insluipt'.. Bij mij moet gewoon het knopje weer om en weer opletten wat ik eet!

@anoniem1701 dankjewel voor je berichtje, doet goed om een positief verhaal te horen! En het klopt wat je zegt, zo vaak naar het ziekenhuis moeten is niet niks.. Ik ben nog niet zo lang bezig, maar merk wel nu al dat het toch wel een impact heeft.

Ik heb zelf afgelopen week een goede echo gehad, er was een eitje gegroeid n.a.v. clomid. Nu in afwachting van eisprong... Erg spannend,ook omdat ik eigenlijk al laat in de cyclus ben, dus benieuwd hoe nu verder! Maandag weer terug!
Alle reacties Link kopieren
Spannend bloemflower!! Allebei maandag naar het ziekenhuis. Hoe fijn zou het zijn als er voor jou een mooie eitje gaat springen! Of miss al is gesprongen! Wish u luck!
Aut viam inveniam aut faciam.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel! Eitje zit er nog, woensdag weer terug..

Zoma hoe is jou/jullie afspraak in het ziekenhuis gegaan vandaag? Mogen jullie starten? Ben erg benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Bloemflower, hebben ze verteld hoe groot je eitje is? Moeten jullie al preventief aan de slag? :lol:

Ik moet van mijn gyn nog 2 kilo afvallen. Dan zou ik 10% van mijn lichaamsgewicht zijn afgevallen. En 10% is het minste wat je moet afvallen om veranderingen in de cyclus te kunnen krijgen. Als het daarmee niet lukt en ik heb wel het streefgewicht bereikt mag ik beginnen met een traject.
Aut viam inveniam aut faciam.
Alle reacties Link kopieren
Balen dat je niet mag starten maar als door 2kilo af te vallen de kans bestaat dat het natuurlijk kan is dag natuurlijk geweldig!

Ja moesten inderdaad al preventief aan de slag. Vorige week vrijdag laatste keer echo gehad, het eitje of zoals gyn het nu noemt cyste zat er toen nog. Ik moet nu gewoon wachten op menstruatie omdat ze denkt dat ie dan wel springt. Maarja, nu op dag 37 en nog geen menstruatie.. en daar komt de hoop en gedachtenstroom, zou het dan toch zo zijn dat... (vooral omdat ik erg last heb van pijnlijke tepels) maar testte negatief. Even afwachten of die menstruatie dan wellicht toch komt..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven