Hoera ik ben zwanger!

22-04-2018 14:59 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Vanaf nu ga ik hier regelmatig lekker typen want ja ik ben sinds kort zwanger!

We hebben in eind februari/begin maart besloten dat we samen graag willen gaan voor ons eerste kindje van ons samen, dus ben toen gestopt met de pil.
29 Maart had ik mijn eerste menstruatie te pakken.


Nou is het afgelopen week begonnen met jeukerige bultjes begonnen op mijn handen, daarna op mijn armen en vervolgens ook op mijn benen. En ook nog een schimmelinfectie, waar ik normaal gezien alleen last van krijg met antibiotica pillen. Hierbij komt ook dat ik de 21ste (april) ongesteld moest worden.

Dit was niet het geval en dus besloten vanochtend een action testje te doen. Deze gaf een vaag roze streepje aan. Mijn vriend wilde graag wat meer zekerheid dus nog maar een Clearblue test gedaan en deze gaf aam: Zwanger 1-2.

Dus morgen maar gelijk de huisarts bellen 😍
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!
Waarom ga je de huisarts bellen? Ik zou een verloskundige bellen, die hebben daar meer ervaring mee. Ik ben echt nog nooit bij de huisarts geweest tijdens mijn zwangerschap, behalve voor klachten waar ik normaal voor naar de huisarts zou gaan.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!
Als je in Nederland woont zou ik verloskundige bellen IPV huisarts ;-).

Anyway gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
Huisarts hoeft in NL inderdaad niet.
Gefeliciteerd!
Gefeliciteerd! Je hebt alle tijd om een verloskundige of praktijk uit te zoeken :) Huisarts hoef je niet in lichten. Althans als je in NL woont ;)
Alle reacties Link kopieren
Oké dacht dat je via huisarts ook wel doorverwezen wordt naar een verloskundige.

Nou dan wordt het even googlen waar hier een verloskundige zit 😉
En kijken naar welke er allemaal zijn en wat je aanspreekt. Zo heb je praktijken waar ze ook centering pregnancy doen, dat kan je ook aanspreken. Je hebt grote praktijken en praktijken van solisten waar je de hele zwangerschap en bevalling dezelfde persoon krijgt. Praktijken waar ze heel erg van protocollen zijn en praktijken waar ze dat helemaal niet zijn etc. Inlezen is dus handig :)
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft geen doorverwijzing te hebben van de huisarts voor een verloskundige.
Toen ik 4 jaar geleden voor het laatst een test deed viel het mij op dat in de bijsluiter nog steeds staat neem contact op met de huisarts. dat vond ik toen ook vreemd.

Gefeliciteerd!
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog een dagje de tijd tot morgen en mijn vriend beveelt me gelijk al het beatrix ziekenhuis hier in de buurt maar ga eerst op het gemakje even kijken
Waarom zou je direct in een ziekenhuis gaan? Zijn er medische complicaties oid?

Je hebt langer dan morgen hoor. In principe is het handig, als je echo's wilt, om je eerste echo tussen 9-12 weken te hebben ivm bepaling termijn. En de meeste verloskundigen willen voor die echo kennismaken. Je zit nu volgens de officiële telling op vier weken ongeveer denk ik? Dus dan heb je nog sowieso wel vijf weken ;)
daenerys79 schreef:
22-04-2018 15:36
Je hoeft geen doorverwijzing te hebben van de huisarts voor een verloskundige.
Toen ik 4 jaar geleden voor het laatst een test deed viel het mij op dat in de bijsluiter nog steeds staat neem contact op met de huisarts. dat vond ik toen ook vreemd.

Gefeliciteerd!
Gek hè. Gewoon vertaald en niet aangepast naar hoe het in NL werkt.
Vaak heb je pas bij week of 6-7 intake bij verloskundige. Maar al bellen kan altijd.

Ziekenhuis kom je tijdens normale zwangerschap niet, of pas bij bevalling als je dat wil.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd! Op zoek naar een verloskundige inderdaad. Ziekenhuis en huisarts komen bij een goede zwangerschap niet in beeld.
Geniet van je zwangerschap!
biekoe schreef:
22-04-2018 16:13
Gefeliciteerd! Op zoek naar een verloskundige inderdaad. Ziekenhuis en huisarts komen bij een goede zwangerschap niet in beeld.
Geniet van je zwangerschap!
Wat een onzin. Ook bij een prima zwangerschap kun je in het ziekenhuis bevallen, of daar terecht komen. Sterker nog 70% van de eerste bevallingen eindigt daar.
1Aapje schreef:
22-04-2018 15:53
Vaak heb je pas bij week of 6-7 intake bij verloskundige. Maar al bellen kan altijd.

Ziekenhuis kom je tijdens normale zwangerschap niet, of pas bij bevalling als je dat wil.
Wat is normaal? Heel veel vrouwen krijgen tijdens de zwangerschap of tijdens de bevalling een medische indicatie. Dat maakt het niet direct abnormaal. Of je moet 70% van alle zwangerschappen als abnormaal beschouwen.
Lil0u schreef:
22-04-2018 16:30
Wat een onzin. Ook bij een prima zwangerschap kun je in het ziekenhuis bevallen, of daar terecht komen. Sterker nog 70% van de eerste bevallingen eindigt daar.
.
En die hele 70% begint thuis? Of zit daar ook een forse groep bij die sowieso, met medische indicatie of eigen keuze, in het ziekenhuis zou bevallen?

(Vraag uit oprechte Interesse)

En aan TO: het is hier geen blogsite. Je kunt je het beste aansluiten bij een topic van een bestaand groepje zwangeren (meestal zijn die ongeveer tegelijk uitgerekend) of dit topic openstellen voor een nieuw groepje.
Vergeet ik nog bijna je (voorzichtig) te feliciteren.
Erizon schreef:
22-04-2018 16:41
.
En die hele 70% begint thuis? Of zit daar ook een forse groep bij die sowieso, met medische indicatie of eigen keuze, in het ziekenhuis zou bevallen?

(Vraag uit oprechte Interesse)

En aan TO: het is hier geen blogsite. Je kunt je het beste aansluiten bij een topic van een bestaand groepje zwangeren (meestal zijn die ongeveer tegelijk uitgerekend) of dit topic openstellen voor een nieuw groepje.
Van de vrouwen die kiezen voor een thuisbevalling eindigt ook nog 70% in het ziekenhuis ja, bij een eerste bevalling.

In totaal gaat het om 70% van de vrouwen die vroeg of laat een medische indicatie krijgt. Dus je kunt je afvragen hoe normaal het is om tijdens je zwangerschap/bevalling niks te maken te hebben met een ziekenhuis.

Wereldwijd sterven nog altijd 280.000 vrouwen per jaar aan complicaties tijdens en na de zwangerschap, dus zo vanzelfsprekend is het allemaal niet dat het op de natuurlijke manier wel goedkomt :-[
Wereldwijd tellen ook veel te jonge kindbruidjes mee die gelijk zwanger worden en heel veel vrouwen die geen pre-natale zorg krijgen. Dat zegt imo niets over de veiligheid van de thuisbevalling hier in Nederland.

Maar interessante cijfers als 70% van de eerste thuisbevallingen uitdraait op een medische indicatie voor het ziekenhuis. Al klinkt het me als een erg hoog cijfer in de oren (als leek).
Dit artikel geeft een iets ander beeld trouwens. Bijna 10 jaar oud, maar kan me niet voorstellen dat dat cijfer zo drastisch omhoog is gegaan.

(Nulliparae = 49%)
anoniem_278747 wijzigde dit bericht op 22-04-2018 17:26
3.72% gewijzigd
Lil0u schreef:
22-04-2018 16:30
Wat een onzin. Ook bij een prima zwangerschap kun je in het ziekenhuis bevallen, of daar terecht komen. Sterker nog 70% van de eerste bevallingen eindigt daar.
Sinds wanneer is dat 70%? Bij mijn weten is het bij een eerste kind 60 en over het geheel ongeveer 50/50.
Erizon schreef:
22-04-2018 17:07
Wereldwijd tellen ook veel te jonge kindbruidjes mee die gelijk zwanger worden en heel veel vrouwen die geen pre-natale zorg krijgen. Dat zegt imo niets over de veiligheid van de thuisbevalling hier in Nederland.

Maar interessante cijfers als 70% van de eerste thuisbevallingen uitdraait op een medische indicatie voor het ziekenhuis. Al klinkt het me als een erg hoog cijfer in de oren (als leek).
Wereldwijd is inderdaad onzin om hier te gebruiken. Van bv Afrikaanse vrouwen is bekend dat ze vaker overlijden tijdens de bevalling dan bv van blanke vrouwen. Niet vanwege waar ze wonen, maar vanwege iets in het lijf, waarom weet men bij mijn weten nog steeds niet precies.

Verder kun je ook discussiëren over wanneer iets een medische indicatie is. De ene VK kan prima omgaan met schouderdystocie en doet dat gewoon thuis, de ander stelt dan ziekenhuis voor. Weinig verloskundigen kunnen/ durven nog een plotselinge stuitbeen thuis te begeleiden. Terwijl dat eerder geen indicatie was voor het ziekenhuis is dat het nu wel.. het is dus niet zo zwart/ wit te stellen dat 70% van de vrouwen die thuis start met bevallen een medische indicatie krijgt.

En als het percentage sinds het artikel van Erizon 70 % is geworden kun je je ook afvragen hoe dat komt..
Wat een leuk topic zo voor TO :yawnee:
Pippelottaa schreef:
22-04-2018 17:14
Sinds wanneer is dat 70%? Bij mijn weten is het bij een eerste kind 60 en over het geheel ongeveer 50/50.
Vorige week is mij dit verteld door een gyneacoloog die voorlichting gaf in het ziekenhuis. Het is inderdaad een hoog percentage en dit zal alleen maar hoger worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven