Wonen en werken in Praag

29-06-2018 21:59 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi, er is een optie dat ik een baan in Praag heb.
Het aanbod wat ze mij hebben gedaan is 31000 Tsjechische kronen bruto.
Nu vraag ik mij af of ik hier wel van kan rond komen?
Ik heb al zitten Googlen maar kom er niet helemaal uit want krijg ook verschillende wisselkoersen te zien waardoor ik verward raak. Iemand een idee?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf net terug van een jaar in praag studeren, altijd een wisselkoers van 25 kronen = 1 euro aangehouden.
Ik was ongeveer 11250 czk aan huur kwijt voor een kamer in een studentenhuis en 3750 czk aan boodschappen in de maand.
Waar je rekening mee moet houden dat praag niet zo goedkoop is als altijd beweerd wordt. Prijzen zijn niet heel anders dan in Nederland, pas als je de stad uit gaat, krijg je echt de prijzen waar Tsjechië zo bekend op staat.
Zou dus zeggen, als je van 31000:25=1240 euro bruto rond komt in Nederland, moet dat daar ook lukken!
als je daar een gewoon huisje zoekt in een buitenwijk kan je daar prima van rondkomen denk ik. Uit eten deden wij daar voor 4 a 5 euro per persoon, kan je nagaan wat boodschappen kosten. Ik zou eerder de overweging maken of je dat wilt qua pensioen/aow
Alle reacties Link kopieren
Mai_Tai schreef:
29-06-2018 22:34
als je daar een gewoon huisje zoekt in een buitenwijk kan je daar prima van rondkomen denk ik. Uit eten deden wij daar voor 4 a 5 euro per persoon, kan je nagaan wat boodschappen kosten. Ik zou eerder de overweging maken of je dat wilt qua pensioen/aow
Voor de gein even wat prijzen opgezocht bij albert.cz:

10 eieren: 12 Kc = 0,46 Euro
350 gram salami: 45 Kc = 1,73 Euro
2,25l Pepsi: 35 Kc = 1,35 Euro
1 kilo wilde perziken: 60 Kc = 2,30 Euro

Lekker goedkoop dus.
Praguelove schreef:
29-06-2018 22:34
Waar je rekening mee moet houden dat praag niet zo goedkoop is als altijd beweerd wordt. Prijzen zijn niet heel anders dan in Nederland, pas als je de stad uit gaat, krijg je echt de prijzen waar Tsjechië zo bekend op staat.
Precies! Dit wordt vaak over het hoofd gezien. De prijzen liggen wel lager in de buitenwijken maar het blijft wel Praag.
Alle reacties Link kopieren
Mai_Tai schreef:
29-06-2018 22:34
als je daar een gewoon huisje zoekt in een buitenwijk kan je daar prima van rondkomen denk ik. Uit eten deden wij daar voor 4 a 5 euro per persoon, kan je nagaan wat boodschappen kosten. Ik zou eerder de overweging maken of je dat wilt qua pensioen/aow
Bedrijf regelt een soort van pensioen vanuit Tsjechië. Moet nog even kijken of ik dit ook in NL kan krijgen later.
Alle reacties Link kopieren
Lavendel_Madelief schreef:
29-06-2018 23:12
Precies! Dit wordt vaak over het hoofd gezien. De prijzen liggen wel lager in de buitenwijken maar het blijft wel Praag.
Ja precies en daarom twijfel ik dus ook of het wel genoeg is.
Alle reacties Link kopieren
Zorgt je werkgever voor woonruimte? Kun je op sites zoeken naar een kamer/(gedeeld) huis? Dan kun je te weten komen wat je daaraan kwijt zult zijn.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Hoe oud ben je?

Als je nog jong bent is het niet erg om bijvoorbeeld een appartement te delen en goedkoop te leven. Wel of niet pensioen zou je dan helemaal niet moeten weerhouden.

Ga dan voor het avontuur! Werken en wonen in een andere stad is een geweldige ervaring. Als het niet bevalt ga je weer naar huis.

Praag ligt in centraal Europa en is een welvarende stad met een goede economie in opkomst (althans dat was het beeld dat ik kreeg voorgeschoteld toen ik er laatst op een internationaal congres was).
Alle reacties Link kopieren
@Hillegondal, ik ben 25 dus nog jong genoeg om het avontuur aan te gaan. Ik wil inderdaad ook een appartement gaan delen met iemand. Mijn ouder maken zich vooral druk om later, dus of ik wel kan rondkomen van aow en pensioen en hoe het zit met als ik terug naar NL kom en geen baan kan vinden.
Fijn om te horen dat het erg in opkomst is! Ben er 6 jaar geleden geweest maar het kan zo snel veranderen.

@himalaya, nee werkgever zorgt niet voor een woonruimte maar helpt je wel met zoeken. Ze hebben mij een lijst toegestuurd waarin staat dat gedeeld woonruimte tussen de 250 en 400 euro kost per maand maar als ik ga zoeken kom ik zo veel verschillende prijzen tegen en de wisselkoers is overal anders dat ik compleet in de war ben.
Beetje overdreven zorgen van je ouders.

Je moet natuurlijk niet jaren op een houtje gaan zitten bijten als het ook anders kant, niet in NL en niet in Praag.
Misschien dat deze werkgever je onderbetaalt, maar dat merk je snel genoeg als je daar zit en dan is de kans heus groot dat je via via beter betaald werk vindt daar. Of je gaat terug omdat je niet rondkomt. Over pensioen en AOW zou ik me pas zorgen maken als je langer dan 3 tot 5 jaar in het buitenland zit.

Tuurlijk vind je weer een baan als je terug in NL bent. Ze willen je nu ook hebben in Praag dus waarom zouden ze je met die ervaring vervolgens niet meer in NL willen hebben?
Wil je enkel in Praag leven, dan zul je er van rond kunnen komen. Maar wil je ook reizen in dure westerse landen (vaak op en neer naar NL) maar ook op vakantie willen naar Amerika, Australie etc, dan is dat van zo'n klein loontje natuurlijk nauwelijks te doen.
Alle reacties Link kopieren
Hillegonda1 schreef:
30-06-2018 10:17
Beetje overdreven zorgen van je ouders.

Je moet natuurlijk niet jaren op een houtje gaan zitten bijten als het ook anders kant, niet in NL en niet in Praag.
Misschien dat deze werkgever je onderbetaalt, maar dat merk je snel genoeg als je daar zit en dan is de kans heus groot dat je via via beter betaald werk vindt daar. Of je gaat terug omdat je niet rondkomt. Over pensioen en AOW zou ik me pas zorgen maken als je langer dan 3 tot 5 jaar in het buitenland zit.

Tuurlijk vind je weer een baan als je terug in NL bent. Ze willen je nu ook hebben in Praag dus waarom zouden ze je met die ervaring vervolgens niet meer in NL willen hebben?
True that. Ik neem een beetje automatisch de zorgen over als ze er over beginnen terwijl ik mij daar eerst helemaal geen zorgen over maakte.
Ik zie alleen nu ook dat binnen 1 jaar kan je makkelijk terug komen maar na een jaar moet je de volledige toelatingsprocedure doorlopen die iedereen moet doen wanneer ze naar Nederland willen. Dat schrikt mij wel een klein beetje af nu.
Wat AOW betreft, dat kun je oplossen door je je te verzekeren: https://www.svb.nl/int/nl/vv/wonen_werk ... /index.jsp Doe je dit niet, dan krijg je per halfjaar dat je in het buitenland woont/werkt 1% minder AOW. Maar ik zou het zeker doen. Prachtige stad, een geweldige ervaring om een tijd in het buitenland te zitten.
Alle reacties Link kopieren
Met 31 000 bruto hou je ongeveer 24 000 netto over. Reken dat je ongeveer 10 000 kwijt bent aan een kamer in een gedeelde apartement, minder als je verder weg gaat wonen, maar dat wil je waarschijnlijk niet als je jong bent.
Reken ook op gangbare extra's van het bedrijf: lunch vouchers, Multisport kaart waarmee je met (flinke) korting kunt gaan sporten etc.
Supermarkten zijn ongeveer even duur als in NL, uiteten en uitgaan een stuk goedkoper. Reizen binnen Tsjechie is ook makkelijk te betalen.

Wil je vertellen welk bedrijf het is? Je mag me een bericht sturen als je wilt ;)
Alle reacties Link kopieren
@cosima, heb je een prive bericht gestuurd!
Alle reacties Link kopieren
Food, je hebt een bericht terug ;)
Alle reacties Link kopieren
^Jij ook! Stom dat die melding het niet doet als je een berichtje stuurt.
Alle reacties Link kopieren
Foodisgood schreef:
30-06-2018 11:32
True that. Ik neem een beetje automatisch de zorgen over als ze er over beginnen terwijl ik mij daar eerst helemaal geen zorgen over maakte.
Ik zie alleen nu ook dat binnen 1 jaar kan je makkelijk terug komen maar na een jaar moet je de volledige toelatingsprocedure doorlopen die iedereen moet doen wanneer ze naar Nederland willen. Dat schrikt mij wel een klein beetje af nu.
Huh, ben je niet Nederlands of zo dan? Als jij gewoon Nederlander bent, dan hoef je geen toelatingsprocedure te doen of zo hoor. Je moet je wel opnieuw inschrijven, maar dat is een kwestie van melden bij de gemeente.
Alle reacties Link kopieren
^Ah echt? Ik las dat op internet namelijk en verder kon ik geen info vinden over Nederlanders die hun Nederlandse identiteit behouden. Vond alleen info over oud Nederlanders. Weet je toevallig waar dat vermeld staat?
Alle reacties Link kopieren
Hoi
Zoon woont al een paar jr in Praag.
Als je wilt leg ik je vragen aan hem voor.
Ga je bij B.L. Werken?
Alle reacties Link kopieren
.
modulex wijzigde dit bericht op 01-07-2018 03:31
Reden: 1x voldoende
98.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ik had t niet gedaan. als je praag zo leuk vindt dan ga je er toch weekend heen. handiger met je kind lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
ModuleX schreef:
01-07-2018 03:29
Hoi
Zoon woont al een paar jr in Praag.
Als je wilt leg ik je vragen aan hem voor.
Ga je bij B.L. Werken?
Graag! Nee, ken dat bedrijf ook helemaal niet nog nooit van gehoord.
Alle reacties Link kopieren
commited schreef:
01-07-2018 03:33
ik had t niet gedaan. als je praag zo leuk vindt dan ga je er toch weekend heen. handiger met je kind lijkt mij.
Mijn kind? Die heb en krijg ik voorlopig niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven