Slapen in een tent

17-07-2018 09:23 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na jaren ga ik weer kamperen. Nieuwe tent aangeschaft, oude kampeerspullen opgezocht: luchtbed natuurlijk lek. Dus dacht ik met de aanschaf van een zelf opblaasbaar matje goed te zitten. 5cm dik.

Vannacht was het erg warm boven dus matje gepakt en beneden mijn bedje opgemaakt. Wat heb ik beroerd geslapen op dat matje! Mijn heupen en onderrug doen ontzettend pijn.

Wie heeft voor mij de gouden tip?
Alle reacties Link kopieren
Niet te hard oppompen. Als je erop zit moet je kont net de grond raken.

En probeer eens dikker matje. Ik heb er een van exped. Een downmat xl die ligt lekkerder dan al mijn andere oude si matten.
De tent staat meestal op een zachte ondergrond in plaats van de hardere woonkamervloer. Dat scheelt toch wel,
Alle reacties Link kopieren
De Downmat is een wintermat en kan ook erg warm liggen in de zomer. Exped en Nomad hebben erg veel keuze qua matten maar zijn best duur. De 10 cm Kampa kip highrise slaapt voor mij het lekkerst en is in 5 sec opgeblazen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij mijn matje juist last als ik hem niet te hard oppomp. Dus mijn tip zou zijn, zo hard opblazen als mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Vergeet niet dat je normaal gezien niet kampeert op een harde vloer hè. Leg het matje op gras en het ligt waarschijnlijk al een stuk beter.
plus als je een zacht matras gewend bent, is het misschien ook een kwestie van wennen. Gewoon omdat de overgang groot is.

In een huis op een matje (met logeren bijvoorbeeld) slaap ik echt veel slechter dan in de tent op een matje. Maar dat heeft mogelijk een een beetje te maken met de buitenlucht en de romantiek van het kamperen.
Alle reacties Link kopieren
10 cm is voor een volwassene van boven de 60 kilo wel aan te raden. Onder de 60 kilo lag 5 cm prima voor mij, nu ik zwaarder ben niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op vakantie vaak nog een deken onder het matje en ik neem ook altijd een 1 persoonsdekbed mee. Als het te warm is om onder het dekbed te slapen, slaap ik erop. En het is ook wennen. Dus hoelanger je erop slaapt hoe beter.

Ik zie ook vaak mensen op de camping slapen op een yogamat. Daar heb ik enerzijds respect voor en anderzijds vind ik het armoedig.

En inderdaad een dikkere mat doet ook wonderen.
Alle reacties Link kopieren
En het is altijd even wennen, ik slaap de eerste nacht altijd verschrikkelijk slecht op mijn mat. Maar daarna als een roos.

Op een tentvloer ligt het trouwens minder hard dan op je (beton)vloer thuis.
Dikker matje inderdaad, ik kan ook niet (meer) slapen op die van 5cm. Ik heb er nu zelfs 1 met een hoes waar een laag schuim in zit. Heerlijk op geslapen. Is wel wat groter en zwaarder om mee te nemen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
mayou schreef:
17-07-2018 09:31
De Downmat is een wintermat en kan ook erg warm liggen in de zomer. Exped en Nomad hebben erg veel keuze qua matten maar zijn best duur. De 10 cm Kampa kip highrise slaapt voor mij het lekkerst en is in 5 sec opgeblazen.
Klopt. Hij isoleert goed (heb ik ook nodig ). Je hebt hem ook in de Syn uitvoering. Duur idd maar blijven lang goed en geweldige Garantie. Ik zweer erbij.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips!

Aan de ondergrond had ik ook al gedacht. En inderdaad mijn matje hard opgeblazen, ook maar niet meer doen 😉

Ik weeg 55kg, dus dacht dat 5 cm wel voldoende zou zijn...
Misschien toch kijken naar een luchtbed?
Alle reacties Link kopieren
3mmy schreef:
17-07-2018 09:48
Bedankt voor de tips!

Aan de ondergrond had ik ook al gedacht. En inderdaad mijn matje hard opgeblazen, ook maar niet meer doen 😉

Ik weeg 55kg, dus dacht dat 5 cm wel voldoende zou zijn...
Misschien toch kijken naar een luchtbed?
Misschien is het inderdaad niets voor jou, mijn schoonzus vindt het ook niets en slaapt in de tent altijd op een luchtbed. Ik vind een luchtbed weer helemaal niet lekker slapen.
Alle reacties Link kopieren
Kattenkop schreef:
17-07-2018 09:35
En het is ook wennen. Dus hoelanger je erop slaapt hoe beter.
Ben ik het niet mee eens. Ik kom net terug van 3 weken trekken met de rugzak en had een 5cm matje bij me. Heb werkelijk elke nacht ontzettend ruk geslapen. Het wende maar niet.

Hoe dikker het matje hoe beter, echt waar. Desnoods een luchtbed. Die kraken echter wel enorm en isoleren een stuk slechter.
Ik ben veel zwaarder dan TO en ik slaap ook prima op een matje van 5 centimeter. Wel een goede van Nomad. Hard laten vollopen en eventueel bijblazen en dopje erop.

Wat je zou kunnen doen is een eiermatje kopen bij de dump kosten die nog geen 10tje.
Almdudler schreef:
17-07-2018 10:13
Ben ik het niet mee eens. Ik kom net terug van 3 weken trekken met de rugzak en had een 5cm matje bij me. Heb werkelijk elke nacht ontzettend ruk geslapen. Het wende maar niet.

Hoe dikker het matje hoe beter, echt waar. Desnoods een luchtbed. Die kraken echter wel enorm en isoleren een stuk slechter.

Voor mij geen luchtbed om die redenen. Ik slaap er even slecht op als op een 5cm matje. Het wordt koud, je ligt niet vlak, en het maakt dus herrie.
Met een dikkere mat ben je zowel van de nadelen van een 5cm matje af, als van die van een luchtbed.
Alle reacties Link kopieren
Canvasbedden, logeerbedden, dikke campingstoelkussens op de grond gelegd zijn prima.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
En als je plek hebt kan je je matje ook op een veldbed leggen. Dat vindt mijn vader dan weer lekker slapen in de tent.
Alle reacties Link kopieren
Ga je met de auto naar de camping? Dan kan je veel luxere spullen meenemen.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik ga met de auto. Maar aangezien ik veel dingen opnieuw moet aanschaffen is het niet allemaal heel “luxe”, en dat hoeft ook niet.

Iemand ervaring met het opblaasbare veldbed van Decathlon?
Alle reacties Link kopieren
Bij de action kosten een-persoons luchtbedden €6,-. Ik heb er het afgelopen weekend op geslapen tijdens een festival en niks van gekraak gemerkt.
3mmy schreef:
17-07-2018 12:17
Ja, ik ga met de auto. Maar aangezien ik veel dingen opnieuw moet aanschaffen is het niet allemaal heel “luxe”, en dat hoeft ook niet.

Iemand ervaring met het opblaasbare veldbed van Decathlon?
Eiermatje eronder helpt echt. En is niet duur. En licht.
Alle reacties Link kopieren
Dat veldbed van de decathlon is erg smal, zou ik niet doen. Liever iets meer betalen voor een goeie 10 cm self inflating slaapmat. Die hebben tegenwoordig een soort van traagschuimlaag van binnen. Ik heb laatst een ochtend proef gelegen bij baxrecreatieshop (.nl) in de buurt van Eindhoven. Daar hebben ze alle maten van alle merken zo ongeveer een ik werd het blijst van de Kampa. De Exped en Nomad matten voelden nog teveel als luchtbed en de Kampa als een luxematras. En hij was ook nog het goedkoopst.
Alle reacties Link kopieren
Je nieuwe matje op een goedkoop luchtbed van de action.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven