Jordanië als vakantiebestemming?

12-08-2018 21:45 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een mooie vakantiebestemming voor het najaar/ begin winter, waarschijnlijk zo'n 1,5 week. Waarin ik ook graag wil kunnen duiken.
Ik dacht zelf aan Azië, maar vind de vliegduur wel lang. Veel landen waar ik dan op uitkom, zou ik dan liever een andere keer en langer dan 1,5 week bezoeken.
Een vriend adviseerde me Jordanië en ik had daar helemaal geen idee van, maar nu ik me wat verdiep vind ik het er heel tof uitzien! De (reis)websites zijn stralend en het reisadvies van Rijksoverheid positief, maar ik ben nog op zoek naar ervaringen...
- met OV reizen alleen als vrouw, is dat te doen?
- hoe heb je rondlopen over straat alleen (overdag) ervaren?
- Aqaba is een badplaats, maar ik kan me daar moeilijk een voorstelling van maken. Hoe moet ik dat voor me zien?

Als jullie nou zeggen: slecht idee, heb je dan tips voor een andere bestemming? Ik wil dus heel graag duiken en in combinatie daarmee is strandweer wel fijn, daarnaast houd ik wel van wat cultuur/mooie omgeving, maar hoef geen overvol reisschema. Een mooie plek in Europa is ook leuk, maar ik denk dat de meeste plekken dan te koud/regenachtig zijn.
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
Alle reacties Link kopieren
Duiken in Jordanië is niet echt top. Ik zou dan eerder naar Egypte gaan. Eventueel een live aboard doen gekoppeld aan een paar dagen hotel.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik ben wel 'ns in Jordanie geweest in maart. En aan zee (Aqaba) vond ik het toen nog vrij fris. Ook is het daar niet aan te bevelen naar 'n openbaar strand te gaan ivm lastig vallen. Zelfs de mannen in onze reisgroep hadden daar last van. Je moet dus een hotel boeken met privéstrand of naar zo'n privéstrand gaan tegen betaling.
Petra is wel de moeite waard om te bezoeken net als de Wadi Rum woestijn.
Als het je vooral om het duiken gaat zou ik toch 10 uur vliegen en naar Thailand of Aruba vliegen. In elk geval een veel betere sfeer qua locals en mooiere natuur.
Alle reacties Link kopieren
ik ga met een vriendin in oktober, dus dit is een tvp
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of Jordanië en duiken de beste combinatie is. Maar het land zelf en de mensen vond ik fantastisch!
maisnon3 wijzigde dit bericht op 12-08-2018 22:09
0.44% gewijzigd
Het eten is er niet geweldig al heb je in Aqaba een paar fijne restaurants waar je goedkoop goeie kreeft kunt eten volgens de Franse keuken en lekkere pizza's.
Waarom dan geen Israël? Ik heb in de golf van Akaba gedoken bij Eilat.

Je hebt er geen enkele problemen met OV en je kan als vrouw alleen rondreizen. Ik ben op mijn reis daar nog nooit lastig gevallen. Vanuit Eilat heb ik ook een dagtrip naar Petra gedaan, ook een aanrader!
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met duiken, maar ik vond Jordanië prachtig en heel vriendelijk!
Met openbaar vervoer was als vrouw geen enkel probleem, vaak werd er gezorgd dat ik naast een andere vrouw kon zitten in de bus.

Op straat ook nergens last gehad van hoor. Kleed je bedekt (een hoofddoek is niet nodig, maar tot je enkels en ellebogen bedekt vond ik zelf wel prettig) en geen al te strakke kleding en dan kijkt niemand naar je om.
Vooral Amman is gewoon een best wel westerse stad, vrouwen zonder hoofddoek vallen helemaal niet zo op.

Aqaba was niet echt mijn favoriet, gewoon omdat ik niet zo van het strand ben en je er verder niet zoveel hebt. Het strand was daar ook vooral strand wat bij hotels hoorde dacht ik, het openbare strand was een vieze bende.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met duiken in Jordanië, maar wel ooit een weeklange rondreis gemaakt (georganiseerd) en die was super.
Ik vond de mensen erg vriendelijk. Geen moment voelde ik me onveilig of lastig gevallen. Eten vond ik ook prima (maar ik zit wel vaker in het Midden Oosten en ben snel tevreden. Verwacht vooral niks van het ontbijt, dat is echt totaal anders dan een westers ontbijt).
In Aqaba zijn we met wat mensen met de taxi naar een openbaar strand net buiten de stad gegaan. Dat was op zich prima te doen en de paar mensen die er waren probeerden wel een praatje aan te knopen, maar mijn Arabisch is bagger. (Ik zwom met een rokje en tshirtje over mijn bikini, dat voelde voor mij beter op dat moment).

Maar om te duiken zou nooit in mij opkomen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring in het OV en op straat is dat het wel uitmaakt of je net als ik bijna voor een local kan doorgaan of dat je, net als een paar collega's van mij er heel Noord Europees uitziet (hoogblond en blauwe ogen). Dan wordt je als vrouw toch echt wel veel benaderd. Dat is niet prettig.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties tot zover!
Ik denk er nog wel even over na.

De reden waarom niet Egypte, is eigenlijk vanwege de onrust daar en dat ik hoor en lees dat je er prima in de resorts kunt zitten, maar dat het verder voor een vrouw alleen geen fijn land is om te zijn. Je wordt continu lastig gevallen etc. Jordanië hoor ik dat in dat opzicht veel vriendelijker is qua mensen en dat lees ik hier ook weer. En het ligt eveneens aan de rode zee, wat een mooie duiklocatie is.
Maar de strandsituatie rondom Aqaba klinkt dan alsnog als een resort-ding/privé stranden en ik weet niet of ik dat wel wil. Ik hoef niet hele dagen te liggen bakken, maar een uurtje naar het strand na het duiken is wel fijn als dat kan!

Ik vind zelf Israel weer spannender klinken dan Jordanië eigenlijk qua veiligheid?

Hamerhaai, heb jij gedoken in Jordanië?
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
sunny_mar schreef:
12-08-2018 23:27
[…]

Maar de strandsituatie rondom Aqaba klinkt dan alsnog als een resort-ding/privé stranden en ik weet niet of ik dat wel wil. […]
mijn ervaring bij Eilat was dat er ook gewoon openbare stranden waren, eigenlijk kan ik mij maar weinig herinneren van resortstranden of privé stranden. Ongetwijfeld zullen die er ook wel geweest zijn.

Ik vind zelf Israel weer spannender klinken dan Jordanië eigenlijk qua veiligheid?
ik heb mij daar eigenlijk veiliger gevoeld dan waar dan ook. Ondanks dat er in mijn tijd (2012) onrusten waren in de Sinaï. Weinig van gemerkt terwijl ik daar toch in de buurt zat voor een halfjaar. Plekken als de Gaza strook en Syrische grens heb ik toen vermeden, maar dat spreekt voor zich en werd toen ook al afgeraden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je zeker Israel aanraden en vanuit eilat een mooie dagreis, of evt 2-3 dagen nar Jordanië om Petra te bezoeken en de wadi rum. Dit is heel makkelijk te doen vanuit eilat.
Qua veiligheid hoef je je in eilat sowieso geen zorgen te maken.
Je mag me pb-en als je vragen hebt of meer wilt weten.
Alle reacties Link kopieren
Ben ook in Jordanië geweest, prachtig land een vriendelijke mensen! Geen negatieve ervaringen met lastig vallen. Was uiteraard wel bedekter gekleed als thuis. Duiken geen ervaring mee. Je kan bij zee wel veel tripjes boeken. Er is veel strand wat bij hotels hoort... voor zover ik me kan herinneren betaal je een klein bedrag voor gebruik strand en ligstoelen etc. Openbaar strand worden geen ligstoelen aanboden.

Ik vond het zeker de moeite waard, Petra, Wadi Rum, Aqaba, Rode en Dode zee!!
Alle reacties Link kopieren
Israël en Oman lijken mij met afstand de veiligste bestemmingen in die regio
Alle reacties Link kopieren
sunny_mar schreef:
12-08-2018 23:27
Bedankt voor jullie reacties tot zover!
Ik denk er nog wel even over na.

De reden waarom niet Egypte, is eigenlijk vanwege de onrust daar en dat ik hoor en lees dat je er prima in de resorts kunt zitten, maar dat het verder voor een vrouw alleen geen fijn land is om te zijn. Je wordt continu lastig gevallen etc. Jordanië hoor ik dat in dat opzicht veel vriendelijker is qua mensen en dat lees ik hier ook weer. En het ligt eveneens aan de rode zee, wat een mooie duiklocatie is.
Maar de strandsituatie rondom Aqaba klinkt dan alsnog als een resort-ding/privé stranden en ik weet niet of ik dat wel wil. Ik hoef niet hele dagen te liggen bakken, maar een uurtje naar het strand na het duiken is wel fijn als dat kan!

Ik vind zelf Israel weer spannender klinken dan Jordanië eigenlijk qua veiligheid?

Hamerhaai, heb jij gedoken in Jordanië?


Ja, en ook in Israel en noord Egypte. De Rode Zee heeft in het noorden niet zo veel beweging/stroming. De stroming zit voor bij de zuidpunt van de Sinai. Meer stroming, betekent meer plankton, betekent meer kleine visjes, betekent meer grote visje. Ook het koraal doet het veel beter bij meer stroming.

Ik heb zelf een aantal jaren gewoond en gewerkt in Egypte, en heb me daar absoluut niet onveilig gevoeld. ik vind de mensen erg vriendelijk. Jammer alleen dat er zo'n vreselijke regering zit die niet goed omgaat met de mensenrechten.

Ben je fanatieke duiker? Als in 2-4 duiken per dag? Of wil je af en toe een duikje maken? Hou je van veel duiken, denk dan eens aan een liveaboard in de Rode Zee. Three Corners Equinox in Marsa Alam is een fijn hotel met een heel goede duikschool waar ze veel gasten hebben. Veel gasten komen daar om de hele vakantie te duiken en er zijn ook genoeg die alleen komen om te duiken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
sunny_mar schreef:
12-08-2018 23:27
Bedankt voor jullie reacties tot zover!
Ik denk er nog wel even over na.

De reden waarom niet Egypte, is eigenlijk vanwege de onrust daar en dat ik hoor en lees dat je er prima in de resorts kunt zitten, maar dat het verder voor een vrouw alleen geen fijn land is om te zijn. Je wordt continu lastig gevallen etc. Jordanië hoor ik dat in dat opzicht veel vriendelijker is qua mensen en dat lees ik hier ook weer. En het ligt eveneens aan de rode zee, wat een mooie duiklocatie is.
Maar de strandsituatie rondom Aqaba klinkt dan alsnog als een resort-ding/privé stranden en ik weet niet of ik dat wel wil. Ik hoef niet hele dagen te liggen bakken, maar een uurtje naar het strand na het duiken is wel fijn als dat kan!

Ik vind zelf Israel weer spannender klinken dan Jordanië eigenlijk qua veiligheid?

Hamerhaai, heb jij gedoken in Jordanië?
Heb je wel eens aan Dahab gedacht? Ligt in Egypte, aan de golf van Aqaba, uurtje rijden boven Sharm el Sheik. Ik ben blond met blauwe ogen en ik garandeer je dat je niet wordt lastig gevallen. Je kunt daar prima over straat in je eentje. Mensen zullen je aanspreken, maar met prima bedoelingen. Dahab is een klein authentiek plaatsje wat bekend staat om z'n prachtige duikspots.
Alle reacties Link kopieren
Dank allemaal! Ik ga even verder zoeken op Eilat, Oman, Dahab.

@hamerhaai, Ik ben geen heel fanatieke duiker, maar iedere keer dat ik het doe heb ik maar tijd voor 1 of 2 duiken (moet vaak ook eerst zo'n refresher) en vind ik dat heel jammer, en daarom zou ik er nu wel wat meer tijd voor willen hebben. Wat jij beschrijft is misschien voor mij nog wel erg veel voor mij (2-4 duiken per dag... wiew!). Maar ik zal eens kijken naar Marsa Alam ook!
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in april dit jaar naar Jordanië geweest. Niet alleen, maar samen met mijn vriend.
In Aqaba zijn we naar de openbare stranden geweest en daar heb ik gesnorkeld. Ik vond het prachtigi! Heb ook in Vietnam, Thailand en Cuba gesnorkeld, maar hier vond ik het het mooist. Weet niet of het duiken dan ook mooi is eerlijk gezegd, maar ik las van wel.
Ik liep daar rond in bikini en niemand die mij raar aankeek of er wat van zei.
Kaapverdië
Alle reacties Link kopieren
Als je vragen hebt over Dahab, laat het me weten! Ik kom er regelmatig en kan je wel adviseren als je dat wilt.
Alle reacties Link kopieren
een liveaboard is inderdaad erg leuk, kijk wel goed naar het vereiste niveau en laat je niet afschrikken door de hoeveelheid duiken. Vaak heb je de mogelijkheid om er 4 per dag te doen maar het blijft vakantie he ;-) wij deden er vaak 3 want dat vond ik meestal wel best.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen.
Ja, Jordanie is tamelijk veilig maar het is veel minder westers en ruimdenkend dan mensen zich realiseren. Het lijkt qua cultuur veel meer op Saudi Arabie dan op Europa.

In Amman zie je inderdaad vrouwen zonder hoofddoek, maar het dat zijn vaak buitenlanders. Het aantal Jordaanse vrouwen zonder hoofddoek is schrikbarend klein.
In alle andere streken zijn het hoofddoeken en niqaabs, zeker in de provincie Ma'an, waar Aqaba in ligt. In Aqaba zelf zijn ze zelfs zo conservatief dat er bij de laatste verkiezingen op een van de posters geen foto van de vrouwelijke kandidaat stond, maar een foto van een bos bloemen.

Je kunt niet naar een openbaar strand zonder jezelf in een beddelaken te hullen of lastig gevallen te worden. Alle luxe hotels hebben een privestrand, maar je betaalt dan wel veel voor die vrijheid, want zelfs de goedkopere hotels zijn ruim 100 eur per nacht. Je kunt voor de meeste stranden ook een dagpas kopen, a ongeveer 50 eur per dag.

Aqaba zelf is vrij saai. Boel grote hotels, weinig sfeer. Najaar/ begin winter is ook zeker geen hoogseizoen meer dus je hebt een zeer grote kans dat restaurants en andere horeca-gelegenheden die niet bij een hotel horen, gesloten zijn.
De regen begin in Jordanie vaak in Oktober, wat betekent dat er veel stof en zand in het water kan zitten, wat het zicht belemmert. Duiken is wel prima maar niet het mooiste wat ik ooit gezien heb.

Tenslotte, niet duikgerelateerd maar wellicht iets om rekening mee te houden: Jordanie is bezig met een landelijke campagne om alle straathonden uit te moorden. Helaas gaat dit niet met een trap, neuter, en release programma, of zelfs maar op een humane wijze, maar met gif en kogels. Zelfs zogende moederhonden en puppies. Het is echt misselijkmakend. Je moet je afvragen of je naar zo'n land toe wilt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor al jullie ervaringen!
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven