Rolstoelvriendelijke stedentrip

17-09-2018 12:01 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een aantal weken geleden heeft mijn vriend een ongeluk gehad waardoor hij (hopelijk tijdelijk) in een rolstoel zit. Deze afgelopen weken waren voor ons allebei erg zwaar en hij heeft nog een lang traject van revalidatie voor de boeg. Nu zijn we al een tijdje niet op vakantie geweest (onze zomervakantie hebben we moeten annuleren) en verlangen we ernaar om er toch nog even tussenuit te gaan samen. Dit zouden we over 2 maanden willen doen, als het eerste deel van het revalidatie traject er op zit. De verwachting is dat hij tegen die tijd kleine stukjes kan lopen op krukken, maar voor lange afstanden nog een rolstoel nodig heeft.

We zouden graag een stedentrip willen doen met de trein, omdat een vliegtuigstoel waarschijnlijk te oncomfortabel is en onze auto te klein voor de rolstoel. Maar waarheen? Rolstoelvriendelijke hotels heb je overal wel, maar we moeten met die rolstoel ook nog een beetje de stad door kunnen komen. Dus geen straten vol kinderkopjes of steile hellingen. En alles moet ofwel op loopafstand zijn, of er moet rolstoelvriendelijk openbaar vervoer zijn. De afgelopen jaren hebben wel al veel stedentrips in eigen land gedaan, maar we willen nu toch wel graag naar het buitenland. Heeft iemand een goed idee? Eventueel ook qua geschikte hotels?
Alle reacties Link kopieren
Nee, geen ideeen. Wij komen namelijk overal met de rolstoel. De kinderkopjes in maastricht, de heuvelachtige straatjes in spanje.. Voor ons maakt het niet zo veel uit. Alleen grind is echt geen doen :D (kasteel in arcen.) En loopafstand... tja tis maar wat je gewend bent. Zo te horen zijn jullie gewend om overal voor de deur in en uit te stappen en dan is iedere afstand te veel natuurlijk.
Dus geen tips . Wat voor jou geen doen is doet een ander met 2 vingers in de neus.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is naar Wenen geweest en dat was goed te doen.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
Als een vliegtuigstoel aan te oncomfortabel is, hoe zit het dan met het ‘hobbelen’ in een rolstoel als je een dag door een stad gaat wandelen? Ik duw familielid-in-rolstoel rustig een dag lang over kinderkopjes en heuvels, maar als je man dat niet aankan vanwege het ‘geschud’ dan wordt het wel lastig.
Alle reacties Link kopieren
Btw de trein?? Met een rolstoel in de trein is ook niet echt leuk hoor. Je zit eigenlijk altijd in het middenstuk en in en uitstappen moet je echt handigheid in krijgen. De ns is niet altijd even goed in het nakomen van afspraken voor hulp met in en uitstappen.
Berlijn. Met de trein prima te doen en daar is bus ook een prima optie.

O ja kijk ook naar de temperatuur over 2 maanden. Als zit kan het snel erg koud zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou over twee maanden pas kijken wat hij aankan en of hij er dan zin in heeft om weg te gaan. Een hotel ergens in Nederland, België of Duitsland of een huisje ergens is snel genoeg geboekt dan.
Persoonlijk zou ik wachten tot het (vroege ) voorjaar en dan lekker ergens de zon op zoeken en hopen dat hij al een heel stuk mobieler is.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind met mijn rolstoel oude steden een crime, word regelmatig mijn rolstoel uit gelanceerd omdat ik blijf haken tussen de stenen met mijn voorwieltjes. Meeste zie ik wel aankomen en ontwijkt ik, maar als ik geduwd word (wat ik sowieso verschrikkelijk vind) gaat het regelmatig mis.
Een oude stad is dan ook een groter risico hierin dan een nieuwere stad. Maar juist die oudere steden zijn zo :heart: Ook met binnenkomen in cafeetje is een oude stad vaak lastiger aangezien de ingang vaak verhogingen/trapjes heeft.

Heb je geen opvouwbare rolstoel, omdat je aangeeft dat ie niet in de auto past? Kunnen de wielen er niet vanaf?

Veel sterkte in deze onzekere tijd. Zal voor jullie beiden vast erg zwaar zijn. Een goed herstel gewenst voor je man.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
17-09-2018 12:43
Btw de trein?? Met een rolstoel in de trein is ook niet echt leuk hoor. Je zit eigenlijk altijd in het middenstuk en in en uitstappen moet je echt handigheid in krijgen. De ns is niet altijd even goed in het nakomen van afspraken voor hulp met in en uitstappen.

Dan heb je het nog over de NS. De trein waar wij in Portugal in gingen, moest je een trapje op en de rolstoel moest opgeklapt worden, omdat de toegang te smal was. Ik vond het zonder rolstoel al een uitdaging in te stappen....
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
17-09-2018 14:31
Dan heb je het nog over de NS. De trein waar wij in Portugal in gingen, moest je een trapje op en de rolstoel moest opgeklapt worden, omdat de toegang te smal was. Ik vond het zonder rolstoel al een uitdaging in te stappen....
Ik ben dan nu weer een stuk mobieler met een rollator waar ik ook in geduwd kan worden. Ik heb een vriend die me omhoog hijst en een zoon die er aardig handig in word om me in het ov te hijsen :D Maar je moet idd wel iemand hebben die de kracht heeft om je een trappetje op te helpen.
Alle reacties Link kopieren
Als je naar het buitenland wilt zou liefst 1. eigen auto (bijv. achterbank inklappen)
2. vliegtuig naar bijv. Valencia ofzo.
3. trein

4. boot ( niet geschikt vanwege hoge opstapjes)
Alle reacties Link kopieren
Ik vond Berlijn echt een verademing wat betreft stoepen op en af rijden, ze hebben daar precies de juiste verhouding gevonden om er gemakkelijk op en af te komen.
De metro kon ik dan weer niet inrijden terwijl ik in de rolstoel zat, ik moest eruit en we hebben hem er samen ingetild. En er weer uit.
Maar als je in het centrum blijft met een rolstoelvriendelijk hotel, dan zou het te doen kunnen zijn.
Bijna alle hotels hebben wel een rolstoelvriendelijke kamer, maar je moet echt navragen wat er dan is. Heb je bv een douchezitje nodig, of is een beugel genoeg.
En kijk er niet raar van op als er dan toch een afstapje is naar de ontbijtzaal of zo.. dat zijn ze dan even vergeten, en dan moet je om via de personeels ingang of zo.

Bedenk wel dat het rijden/gereden worden ontzettend inspannend is, je bent daar vooral druk mee, zeker als je geen ervaren rijders bent.
En als de temperatuur wat lager wordt, is het al gauw bibberen in een rolstoel omdat je stil zit.

Is een kuuroord in Nederland of Belgie niet wat?
Lekker er uit maar niet te veel inspanning?
Alle reacties Link kopieren
Wat Ambra zegt inderdaad: stilzitten in een rolstoel met wat mindere temperaturen is zó KOUD!!
toen ik in een rolstoel zat vond ik een dagje weg naar een stad al een crime, al had ik vooraf gedacht dat het leuk zou zijn. het rond hobbelen over de kinderkopjes was verschrikkelijk, en op de leuke marktjes liep iedereen tegen mijn pijnlijke been aan. totaal niet ontspannen dus.

misschien dat als je een goede, elektrische rolstoel hebt dat het beter te doen is. maar in de rolstoel die ik tijdelijk van het ziekenhuis had gekregen was het dus echt geen pretje.

ik zou niet nu bedenken wat je vriend over twee maanden wel of niet kan. je weet niet hoe zijn herstel gaat lopen. een suf centerparcs huisje (zo'n luxe met een eigen sauna bijv) zou mij eigenlijk nog het prettigste lijken...
Alle reacties Link kopieren
Hou er idd wel rekening mee dat he fin november in veel plaatsen die goed te bereiken zijn met de trein, al echt koud kan zijn. Ik denk niet dat het met de trein reizen het probleem is, mits hij idd al kleine stukjes op krukken kan. Wellicht kan hij dan in en uitstappen met krukken en dus ook gewoon in de trein op een normale zitplaats zitten.
Maar juist in zo'n stad de hele tijd zitten (buiten!) Is koud dan omdat hij dan niet zelf in beweging is.

Ik zou denk ook eerder kiezen voor een fijn (wat luxer) huisje en lekker genieten van wat kortere wandelingen, Lekker wijntje in een fijn café, heerlijk uit eten gaan, bioscoopje of theatervoorstelling boeken in die plaats... zoiets.

Veel sterkte voor jullie en beterschap voor je man!
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
17-09-2018 12:38
Als een vliegtuigstoel aan te oncomfortabel is, hoe zit het dan met het ‘hobbelen’ in een rolstoel als je een dag door een stad gaat wandelen? Ik duw familielid-in-rolstoel rustig een dag lang over kinderkopjes en heuvels, maar als je man dat niet aankan vanwege het ‘geschud’ dan wordt het wel lastig.
Ja dat is het dus waarom ik liever een stad zonder kinderkopjes oid heb: teveel geschud doet op dit moment erg veel pijn. Ik weet natuurlijk niet hoe het over een paar maanden is maar ik hou er liever wel vast rekening mee.

Flinke afstanden lopen ben ik wel gewend. Normaal tijdens een city trip lopen we tientallen kilometers op een dag. Maar mijn vriend is een boomlange kerel en topsporter, en weegt meer dan 100 kilo. Zelf zijn rolstoel vooruit 'rollen' lukt hem voor nu nog niet goed en hem voortduwen is toch behoorlijk zwaar merk ik. Dus dan wordt tientallen kilometers per dag toch wel een behoorlijke uitdaging. Vandaar liefst een stad met een fijn ov netwerk.

Het zal overigens een stuk later worden dan over 2 maanden al, omdat er complicaties zijn opgetreden (vandaar ook pas deze late reactie). De komende 3 maanden staat hij onder strenge controle van het ziekenhuis en moet hij zoveel mogelijk rust houden. Het zal dus waarschijnlijk pas van het voorjaar worden. Boeken doe ik sowieso pas vlak van tevoren, maar ik vind het wel fijn om vast over dit soort dingen na te denken. Het is toch iets om naar uit te kijken, iets om ons een beetje op de been te houden in deze moeilijke tijd. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt niet fijn waar jullie in terecht zijn gekomen.
Maar echt, kinderkopjes is zo ongeveer het minste waar je tegenaan loopt ( letterlijk en figuurlijk). Drempels, afritten, stoepjes, krappe restaurants, onbereikbare toiletten.. Er is echt geen een stad waar het echt allemaal ontspannen kan met een rolstoel. Het klinkt suf maar denk eens na over een cruise..
Met een man van 100 kilo trek en duw jij je een breuk. Of je moet een rolstoel hebben met elektrische ondersteuning. Die heb ik en dat is een wereld van verschil maar daar loop je weer tegen andere problemen aan. (bv gewicht vd stoel als hij in en uit de auto moet) . Voor je vriend is het ook fijner als jij ook wat kunt ontspannen, dat is echt beter voor jullie beiden.

Ik heb inmiddels ruim 15 jaar een rolstoel, eerst geduwd/zelf gehoepeld, later gedeeltelijk en nog later geheel ondersteund met motoren. Ik heb dus aardig wat ervaring uit de eerste hand.

Belangrijkste voor mij: Geduwd worden is een ramp vind ik. Het is vaak wat eng, je ziet dingen die de duwer nog niet ziet, ik ben echt " aan het werk". En je relatie is niet gelijkwaardig. Is mogelijk geen ramp als het voor een korte periode is. Nu loopt mijn man naast me en kunnen we hand in hand lopen. Niet te vergelijken met het achterom naar hem op kijken als ik of hij iets wil zeggen.
Maar goed, dit is mijn ervaring, jullie kunnen dat heel anders ervaren..

Sterkte met de komende periode!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een lang weekend gaan "proefdraaien" in een Nederlandse stad. Dan weet je gelijk wat handig/noodzakelijk is en niet.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Dat van die wc is trouwens nog een goede tip. Hoewel al minder als hij wel enigszins kan lopen, maar ik weet nog dat ik met m'n oudste in onze eigen stad liep, waar we de weg dus kennen, en na winkelsluitingtijd ineens een toilet zochten. Dat was een uitdaging, zeg maar. Als de winkels open zijn ook, trouwens, want natuurlijk heeft lang niet elke winkel of horecagelegenheid een toilet dat geschikt is voor minder validen. In de meeste gevallen is het krap en/of met een trap(je).

In Lissabon is een goed OV netwerk, maar verder is het lastig met rolstoel. Bovendien kun je hebben dat je een metrostation hebt dat geschikt is voor minder validen, dat je overal de lift neemt en dan bij de uitgang alsnog onderaan een trap staat. @(
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk zou ik eerder het hele idee van stad laten varen en kiezen voor een park, zoals hier ook al eerder gezegd. Zoveel meer ontspannen en daar gaat het toch om.

Sterkte verder
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
ik vond Berlijn met rolstoel echt ideaal. Parijs minder geschikt
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
20-09-2018 06:15
Ik zou een lang weekend gaan "proefdraaien" in een Nederlandse stad. Dan weet je gelijk wat handig/noodzakelijk is en niet.
Dit is ook wel handig. Kijk, je hoeft echt niet samen thuis te verpieteren. Je struikelt over de rolstoelers, in welke stad dan ook. Die redden zich ook wel. Maar veel rolstoelers breiden hun acties geleidelijk uit, doen ervaring op eigen dorp/stad/straat/huis/revalidatie centrum.
Meteen naar een buitenlandse stad klinkt als in het diepe springen terwijl je nog niet in het pierenbad geoefend hebt. Dan kan het fiks tegenvallen. En dat is jammer als je je er heel erg op verheugd had, en er ook zo aan toe bent.

Dus vandaar de terughoudendheid van reageerders.. Steek wat lager in..als dat bevalt schaal je op..
Alle reacties Link kopieren
Ambra, wat weet jij het altijd treffend, eerlijk en toch tegelijkertijd empathisch te vertellen. Nu, maar destijds ook in mijn topic. Heb ik écht wat aan gehad. Nogmaals dank daarvoor.

To. Wat vervelend dat je man extra onder toezicht komt te staan, medisch gezien. Iets wat je niet wilt horen natuurlijk. Een stad is niet de meest handige keuze nu wellicht. Maar ik snap ook wel dat je ergens naar uit wilt kijken. Juist dat zorgt voor wat zon. Ik heb maanden plat gelegen, de lijstjes die ik in mijn hoofd maakte waarvoor ik dat deed, zorgden toch voor een lach op mijn gezicht. Af en toe de wildste dingen bedenken, en bekijken hoe dat dat mogelijk gaan zijn. En uiteindelijk zullen jullie keuzes moeten gaan maken, maar weet, dit alles is ook verwerking van wat er speelt. Laat het er maar gewoon zijn. Jullie zien straks wel of het een reis naar New York kan worden of dat een picknick in het park nog te zwaar zal gaan blijken, de tijd zal het uitwijzen. Maar maak samen plannen, praat samen, vergeet niet te lachen samen (hopelijk is je man van de zelfspot, dat kan zó relativeren ook) maar blijf ook dingen zonder hem ondernemen. Jouw accu moet niet leeg getrokken worden, daar hebben jullie beiden niks aan.

Heel veel sterkte gewenst.
Alle reacties Link kopieren
Apiejapie, graag gedaan. Laten we elkaar helpen waar we kunnen.
Jij komt ook met advies waar TO en haar man wat aan kunnen hebben, zeker weten.

Ik haal je oude topic ff omhoog!
Alle reacties Link kopieren
TO hoe is het eigenlijk verder verlopen met je man? Zijn jullie nog op reis geweest met of zonder rolstoel?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven