Canada (BC) tijdens de winter

11-12-2018 02:38 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey iedereen,

Ik ben van plan om in februari en maart gedurende 18 dagen naar Canada te gaan. Meer bepaald starten in Edmonton en dan via Jasper-Icefield Parks- Banff naar Calgary.
Dus eigenlijk een vrij typische route als road trip.

Het ding is dat ik dit dus in de winter zou willen doen, en ik me afvroeg of er hier mensen zijn die ervaring hebben met Canada in de winter.
Zijn de wegen goed genoeg voor een huurauto met winterbanden? Tips voor logies? Ik zou deze reis trouwens alleen maken.

Ik heb ondertussen al verschillende blogposts gevonden met ervaringen, maar meestal zijn dit bloggers die betaald werden om een (positief) verslag te schrijven en ik hoopte hier wat ervaringen te horen.

Alvast bedankt

PS: in de titel moet uiteraard Alberta staan. Plan is eventueel door te rijden naar BC als ik genoeg tijd heb
awilde wijzigde dit bericht op 11-12-2018 06:14
7.18% gewijzigd
Heb je al eens naar de winter temperaturen daar gekeken? Lijkt me echt afschuwelijk. Zou er gratis nog niet heen willen in de winter.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat en andere tijd leuker zou zijn. In de winter zijn de beren in winterslaap en de watervallen minimaal omdat er ijs op de bergen ligt.
Ik weet dat in het voorjaar de watervallen indrukwekkend zijn ivm het smeltwater en de beren langs de weg gras eten omdat dat het lekkerste is op dat moment.
In oktober heb je de zalmtrek die denk ik ook zeer indrukwekkend is in te zien.
Het kan zijn dat in de winter de meren bevroren zijn en dan mis je het mooie spiegelende effect.

Ik zou een andere tijd kiezen, tenzij je en wintersport fan bent. Maar dat kan net zo goed in Europa.
mir31 wijzigde dit bericht op 11-12-2018 03:17
Reden: Spelfout
0.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De sneeuw in Canada/USA is echt compleet anders dan in Europa, dus zeggen dat je net zo goed in Europa kunt skiën is niet waar, want het is een andere ervaring. Er gaat niets boven fluffy champaign powder onder je latten!
mayou wijzigde dit bericht op 11-12-2018 06:43
15.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik had er misschien moeten bij zeggen dat ik een echt winterpersoon ben, dus de koude schrik mij zeker niet af.
Ik wil heel graag de omgeving zien met bevroren meren/watervallen, de gasbellen die in de meren bevroren zitten, overal sneeuw,... Ik kan ook skiën dus mss dat ik wel een dag de bergen inga als ik een tof skigebied vind.

Plan is om binnen 1,5 jaar gedurende een jaar daar te wonen dus het zou ook al een eerste kennismaking zijn.

Ik zit trouwens momenteel in de UK, dus dat maakt de tickets al wat goedkoper en de reistijd korter.
awilde wijzigde dit bericht op 11-12-2018 06:19
Reden: Aanvulling
9.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn daar in juni juli geweest maar wat ik me herinner zijn bepaalde wegen in de winter afgesloten en dicht.
Alle reacties Link kopieren
esther55 schreef:
11-12-2018 06:22
Wij zijn daar in juni juli geweest maar wat ik me herinner zijn bepaalde wegen in de winter afgesloten en dicht.
Dit inderdaad, wij zijn er in aug/september geweest en volgens mij is de icefeldsparkway zelfs dicht.
Alle reacties Link kopieren
Verschillende wegen zijn in de winter afgesloten, er is ook lawinegevaar. Dan sta je op een weg van A naar B, en moet je weer omkeren omdat je niet verder kunt. En zoveel wegen van A naar B zijn er niet, dus dan kun je zomaar een flink stuk moeten omrijden.

Ik weet niet of een gewone huurauto met winterbanden voldoende is.

Als je FB hebt raad ik het Canada reis forum aan. Zeer actief en er posten ook mensen die daar wonen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
En de genoemde plaatsen liggen trouwens in Alberta, niet in BC :)

https://511.alberta.ca/
Op deze site zie je dat er nu al wegen zijn afgesloten vanwege seasonal closure.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
naast winterbanden zou ik ook sneeuwkettingen meenemen, tanken als je tank half vol is, en zorg voor voldoende proviand in de auto.

Be prepared
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
11-12-2018 07:13
naast winterbanden zou ik ook sneeuwkettingen meenemen, tanken als je tank half vol is, en zorg voor voldoende proviand in de auto.

Be prepared

En warme dekens.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
FunnyFace8 schreef:
11-12-2018 03:08
Heb je al eens naar de winter temperaturen daar gekeken? Lijkt me echt afschuwelijk. Zou er gratis nog niet heen willen in de winter.
Dit!
Laat me raden, je hebt hier precies 10 minuten over nagedacht en opende toen een topic?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jarenlang in BC gewoond. Ik ben ook een wintermens en hou van de sneeuw.

Echter, als je gaat rijden in de winter hoop ik wel dat je hier ervaring mee hebt. Je moet je echt bedenken dat je door mega hoge bergen rijd, en zelfs in de lagere bergen, je pakken sneeuw tegenkomt. Niet een beetje, maar meters. En het is voor de sneeuwschuivers niet bij te houden. Wij hebben meer dan eens een rit van 400km gemaakt waarbij je niet eens kon zien waar de weg was. Alles was wit.

En dit was in BC, de sneeuw en kou in Alberta is nog veel intenser. Daar hebben wij veel vrienden die de hele winter, als je auto niet overdekt staat, de auto mogen uitgraven.

En ja, wegen zijn redelijk vaak dicht, dus ik zou hier rekening mee houden in je planning. Je kan via webcams naar de staat van de snelwegen kijken, maar het is ons ook gebeurd dat grote verbindingswegen een halve week dichtwaren ivm lawinegevaar.

Ik zou zowiezo een 4x4 huren, en niet een 2WD met enkel sneeuwbanden, dat is echt niet veilig. Kijk ook maar eens naar de term 'black ice'. Een bekend fenomeen in Canada waarbij er een laagje ijs over de snelweg vormt, welke je niet kunt zien. Overigens zijn op veel wegen sneeuwkettingen verplicht, en terecht.

Ik wil je niet afschrikken, wel wil ik je voorbereiden voor je eigen veiligheid. Mijn partner komt uit Canada en was zeer ervaren in het rijden in die omstandigheden. Wij deden de rit een paar x per winter, en ik scheet soms echt 7 kleuren haha. Ik vroeg mij dan echt af of we op de weg reden of ergens de berg af haha! Je ziet echt he-le-maal niets en hoopt maar dat de bandensporen die je volgt de juiste zijn haha!

Ook hadden we een 4x4. Onderweg zagen we altijd genoeg wagens vast zitten in de sneeuw of in de berm en ja, dit is op 'snelwegen'.

BTW voeg Nelson BC aan je lijstje toe.
anoniem_240889 wijzigde dit bericht op 11-12-2018 08:56
3.16% gewijzigd
Huur een sneeuwschuiver, dan kom je tenminste nog ergens. Snowmobile zou ik doen.
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals; wat ik omschrijf is op de hoofdwegen, de snelwegen. Geen kleine zijweggetjes :).
Alle reacties Link kopieren
minilogue schreef:
11-12-2018 08:58
Nogmaals; wat ik omschrijf is op de hoofdwegen, de snelwegen. Geen kleine zijweggetjes :).

Dus laat staan als je een keer van de weg af wilt om wat te zien :)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Het gebied moet heel mooi zijn, maar van verschillende locals heb ik gehoord dat de wegcondities in de winter echt slecht zijn om rond te trekken, zeker als je het niet gewend bent.

Winterbanden zijn niet voldoende, zorg ook voor sneeuwkettingen.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
freja schreef:
11-12-2018 08:54
Laat me raden, je hebt hier precies 10 minuten over nagedacht en opende toen een topic?
Ochtendhumeur?
Niemand verplicht je om op een topic te antwoorden, zelfs maar te lezen...

En ter info, dit is iets waar ik al een 4-tal jaar over nadenk, maar er is nu eenmaal weinig info over te vinden online.

Aan alle anderen, bedankt voor de info. Ik ga zeker de website met de actuele info van wegen eens bekijken.
4x4 stond sowieso op de planning, net zoals bij elk tankstation opnieuw voltanken, en een voldoende groot proviand meenemen om zeker een nacht te kunnen overleven in de auto (in de koude).

Op alle websites die ik vind, zouden de grote verbindingswegen tussen de belangrijkste plaatsen open moeten zijn, maar in realiteit is dit dus niet altijd zo.
Ik bekijk het nog verder.
Alle reacties Link kopieren
[quote=awilde post_id=29339308 time=1544525174 user_id

Op alle websites die ik vind, zouden de grote verbindingswegen tussen de belangrijkste plaatsen open moeten zijn, maar in realiteit is dit dus niet altijd zo.
Ik bekijk het nog verder.
[/quote]


Maar als alleen die wegen open zijn, dan valt er toch niet zo veel te zien?

Er zijn veel mooie plekken tussen bijvoorbeeld Jasper en Banff, maar daar moet je wel een stuk(je) voor de weg af.
De weg naar de Athabasca Glacier is nu al gesloten vanwege weersomstandigheden, die naar Maligne Lake (en canyon waarschijnlijk) gaat vaak dicht..

Het zou jammer zijn als je dat hele stuk gaat rijden en niet veel kunt bekijken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de Icefields Parkway al minstens honderd keer gereden, in elk seizoen, en ook in de winter is het geweldig. Er is wel een maar, als het slecht weer is gooien ze de weg dicht, veel zijwegen zijn ook dicht, maar dan nog is er genoeg te zien.
Er is nul bereik op de Icefields Parkway, ik zou dan wel een satelliet telefoon meenemen voor het geval je pech krijgt. Of wat je zelf al zegt, genoeg meenemen om te overleven. -20 is heel normaal in de winter en dat is gewoon hartstikke koud.

De winter is een fantastische ervaring en ik zeg dus ook doen. Als je je maar voorbereid.
broccoliroosje1234 wijzigde dit bericht op 03-11-2019 09:36
14.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg er zelf zin in als ik dit lees.

Veel plezier tijdens je trip!
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik besef dat er bepaalde zaken zijn die ik tijdens de winterperiode niet ga kunnen zien.
Nu moet ik er wel bijzetten dat ik sowieso in die periode op gesprek moet voor mijn nieuwe job in Edmonton, dus ik zou het aangename aan het nuttige proberen koppelen.

Sowieso ben ik daar binnen 18 maanden opnieuw, en dan is het voor (minstens) een jaar dus ik ga alles in de zomer ook nog eens kunnen bezoeken!

Broccoliroosje, zou ik eventueel je instagram mogen weten? Ik ben ontzettend benieuwd

En bedankt lopervanhiernaardaar. Ik heb er ook al ontzettend veel zin in, al vind ik het vooral spannend nu!

Bedankt iedereen voor jullie input, ik hou het allemaal in gedachten terwijl ik alles probeer te plannen.
Alle reacties Link kopieren
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven