Wintersport met kleine kinderen (baby en peuter), tips?

14-12-2018 11:14 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een van mijn broers heeft gevraagd of we mee gaan op wintersport met hem, mijn andere broers, mijn ouders en al onze kinderen. Hij heeft een groot huis gehuurd waar we allemaal in passen. Super leuk. We gaan al over 3,5 week!

Maar, we hebben twee kinderen, een peuter van 2,5 en een baby van dan 8 weken. Omdat ik het niet zag zitten om zo lang in de auto te zitten met die twee gaan we met de trein. Samen met mijn ouders. Een gedeelte van de bagage gaat met mijn broer mee.

Maar nu, ik ben nog nooit op wintersport geweest en zal niet gaan skiën (want net bevallen en bovendien vrij recent kniebanden gescheurd en totaal niet gerevalideerd). Ik merk dat ik wat op zie tegen de treinreis maar ook het verblijf daar.

Iemand tips over:
- kleding voor mijn kleine dames? Ik denk dat een skipak handig is voor de peuter, maar wat is handig voor de dreumes?
- hoe vermaak ik de peuter een hele dag in de trein?
- kun je met een wandelwagen door de sneeuw? Of moet ik mijn draagzak afstoffen? en draag ik dan over mijn eigen jas heen?

Algemene opmerkingen over dat ik gek ben dat ik op vakantie ga met twee kleine kinderen zijn ook welkom (maar ik zal ze wel negeren ;))
Ik vind het begrijpelijk dat je met vakantie gaat met twee kleine kinderen.
Dat is echt niet raar. Pistes vol met kleine kinderen.
Ik vind alleen die treinreis voor jou niet geschikt.
Weet je wel wat je je lijf aandoet met dat lange zitten? Je klachten met je kniebanden verergeren alleen maar door zo'n reis. Heb je dat ervoor over?
En wat moet je daar als je niets kunt?
Alle reacties Link kopieren
Monchu69 schreef:
14-12-2018 11:21
Ik vind het begrijpelijk dat je met vakantie gaat met twee kleine kinderen.
Dat is echt niet raar. Pistes vol met kleine kinderen.
Ik vind alleen die treinreis voor jou niet geschikt.
Weet je wel wat je je lijf aandoet met dat lange zitten? Je klachten met je kniebanden verergeren alleen maar door zo'n reis. Heb je dat ervoor over?
En wat moet je daar als je niets kunt?
Zo recent is het gelukkig ook niet. Mijn recent had betrekking op voor ik zwanger werd. Maar doordat ik zwanger werd heb ik niet zo goed kunnen optrainen dat skieen er in zit. Verder heb ik de afgelopen week elke dag 1,5 uur kunnen wandelen met mijn baby in de wandelwagen, dus dat zou ik daar ook kunnen doen.

En we gaan juist met de trein zodat we niet de hele dag hoeven te zitten. In de trein kun je net wat makkelijker een wandelingetje maken dan in de auto ;)

Wat ik daar verder kan is knuffelen met mijn andere neefjes en nichtjes (als ze niet op de piste staan), bij praten met mijn broers, genieten van de interactie tussen mijn kinderen en opa en oma (en ooms, tantes, neefjes en nichtjes), hopelijk een keer een boek lezen, misschien nog wel even een uurtje of wat met mijn man op pad terwijl ooms, tantes en grootouders op mijn kinderen passen....
kaaaaaaaatje wijzigde dit bericht op 14-12-2018 11:28
6.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
gequote in plaats van gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk op vakantie gaan, genieten van de omgeving en elkaar. En genoeg hulp om je te helpen met de kinderen.

Zou je meiden een skipak wat aan elkaar zit aantrekken.

Wij gingen heel veel met ze wAndelen in de drager jongste onder de jas oudste over de jas, sleeen, sneeuwpop maken, zoon heeft middagen met bakjes een lepel en sneeuw gespeeld echt je hoeft je geen moment te vervelen!

Wat betreft de treinreis; boekje, kleurboekje, naar buiten kijken, slapen etc

We legden al paar weken van te voren uit wat we gingen doen, dat het lange reis is en wat we beetje van ze verwachten en eigenlijk nooit problemen op lange reizen met de kinderen gehad.

Hoe relaxter jezelf bent hoe relaxter je reis verloopt
Alle reacties Link kopieren
Hoi Kaatje,
ik ben regelmatig met kleine kinderen (en zelfs zwanger) op wintersport geweest. Zelf woon ik niet in NL, en slechts op 2 uur reizen van de wintersportgebieden, dus wat betreft de treinreis kan ik je niet zoveel tips geven. Maar je bent zo te lezen niet alleen (je ouders gaan ook met de trein), dus zat helpende handen om je met je kids te helpen!
Voor je peuter zou ik een skipak kopen, een pak in één geheel is handig, want als hij in de sneeuw speelt, kan de sneeuw niet naar binnen bij z'n middel. Maar zo'n pak is wel onhandig als hij moet plassen, dan moet je hem helemaal "uitpellen" . Zorg ook voor goede, warme boots en goede (waterdichte!) handschoenen/wanten. Hij is volgens mij nog net te klein om op skiles te gaan, maar het is natuurlijk hartstikke leuk voor hem om in de sneew te spelen, te sleeën etc.

Wat betreft je baby, als er sneeuw ligt, is het niet zo fijn om met de wandelwagen te lopen, een draagzak is dan handiger. Wees je er wel van bewust dat je baby in de wagen of in de draagzak snel kan afkoelen, dus let daar op (en als jullie weer naar binnen gaan, de baby niet vergeten weer uit te kleden, anders krijgt hij het te warm.)
Mocht je een draagdoek gebruiken, zorg dan dat je zelf goede schoenen hebt, zodat je niet kan uitglijden.

Heel veel plezier op wintersport! Geniet ervan! :)
Alle reacties Link kopieren
Oh sorry, je hebt 2 meisjes ;-) lees dan maar "zij" ipv "hij" in mijn post ;-)
Alle reacties Link kopieren
Monchu69 schreef:
14-12-2018 11:21
Ik vind het begrijpelijk dat je met vakantie gaat met twee kleine kinderen.
Dat is echt niet raar. Pistes vol met kleine kinderen.
Ik vind alleen die treinreis voor jou niet geschikt.
Weet je wel wat je je lijf aandoet met dat lange zitten? Je klachten met je kniebanden verergeren alleen maar door zo'n reis. Heb je dat ervoor over?
En wat moet je daar als je niets kunt?
Met de trein gaan is juist ideaal met knieklachten. Duitse treinen zijn zeer comfortabel, hebben veel beenruimte én je hebt natuurlijk de mogelijkheid om lekker door de trein te banjeren om de benen te strekken!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook een slee meenemen voor de peuter en wat emmertjes en schepjes. Die van mij konden zich daar op de piste altijd goed mee vermaken.

Verder zou ik ze een losse skibroek en jas aantrekken. Wij hadden twee jaar geleden soms 12 graden overdag en dan is het fijn als je die skibroek uit kunt trekken. Dat is ook makkelijker met plassen/luier verschonen
Alle reacties Link kopieren
Neem nog zwemkleding mee, er zijn altijd wel Hotels met zwembad in de buurt. Overdag is het daar erg rustig. Ging vaak met het kind wat niet wilde skiën zwemmen.

We hadden een slee met zak, voor baby. Maar we wonen ook in een wintersport gebied.
Alle reacties Link kopieren
de lidl heeft prima skikleding voor een hele schappelijke prijs. ik zou de kleintjes lekker een skioverall aantrekken.

voor in de trein: wat kleine kadootjes voor onderweg.
Alle reacties Link kopieren
Voor de treinreis heb ik nu voor de peuter twee nieuwe zoekboeken gekocht, verder mag de tablet mee en mag ze met de Nijntje app. En een vriendin van me heeft een paar weken geleden een "watermagic" boekje gegeven. Als je de pagina's nat maakt verschijnt er een plaatje wat weer wegtrekt als het droog is. Verder wil ik nog op zoek naar een boekje van electro. En dan voor als we daar zijn neem ik ook twee spelletjes mee. Daarmee zou ze zich een eind moeten vermaken in de trein.

Dus draagzak in een jas. Maar dan heb je het zelf heel koud toch? Mijn jas kan in elk geval niet dicht als ze in de draagzak zit. Of hebben jullie een draagjas gekocht? Ik vind ze namelijk behoorlijk aan de prijs voor de korte periode dat ik deze al gebruiken.

Peuter is nog niet zindelijk, dus draagt sowieso een luier, dus ook in het skipak. Wat is een handige plek om een skipak te kopen? Marktplaats gok ik?
Alle reacties Link kopieren
Bij Decathlon hebben ze ook fijne skipakken. Maar Marktplaats is ook uitstekend.
Wat betreft de slee, als je geen plaats hebt om een slee meetenemen, kan je die ook vaak huren bij het hotel of bij de winkels waar je je ski's huurt.
Wij hadden zo'n drager die op je rug moet, maar daar is jouw jongste waarschijnlijk nog te klein voor. kan je anders niet bv. een poncho over jou en je kindje heen gooien?
Alle reacties Link kopieren
kijk hier eens: https://www.lidl-shop.nl/search?query=w ... ormat=JSON
Alle reacties Link kopieren
Ik droeg mijn winterbaby ook tot 4 maanden in mijn jas. Ik droeg mijn zwangerschapsjas (was een gewone jas maar dan 2 a 3 maten te groot) en daar paste ze in.

Als je nieuw moet kopen kun je ook tweedehands kijken voor een te grote jas. Sowieso lekker voor de winter als je met peuter op pad gaat, baby lekker warm tegen je aan.

Je zag de mensen op straat wel een beetje vreemd kijken. Ik leek op die manier wel 9 maanden zwanger van een vierling :proud:
Ik vind op vakantie gaan met kleine kinderen helemaal niet gek, maar wel een beetje als je zegt dat je zowel tegen de reis als tegen het verblijf daar op ziet.

Voor je peuter zou ik zeker een skipak en snowboots kopen, eventueel met een thermoshirt/ondergoed. Een 8 weken oude baby (waarom noem je die dreumes?) lijkt me nog erg klein voor een skipak. Ik zou eerder denken aan warme kleding (muts etc) en warme dekentjes en een kruik voor de kinderwagen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden skipakken met van schuin van boven tot aan een enkel een rits. Wij hadden sleetjes met een speciale leuning zodat ze goed konden slapen, die kun je daar ook huren.
Als je een kinderwagen hebt met goede luchtbandjes kun je over het algemeen goed uit de voeten. Ik had zelf speciale mini ski's voor onder de twee kleine wieltjes onder de wagen. En zorg voor oogbescherming voor de kleintjes. Voor hen is de sneeuw ook fel.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Voor nu is een skipak prima te doen. Die heb ik bij onze kinderen zo uit en aan. In de praktijk ben je toch geen uren buiten.

Wanneer ze gaan skiën is een losse jas met broek makkelijker. Anders moeten die skischoenen steeds uit. Want dan ben je wel veel langer buiten, bijvoorbeeld omdat ze gaan lessen of omdat je tochten gaat skiën.

Voor de baby vind ik een wandelwagen prettiger. Je kunt het lekker verwarmen met een kruik, het geeft jezelf wat meer houvast en je kunt ook even de handen vrij hebben om met je andere kind te spelen in de sneeuw.

Toch zou ik ook een draagdoek meenemen. Mocht er echt een dik pak sneeuw liggen, dan kom je er met de wandelwagen niet doorheen.

Draag haar over je eigen jas heen. Let wel even op ritsen en knopen. Pak haar goed in en neem een fleece deken mee om erover heen te doen zo nodig.

Zorg voor een goed profiel aan de onderkant van de sneeuwboots! Anders val en glij je alle kanten op. Man en ik hebben ijzertjes die we er eventueel nog onder kunnen doen.

Geen tips voor de treinreis.
Lijkt mij juist heel onhandig.

Verder heel veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Niet alle reacties gelezen, dus misschien val ik in herhaling. Sinds man en ik een jaar of 25 zijn, zijn we jaarlijks gaan skiën. Al die jaren maar 1x over geslagen, omdat ik hoogzwanger van oudste was. Jongste kondigde zich in een gunstige tijd aan. Eerst was ik net zwanger, wat ik nog niet wist en toen ze 3 maanden was konden we weer prima gaan skiën. We hebben ze dus op alle leeftijden mee gehad.
Voor de oudste is een ski-pak uit 1 stuk het handigst. Ze liggen vaak op de grond en dan komt er geen sneeuw onder de jas. Zal vast wek ergens tweedehands zijn, zet ook gewoon even een oproepje op je facebook. Wij hebben in de loop van jaren heel wat pakken gewoon weg gegeven. Warme muts en goede wanten zijn ook een must evenals een zonnebrilletje ivm de felle zon op de witte sneeuw. En uiteraard een zonnebrand met hele hoge factor. Wel eentje voor de wintersport, die is dikker en vetter dan de zomerse versie.

Voor de jongste is een skipakje ook wel het handigst en daarnaast misschien een kinderwagen met voetenzak. Wij konden meestal wel met de kinderwagen uit de voeten beneden in het dorp. Maar een slee is vaak leuker. Hangt ervan af hoe goed je kind al kan zitten, je hebt dan wel eentje met een rugsteun nodig sowieso en een tuigje om kind vast te zetten. Beste is 1 persoon trekken en ander ernaast lopen. Ik zie ook wel constructies met vastgemaakte maxi-cosies etc. op de slee.

Als je met zijn allen in een groot huis zit denk ik wel dat daar een slee aanwezig is anders kun je die huren bij de sportzaak.

Ook als je niet skiet zul je zien dat je dagen om vliegen. Gewoon lekker rondbanjeren, boek lezen, beetje shoppen, tussen de middag met de skiërs gaan lunchen, neefjes en nichtjes in de ski-klas gaan fotograferen etc. Toen mijn kinderen nog klein waren ging mijn schoonvader ongeveer de hele dag bij de kinderski-school kijken, vond hij geweldig. Al snel was hij een soort vrijwilliger geworden, raapte hij omgevallen kinderen op en zo. Die vermaakte zich prima de hele dag.

Met ca. 2,5 gingen onze kinderen naar de ski-creche. Was bij de ski-school, gingen ze lekker de hele ochtend in de sneeuw spelen en 's middags lekker slapen, er waren bedjes. Ze moeten dan altijd wel zindelijk zijn al, maar als het rustig is is er soms wat te regelen. Onze jongste mocht toen ook mee, ondanks dat ze een aantal maanden te jong was en nog niet zindelijk. Maar buiten onze 2 kinderen was er toen maar 1 ander kind.
Bereid je vast voor door op de website van het ski-gebied en van de ski-school te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Al veel goede tips gelezen!
Zou zeker voor de oudste een extra skipakje meenemen én extra wanten. Als ze gek blijkt op sneeuw wordt ze uiteindelijk toch wel nat.
Geen idee of er al skikleding voor baby’s van 2 maanden bestaat (een dreumes is echt ouder ;-) ).
Geniet er lekker van!!
Alle reacties Link kopieren
JobEva schreef:
14-12-2018 11:51
Neem nog zwemkleding mee, er zijn altijd wel Hotels met zwembad in de buurt. Overdag is het daar erg rustig. Ging vaak met het kind wat niet wilde skiën zwemmen.

We hadden een slee met zak, voor baby. Maar we wonen ook in een wintersport gebied.
Goede tip! Zwembad, daar kunnen opa en peuter zich wel een paar uur samen vermaken terwijl ik een boekje lees met baby in de wandelwagen naast me ;)
Alle reacties Link kopieren
mikado123 schreef:
14-12-2018 12:01
kijk hier eens: https://www.lidl-shop.nl/search?query=w ... ormat=JSON
Wow, nooit geweten dat de Lidl een webshop had of dat ze ook dit soort dingen verkopen. Dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
14-12-2018 12:03
Ik droeg mijn winterbaby ook tot 4 maanden in mijn jas. Ik droeg mijn zwangerschapsjas (was een gewone jas maar dan 2 a 3 maten te groot) en daar paste ze in.

Als je nieuw moet kopen kun je ook tweedehands kijken voor een te grote jas. Sowieso lekker voor de winter als je met peuter op pad gaat, baby lekker warm tegen je aan.

Je zag de mensen op straat wel een beetje vreemd kijken. Ik leek op die manier wel 9 maanden zwanger van een vierling :proud:
Ik was tijdens mijn zwangerschap al gigantisch en zou liever een wat elegantere optie zoeken nu ik weer wat meer in model ben ;) Maar dankjewel voor de tip.
Alle reacties Link kopieren
RoseHip schreef:
14-12-2018 12:25
Ik vind op vakantie gaan met kleine kinderen helemaal niet gek, maar wel een beetje als je zegt dat je zowel tegen de reis als tegen het verblijf daar op ziet.

Voor je peuter zou ik zeker een skipak en snowboots kopen, eventueel met een thermoshirt/ondergoed. Een 8 weken oude baby (waarom noem je die dreumes?) lijkt me nog erg klein voor een skipak. Ik zou eerder denken aan warme kleding (muts etc) en warme dekentjes en een kruik voor de kinderwagen.
Ik kijk er naar uit, maar ik zie er ook wel tegen op. Heel lang in de trein, wat als baby een rot dag heeft en veel moet huilen, dat is voor niemand leuk.

En ik ken mezelf ik gun het mijn man om te gaan skieen, dus ben ik veel alleen thuis met twee kleine kinderen en mijn ouders zullen er ook wel zijn, maar ik vind het lastig om dingen echt aan hen over te laten (al doen ze het graag). Dus voor mij is zo'n vakantie niet perse heel ontspannend, maar wel heel erg leuk.
Alle reacties Link kopieren
lattemachiato schreef:
14-12-2018 13:08
Niet alle reacties gelezen, dus misschien val ik in herhaling. Sinds man en ik een jaar of 25 zijn, zijn we jaarlijks gaan skiën. Al die jaren maar 1x over geslagen, omdat ik hoogzwanger van oudste was. Jongste kondigde zich in een gunstige tijd aan. Eerst was ik net zwanger, wat ik nog niet wist en toen ze 3 maanden was konden we weer prima gaan skiën. We hebben ze dus op alle leeftijden mee gehad.
Voor de oudste is een ski-pak uit 1 stuk het handigst. Ze liggen vaak op de grond en dan komt er geen sneeuw onder de jas. Zal vast wek ergens tweedehands zijn, zet ook gewoon even een oproepje op je facebook. Wij hebben in de loop van jaren heel wat pakken gewoon weg gegeven. Warme muts en goede wanten zijn ook een must evenals een zonnebrilletje ivm de felle zon op de witte sneeuw. En uiteraard een zonnebrand met hele hoge factor. Wel eentje voor de wintersport, die is dikker en vetter dan de zomerse versie.

Voor de jongste is een skipakje ook wel het handigst en daarnaast misschien een kinderwagen met voetenzak. Wij konden meestal wel met de kinderwagen uit de voeten beneden in het dorp. Maar een slee is vaak leuker. Hangt ervan af hoe goed je kind al kan zitten, je hebt dan wel eentje met een rugsteun nodig sowieso en een tuigje om kind vast te zetten. Beste is 1 persoon trekken en ander ernaast lopen. Ik zie ook wel constructies met vastgemaakte maxi-cosies etc. op de slee.

Als je met zijn allen in een groot huis zit denk ik wel dat daar een slee aanwezig is anders kun je die huren bij de sportzaak.

Ook als je niet skiet zul je zien dat je dagen om vliegen. Gewoon lekker rondbanjeren, boek lezen, beetje shoppen, tussen de middag met de skiërs gaan lunchen, neefjes en nichtjes in de ski-klas gaan fotograferen etc. Toen mijn kinderen nog klein waren ging mijn schoonvader ongeveer de hele dag bij de kinderski-school kijken, vond hij geweldig. Al snel was hij een soort vrijwilliger geworden, raapte hij omgevallen kinderen op en zo. Die vermaakte zich prima de hele dag.

Met ca. 2,5 gingen onze kinderen naar de ski-creche. Was bij de ski-school, gingen ze lekker de hele ochtend in de sneeuw spelen en 's middags lekker slapen, er waren bedjes. Ze moeten dan altijd wel zindelijk zijn al, maar als het rustig is is er soms wat te regelen. Onze jongste mocht toen ook mee, ondanks dat ze een aantal maanden te jong was en nog niet zindelijk. Maar buiten onze 2 kinderen was er toen maar 1 ander kind.
Bereid je vast voor door op de website van het ski-gebied en van de ski-school te kijken.
Ja het gaat dus om een baby van nu 6 weken en dan dus 10 weken, die momenteel heel veel krampjes heeft, dus ik heb wat pittige nachten gehad, kan niet helemaal meer helder denken ;)

Bedankt voor alle goede tips. WE gaan een tripje maken naar de decathlon voor de peuter en wat goede spullen kopen. Kan ik gelijk ook wat thermo spul kopen voor mezelf ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven