Welke camper met kleine kinderen

16-12-2018 19:43 21 berichten
Het lijkt mij leuk om op komende zomer op vakantie te gaan met een camper vanuit Nederland. In onze vakantie doen we het liefst een rondreis. En met een camper kunnen de kinderen elke middag en avond van de vakantie lekker in hetzelfde bed slapen terwijl we overdag steeds wat nieuws zien. Deze zomer zijn onze kinderen 2 en 4 jaar. Ze gaan dus nog vroeg naar bed. En het is in Nederland en omgeving echt niet altijd zo warm dat mijn man en ik 's avonds buiten gaan zitten tot wij ook naar bed willen. Ik zoek dus eigenlijk een huurcamper die een deur heeft tussen de bedden van de kinderen en de woonruimte. In een boot is dat heel gebruikelijk, maar in een camper schijnbaar niet? Wie heeft er een goede tip voor mij?
Wij legden de kinderen dan in het vaste bed achterin met een plaat hout als afsluiter tussen slaapdeel en woondeel (tussen de kasten en het matras geklemd) en als we zelf naar bed gingen, legden we de kinderen over in het bed boven de stoelen voorin.
Het is een optie, een plaat hout regelen. Ik heb wel modellen campers gezien waarbij dat zou kunnen, met een smalle doorgang naar het achterste bed. Beetje vreemd / onhandig is het wel misschien.
Alle reacties Link kopieren
Bij caravans zit er soms toch ook een dun deurtje( bij die van schoonouders in elk geval wel)misschien bij sommige campers ook dan.
Alle reacties Link kopieren
Alkoof kids lekker bovenin.
Weet je zeker dat het voor de kinderen ook een leuk plan is?

Kijk; als je op een kleine (boeren)camping in een tent of vouwwagen zit, dan heb je ook het probleem dat ze je horen als je er 'savonds voor zit. Maar wat is dan de oplossing? Kids pas laat naar bed. Niet zo strak aan de regels houden en in een beschutte omgeving kunnen die kleintjes ook nog lekker vrij rondlopen en spelen met andere kinderen. Juist de vrijheid om wat meer zelf te mogen, in combinatie met de bekende gezichten van andere kinderen en ouders, maakt campinggescharrel voor kleintjes zo gezellig. Steeds moeten rondtrekken geeft hen alleen maar minder vrijheid en vertrouwdheid. Dan ben je ze veel harder zelf aan het vermaken hoor! En vroeg naar bed is dus ook vroeg wakker!
Vergis je niet, die wandjes zijn zo dun dat je alles hoort.
Ik zou gewoon zo snel mogelijk naar frankrijk rijden zodat je savonds buiten kunt zitten.
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
16-12-2018 21:18
Vergis je niet, die wandjes zijn zo dun dat je alles hoort.
Ik zou gewoon zo snel mogelijk naar frankrijk rijden zodat je savonds buiten kunt zitten.
Of je nou buiten zit of binnen bij tent/ camper of caravan dat maakt toch niet uit qua geluid?
Ik neem aan dat TO en haar man op dat moment gewoon rustig een drankje doen en wat lezen oid en niet los gaan op techno..
Op de camping gingen mijn 2- en 4-jarige pas rond negenen naar bed. In Nederland. En zaten wij lekker een boek te lezen voor de tent met een trui aan, of in onze voortent. Ze sliepen er doorheen.

Ik wil maar zeggen dat het misschien geen probleem is.
Alle reacties Link kopieren
Leuk plan! Heb geen concrete tips voor een camper, maar wij zijn toen onze oudste 2 was met een camper door Florida getrokken, en verbaasden ons erover dat hij zo makkelijk sliep in dezelfde ruimte. Het was en is geen makkelijke slaper :-) We hebben ook veel bootervaring (wereldreis gemaakt) met kinderen, en hoewel er deuren in de boot zitten, stonden die ook vaak open i.v.m. de warmte. Mijn ervaring is dat als ze eenmaal slapen, ze ook wel blijven slapen, ook als er nog wat leefgeluid is (en die van ons zijn dus geen makkelijke slapers...). Dus zou er niet een al te groot ding van maken, zoeken naar een camper waar de slaapplekken een beetje 'beschut' zijn, maar een deur ertussen is niet per se een must.

Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Er zijn zeker wel campers die dat hebben, de laatste jaren zie je dat dit steeds meer wordt ingebouwd in campers. Je zult dan dus op zoek moeten naar een vrij jonge camper. Merken kan ik je niet geven, vele merken bieden dit tegenwoordig aan. Maar echt geluidsisolerend zijn ze niet, wel hebben zij dan geen last van het licht.

Ik zou daar niet naar opzoek gaan, kinderen slapen vaak wel door geluid heen. Is een alkoof een optie? Kan je meestal ook afsluiten met een gordijn en een net voor het eruit vallen.
Ik heb wel weer zinvolle opmerkingen gelezen hier. Of de kinderen dat rondreizen wel echt leuk vinden bijvoorbeeld. Het is wel een wat een compromis, ik wil graag wat zien, en ik wil de kleintjes niet te lang achter elkaar in de auto laten zitten, omdat ik denk dat ze dat ook niet leuk vinden. Dus dan kom je op meerdere stops uit.
Qua geluid maakt zo'n dun deurtje misschien ook wel niet zo veel uit. Qua licht wel, en ik verwacht dat ze met een gordijn eerder gaan spelen dan met een deur (of plank). Het voelt toch wat minder afgesloten.
Een alkoof vind ik eng, ik heb er nog nooit een in het echt gezien, moet ik er bij zeggen. Het ziet er vanaf de foto's uit alsof een kind daar alsnog naar beneden kan vallen, door een opening in het net bijvoorbeeld.
Ik ga met dit alles nog even verder nadenken. En ik hou wel van voorpret.
rosamunde schreef:
17-12-2018 19:41
Ik heb wel weer zinvolle opmerkingen gelezen hier. Of de kinderen dat rondreizen wel echt leuk vinden bijvoorbeeld. Het is wel een wat een compromis, ik wil graag wat zien, en ik wil de kleintjes niet te lang achter elkaar in de auto laten zitten, omdat ik denk dat ze dat ook niet leuk vinden. Dus dan kom je op meerdere stops uit.
Qua geluid maakt zo'n dun deurtje misschien ook wel niet zo veel uit. Qua licht wel, en ik verwacht dat ze met een gordijn eerder gaan spelen dan met een deur (of plank). Het voelt toch wat minder afgesloten.
Een alkoof vind ik eng, ik heb er nog nooit een in het echt gezien, moet ik er bij zeggen. Het ziet er vanaf de foto's uit alsof een kind daar alsnog naar beneden kan vallen, door een opening in het net bijvoorbeeld.
Ik ga met dit alles nog even verder nadenken. En ik hou wel van voorpret.

Nou is de vraag of ze die stops wel leuk vinden. Het hangt heel erg van het kind af; het ene kind vind het leuk om dingen te gaan bekijken, het andere wil het liefste een beetje rommelen met stokken. Veel kinderen vinden het juist fijn om wat meer zelfbeschikking te krijgen in hun gedeelde vakantie met hun ouders. Even wat minder moeten enzo, en dus zelf ook een beetje rondlopen en dingen doen die in je opkomen. Daarom is het fijn als ze een terrein leren kennen en het voor hen hetzelfde blijft. Even bij het hondje kijken 5 tenten verderop, of bij de afwassers bij de wasbakken... Of naar de grote kinderen op de trampoline kijken en er lekker zelf onbeholpen doorheen stuiteren. En niet ontbijten aan tafel, maar lekker met een broodje in je hand gewoon wat rondlopen. Grote mensen zitten altijd veel te lang stil voor kleintjes...

Zorg wel dat het voor jullie allemaal ontspannen blijft: je kan wel willen rondtrekken, maar als de kinderen jengelen in de auto, en jij dan weer bij een stop tegen ze zegt dat ze "nu even moeten luisteren" omdat mama een kasteel wil bezoeken (ik noem maar wat), dan kan het voor hen nog steeds heel veel aanpassen en incasseren zijn.

Ja; op de camping is het leven anders dan op een spannende reis. Maar als je meegaat in de beleving van je kinderen, kan je door hun ogen ook een heleboel ontdekken en samen een leuke tijd hebben, en je kan bijvoorbeeld om de beurt een stuk hardlopen of even iets voor je zelf doen. Ik trek me op vakantie altijd even terug van het gedoe door me op te stellen als degene die de boodschappen gaat doen; in Zeeland ging ik dan rustig 3 dorpen verderop naar een hele goede viswinkel voor de tonijnsteak voor op de BBQ ofzo: dat was voor mij even tijd om dingen zelf uit te zoeken zonder kinder-tempo. Man bleef achter op de camping maar kind kon ook zelf wat doen, dus man kon iets lezen ofzo, of juist even meedoen met een watergevecht of even de afwas (ja; dat hoort er helaas op vakantie bij, al kan je vaak bij het afwassen leuke gesprekken voeren met ander campinggasten die daar ook met kinderen zitten en soms nog leuke tips voor uitstapjes in de buurt hebben).

Mijn zoon genoot van korte ritjes (naar de bakker bijvoorbeeld) op een gehuurde ouder-kind tandem, van samen aarbeien plukken bij een pluktuin, spelen in het zand (kijk eens op sandshaper!), en van lekker bungelen in mijn hangmat en een hut bouwen. Als ze steeds op reis zijn, dan kunnen ze geen relatie met andere kinderen opbouwen en geen groot "project" starten ("morgen gaan we de kuil nog veel groter maken he, en dan versieren we de randen met steentjes!"). Dan moet je dus zelf wel echt de beste vriend van je kind blijven, en ze gewoon veel aandacht geven. Is ook leuk, maar dan kom je nog niet aan veel bezienswaardigheden toe op de manier waarop je dat zonder kinderen kan bekijken. Dan ben je uiteindelijk relaxter als je jezelf ook niet nog een reisschema oplegt met dingen die je allemaal niet wilt missen. Kinderen houden er wel van als ze op vakantie gewoontes mogen ontwikkelen zoals steeds bij de bakker even over dan ene muurtje lopen, of andere dingen die alleen boeiend zijn als je nog geen 5 bent...

Maak daar voldoende ruimte voor; er tegenin gaan werkt niet, en je zou eigenlijk hele bijzondere momenten met je kinderen missen. Want nu lijkt het alsof ze altijd klein zijn, maar over 4 jaar moeten je vakanties al weer helemaal anders zijn... Vakantie met kleine kinderen is geen vakantie meer zoals je die eerst kende; je krijgt vrij van je werk, maar je bent wel fulltime "pedagogisch medewerker", en als je het daar niet op inricht, raak je heel gefrustreerd.
Mijn kinderen vinden (veel) rondtrekken ook niet echt leuk, dus wij gaan niet meer met een camper weg. Maar je hoeft ook niet je complete vakantie met je kindje vast te zitten op een camping en bij het hondje van de buren te gaan kijken natuurlijk. Mogen ouders ook even bijkomen? Wat blijmetmij omschrijft klinkt mij niet als een relaxvakantie in de oren voor de ouders. Ik ben niet fulltime pedagogisch medewerker, ik ben een ouder die ook vakantie heeft.
ShaunTheSheep schreef:
18-12-2018 10:18
Mijn kinderen vinden (veel) rondtrekken ook niet echt leuk, dus wij gaan niet meer met een camper weg. Maar je hoeft ook niet je complete vakantie met je kindje vast te zitten op een camping en bij het hondje van de buren te gaan kijken natuurlijk. Mogen ouders ook even bijkomen? Wat blijmetmij omschrijft klinkt mij niet als een relaxvakantie in de oren voor de ouders. Ik ben niet fulltime pedagogisch medewerker, ik ben een ouder die ook vakantie heeft.


Huh? Wie neemt er nou kinderen en verwacht dat alles in de vakantie even ophoudt, want papa en mama willen wel "een relaxvakantie"! :hihi:

Je zit wel 24 uur per dag aan een kind van 2 en van 4 vast in TO's geval. Die gaan echt niet even een paar uur zichzelf vermaken terwijl jij aan jouw vakantiewensen toekomt; vakantie IS helemaal niet super relaxed. Het is veel meer geven en nemen dan met oudere kinderen. Ze zijn vroeg wakker en ze hebben een behoefte die voortkomt uit hun ontwikkeling: ze zijn niet eigenwijs, maar kunnen ook maar zoveel verwerken en zijn nog heel fysiek en zintuiglijk. Ze willen liever zelf iets doen dan ergens braaf naar kijken; liever bewegen dan in een restaurant zitten. Dan kan je wel willen dat zij zich aan jou aanpassen, maar denk je echt dat je dat voor elkaar krijgt als je ze serieus toespreekt dat mama nu toch wel vakantie verdient heeft na een zwaar jaar op het werk?

Het komt er op neer dat jij pas echt vakantie hebt als je kind dat ook heeft. Als je hem steeds meeneemt naar nieuwe plekken, moet je kind overal wennen, zich aanpassen, en bewaakt/begrensd worden. Is veel werk; juist minder relaxed!

Dat hondje kijken is iets wat kinderen op een gegeven moment gewoon zelf doen terwijl jij ze van een grote afstand een beetje in de gaten houdt en online de krant leest oid. Dan heb je al een keertje samen langs dat hondje gelopen, een praatje gemaakt met de eigenaars en samen voorzichtig de hond geaaid, en als alles dan OK is, dan kan zelfs een tweejarige op een daarvoor ingerichte camping zelf wat rondscharrelen; speeltoestel midden op het veld met een zandbak en een glijbaan, en dan gaan ze zelf dingen doen. En ja; dan maakt je af en toe samen een dagtochtje met de auto of een huurfiets. Maar met kleine kinderen zou ik eerder naar een aardbeienpluktuin gaan dan naar een antieke bezienswaardigheid, dus misschien kom je daarmee nog niet helemaal aan je eigen wensen toe.

Wij proberen op vakantie altijd lekkere dingen te eten/te ontdekken; locale gebakjes bij de bakker, zelfgemaakte worst van ambachtelijke slagers en lekker vis voor op de BBQ; dat is een hobby voor in de vakantie waar de kinderen van mee kunnen genieten. Als je op de V0eluwe zit, is Krolller Muller ook leuk met kleintjes (de beeldentuin), als je maar niet verwacht dat je de hele collectie te zien krijgt: misschien zijn de kinderen na 10 beelden buiten wel klaar, en willen ze dennenappels verzamelen, ook al hangen er binnen nog echte Van Goghs...

Je kan opsplitsen met je man/partner. Kinderen ongestoord laten scharrelen met 1 ouder in de buurt en er zelf even tussenuit; dat is thuis toch ook de enige optie? Veel meer smaken heb ik niet voorbij zien komen; dat heb je nou eenmaal als je aan kinderen begint! Of je vraagt opa en oma, je vriendin/ zus mee in een camper/huisje in de buurt. Dan heb je wat meer vrije tijd en iedereen wat "familie-quaility time". Moet je wel leuke familie hebben...

Ik vind vakanties niet relaxed en zou zonder mijn zoon heel andere keuzes maken. Maar ik besef ook heel goed dat ik aan ZIJN jeugdherinneringen aan het bouwen ben. Tot en met een jaar of 6 zijn kinderen op vakantie gewoon intensief. Moet je eens kijken hoeveel vakantiejaren je daarvoor en daarna gehad hebt/nog gaat krijgen om je eigen zin te doen...
Ik vind trouwens wel dat mijn zoon na een fijne scharrel-vakantie grote sprongen maakt in zijn ontwikkeling en zelfstandigheid; er gaat echt een ander kind terug naar school dan dat ik aan het eind van het schooljaar heb meegenomen. ik denk dat kinderen ook ruimte nodig hebben voor groei en het verwerken van alle indrukken van school en het drukke ritme van de rest van het jaar...
blijmetmij schreef:
18-12-2018 11:25
Huh? Wie neemt er nou kinderen en verwacht dat alles in de vakantie even ophoudt, want papa en mama willen wel "een relaxvakantie"! :hihi:

Je zit wel 24 uur per dag aan een kind van 2 en van 4 vast in TO's geval.
Niemand zegt dat alles ophoudt tijdens een vakantie, maar kinderen ‘moeten’ soms ook even zelf kunnen spelen en kunnen best eens mee naar iets wat ouders willen doen of zien. Je hoeft echt niet je hele eigen leven en wensen aan de kant te schuiven om alleen met de kinderen bezig te zijn.

Bovendien klinkt TO als iemand die niet helemaal stil kan gaan zitten op de camping en de kinderen zijn dat denk ik wel wat gewend van haar. Er is ook een middenweg. Bijvoorbeeld een paar dagen hier, dan via dat mooie kasteel door naar een paar dagen daar.

Aanvulling: bedenk ook dat niet alle kinderen hetzelfde zijn. Ze worden niet allemaal blij van op dezelfde plek bivakkeren en naar de aardbeienpluktuin. Een spannend ridderkasteel kan ook leuk zijn.
We hebben vorig jaar ook een rondreis gemaakt, dat ging prima. Ik pas me grotendeels aan aan de kinderen. Een dag was bijvoorbeeld: rustig ontbijten, even spelen, lunch en dan onderweg naar de volgende plek. De jongste kon onderweg slapen. 's Middags dan een klein uitje, bijvoorbeeld een wandeling op zoek naar een speeltuintje. 's Avonds zelf koken en eten, dan de kinderen naar bed en wij nog even relaxen. Dat ging zo prima. We konden ook best twee dagen op dezelfde plek blijven als ze het daar leuk vonden.
Het idee van een rondreis is nu ook dat het een manier is om eindelijk weer eens op familiebezoek te gaan. We zijn daar al veel te lang niet geweest en ze wonen op 9u rijden.
rosamunde schreef:
18-12-2018 14:31
Het idee van een rondreis is nu ook dat het een manier is om eindelijk weer eens op familiebezoek te gaan. We zijn daar al veel te lang niet geweest en ze wonen op 9u rijden.
Leuk! Dat maakt de reis wel een stuk dragelijker...
dolfje schreef:
16-12-2018 21:43
Of je nou buiten zit of binnen bij tent/ camper of caravan dat maakt toch niet uit qua geluid?
Ik neem aan dat TO en haar man op dat moment gewoon rustig een drankje doen en wat lezen oid en niet los gaan op techno..
Techno? :facepalm:
Ik vind het behoorlijk uitmaken of je in dezelfde ruimte zit of buiten.
rosamunde schreef:
18-12-2018 14:31
We hebben vorig jaar ook een rondreis gemaakt, dat ging prima. Ik pas me grotendeels aan aan de kinderen. Een dag was bijvoorbeeld: rustig ontbijten, even spelen, lunch en dan onderweg naar de volgende plek. De jongste kon onderweg slapen. 's Middags dan een klein uitje, bijvoorbeeld een wandeling op zoek naar een speeltuintje. 's Avonds zelf koken en eten, dan de kinderen naar bed en wij nog even relaxen. Dat ging zo prima. We konden ook best twee dagen op dezelfde plek blijven als ze het daar leuk vonden.
Het idee van een rondreis is nu ook dat het een manier is om eindelijk weer eens op familiebezoek te gaan. We zijn daar al veel te lang niet geweest en ze wonen op 9u rijden.
Super leuk, gewoon doen. Onze kinderen vinden en vonden trekken op een rustig tempo prima. Ik zou het alleen zelf niet trekken als ik vanwege de kou de hele avond in een camper moet zitten en niks kan zeggen. Daarom zou ik naar een warmere plek reizen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven