Iemand ervaring internationale trein Schiphol Brussel?

15-04-2019 20:29 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij vertrekken binnenkort naar Canada voor vakantie. Ons ticket gaat heen via Brussel, waarbij het traject Schiphol-Brussel met de trein is. Dit is de IC die o.a. in Rotterdam stopt. Aangezien wij vlakbij Rotterdam wonen, stappen we liever daar in, dan eerst met de trein naar Schiphol en daar weer terug langs Rotterdam naar Brussel.

Als ik bel met de maatschappij zeggen ze dat het als een no-show wordt gezien als je niet in de trein zit. Of we na 1/3 kunnen instappen krijg ik eigenlijk geen antwoord op.

Heeft er iemand ervaring met deze trein? Wordt je gecontroleerd of niet? Want wie zou dan die no-show doorgeven vraag ik me af.
Alle reacties Link kopieren
Je moet je kaartje afstempelen in Amsterdam. Doe je dat niet dan heb je idd een no show.

Sterker nog, er zijn vluchten die vanaf Antwerpen gaan. Gek natuurlijk aangezien Antwerpen geen luchthaven heeft. Dan moesten wij dus eerst naar Antwerpen met de trein, daar afstempelen. En dan vervolgens met de trein terug naar Amsterdam om daar op het vliegtuig te stappen.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
biol schreef:
15-04-2019 20:34
Je moet je kaartje afstempelen in Amsterdam. Doe je dat niet dan heb je idd een no show.

Sterker nog, er zijn vluchten die vanaf Antwerpen gaan. Gek natuurlijk aangezien Antwerpen geen luchthaven heeft. Dan moesten wij dus eerst naar Antwerpen met de trein, daar afstempelen. En dan vervolgens met de trein terug naar Amsterdam om daar op het vliegtuig te stappen.
Waar stempel je die dan af?

Controle op de trein is er maar zeer willekeurig qua moment. Je wordt zeker gecontroleerd. Wat voor een treinkaart heb je bij de reis gekregen?
Je hebt de Thalys en de IC en ook nog een stoptrein die tot Antwerpen gaat. Mijn ervaring is dat als je op tijd aan wilt komen, je beter in die Thalys kunt gaan zitten. Niet dat ik er heel vaak in zit, maar wel in beide een paar keer. Van dat no show heb ik geen idee, ik moest gewoon in Brussel zijn.
biol schreef:
15-04-2019 20:34
Je moet je kaartje afstempelen in Amsterdam. Doe je dat niet dan heb je idd een no show.

Sterker nog, er zijn vluchten die vanaf Antwerpen gaan. Gek natuurlijk aangezien Antwerpen geen luchthaven heeft. Dan moesten wij dus eerst naar Antwerpen met de trein, daar afstempelen. En dan vervolgens met de trein terug naar Amsterdam om daar op het vliegtuig te stappen.
:@@: whoow
Alle reacties Link kopieren
Zeilboot76 schreef:
15-04-2019 20:47
Waar stempel je die dan af?

Controle op de trein is er maar zeer willekeurig qua moment. Je wordt zeker gecontroleerd. Wat voor een treinkaart heb je bij de reis gekregen?
Die moet je gebruiken bij je incheck voor t vliegtuig. Vaak zijn de vluchten op die trajecten een stuk goedkoper.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
1x via Antwerpen ''gevlogen'', moet je inderdaad afstempelen.
Dat mag ook de dag van tevoren dat stuk trein (althans mocht ik? weet niet of dat algemeen kan enzo), toen had ik ook tijd, dus heb ik dag ervoor gedaan, enkel stuk Antwerp-Rotterdam (niet geheel naar Schiphol) dat was toen voldoende. Maar wie weet zijn regels aangescherpt.
Scheelde hoop voor de vliegdag.
Alle reacties Link kopieren
Thuis-in-eigen-huis schreef:
15-04-2019 20:56
1x via Antwerpen ''gevlogen'', moet je inderdaad afstempelen.
Dat mag ook de dag van tevoren dat stuk trein (althans mocht ik? weet niet of dat algemeen kan enzo), toen had ik ook tijd, dus heb ik dag ervoor gedaan, enkel stuk Antwerp-Rotterdam (niet geheel naar Schiphol) dat was toen voldoende. Maar wie weet zijn regels aangescherpt.
Scheelde hoop voor de vliegdag.
Ja dat schijnt idd nog steeds te kunnen!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie ervaringen! Ik ga zeker even kijken of het mogelijk is de dag ervoor al te stempelen. Ga maar weer eens in de wacht staan bij de maatschappij ;-)
Alle reacties Link kopieren
Nog even een vraag hier, Biol zegt: van tevoren afstempelen. Maar waar? Want het loket van de internationale trein is zo vroeg nog dicht. Kun je het dan in de trein doen?

Heb nu al gebeld met diverse partijen en niemand kan het me vertellen. Geloof dat het forum meer weet dan de diverse helpdesks samen :lol:
Alle reacties Link kopieren
MarijeMarije schreef:
16-04-2019 14:16
Nog even een vraag hier, Biol zegt: van tevoren afstempelen. Maar waar? Want het loket van de internationale trein is zo vroeg nog dicht. Kun je het dan in de trein doen?

Heb nu al gebeld met diverse partijen en niemand kan het me vertellen. Geloof dat het forum meer weet dan de diverse helpdesks samen :lol:
Nee je moet op het station je kaart afstempelen bij de internationale desk. Als er een trein rijdt is het loket open.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit ooit gedaan.

Je vliegt dan veel goedkoper omdat de start van je reis in Belgie is en niet in Nederland. Je betaalt dan geen NL luchthavenbelasting.

Route heen:
Brussel inchecken, poortje door en afstempelen.
Trein naar Amsterdam (geen optie dit moet!)
De trein uitstappen en naar incheck balie, bagage droppen en douane door.
Vliegen naar bestemming.

Route terug:
Paspoort check (niet altijd) bagage ophalen, douane door en naar huis. Dan hoef je niet perse de trein in te stappen naar Brussel.

Heenweg is dit zeker een vereiste.
Alle reacties Link kopieren
biol schreef:
16-04-2019 14:30
Nee je moet op het station je kaart afstempelen bij de internationale desk. Als er een trein rijdt is het loket open.
Wij reizen om 6.08 en de dame aan de telefoon geeft aan dat zij pas om 6.15 open gaan. Echt zo bijzonder dit allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp hier niet zo veel van? Wie kan het mij uitleggen?

TO kan toch gewoon in Rotterdam instappen? Toen ik in de IC direct zat vanaf Amsterdam Centraal stapten er ook mensen in Rotterdam in?
biol schreef:
15-04-2019 20:54
Die moet je gebruiken bij je incheck voor t vliegtuig. Vaak zijn de vluchten op die trajecten een stuk goedkoper.
Deze snap ik niet.

Je scant je treinticket toch bij de poortjes van de trein?

En als je een dag van tevoren scant dan kun je de dag erna niet meer door de poortjes heen.
Alle reacties Link kopieren
Kijkt anders even op het alles Amerika forum....of Chaam et NS internationaal die weten het vast wel
Alle reacties Link kopieren
Hier staat het redelijk duidelijk uitgelegd.

https://insideflyer.nl/klm-ticket-met-t ... werkt-het/

Als je niet met de trein reist vanaf Brussel (of Antwerpen) zal je niet kunnen boarden. Simpel als dat. Je moet je ticket afhalen en laten afstempelen.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Maar hopen dat er geen lange rijen voor dat loket staan dan....en dat er geen gedoe op het spoor is....
Alle reacties Link kopieren
van Rotterdam naarschiphol kun je met de IC direct die is wel lekker snel. Je kun5 nog afwegen dat een van jullie af laat stempelen en dat de ander later met de bagage in Rotterdam opstapt...of moet je in persoon af laten stempelen? Wil je nog eens laten weten of het gelukt is allemaal...klinkt erg omslachtig. Hoop dat het flink in de ticketprijzen scheelde dan is het hetwel waard......fijne vakantie!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nog een update geven, dus bij deze:

2 dagen voor vertrek ben ik naar Schiphol gereisd en heb de treinkaartjes (A4 print) laten voorzien van een datumstempel bij het NS loket. De dame aldaar reageerde heel verbaasd, dit had ze nog nooit hoeven doen, maar ze vond het geen probleem om alvast de datum van vrijdag erop te stempelen.

24 uur van tevoren online ingecheked bij Brussel Airlines voor de vlucht.

De vrijdag zelf hebben we de IC direct gepakt vanuit Rotterdam (ipv Schiphol). Heel de reis geen conducteur gezien. Bij de incheck balie op Brussel is er helemaal niet gevraagd naar de treintickets! Dus achteraf had ik me de hele moeite van het reizen naar Schiphol kunnen besparen en ik ben blij dat we niet die ochtend vroeg met het hele gezin naar Schiphol zijn gegaan.

De douane in Brussel was niet berekend op de hollandse meivakantie en duurde een eeuwigheid (ruim anderhalf uur). Wij waren net op tijd bij het vliegtuig, maar we hebben ruim een uur vertraging opgelopen door anderen die nog in de rij stonden. Dat was vooral vervelend voor mensen die daardoor hun aansluiting in Canada misten.

Vakantie is verder top geweest!
Nog bedankt voor alle antwoorden hier.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de feedback!!! Raar verhaal hoor. Ach ja Brussel is berucht om zn lange wachttijden....maar fijn dat de vakantie geslaagd was!
Fijn dat je liet weten hoe het ging en dat het voor jullie goed gegaan is allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de update!
Het zou mij persoonlijk het gedoe niet waard zijn overigens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven