Autovakantie Toscane

23-04-2019 13:33 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

De zoekfunctie leidt me naar een aantal werkende topics waar ik al leuke tips uit heb gehaald, maar de meesten zijn dode linkjes die naar de homepage leiden. Via Google zie ik door de bomen het bos niet meer... en helaas hebben vriend en ik allebei geen ervaring (als volwassenen die het zelf moeten plannen :proud: ) met autovakanties naar het zuiden.

We willen graag naar Toscane met de auto. Een dagje of 8-10, in totaal (inclusief reis). Gezien ons beroep helaas in het hoogseizoen, ergens tussen 15/7 en 29/7.

Nu heb ik goede dingen gehoord over agriturismo-boerderijen en dat lijkt ons allebei heel tof. We zijn niet zo van het midden in een stad zitten met o-ver-al toeristen om je heen. Leuk voor een dagtripje, maar de dag starten en eindigen wat verder van de stad af lijkt ons super.

Ook hebben we op een rijtje gezet waar we graag naartoe zouden willen qua steden en Lucca, Siena, Volterra en Pisa/Florence lijken ons leuk. Daarom ook graag een accommodatie die in die regio een beetje centraal ligt. San Gimignano oid? Las ik goede dingen over?

Afijn, mijn vragen aan jullie:
- 1400 km, is dat te doen zonder overnachtingshotel? We houden allebei wel van autorijden en zouden prima afwisselen en koffiepauzes nemen, maar het klinkt zo heftig. We vinden het prima om ergens een stop te boeken zo niet, maarrr... waar dan? En sowieso, de route... Rijden we het best via Oostenrijk (en dan een stop in München) of via Zwitserland (en dan Bazel oid)?

- Is, indien we via Oostenrijk rijden, Verona de moeite waard om op de heen- of terugreis nog te bezoeken? Of wellicht een andere stad/plek die we op weg tegenkomen?

- Tips en aanraders voor uitstapjes/restaurants in de regio waar we willen verblijven?

- Aanraders voor een fijne agriturismo in de regio?

We zijn allebei al veel op vakantie geweest, maar ik voel me nu nogal bleu stiekem :biggrin: Ben tot nu toe altijd een vliegtuigmens geweest.

Ontzettend bedankt voor de hulp alvast!
Alle reacties Link kopieren
1400 kilometer is een roteind, maar wanneer je beide van autorijden houdt, goed te doen. Pas je aan aan het verkeer, zorg voor een veilige auto en hou elkaar in de gaten wat vermoeidheid betreft. Wissel goed af! Zonder kinderen en zonder caravan is het wmb geen probleem.
Via Zwitserland is veel directer. Wat veel mensen tegenhoudt is de San Gottardotunnel. Snap ik, want klinkt een beetje eng, één zo'n buis, en je kunt lange wachttijd hebben in het hoogseizoen. Je hebt echter de mogelijkheid tot een werkelijk prachtige escape: de San Gottardopas! Met mooi weer is het echt een schitterende rit en bovenop heb ik meer dan eens eeuwige sneeuw gezien. Ook met wat regen is íe nog steeds goed te rijden. Als je toch bij de ANWB bent voor je vignet, neem dan gelijk zo'n ANWB-kaart mee, daar staan de hoofdwegen en de afslagen voor de pas goed op aangegeven.
Verona is een leuke stad om te overnachten, als je toch via Oostenrijk gaat, is dat een goede reden. Via Zwitserland rij je echter over het Meer van Lugano en dat is ook een mooie omgeving en leuk voor een tussenstop.
Iedere stad in Italie vind ik een bezoek waard, zo ook elke stad in Toscane. Probeer Pisa heeel vroeg te bezoeken, of juist laat op de avond, want de drukte haalt de charme wel weg. Hetzelfde geld voor Florence, maar ik snap dat je erheen gaat als je er toch bent.
Wij hebben een aantal jaar in die contreien gebivakkeerd, en heel Toscane is prachtig. Italianen zijn leuke mensen en de meeste accomodaties zijn echt zo mooi als je op de foto's ziet. Wat mij betreft is dat nog nooit tegengevallen.
Het kan er in het hoogseizoen echt bloedheet zijn, dus een zwembad bij je accommodatie is wel een vereiste vind ik. Restaurants zijn meestal ook gewoon goed. Vaak laten wij de kok maken waar hij trek in heeft en dat is nog nooit tegengevallen.
Laat je verrassen, het is een mooie omgeving en de reis is goed te doen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou altijd via Zwitserland rijden, via Oostenrijk is heel erg om.
Wij rijden meestal op de heenweg in 2 dagen. Als je net aan komt wil je dat doen als het nog licht is en liever ook meteen boodschappen kunnen doen, dus dan is het veel fijner om de tweede dag op tijd aan te komen. Wij slapen meestal in de uurt van Como, dus op 2/3. Exact op de helft heeft niet zoveel zin, dan mis je het voordeel van 2 dagen. Ik zou sowieso proberen om de Gothard-tunnel op dag één te doen, dan heb je die maar gehad en tegenwoordig heeft vroeg op staan geen zin meer om de file te ontwijken.

De terugreis doen we wel in één keer, naar huis gaan is een stuk makkelijker en dan is het niet erg om laat aan te komen.

San gimignano is heel leuk, zeker niet over slaan! Veel leuker dan Pisa, daar ga je alleen voor 'de foto' heen. Verder zou ik ook kijken naar de Chianti regio, mocht je van wijn(gaarden) houden.
Zelf vind ik de rit naar Toscane te lang om aan een stuk door te rijden. Wij rijden ook samen maar dan kom je toch helemaal versleten aan. Wij overnachten altijd in Oostenrijk en rijden het tweede deel op dag 2 zodat je uitgerust aankomt. 8 dagen incl reis is wel heel kort. Er zijn genoeg mooie dingen te zien en als je toch vor een overnachting kiest heb je er eigenkijk maar 4 volle dagen. Te kort om alles te kunnen zien en ook nog een beetje uit te rusten.
Alle reacties Link kopieren
Dat van die 2 dagen heen en 1 dag terug is een goeie, inderdaad, apple. Dan kom je in het licht aan en kun je op je gemak een restaurantje zoeken of de buurt verkennen en nog boodschapjes halen bijvoorbeeld.
Terug naar huis is makkelijker, want de weg naar huis ken je inderdaad wel.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Oh, Toscane, leuk!! Wat hier boven al gezegd is; wij hebben het ook in 2 dagen gereden en een stop/overnachting bij het Como meer gehad. 8 dagen inclusief reizen is wel wat kort voor de afstand die je aflegt.

Wij hebben een fantastische tijd gehad in Montespertolli, agriturismo heet Podere Ghiole. Echt een aanrader, het is daar prachtig en echt onwijs lieve mensen.
Alle reacties Link kopieren
in twee dagen rijden hoor, vergis je niet in de drukte en de files
Heel Duitsland zit tijdens de zomer vol kilometerslange wegwerkzaamheden en dan de alpen nog door
Alle reacties Link kopieren
In twee dagen heen, dus!

We willen in ieder geval 6 overnachtingen doen op de plek van bestemming. Daar bovenop dus nog de reis en een overnachtingshotel.
Alle reacties Link kopieren
Wij rijden altijd via Oostenrijk (Ulm - Fernpass- Innsbruck- Brennerpas). Supermooie route. Wij gaan dit jaar voor de tweede keer naar Toscane. Ik zou echt een overnachting doen, tenminste als jij ook vindt dat de vakantie begint zodra je in de auto stapt.

In Duitsland en Oostenrijk mogen op zondag geen vrachtwagens rijden dus dat is een tip. Plan je route bv via viamichelin.nl, en kijk dan hoe ver je wil rijden (ligt er ook aan waar je vertrekt in Nederland). Ik zou proberen door te rijden tot op de Brenner dan heb je het grootste gedeelte gehad. Kijk op bv booking.com voor een hotel in de buurt waar je wil stoppen (wij hebben bv overnacht in Hotel Karinhall in Trente, mooi klein hotel op een heuvel tussen de wijngaarden.

We zijn vorig jaar in Lucca geweest (ook overnacht in een b&b net buiten de stad, was 10 minuten lopen tot in het centrum en het voordeel is dat de auto veilig bij de b&b stond). Villa Alexandra heette het.

We zijn naar Livorno geweest wat ik je niet kan aanraden. Wat wel leuk om te bezoeken is het hele kleine dorpje Bolgheri, je rijdt er via een kilometers lange laan met Cipressen naar toe. Wij houden meer van kleine dorpjes dan grote drukke steden. We zijn ook naar het bergdorpje Suvereto geweest.

Het strand van Vada is ook wel grappig. Doordat er een sodafabriek ligt is het zand wit en de zee dus net zo blauw als in tropische oorden

We gaan dit jaar terug en hebben een overnachting in Pisa geboekt voordat we naar de camping gaan. Verder staat er dit jaar het archeologisch park bij de golf van Baratti op het programma.
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
23-04-2019 15:10
Wij rijden altijd via Oostenrijk (Ulm - Fernpass- Innsbruck- Brennerpas). Supermooie route. Wij gaan dit jaar voor de tweede keer naar Toscane. Ik zou echt een overnachting doen, tenminste als jij ook vindt dat de vakantie begint zodra je in de auto stapt.

In Duitsland en Oostenrijk mogen op zondag geen vrachtwagens rijden dus dat is een tip. Plan je route bv via viamichelin.nl, en kijk dan hoe ver je wil rijden (ligt er ook aan waar je vertrekt in Nederland). Ik zou proberen door te rijden tot op de Brenner dan heb je het grootste gedeelte gehad. Kijk op bv booking.com voor een hotel in de buurt waar je wil stoppen (wij hebben bv overnacht in Hotel Karinhall in Trente, mooi klein hotel op een heuvel tussen de wijngaarden.

(...)
Goeie tip maar als TO in een agriturismo zit dan wordt dat moeilijk, die zijn meestal namelijk alleen van zaterdag-zaterdag te boeken in het hoogseizoen.
Alle reacties Link kopieren
O ik heb geen ervaring met agriturismo dus dat weet ik verder niet.
Alle reacties Link kopieren
San Gimignano inderdaad erg mooi! Ook de andere plaatsen die je noemt zou ik zeker aanraden. Florence inderdaad niet overslaan! Ik ben echt een beetje verliefd op Florence geworden. En zoals Subnautica zegt, Bolgheri is ook leuk!

Heel Toscane is super mooi en er is heel veel te doen, kijk vooral hoe ver je komt met alles bezoeken en geniet er vooral van!

Ik sluit me ook aan bij de tips om de reis in 2 dagen te doen, het is echt wel een rot eind rijden!
Alle reacties Link kopieren
Is het geen optie om toch te gaan vliegen? Of langer op vakantie te gaan?
Find people who will make you better (M. Obama)
Alle reacties Link kopieren
michelleobama schreef:
23-04-2019 15:46
Is het geen optie om toch te gaan vliegen? Of langer op vakantie te gaan?
Vliegen niet, maar we hebben op zich wel wat speelruimte met het aantal dagen. We hebben echter direct voor EN na de periode die ik aangaf al andere plannen en ik word altijd een beetje ongelukkig van van het ene naar het andere rennen zonder rust/wasdagen. :')

Bedankt voor alle leuke tips! Ik zie in ieder geval dat Toscane wel echt geliefd is!
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet je voor jezelf even bekijken wat je graag wil zien. Wil je echt de plaatjes zoals je die in de films ziet dan zou je iets meer in het binnenland kunnen blijven. En dan niet vlak langs de kust.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het 2 keer met de auto gedaan en beide keren op de heenweg tot aan Milaan gereden. Dat is allemaal (goede) snelweg en schiet redelijk op en net te doen. We gingen rond 7 uur 's ochtends weg zodat we voor de avond in Milaan waren en nog een lekker de stad in konden gaan. De 2e dag is het dan nog een klein stukje naar Toscane zodat je lekker vroeg en uitgerust op de plaats van bestemming komt.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook de Simplonpas nemen in Zwitserland. Fernpas is retedruk, Gotthardtunnel ook. De Gotthard pas is een goed alteratief net als de Simponpas dus.

Als je een stad gaat bezoeken, gaa dan echt vroeg op pas, je bent dan de drukte en ergste warmte voor.
Alle reacties Link kopieren
We rijden al jaren de fernpass, nooit file gehad...
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
23-04-2019 20:18
We rijden al jaren de fernpass, nooit file gehad...
Ik ga buiten het seizoen, helaas de laatste 2 jaar steeds file gehad. Zowl winter als zomer op doordeweekse dag.
Alle reacties Link kopieren
Het wordt rijden via Zwitserland en dan een tussenstop net over de grens. Vriend wil ook graag een stop op de terugreis. Wat ik op zich wel snap, hij is anders meteen zijn vakantiegevoel kwijt als hij zo'n slopende rit heeft om "mee af te sluiten".

Ik heb nog niet kunnen boeken, maar dat doen we deze week nog! Zin in! 😁

Nog andere tips voor eenmaal daar?
Bedankt voor alle hulp!
Alle reacties Link kopieren
De beste tip die ik je kan geven, is om vragen voor lekker eten te stellen aan de hotelhouder. Die kent de omgeving.
De ANWB -heel erg suf, ik weet het- heeft leuke boekjes over verschillende regio's in Italie met daarin opgenomen mooie routes om te rijden, te fietsen en te wandelen. Ik vind die erg leuk. Vaak liggen er bij de plaatselijke vvv, of je hotelhouder heeft ze, mooie routes voor wandelingen. Ik vind wandelen echt heel fijn in glooiend landschap, alhoewel Toscane erg warm kan zijn in de zomervakantie.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Agruturismo Pieve Sprenna (onder Siena) is de hemel op aarde.
Zoek ze even op via FB of Instagram en vergaap je aan de olijfbomen, cypressen, het heuvellandschap, de gietijzeren meubeltjes, de geweldige gerechten die je daar in de taverna kan eten, de eigen wijn en olijfolie, de dieren, de prachtige appartementjes.
http://www.pievesprenna.com/gallery/
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Vast al gezegd hierboven: zorg dat je een vignet hebt voor Zwitserland. En ook als je door Oostenrijk wilt rijden, kun je daar aan de grens een vignet kopen. Plak ze op de juiste plek anders kan je een boete krijgen.
Hier nog veel meer info over wat je in je auto moet hebben en over afwijkende regels enzo: https://www.anwb.nl/vakantie/zwitserland/informatie (en dus ook over andere landen waar je doorheen rijdt, bijvoorbeeld in Duitsland is het verplicht om de veiligheidsvestjes voorin de auto te hebben, niet in je kofferbak).

Heb je wel eens eerder in bergen gereden? Zo nee, lees dit. https://www.anwb.nl/auto/themas/vakanti ... -de-bergen
Veel mensen doen het fout (vooral bergaf) en verliezen dan bijna de controle over hun auto of overbelasten de remmen. Vooral op de steile kleinere weggetjes is dit belangrijk. Snelwegen zijn vaak wel glooiend genoeg.
En op de Duitse Autobahn zonder snelheidslimiet, natuurlijk altijd supergoed je spiegels checken voordat je van baan verwisselt. Dat stipje achter je op de horizon zou zomaar eens met 260 km/u binnen een split-second op je kunnen zitten.

Zelf vond ik ik naar Toscane rijden echt wel ver hoor, maar ik was dan ook in mijn eentje. Ik heb er meerdere dagen over gedaan met tussenstops en dan nog voelde het gehaast. In Duitsland zijn altijd zoveel wegwerkzaamheden. En in Nederland ook nog druk.
Maar zo is iedereen weer anders.
Je komt wel door prachtige gebieden. En die Gotthard-tunnel is wel een belevenis vond ik, zo lang zonder daglicht (17 minuten maar geloof ik, maar het voelt als een eeuwigheid), je denkt dat je er nooit meer uit komt. Reken op file vóór de tunnel (of vermijd de drukste tijden). Ze filteren het verkeer zodat er niet ín de tunnel files ontstaan.

Niet zo ver van Lucca is ook Pietrasanta een leuk plaatsje om even twee uurtjes rond te kijken. Heel veel kunstgalerietjes, een mooie kerk, een heuvel met mooi uitzicht, en lekkere eettentjes.

In Toscane heb je ook veel termale buitenbaden, google maar eens foto's. Uit mijn aantekeningen:
Tips van een vriend van mij die uit Toscane komt:
"Val d’ Orcia area
Bagno Vignoni (ook mooi wandelen in de omgeving)
Bagni San Filippo
San Casciano dei Bagni
Chianciano Terme
Iemand anders: A friend took me to the spa at Montecatini Terme and it was fabulous!"

Veel plezier!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, met maar 8-10 dagen zou ik me eerder richten op Luxemburg bijvoorbeeld. Clervaux, Vianden, Müllerthal, erg mooi wandelen, even naar Trier in Duitsland... onderweg even langs de Zeche Zollverein voormalige kolenmijn + design museum in Essen. Dan staat de reisafstand meer in verhouding tot de totale tijd die je hebt, vind ik althans.

Maar goed, mijn zusje doet het ook wel hoor, met kinderen en al voor een week naar Toscane.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Houd er rekening mee dat op veel plekken in Italie het wegdek ontzettend slecht is. We zijn behoorlijk veel gaten tegengekomen. De snelwegen zijn in iets betere staat, maar de auto's hebben daar behoorlijk wat te lijden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven