Geld & Recht alle pijlers

Loonheffing.

16-04-2018 15:09 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Wajong uitkering en salaris van mijn werk.
Ik moet geld terug betalen aan de belastingdienst.
Mijn vriend dacht dat dat komt omdat ik te veel loonheffing heb ontvangen.
Bij mijn Wajong uitkering staat dat er loonheffing word ingehouden.
Ik dacht dat bij het salaris van mijn werk ook loonheffing werd ingehouden.
En dat van mijn werk is het laagste inkomen dus dan zouden ze daar de loonheffing stop moeten zetten.
Nu zie ik op mijn loonstroken van 2018 dat er 0 euro staat bij loonheffing.
Dan houden ze toch geen loonheffing in?
De loonstroken van 2017 kan ik niet meer terug kijken want het systeem is sinds dit jaar verandert.
Kan het ook zijn dat ze op mijn salaris in 2017 loonheffing inhielden en in 2018 niet meer?
Wat kan anders de reden zijn dat ik moet terug betalen aan de belastingdienst?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
Je moet juist bij beide instanties loonheffing laten inhouden. Daarnaast kan je bij een van beide de loonheffingskorting laten toepassen, en het is het slimst om dat bij de werkgever/instantie te doen waar je het meeste geld van krijgt.

Jij haalt loonheffing en loonheffingkorting door elkaar.
Als er bij je werk geen loonheffing is ingehouden moet je dit inderdaad achteraf nog aan de belastingdienst betalen.
Loonheffing ontvang je niet maar dat draag je af. Ik denk dat je loonheffingskorting bedoelt?
Probeer eerst eens duidelijk te krijgen waar je het precies over hebt en de juiste termen te gebruiken, desnoods even via Google opzoeken. Dan krijg je ook een veel gerichter antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Dus bij mijn Wajong uitkering moet ook loonheffing worden toegepast?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel inderdaad is ingehouden waardoor ik te veel loon heb ontvangen. Klopt dat?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Bij beide vormen van inkomen wordt loonheffing ingehouden. Bij een van beide heb je ook nog recht op heffingskorting.
Loonheffing is belasting die wordt ingehouden op je loon en maakt je netto-loon dus lager. Heffingskorting is een korting op de loonheffing en maakt je netto-loon dus iets hoger.

Op de aanslag van de belastingdienst staat per onderdeel of je moet betalen of geld terug krijgt. Daar zou je het dus op terug moeten vinden.
Alle reacties Link kopieren
Keuken1987 schreef:
16-04-2018 15:20
Ik bedoel inderdaad is ingehouden waardoor ik te veel loon heb ontvangen. Klopt dat?
Nee dat klopt niet. Je haalt echt termen door elkaar.

Over je hele inkomen, dus je wajong en je loon, moet je loonbelasting betalen.
Meestal is het zo dat je werkgever of uitkeringsinstantie dit vast voor je inhoud zodat je geen dure afrekening kijgt aan het einde van het jaar.
Het lijkt erop dat dit bij je werkgever niet is gedaan (ig niet over 2018).

Omdat iedereen recht heeft op bepaalde belastingkortingen kan je bij 1 van je inkomsten de korting vast laten toepassen.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel loonheffingskorting waardoor ik te weinig belasting heb betaald
keuken1987 wijzigde dit bericht op 16-04-2018 15:26
6.85% gewijzigd
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
Keuken1987 schreef:
16-04-2018 15:25
Ik bedoel loonheffingskorting waardoor ik te weinig belasting heb betaald
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Als er bij je salaris geen loonheffing is ingehouden zul je dat nu terug moeten betalen ja.
Als je bij beiden loonheffingskorting toe hebt laten passen dan zou daar het verschil in kunnen zitten en dan heb je teveel ontvangen, dit mag je maar op 1 plaats toe laten passen.
Bij beiden hoor je loonheffingen af te dragen. Als dit bij 1 van de 2 niet gebeurd is, dan kan daar ook een verschil zitten.
wittegeit schreef:
16-04-2018 15:27
Als je bij beiden loonheffingskorting toe hebt laten passen dan zou daar het verschil in kunnen zitten en dan heb je teveel ontvangen, dit mag je maar op 1 plaats toe laten passen.
Bij beiden hoor je loonheffingen af te dragen. Als dit bij 1 van de 2 niet gebeurd is, dan kan daar ook een verschil zitten.
Volgens mij is het niet eens meer mogelijk dat je twee keer heffingskorting kunt laten toepassen.
Alle reacties Link kopieren
Dan is de loonheffingskorting bij beide toegepast, dat zou kunnen. Dan moet je het teveel aan gekregen korting terugbetalen.

Maar aangezien er op je loonstrookjes van 2018 0,-- staat bij loonheffing vermoed ik dat er wat anders aan de hand is. Ik zou dat sowieso bij je werkgever navragen, en per direct de loonheffing weer toepassen(zonder heffingskorting), anders heb je volgend jaar weer een bijbetaling te pakken.
Alle reacties Link kopieren
Beiden houden loonheffingskorting in? Dan is er teveel loonheffingskorting ingehouden en dit moet je dus terug betalen.

Zorg dat loonheffingskorting bij een werkgever wordt toegepast.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
16-04-2018 15:26
Als er bij je salaris geen loonheffing is ingehouden zul je dat nu terug moeten betalen ja.
Dus ze moeten bij mijn Wajong en salaris loonheffing inhouden?
Ik dacht altijd alleen bij het hoogste inkomen
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
Dit moet op je loonstrook staan, (loon)heffingskorting ja of nee
Keuken1987 schreef:
16-04-2018 15:32
Dus ze moeten bij mijn Wajong en salaris loonheffing inhouden?
Ik dacht altijd alleen bij het hoogste inkomen
Uiteraard. Je moet immers belasting betalen over je inkomen.
Alle reacties Link kopieren
Beiden houden loonheffing in, bij het hoogste inkomen wordt loonheffingskorting toegepast.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
16-04-2018 15:29
Beiden houden loonheffingskorting in? Dan is er teveel loonheffingskorting ingehouden en dit moet je dus terug betalen.

Zorg dat loonheffingskorting bij een werkgever wordt toegepast.
Bij mijn salaris staat er 0 euro
En bij mijn Wajong staat iets van 41 euro.
Dus dan begrijp ik daar uit dat er alleen heffingskorting bij mijn Wajong wordt toe gepast.
Waarom moet ik dan toch terug betalen aan de belastingdienst?

Het kan zijn dat mijn werk wel in 2017 heffingskorting in heeft gehouden. En het sinds 2018 niet meer doet.
Maar helaas kan ik de loonstroken dan 2017 niet meer terug zien.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Keuken1987 schreef:
16-04-2018 15:32
Dus ze moeten bij mijn Wajong en salaris loonheffing inhouden?
Ik dacht altijd alleen bij het hoogste inkomen
Je moet bij beiden loonheffing inhouden en je mag bij 1 van de 2 (meestal het hoogste inkomen) loonheffingskorting toe laten passen. Als je dat bij beiden doet dan is het dubbelop.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
16-04-2018 15:34
Uiteraard. Je moet immers belasting betalen over je inkomen.
Werkt u en krijgt u een uitkering? Dan moet u kiezen of u loonheffingskorting laat toepassen op uw loon of op uw uitkering. In de meeste gevallen kunt u loonheffingskorting het beste laten toepassen op uw hoogste inkomen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
@TO, het antwoord is dus al gegeven.

Even voor je op een rijtje:

Loonheffing is de belasting die je betaald over je inkomen. Dit moet bij alle vormen van inkomen ingehouden worden, dus zowel bij je uitkering als bij je salaris.

Heffingskorting is een korting die toegepast wordt op de loonheffing die je betaald. Deze korting kan slechts bij één inkomensverstrekker worden toegepast.

Conclusie: als bij je salaris de loonheffing op € 0,-- staat, betekent dat je nu de loonheffing achteraf moet betalen.
Keuken1987 schreef:
16-04-2018 15:37
Werkt u en krijgt u een uitkering? Dan moet u kiezen of u loonheffingskorting laat toepassen op uw loon of op uw uitkering. In de meeste gevallen kunt u loonheffingskorting het beste laten toepassen op uw hoogste inkomen.
Je haalt beide termen door elkaar. Je praat nu over de heffingskorting, terwijl het probleem bij de loonheffing ligt. Zie onderstaande post voor uitleg. Snap je het dan nog niet, neem dan contact op met de belastingdienst.
Alle reacties Link kopieren
Ook geen jaaropgaaf 2017? Deze moet je echt bewaren!

Welke omschrijving staat bij "0" en "41"?
Alle reacties Link kopieren
wittegeit schreef:
16-04-2018 15:36
Je moet bij beiden loonheffing inhouden en je mag bij 1 van de 2 (meestal het hoogste inkomen) loonheffingskorting toe laten passen. Als je dat bij beiden doet dan is het dubbelop.
Dus waarschijnlijk is dat in 2017 bij beiden inkomens gebeurt
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven