Geld & Recht alle pijlers

huurcontract laten ontbinden

20-04-2018 08:10 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen dinsdag heb ik een huurcontract voor een huis ondertekend dat ik via woonnet aangeboden heb gekregen. Daarna werd ik gelijk door gestuurd naar het huis voor de sleutel overdracht. Na het overhandigen en het geven van mijn akkoord dat de woning goed opgeleverd was, kreeg ik van mijn huismeester te horen dat er blijkbaar een aardig overlast probleem is met hangjongeren op nog geen 10 meter afstand van mijn voordeur waar de gemeente op dit moment weinig aan doet. Dat had ik graag eerder willen weten, omdat ik dan waarschijnlijk niet voor dit huis getekend zou hebben. Ik wil natuurlijk graag ergens wonen waar ik mij gewoon veilig kan voelen. Ik stond ondertussen ook 8 jaar ingeschreven bij woonnet, dus het voelt daardoor extra zuur om dat nu zo kwijt te raken. Kan ik mij beroepen op dwaling om het contract teniet te laten verklaren en mijn ingeschreven jaren bij woonnet zo terug te krijgen en hoe kan ik dat het beste aanpakken?
Ik denk niet dat je van dwaling kunt spreken. Je hebt immers zelf ook de plicht te onderzoeken of het gehuurde voldoet aan jouw wensen. Je had er op vrij makkelijke wijze achter kunnen komen dat er hangjeugd rondhangt bik de woning. Er wordt in de wet ook uitgegaan van de plichten die personen zelf hebben tov een contract dat zij aangaan. Hier dus de onderzoeksplicht.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zoiets ok een keer meegemaakt. Het contract was nog niet getekend maar ik had de woning al wel geaccepteerd.

Ik moest toen een maand huur betalen. Erg zonde van het geld maar mijn inschrijfduur Kon ik gelukkig wel behouden.

Dat was wel bij een andere organisatie dan woonnet.
Alle reacties Link kopieren
ik vind het schandalig dat ze je dat niet eerder hebben laten weten. kun je niet het juridisch loket bellen voor advies?
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
neem zo gauw mogelijk contact op met de woningbouwvereniging.
Ik denk dat juridisch u niet veel kunt, dus kijk wat u regelen kunt.

Hoe sneller hoe beter!

(misschien kunnen nu nog uw contract annuleren in de computer bijv.)
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Springtouw schreef:
20-04-2018 08:17
Ik denk niet dat je van dwaling kunt spreken. Je hebt immers zelf ook de plicht te onderzoeken of het gehuurde voldoet aan jouw wensen. Je had er op vrij makkelijke wijze achter kunnen komen dat er hangjeugd rondhangt bik de woning. Er wordt in de wet ook uitgegaan van de plichten die personen zelf hebben tov een contract dat zij aangaan. Hier dus de onderzoeksplicht.

Die is inderdaad van belang, de WBV heeft echter ook een meldingsplicht. De vraag is of TO wel geïnformeerd naar eventuele overlast en of de WBV had moeten weten van de overlast (en het dus had moeten melden).

Daarnaast is het natuurlijk vooral een kwestie van kijken of je er samen uit kan komen, daadwerkelijk juridisch getouwtrek is niet de fijnste weg.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
20-04-2018 09:07
Die is inderdaad van belang, de WBV heeft echter ook een meldingsplicht. De vraag is of TO wel geïnformeerd naar eventuele overlast en of de WBV had moeten weten van de overlast (en het dus had moeten melden).

Daarnaast is het natuurlijk vooral een kwestie van kijken of je er samen uit kan komen, daadwerkelijk juridisch getouwtrek is niet de fijnste weg.
nee zeker. want dan trek je ook altijd aan het korste eind als huurder. maar een beetje juridische informatie inwinnen kan geen kwaad.
Don't cry, buy a bag and move on.
Ik zou contact opnemen met de politie i.v.m. die overlast. Het is toch jammer als je een huis afwijst die je heel leuk vind terwijl de overlast best opgelost kan worden? De gemeente doet inderdaad niets, maar de politie moet wel op komen draven in geval van overlast.
Wat een ander ervaart als overlast wil nog niet zeggen dat jij het ook zo gaat aanvaarden.
En de jongeren veranderen vaak van locatie als er te veel controle komt van buiten af.
Dat er overlast is kan die woningbouw niets aan doen. Of ze moeten in het desbetreffende appartement wonen.
Alle reacties Link kopieren
Die hangjongeren kunnen de woningbouwvereniging niet aangerekend worden. Je had dit zelf kunnen onderzoeken. Kortom, geen bijzondere omstandigheid op basis waarvan het contract kan worden ontbonden. Er moet dan sprake zijn van bedrog/ dwaling/ etc..

Contact opnemen met woningbouwvereniging voor overleg hierover. Misschien dat het nog gemakkelijk teruggedraaid kan worden. Voor elke huurwoning zijn veel gegadigden. Misschien dat nr. 2 op de lijst die het dus net niet is geworden wel heel blij is met deze woning.

Eventueel in 2e instantie bedingen dat je huur gelijk opzegt en 1 maand huur betaalt. Mits je inschrijftijd behouden blijft.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties zo ver!

Juridisch getouwtrek heb ik inderdaad weinig zin in, al heb ik voor de zekerheid ook informatie ingewonnen bij een juridisch forum. Daar kreeg ik onderstaande als reactie:

Indien men heeft geweten of had moeten weten van de overlast van buiten ( en dat is het geval als verhuurder meerdere woningen daar verhuurt) dan kunt u inderdaad een beroep doen op: bedrog/ dwaling / wanprestatie door gebrek ( overlast van buiten) . U moet de overeenkomst vanwege die gronden vernietigen/ vernietigen/buitengerechtelijk ontbinden en uw geld terug eisen van borg enz.

Er is hier dus zo te zien geen sprake van onderzoeksplicht aangezien zij daar meerdere woningen verhuren en de huismeester heeft in hetzelfde gesprek aangegeven dat de vorige bewoonster meerdere malen een klacht ingediend heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven