Geld & Recht alle pijlers

Tuin (te) duur? Wat kostte de jouwe?

14-05-2018 20:41 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben de rekeningen aan het optellen van wat we al uitgegeven hebben aan de heraanleg van de tuin en schrik er toch wel weer van wat alles tegenwoordig kost .
We zijn van nul moeten beginnen er was alleen gras .
Zit al aan dik 3000 euro en hebben nog niet eens alles. Onze tuin is 20 diep en ca 10 breed en heb brede borders gemaakt
Wat we daarvoor hebben:
Twee relatief grote betonnen vijvers (vijver 2,5 op 2 ) met een verhoogd en plantenbak
Fonteinen folie Ed
Electriciteit
Verlichting
Worteldoek
Zakken schors en potgrond
Boorden (eco rol tegen de 300 euro)
Boormachine frees spades
Vrij veel planten_ aantal iets grotere grassen omdat we graag willen dat er nu al iets staat-kleine e magnolia twee Japanse esdoorns paar kleine palmen veel hosta planten vier bamboes Ed
Ik ben me rot geschrokken van de prijs van aanplanting... Echt enorm.
Elke keer ik naar tuincentrum ga zit ik aan bijna tweehonderd euro.
Totaal heeft onze tuin 800 gekost voor terras (10 jaar geleden) tuinhuis 2500 en afsluiting iets van een 1500.
Grondwerken weet ik niet meer .
En dan nu nog eens dit erbij.

Is dit normaal? Ik zit met het gevoel dat ik te veel betaald heb voor mijn planten in het tuincentrum.
Ik ben er benauwd voor nu dat mijn planten zouden kunnen dood gaan pfff
Wat kostte de aanplanting van jullie tuin?
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
Alle reacties Link kopieren
Zit in die 3000 ook loon van een hovenier of doe je alles zelf? Als je alles zelf doet vind ik het wel aan de prijs.
11.000 euro inclusief ontwerp en aanleggen door hovenier.
Alle reacties Link kopieren
Planten bij het tuincentrum zijn erg duur. Wij bestellen via internet (zijn ook bezig met de tuin). Je kan zoeken op online planten bestellen, en zeker als je meerdere planten van één soort besteld krijg je al snel korting. Het loont (ivm bezorgkosten) niet voor een paar planten, maar als je al je borders vol wil zetten bespaar je zo al snel honderden euro's.
Ik wil ook een motto
Op af en toe een plantje na heb ik nog nooit geld aan mijn tuin uitgegeven.
Edit: toch wel, van die solar tuinlampen van Action. En een rekje waar plantjes op staan.
anoniem_63e9328468450 wijzigde dit bericht op 14-05-2018 20:48
37.50% gewijzigd
€8000 aanleg hovenier, 10 jaar geleden.
Tuin van 5.5 m bij 20 m,
50 % bestrating, grote vijver en rest planten.
Alle reacties Link kopieren
Hier 18.000 Euro

Ik vind 3000 Euro voor alle genoemde zaken niet echt veel.
Wij hebben gekozen voor wat grotere struiken/bomen/planten zodat het geheel meteen wat meer body had. Dan betaal je ook meer.
Alle reacties Link kopieren
En verder zie ik geen hele gekke dingen in je uitgaven. Wellicht nu niet meer relevant, maar je kan ook aarde laten bestellen en leveren, is vaak ook goedkoper dan allemaal zakken potgrond.
Ik wil ook een motto
Alle reacties Link kopieren
Tuincentra zijn inderdaad erg duur. Maar dan krijg je de planten wel meteen in een flink formaat en in bloei. Dat vinden veel mensen aantrekkelijk. Bij een kweker of bijvoorbeeld bij bakker online betaal je minder, maar krijg je vaak kleine stekjes. Heb je dus meer geduld nodig..
Wat een idioot hoge bedragen geven jullie eraan uit zeg! Ik geef dat niet eens uit aan een auto! (Die was in 2009 4000 euro)
Bij een nieuwbouwwoning is de vuistregel iets van 10% van de waarde van je woning als je het laat aanleggen, en 5% als je het zelf doet. Dus bij een woning van 2 ton is 10.000 euro voor de tuin, als je het zelf doet vanaf helemaal niets, helemaal niet gek.
Ik heb 2000 begroot voor mijn voortuintje van 27 m2, incl arbeidsloon excl planten. Ik denk dat die 2000 al wat aan de optimistische kant is, ben in afwachting van de offerte.
Theamuts schreef:
14-05-2018 20:49
Wat een idioot hoge bedragen geven jullie eraan uit zeg! Ik geef dat niet eens uit aan een auto! (Die was in 2009 4000 euro)
Eenmalige investering die het geld waard was. Aan een goed aangelegde tuin heb je naderhand weinig kosten meer.

Auto overigens 2 jaar geleden€33.000 voor betaald....
Hier is het een meerjarenplan, onze tuin is 300 vierkante meter + daarbij nog de zijkanten aan het huis en de voortuin. De haag in de voortuin zit er nu in, grindpad rondom het huis ook, het gazon ligt er in, een aantal borders hebben we aangelegd en de terrassen liggen erin.
Ieder jaar doen we iets. Dit jaar is een overkapping aan huis aan de beurt. Volgend jaar een vijver, het jaar daarop willen we achterin de tuin graag een schuur met daaraan een overkapping, zodat we ook daar schaduw hebben met mooi weer en tot laat in de avond van de laatste zon kunnen genieten ( tuin op het zuiden).
Planten kunnen we via een vriend van mijn vader goedkoop inkopen bij een groothandel/kweker. Dat scheelt heel veel.

Zo is het voor ons te behappen..We hebben een tekening met daarbij een beplantingsplan en daar houden we ons aan. We doen we alles zelf ( m.u.v. het aanleggen van de terrassen en het bouwen van de overkapping).
anoniem_271473 wijzigde dit bericht op 14-05-2018 21:10
9.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben groot fan van de Pantenhal.
Die is nog wel te doen met prijzen voor plantjes.

En marktplaats.
Al onze boompjes, grote struiken en meerjarig spul haal ik daarvandaan

Vaak gratis, je moet het alleen zelf daar uit de tuin scheppen.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Nou met wat je allemaal noemt vind ik het ontzettend meevallen. Ik heb een mini tuintje van 4 x 9/8 oid. Ophogen, stenen, leggen, schuurtje (zelf opgezet) houten palen, gaas was al bijna 3000 bij elkaar. En ja daar kwamen nog wat planten bij. Geen vijver, geen beton en geen elektriciteit.
Het is toch juist leuk om het allemaal zelf te doen m.b.v. stekjes en tweedehands spullen?
Theamuts schreef:
14-05-2018 20:49
Wat een idioot hoge bedragen geven jullie eraan uit zeg! Ik geef dat niet eens uit aan een auto! (Die was in 2009 4000 euro)
Onze auto was 20.000 euro ;-) dus die was duurder.

Maar we hebben heel veel lol van onze tuin, dus het was het echt wel waard. Mits je het gewoon kan betalen uiteraard.
Alle reacties Link kopieren
We doen alles zelf en plan is door collega in grote lijnen getekend en ben er zelf mee aan de slag gegaan .
Ik heb me inderdaad wel Laten verleiden om ineens grotere planten te kopen. Voor een deel toch. Esdoorn was bv al 180.
Het tikt allemaal wel aan he. Spades harken lampen voor de vijver enz en nu moeten we nog vijverplanten hebben.
Tweedehands ben ik ook aan het zoeken maar nu alles in blad staat is het niet echt het goede moment om planten te gaan uitsteken bij mensen.
Gratis nog niet veel gevonden tenzij ver van hier (België dus geen marktplaats)
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
Theamuts schreef:
14-05-2018 21:00
Het is toch juist leuk om het allemaal zelf te doen m.b.v. stekjes en tweedehands spullen?
Niet als je beiden full time werkt en de tijd liever anders besteed dan een compleet verwilderde tuin uitgraven en opnieuw inrichten. Dat zou bij ons echt een jarenplan zijn geworden. Ook beiden het lijf er niet voor.
Alle reacties Link kopieren
grassen kun je stekken bij vrienden of kennissen, veel planten kun je stekken.
Het is maar wat je ervoor over hebt.
Gazon kun je duur laten leggen maar je kunt ook een zak graszaad kopen en zelf zaaien.

Hier een tuin van meer dan 1000 m2 als ik daar bovenstaande prijzen op loslaat loop ik erop leeg
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Theamuts schreef:
14-05-2018 21:00
Het is toch juist leuk om het allemaal zelf te doen m.b.v. stekjes en tweedehands spullen?
Vind ik niet. In de tuin zitten vind ik leuk.
girasole3 schreef:
14-05-2018 20:48

Hier 18.000 Euro
18.000 euro voor een tuin ???

Is je tuin soms het Vondelpark ?? Of staan er geldbomen in ?

Wat een geld voor een beetje gras en een boom.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
14-05-2018 21:07
Niet als je beiden full time werkt en de tijd liever anders besteed dan een compleet verwilderde tuin uitgraven en opnieuw inrichten. Dat zou bij ons echt een jarenplan zijn geworden. Ook beiden het lijf er niet voor.
Er is ook een middenweg: ik heb alles laten uitgraven en laten leggen door een hovenier, maar doe zelf de planten.

Dus nee niet meteen een geweldige top tuin, maar met de jaren wordt het wat.

Ik vind het leuk dat we met de buren uitwisselen enzo. We hebben net nieuwe buren die voor het eerst een tuin hebben en weinig inkomen. Die hebben nu van alles gekregen.
gizzmo-returns schreef:
14-05-2018 21:07
Niet als je beiden full time werkt en de tijd liever anders besteed dan een compleet verwilderde tuin uitgraven en opnieuw inrichten. Dat zou bij ons echt een jarenplan zijn geworden. Ook beiden het lijf er niet voor.
Ik werk ook voltijd en doe het in mijn eentje. Daarnaast heb ik ook andere dingen waar ik mijn tijd aan besteed.
Het is een kwestie van stukje bij beetje de boel aanpakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven